Is Knud dan eindelijk getemd..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:40

Dat andere filmpje van oktober 2015, dat is toch dezelfde Knud?
Dat ziet er eigenlijk heel goed uit, en weinig te zien van een respectloze puber.
Ben dan toch benieuwd, waar het in de tussentijd fout is gegaan eigenlijk.

Yacintha

Re: Is Knud dan eindelijk getemd..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:46

Er is in de tussentijd niets fout gegaan, toen had hij het gedrag ook al. Zoals ik al zei, vanaf 6 maanden. Maar in een filmpje waar het om de techniek van een oefening gaat, laat ik natuurlijk geen gevechten zien. Het enige waarbij hij zich enigszins normaal gedroeg, is de join up. Het duurt dan wel lang voor hij naar me toe komt, maar puber gesrag is sterk verminderd omdat hij kan rennen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:07

0407Tamar schreef:
Haha ahw weg manneijkheid. Nee het ging er meer om dat je ook mensen hebt die zeggen. Mijn paard is zo moeilijk in de omgang ik laat m wel castreren. Ik vind dat zo'n onzin. Ze leren wel omgaan met die hormonen t zijn net pubers

Nee, ik heb geen problemen met de combi paard+hormonen, maar uit de posts van TS konden meerdere mensen opmaken dat er nogal wat moeite was met een paard/veulen van haar.
En ja, ik heb zelf het gedrag van een klophengst en een (dek)hengst met elkaar kunnen vergelijken (stonden in de zelfde tijd op stal) en de complete hengst kon je een kind mee laten rondlopen, de klophengst kon je een knul van 16 nog niet veilig mee laten rondlopen op het erf.

Dan ga je toch niet moeilijk doen over wel/niet castreren, en al helemaal niet omdat het, naast extra moeite het gedrag in goede banen te leiden, het inderdaad gezondheidsproblemen (tumor) kan geven als 1 bal in de buikholte blijft zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:46

Ik heb je filmpje bekeken en zie een eigenwijze sterke fjordensnuiter die totaal zijn plek niet weet.
Als dit al als veulen zijnde aan de gang is dan had ik hem al veel eerder laten castreren. Dit is geen paard voor een vragende benadering. Deze heeft gewoon duidelijkheid nodig en geen millimeter ruimte om zijn eigen idee te volgen. Hij heeft je om zijn hoefje gewikkeld en in de kudde dus ook al.

Begrijp mij niet verkeerd, je bent vast heel goed in je ding, alleen bij deze knappe jonge heb je toch wat gemist. Nu is hij sterk en heeft hij genoeg succes ervaring opgedaan om nòg zelfverzekerder te zijn dan hij al was.
Wees altijd op je hoede bij deze jonge man, direct corrigeren en de leiding nemen. Jij bepaalt iedere beweging die hij maakt. Geef je hem een vinger, dan neemt hij je helemaal tot je tenen aan toe.
Niet meer vragen bij hem maar eisen dat hij doet wat jij wil.
Is parelli niet; hard als het moet, zacht als het kan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:55

0407Tamar schreef:
Direct castreren? Als jou zoon onhandelbaar word of iets dergelijks castreer je die toch ook niet. Lekker makkelijk altijd. Ik snap dat Yacinta hem op deze manier een kans wil geven. En als zij een training heeft geprobeerd die werkt waarom zou ze dan in hemelsnaam gelijk zijn mannelijkheid weghalen. Ik ben het met haar eens dat je een paard in zijn waarde moet laten. Er is altijd een oplossing. En hij hoeft niet slecht zijn opgevoed dit kan ook in zijn karakter zitten. Zeker omdat het een fjord is. Daar staan ze per slot van rekening bekend om. Eigenwijs lomp en volhardend.
De meningen over een hengstenketting verschillen nog al. Je hebt ook paarden die er agressief op worden. Maar ook zeker gevallen waarbij het wel help. Maar goed iedereen heeft altijd een andere manier :o . En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud :D :j
Ben heel benieuwd hoe hij gaat worden!

