7 jarige fjord aan het werk 24-2-2017

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:32

bruintje123 schreef:
Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Ja ik draag daarom soms ook een spoortje.
Maar ik drijf er niet elke pas mee omdat de werking dan weg gaat.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.

Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.

Maar dat kan nooit op een paard dat pijn heeft.
Die probeert zo min mogelijk actief te lopen.
Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En pas dan mag er weer een ruiter op.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.

Ik begrijp jullie prima hoor. Maar iemand die beperkt is het advies geven maar niet te rijden.

Ik kan dressuurmatig een aardig rondje rijden. Maar met een fjord heb ik toch meer moeite dan een gemiddeld KWPN correct dressuurmatig te rijden. Lopen VAAK op de voorhand en zijn lastiger actief te maken dan een gemiddeld rijpaard. Dus ik denk dat TS niet de capaciteiten heeft om een paard dusdanig te rijden dat het van zichzelf over z'n rug gaat lopen. Wellicht zou ze de thiedeman wat losser kunnen doen zodat die minder diep loopt met z'n neus, maar wel dat ze net dat extra hulpje heeft aan de thiedeman. Waarschijnlijk heeft TS ook wel moeite met balans en heeft ze juist een rustige niet te gevoelige pony nodig om te rijden (sorry if im wrong). Ik denk dat als een pony te gevoelig is op been, die snel te hard gaat lopen. Benen waar je geen kracht of gevoel in hebt gaan al snel heen en weer. Dat is alweer anders dan rijden zonder benen.
Ook zonder kracht en gevoel zal dat spoortje dus niet heel hard inkomen. Terwijl alsjijnof ik onze benen niet stilhouden het wel harder inkomt. Wij hebben namelijk verminderde kracht vergeleken een ander, maar er zit nog wel kracht in.

suikermeisje

Re: 7 jarige fjord aan het werk 24-2-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:34

Weetje, meningen zijn er om erover te kunnen discussiëren.

Dat de pony nu niet comfortabel loopt heb ik al twee x gezegd, hetzelfde als jullie dus. Maar ik vond dat TS best wel veel afgezeken werd terwijl zonder gevoel in 1 been best lastig is. En ze rijdt niet tussen de Paralympiërs en heeft dus niet een paard wat hiernaar loopt, lessen die hierop aansluiten en misschien ook het talent niet. Is dat erg? Nee, maar dan moet wel ervoor gezorgd worden dat de pony goed gaat lopen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:36

Inderdaad, al ben je nog zo ziek dan behoor je niet het welzijn van een dier te overschaduwen voor je eigen plezier. Nooit. Ik ben overigens degene die de sporen/thiedemann aanhaalde. En nee, ik ben geen antihulpteugelfanaat maar WEL als een dier ongemak bevindt aan het rijden of longeren. Wanneer een dier gezond is en fit, goed aan de hulpen staat zie ik niet in waarom sporen niet zouden kunnen. Thiedemann is in mijn ogen een ander verhaal (vind ik altijd overbodig en symptoombestrijding) maar dat is weer een andere discussie die hier niet thuishoort.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:38

Sorry suikermeisje maar je schrijft vooral excuses waarom het allemaal niet gaat zoals het moet. Maar je denkt niet in oplossingen hoe het dan wel kan verbeteren...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:46

Ajjj ik vind hem toch echt wel kreupel lopen. Sloffen is een ding, maar kun jij nu echt zeggen dat hij regelmatig loopt als je de filmpjes terug kijkt TS?

Is er de laatste dagen een goede paardenarts bij geweest die jou bevestigd heeft dat hij niet kreupel is?

Ik raad je toch aan er een goede Dag bij te halen en ook een fysio of osteopaat. Rijden op dit moment is gewoon niet eerlijk tegenover je paardje. Ik hoop toch echt dat er een lampje gaat branden na al deze reacties en dat je je pony even niet meer gaat berijden. Anders rijdt je hem simpelweg kapot.

Zorg eerst maar eens dat hij lekker in zijn vel zit, actief is en zuiver loopt voor je er weer opstapt.
En probeer dan met goede instructie verder te komen IPV een hulpteugel eraan en les van iemand die een stokkreupel paard niet herkend.

En als je pony sloft en totaal niet aan je been is, vraag ik me ook af waarom je met sporen rijdt?
Echt geef je pony rust, lasthemhem herstellen en ga terug naar de basis. Anders gaat hij nog kapot gereden worden

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:49

miss_lizje schreef:
Sorry suikermeisje maar je schrijft vooral excuses waarom het allemaal niet gaat zoals het moet. Maar je denkt niet in oplossingen hoe het dan wel kan verbeteren...

Misschien heeft TS niet veel meer in haar mars.

En ik denk dat het al een goed idee is als de DA erbij komt en dat de pony wat beter in z'n fel komt te zitten. Daarna kun je toch pas oordelen als je opnieuw een filmpje ziet, vind ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:15

line18 schreef:
Hij is stijf en sloftmet zijn benen
Is niet kreupel.
Is dierenarts bij geweest.
Hij moet wel beter zijn benen op gaan tillen.
Moet veel overgangen gaan maken en tempo wisselingen ( zowel aan de longeerlijn en rijden en aan de hand)
Ook moet hij meer spieren krijgen.
Door dat we paar tegenslagen hebben gehad, hebben we niet kunnen trainen en hierdoor uiteindelijk spieren weggeraakt.

Als deze niet kreupel is dan is hij ontzettend stijf en dan is het misschien geen wijsheid dat je er op gaat zitten met alle hulpmiddelen.
Probeer eerst weer te zorgen dat je paardje spieren opbouwd en niet zo stijf is.
Ik zou het rijden even laten voor wat het is en aan het werk gaan met longeren, lange lijnen enz.
Zo kan je paardje jou ook beter dragen en dat is weer fijner voor jou

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:30

suikermeisje schreef:
miss_lizje schreef:

Misschien heeft TS niet veel meer in haar mars.

En ik denk dat het al een goed idee is als de DA erbij komt en dat de pony wat beter in z'n fel komt te zitten. Daarna kun je toch pas oordelen als je opnieuw een filmpje ziet, vind ik.

Via het filmpje van TS kom je op haar YouTube account, daarop kun je zien dat de Fjord in 2014 ook al zo kreupel liep.
Dus in (ruim) 2 jaar tijd niet beter is gaan lopen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:32

Ik vind die filmpjes van 2014 ook geen fijn beeld geven, je ziet dat het paard daar ook niet zuiver loopt. Dan vraag ik me af of er dan 2 jaar mee door gereden is of dat er in tussentijd wel eens naar gekeken is.. :?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:42

suikermeisje schreef:
Waarschijnlijk heeft TS ook wel moeite met balans en heeft ze juist een rustige niet te gevoelige pony nodig om te rijden (sorry if im wrong). Ik denk dat als een pony te gevoelig is op been, die snel te hard gaat lopen. Benen waar je geen kracht of gevoel in hebt gaan al snel heen en weer. Dat is alweer anders dan rijden zonder benen.
Ook zonder kracht en gevoel zal dat spoortje dus niet heel hard inkomen. Terwijl alsjijnof ik onze benen niet stilhouden het wel harder inkomt. Wij hebben namelijk verminderde kracht vergeleken een ander, maar er zit nog wel kracht in.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat deze pony hoogstwaarschijnlijk pijn heeft en duidelijk zichtbaar niet lekker in zijn vel zit. Dat kan een pony ook zeer goed tegenhouden in voorwaarts/hard gaan lopen, ondanks te veel been of wiebelbenen.

Op het tweede filmpje lijkt het dat er vanaf 0:18 iedere pas toch behoorlijk met de sporen ingewerkt wordt.

Ik snap echt wel dat het met een beperking vaak wat moeilijker rijden is, maar vooral in het begin van het tweede filmpje zie je duidelijk dat hij echt niet zuiver loopt. En misschien heeft TS niet veel meer in haar mars, maar in dit geval is de pony hier de dupe van. Hij liep al niet fijn, maar in de jaren is hij zo te zien alleen maar achteruit gegaan.
Wellicht is het dan een idee een goede ruiter te zoeken die de pony een tijd correct gaat (bij) rijden. Als hij al twee jaar zo beroerd loopt, is het misschien verstandig eens goed na te gaan waarom hij zo loopt en waarom er geen vooruitgang in zit. Maar wel pas nadat hij medisch helemaal in orde is. Ook zou ik slof, thiedeman en sporen even achterwege laten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:18

suikermeisje schreef:
bruintje123 schreef:
Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Ja ik draag daarom soms ook een spoortje.
Maar ik drijf er niet elke pas mee omdat de werking dan weg gaat.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.

Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.

Maar dat kan nooit op een paard dat pijn heeft.
Die probeert zo min mogelijk actief te lopen.
Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En pas dan mag er weer een ruiter op.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.

Ik begrijp jullie prima hoor. Maar iemand die beperkt is het advies geven maar niet te rijden.