Het is een klophengst, voor zijn eigen gezondheid is castreren ook beter. Om nog maar te zwijgen over zijn mentale gezondheid. Zo'n dier heeft last van zichzelf.
Een paard is geen mens en mag zo ook niet behandeld worden, dat zal enkel in het nadeel van het paard eindigen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:06

Even helemaal losstaand van opvoeding en knud. Wil ik alleen even een ervaring delen van de klophengst van mijn schoonzus. Een welsh A. Misschien iets over na te denken en te overwegen Knud toch te casteren.
Mijn schoonzus heeft haar Welsh a inmiddels al weer 18 jaar. Als veulentje gekocht van de markt. Maar toen hij was ouder werd bleek hij ook klophengst. Beestje was totaal onhandelbaar. M'n zwager (beer van een vent) kon het beestje als enige naar de weide brengen.
Welshje is gecasteert en had gelijk rust in zijn eigen koppie!! En nu is het een super lieve kinderpony.
Loopt voor het karretje, rijdt met kindjes op zijn rug. David reed er ook op voordat hij Bliksem kreeg.
Soms kan het dus echt een uitkomst zijn om zo'n klophengst van zijn probleem af te helpen. De bal die nog ergens in de lies/buik wathever zit. Kan zo'n diertje echt heel erg last van hebben!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:17

Ik heb de zoon van mijn konik merrie ook gecastereerd op 8 mnd juist door zijn gedrag, en nu al is hij echt heel lief geworden bij 2 kan mijn kindje van 3 hem borstelen en eerst was het een draak!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:25

Yacintha schreef:
Er is in de tussentijd niets fout gegaan, toen had hij het gedrag ook al. Zoals ik al zei, vanaf 6 maanden. Maar in een filmpje waar het om de techniek van een oefening gaat, laat ik natuurlijk geen gevechten zien. Het enige waarbij hij zich enigszins normaal gedroeg, is de join up. Het duurt dan wel lang voor hij naar me toe komt, maar puber gesrag is sterk verminderd omdat hij kan rennen.

Is ook wel logisch eigenlijk. Ik ben nu ook al een tijdje regelmatig les aan het nemen in NH (niet in één bepaalde techniek, maar een mix ervan) met mijn nogal emotionele ruin. Dit is natuurlijk niet geheel dezelfde situatie als Knud, maar die ruin is dus snel nogal stressy en wilt dan zijn benen verzetten. In drukke situaties moet ik dus voortaan zijn focus vragen en voorkomen dat hij dit zelf gaat doen, want anders trekt hij zich los. Dus moet ikzelf beslissen wanneer hij deze verzet door gewoon constant zijn achterhand en voorhand te laten verzetten. Paard had meteen iets van 'Oef! Rust!'. Ik denk dat Chris met Knud dus iets gelijkaardigs heeft gedaan. Het ding is vooral dat je eerst die 'rust' erin moet krijgen voor je überhaupt een andere oefening kan vragen. Die dag gingen we normaal iets totààl anders doen in de les, maar hij had er echt zo veel baat bij.

Ik ben dus erg benieuwd naar het filmpje. Zou jullie ook graag willen volgen, vind dit super interessant :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:29

Bedankt voor de tips, ik waardeer ze zeer. Maar graag eerst even lezen, er is namelijk al meerdere keren gezegd dat hij binnenkort gecastreerd gaat worden wegens gezondheidsrisico's en dat hij vanaf het begin al sterk en dominant is, ik geen vragen aan hem stel (oftewel als ik zeg lopen, moet hij lopen) maar dat hij dan bewust al zijn gewicht en kracht in de strijd gooit om juist het tegenovergestelde te doen ;)
Ik heb een strenge opvoeding voor al mijn paarden, ze moeten tenslotte met (beperkte) kinderen werken en ik ben niet vies van corrigerende tik, maar ik weiger om mijn paarden letterlijk te slaan. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten, zoals gevaarlijke paarden die je gericht aanvallen en er dus geen andere optie is. Gelukkig ben ik die nog niet zoveel tegen gekomen.