Ik kan dressuurmatig een aardig rondje rijden. Maar met een fjord heb ik toch meer moeite dan een gemiddeld KWPN correct dressuurmatig te rijden. Lopen VAAK op de voorhand en zijn lastiger actief te maken dan een gemiddeld rijpaard. Dus ik denk dat TS niet de capaciteiten heeft om een paard dusdanig te rijden dat het van zichzelf over z'n rug gaat lopen. Wellicht zou ze de thiedeman wat losser kunnen doen zodat die minder diep loopt met z'n neus, maar wel dat ze net dat extra hulpje heeft aan de thiedeman. Waarschijnlijk heeft TS ook wel moeite met balans en heeft ze juist een rustige niet te gevoelige pony nodig om te rijden (sorry if im wrong). Ik denk dat als een pony te gevoelig is op been, die snel te hard gaat lopen. Benen waar je geen kracht of gevoel in hebt gaan al snel heen en weer. Dat is alweer anders dan rijden zonder benen.

Dan heb je overduidelijk op de verkeerde fjorden gereden, zijn er waar ik ook voor mijn verdriet niet op ga zitten (net zoals in elk ras), maar er zijn ook pirma leuk netjes dressuurmatig te rijden fjorden die actief zat zijn.

Maar goed, we zijn het er allemaal wel over eens dat de fjord van TS gewoon kats kreupel is, daar ga ik niet eens een filmpje van 2014 bijzoeken, als dier al zo lang kreupel loopt is het nog triester. Hoop toch echt dat als mijn paard maar fractie van dat kreupel is mijn instructie me meteen van mijn paard trekt en schop onder mijn hol geeft.

Als hier dierenats bij is geweest kwam ie zeker net van de bedrijfsborrel...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:25

line18 schreef:
Hij is stijf en sloftmet zijn benen
Is niet kreupel.
Is dierenarts bij geweest.
Hij moet wel beter zijn benen op gaan tillen.
Moet veel overgangen gaan maken en tempo wisselingen ( zowel aan de longeerlijn en rijden en aan de hand)
Ook moet hij meer spieren krijgen.
Door dat we paar tegenslagen hebben gehad, hebben we niet kunnen trainen en hierdoor uiteindelijk spieren weggeraakt.

Dan zou ik maar eens een andere dierenarts nemen.
Ik heb ook 2 veeartsen bij mn pony gehad toen dr tijd die niet zagen wat ik zag na veearts 3 bleek pony flinke artrose in beide voorbenen te hebben.die liep voor iets korter in zn pas en achter uiteindelijk ook zo raar als die van jou.
Kan me niet voorstellen als bijna iedereen het ziet op een filmpje dat een veearts dat niet ziet.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:30

Het paard trekt ook erg scheef in zn lichaam op het 2e filmpje, ik ben eigenlijk ook benieuwd of hij bijgereden word door iemand zonder lichamelijke beperking die hem ook zonder hulpmiddelen rijd?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:47

Sjolvir dat blijkt dan idd! Harlingers heb ik meer positieve ervaringen mee. Vaak wat makkelijker te buigen oid. Maar goed, ik gaf al aan dat het is wat ik heb meegemaakt. Elk ras heeft z'n mismaakte beesten.

Deze fjord oogt niet extreem sterk, maar ik denk dat veel mensen vergeten dat TS meer heeft dan alleen wat krachtverlies waar ik en bruintje over spraken. En dat wilde ik benadrukken.
Ik wilde niet goedpraten dat ze op een kreupele pony rijd en heb ik geenszins gedaan. Dat sommige mensen niet kunnen lezen, Tsja dat is niet mijn probleem.

Ik hoop van harte dat de DA voor deze super leuke fjord komt en hij geholpen kan worden en dat TS daarmee weer fijner kan gaan rijden.
En die hulpmiddelen zijn sommigen het dus niet met me eens, maar ik denk dat wanneer de pony zich weer beter voelt ze het misschien wat makkelijker heeft.
Als de hulpmiddelen het enige 'probleem' hier waren geweest, was het inderdaad al heel anders. Voordat ik over de hulpmiddelen val zou ik willen weten hoe de pony loopt als die goed loopt.

TS heb je een filmpje waarop je pony los loopt en dan liefst stapt en draaft?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:50

Ik heb net ook de filmpjes bekeken. Ik vind je fjordje ook kreupel lopen. Ik zou een andere dierenarts erbij halen en de filmpjes tonen. Ook die uit 2014. Waarom draag je eigenlijk sporen terwijl je benen het niet zo goed doen. Het is beter voor je en voor Iejoor om hem te trainen op stem. Zo prik je ook niet onnodig in z'n lichaam.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:59

Ik snap dat al deze reacties vervelend voor je zijn maar iedereen reageert met de intentie om jou en je paardje te helpen... hij loopt helaas echt niet goed dus ik zou hem zeker nog door een andere dierenarts laten nakijken..
Ik hoop voor jezelf en vooral voor je paardje dat je wat doet met de reacties in dit topic, je hebt een harstikke leuk paardje en ik denk dat jullie er allebei gelukkiger van worden als hij weer lekker kan lopen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:16

Ik snap gewoon niet waarom iedereen hier discussies gaat voeren over de beperking van de ruiter. Laten we het dierenwelzijn voor op zetten. Zo'n kreupel dier kun je toch niet op rijden of je nu een beperking hebt of niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:19

SteffiiY schreef:
Ik snap gewoon niet waarom iedereen hier discussies gaat voeren over de beperking van de ruiter. Laten we het dierenwelzijn voor op zetten. Zo'n kreupel dier kun je toch niet op rijden of je nu een beperking hebt of niet?

Precies.
Dat heeft nu prioriteit.
Als hij weer goed is kan ts weer gaan rijden en ook aan haar rijde met beperking leren omgaan op het paard.
Maar is hij pijnvrij zou hij zomaar ineens wel voorwaarts kunnen zijn. En als de achterhand actief is zakt vanzelf die hoge hals houding.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:49

Zelfs op de filmpjes van 2012 loopt ie al niet goed.. wel in mindere mate maar alsnog stijf van achter. Het filmpje van 6-4-2013 op 0:20sec zie ik dat je met flinke sporen rijd terwijl je pony nog veel moet leren.. hij wil blijven staan omdat ie iets spannend vind en je drukt je sporen erin en begint hard tegen m te schreeuwen, hier kan hij juist ook bang van worden. Ik denk dat wat we zien op de recente filmpjes een combi is van een ernstig kreupel paard en een paard die afgestompt is aan je vorige filmpjes te zien..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:06

SteffiiY schreef:

Dat dus.

Pff dit soort dingen vind ik echt heel verdrietig hoor, wou dat ik er wat aan kon doen, want dit valt voor mij echt onder de noemer dierenleed.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:12

Sorry maar stijf????

Mijn vriend die echt geen paarden kenner is.
Keek mee over mn schouder toen ik net Nogmaals het filmpje keek om te oordelen en zei.

Jeetje maar die pony loopt super mank.
Is dat wel goed dat rijden er op?

Dus nee sorry.
Ook bij gaat de diagnose stijf en spieren er niet in.
Het gaat me ook aan het hart als ik bedenk dat dit arme dier door "getraint" word om beter te lopen..

Als of je iemand met een zware been blessuure vraagd om een marathon te rennen..

Arm beestje.. :n

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:35

Meestal reageer ik niet op dit soort dingen maar Oh wat is dit erg om te zien!

Beperking is geen reden om te rechtvaardigen om op een kreupel dier te rijden al 3 jaar lang.
Dit is niet stijf maar stok kreupel.

Jij hebt verantwoordelijkheid voor het dier! Niemand anders. Dus doe er wat mee!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:42

Als ik zou weten waar dit gebeurde belde ik 144. Beest loopt al langer zo word nog op gereden ongeacht of ts een beperking heeft of niet doet er nu niet toe.

Dit is dierenmishandeling

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:03

Ik zou een deel van de les gaan besteden aan het zitdeel en bv iets dieper zitten en eens gaan kijken of bv het korter maken van de beugels je iets kunnen helpen.
Door iedere les een deel echt aan je zit te gaan besteden ( ook bv aan of dmv centered riding en een daarvoor opogeleide instructeur)

En ik denk dat je keuzes voor je paard moet gaan maken, wat je nu in de filmpjes liet zien is niet fair tov hem, hij loopt kreupel en doet zijn stinkende best....en jij roept maar wat van goed of dat hij harder moet.

Dus zelf paar stapjes terug en kijken wat je nog kunt doen, dat het fair is tov je paardje.
Goed aan je eigen basis en balans werken, zodat die sterk blijft als mogelijk is.
Goed naar je paardje kijken, kan hij nog aan wat jij van hem vraagt....en als jij op basis van dit filmpje zegt dat hij niet goed zijn best doet...zit jij fout, niet hij.

Paardje naar de dierenarts, na laten kijken.
Als hij onbelast goed loopt, ga je terug bent naar de basis en je paardje loopt nog steeds kreupel, moet je hem rust geven.
En nogmaals na laten kijken door dierenarts.
En eerlijk zijn als het niet gaat, TS, ben eerlijk voor je paardje.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:08

Ook ik schrik van de filmpjes.. en dan niet alleen het filmpje in je topic maar ook filmpjes van 2014...
Je roep alleen maar dat ie door moet gaan, terwijl hij duidelijk heel slecht loopt.
Ik zou even achter je oor krabben als een dierenarts zegt dat hij goed loopt (als er een da is geweest). En maar even een andere bellen. Dit is niet eerlijk tegen over je paardje.

Succes.