Jackytje schreef:
Is ook wel logisch eigenlijk. Ik ben nu ook al een tijdje regelmatig les aan het nemen in NH (niet in één bepaalde techniek, maar een mix ervan) met mijn nogal emotionele ruin. Dit is natuurlijk niet geheel dezelfde situatie als Knud, maar die ruin is dus snel nogal stressy en wilt dan zijn benen verzetten. In drukke situaties moet ik dus voortaan zijn focus vragen en voorkomen dat hij dit zelf gaat doen, want anders trekt hij zich los. Dus moet ikzelf beslissen wanneer hij deze verzet door gewoon constant zijn achterhand en voorhand te laten verzetten. Paard had meteen iets van 'Oef! Rust!'. Ik denk dat Chris met Knud dus iets gelijkaardigs heeft gedaan. Het ding is vooral dat je eerst die 'rust' erin moet krijgen voor je überhaupt een andere oefening kan vragen. Die dag gingen we normaal iets totààl anders doen in de les, maar hij had er echt zo veel baat bij.

Ik ben dus erg benieuwd naar het filmpje. Zou jullie ook graag willen volgen, vind dit super interessant :D

Klopt, ik zeg dit ook altijd tegen mijn klanten of doe dit bij mijn eigen paarden. Ik heb veel liever dat ze naar voren gaan onder jouw controle en commando, dan dat je ze persee stil wilt laten staan en dat ze volledig blokkeren.

De link van het filmpje heb ik een aantal posts hierboven geplaatst en als je meer wilt weten over wat ik doe, kun je in mijn onderschrift meer info vinden! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:34

Ooit eens een klophengst meegemaakt, een pony. Prima lopen zodra hij in het tuig zat maar daarbuiten totaal onbetrouwbaar, zelfs voor volwassenen. Puur omdat hij klophengst was. Waarom laat je je dier niet castreren om hem te helpen, je zou er hem en vooral jezelf een groot plezier mee doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:47

Pfff volgens mij heb ik nu toch al een x of 3 gelezen dat ts pony laat castreren!!!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:50

pol1 schreef:
Pfff volgens mij heb ik nu toch al een x of 3 gelezen dat ts pony laat castreren!!!

Dankje haha, inderdaad graag even lezen voordat je reageert. Ik heb geen zin om mij te blijven herhalen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:56

Sorry ts, maar een paard wat je omver probeerde te lopen vind ik zeker wel gevaarlijk! Ook jonge dieren! Helemaal als er kinderen mee moeten werken! En ik hoop dat je dat niet doet..!
Mijn fjord heeft ook wel eens een behoorlijke tik gekregen van mij, niet omdat ik mijn paard verrot wil slaan maar omdat hij over mij heen walst. Het begint met kleine dingetjes en het wordt steeds meer. Dier wordt steeds sterker en slimmer.
Maar goed, je hebt een probleem met je paard en je hebt geen probleem met je paard.
Je hebt een strenge duidelijke opvoeding naar je paarden en toch loopt deze puber over je heen.. Of toch niet..

Ik begrijp het niet meer, al heb ik eerder het gevoel dat je zelf nu alles weg wuift en dat je niet onderzoekt naar waar het verkeerd is gegaan. Niet willen toe geven... Of wat dan ook... Niet open staan voor aanpassing.
Ik heb niet snel dat mensen mij dat gevoel kunnen geven maar jij kan dat dus wel. Hey, in eens begrijp ik je paard! Je spiegel..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:59

Excuus, goede en juiste beslissing en zou het gevecht tot die tijd ook niet meer met hem aangaan. Natuurlijk is dit een groot gedeelte hengstengedrag en dominantie wat hij vertoond maar hij kan hier zelf niet alles aan doen, wanneer hij gecastreerd is zal je echt een ander paard terug krijgen, gewoon omdat hij een klophengst is.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:18

No_No schreef:
Sorry ts, maar een paard wat je omver probeerde te lopen vind ik zeker wel gevaarlijk! Ook jonge dieren! Helemaal als er kinderen mee moeten werken! En ik hoop dat je dat niet doet..!
Mijn fjord heeft ook wel eens een behoorlijke tik gekregen van mij, niet omdat ik mijn paard verrot wil slaan maar omdat hij over mij heen walst. Het begint met kleine dingetjes en het wordt steeds meer. Dier wordt steeds sterker en slimmer.
Maar goed, je hebt een probleem met je paard en je hebt geen probleem met je paard.
Je hebt een strenge duidelijke opvoeding naar je paarden en toch loopt deze puber over je heen.. Of toch niet..

Ik begrijp het niet meer, al heb ik eerder het gevoel dat je zelf nu alles weg wuift en dat je niet onderzoekt naar waar het verkeerd is gegaan. Niet willen toe geven... Of wat dan ook... Niet open staan voor aanpassing.
Ik heb niet snel dat mensen mij dat gevoel kunnen geven maar jij kan dat dus wel. Hey, in eens begrijp ik je paard! Je spiegel..

Ho eens even, als jij fatsoenlijk hebt gelezen, heb je gezien dat mijn paard gevaarlijk kan zijn en dat ik gerust een corrigerende tik geef. Maar ik ga niet mijn paarden afranselen met een zweep!! Ja ik heb een strenge opvoeding voor mijn paarden en als jij had gelezen, had jij gezien dat ik dit ook bij hem doe, maar dat hij hier alleen maar fel tegen in gaat! En wat zouden kinderen in godsnaam met zo'n paard moeten doen?!
Ik heb nóóit gezegd dat ik géén probleem met hem heb (waarom had ik hem anders voor Chris Irwin opgegeven?!), ik ben de éérste geweest die toegaf een probleem te hebben én de eerste die heeft gezegd dat ik hulp, tips en ervaringen gráág ontvang. Waar dit gedrag vandaan is gekomen is naar mijn idee allang duidelijk geworden in mijn voorgaande posts, die jij blijkbaar niet hebt gelezen.

Dus ga alsjeblieft eerst eens fatsoenlijk lezen voordat je iemand klakkeloos begint af te kraken! Ik ga me hier niet meer herhalen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:46

Ik had een hele lap tekst getypt maar ik ga mezelf niet verdedigen en jouw teksten quoten. Misschien moet je zelf even lezen wat je gepost hebt en wat ik gepost heb.

Sorry ts.. Ik begrijp best dat je je op je tenen getrapt voelt van mijn opmerking. Excuus dat ik jou dat gevoel geef maar ik blijf er bij.
Ik begrijp jou niet. En dat geeft niet, want het is jouw paard en jouw manier van werken. Ik ben waarschijnlijk te dom om jouw berichten te begrijpen. Laten we het daar maar gewoon bij houden ;)

Veel succes met je paardje!

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:37

Yacintha schreef:
No_No schreef:

Ho eens even, als jij fatsoenlijk hebt gelezen, heb je gezien dat mijn paard gevaarlijk kan zijn en dat ik gerust een corrigerende tik geef. Maar ik ga niet mijn paarden afranselen met een zweep!! Ja ik heb een strenge opvoeding voor mijn paarden en als jij had gelezen, had jij gezien dat ik dit ook bij hem doe, maar dat hij hier alleen maar fel tegen in gaat! En wat zouden kinderen in godsnaam met zo'n paard moeten doen?!
Ik heb nóóit gezegd dat ik géén probleem met hem heb (waarom had ik hem anders voor Chris Irwin opgegeven?!), ik ben de éérste geweest die toegaf een probleem te hebben én de eerste die heeft gezegd dat ik hulp, tips en ervaringen gráág ontvang. Waar dit gedrag vandaan is gekomen is naar mijn idee allang duidelijk geworden in mijn voorgaande posts, die jij blijkbaar niet hebt gelezen.

Dus ga alsjeblieft eerst eens fatsoenlijk lezen voordat je iemand klakkeloos begint af te kraken! Ik ga me hier niet meer herhalen

Ik denk dat jij hier zelf eerst eens fatsoenlijk moet lezen. En reageren. Zo verkeerd is het bericht van no_no helemaal niet

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:13

Ik deel no no's mening, maar dat mocht ook niet. Geeft verder niks, zal mij een rotzorg zijn. Ik hoef niet met dat dier op pad. Maar voor de toekomst is het wellicht verstandig om te kijken waar het in het verleden verkeerd is gegaan. Mijn bescheiden mening is dat dit bij de opvoeding verkeerd is gegaan, net effe te makkelijk omgaan met een net effe te moeilijk dier.

TS ziet dit blijkbaar anders, want het ligt aan alles behalve de opvoeding, dan ben ik uitgeluld. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, ik dacht al dat ik gek geworden was

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:24

Dat heb ik nooit gezegd, maar goed, ik ga me hier niet meer herhalen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:08

Volgens mij erkent ts wel degelijk dat ze een probleem heeft! Afbranden heeft m.i geen enkel nut en zie de noodzaak er ook niet van in..Hulp en tips om t naar t positieve te krijgen wel!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:23

pol1 schreef:
Volgens mij erkent ts wel degelijk dat ze een probleem heeft! Afbranden heeft m.i geen enkel nut en zie de noodzaak er ook niet van in..Hulp en tips om t naar t positieve te krijgen wel!

Inderdaad, dank je!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 02:30

Toch zou ik het werken met kinderen niet veroordelen , mijn nogal sterke dominante merrie is juist heel lief naar jonge kinderen (mijn kindje is 3) en die beschermt ze zelfs tegen de anderen in het weiland en zet geen stap verkeerd. Zijn het oudere kinderen kan zij die enorm spiegelen en ook dat is best leerzaam!
Maar zet je er een jong volwassenen op als laatst die ging ze echt proberen en die werd er heus met een boog afgeworpen, normaal rijdt die persoon M dress!...dieren zijn heel sensitief en die weten echt wel wat ze bij wie kunnen maken( en nu niet ts aanvallend, maar een dier onderzoekt nu eenmaal zijn grenzen het is ook een wisselwerking) Dat stukje is ook heel leerzaam en ja dat is een hele tocht maar ts heeft wel de wil en de inzet om er samen beter uit te komen *\o/*

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 07:06

kwita schreef:
Toch zou ik het werken met kinderen niet veroordelen , mijn nogal sterke dominante merrie is juist heel lief naar jonge kinderen (mijn kindje is 3) en die beschermt ze zelfs tegen de anderen in het weiland en zet geen stap verkeerd. Zijn het oudere kinderen kan zij die enorm spiegelen en ook dat is best leerzaam!
Maar zet je er een jong volwassenen op als laatst die ging ze echt proberen en die werd er heus met een boog afgeworpen, normaal rijdt die persoon M dress!...dieren zijn heel sensitief en die weten echt wel wat ze bij wie kunnen maken( en nu niet ts aanvallend, maar een dier onderzoekt nu eenmaal zijn grenzen het is ook een wisselwerking) Dat stukje is ook heel leerzaam en ja dat is een hele tocht maar ts heeft wel de wil en de inzet om er samen beter uit te komen *\o/*

Leuk om te horen! Ik herken het wel heel erg, één van mijn andere paarden kan aardig dominant en lomp zijn. Heel braaf hoor, maar wil je nog wel eens testen. Echter kunnen 6 jarigen er zo mee weg lopen.

Er zijn wel eens kinderen bij hem in de buurt geweest als ik een ander paard met ze ging halen. Dit was natuurlijk geen werk, maar toch zag ik weinig verschil in gedrag. Opdringerig, grof en totaal geen aanpassing. Dus dat zal nog even moeten wachten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:11

Ts, dat is juist dat gedrag wat een klophengst laat zien, ze kunnen vaak niet anders. Het klophengstje waar ik het over had was een c pony, gewoon niet te benaderen door iemand anders dan de baas. Eenmaal in tuig voor de kar door kinderen te besturen maar los in het land schopte en beet hij alles weg wat in de buurt kwam. Een normale hengst kun je nog timen en peilen , bij een klophengst is het veel onvoorspelbaarder, vandaar ook geweldig dat je hem laat castreren.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:52

Ik heb je join up filmpje gekeken. Daar heb ik nog wel wat opmerkingen over. Een join-up doe je met een lang stuk touw ipv een zweep. En je handen moet je niet in de lucht gooien en je stem gebruiken hoort ook niet. Als je een goede leider houding aanneemt heb je de stem helemaal niet nodig. En met hand veranderen gaat het eigenlijk telkens mis daarmee geeft het al aan dat hij jouw niet als de baas ziet. Vervolgens komt hij op jouw afgelopen wat natuurlijk ook niet de bedoeling is een paard moet jouw ruimte respecteren. Ik denk dat het verstandig is als je contact zoekt met iemand die je de juiste dingen kan leren van een join-up want een juiste houding en banadering hierin is heel belangrijk. Ik vindt dat je met je lichaam te dicht bij hem komt om hem op te jagen en te dominant bent ik dat geval. Door en lang touw te nemen hoef je niet zo kort bij hem te komen. Dit touw gooi te telkens uit en pak je dan vervolgens snel weer in lussen op.