Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:43

Fietsen is imo net zo gevaarlijk als een buitenrit. Je paard moet gewoon goed verkeersmak zijn en geen dram knol wezen die zijn eigen tempo wil bepalen.
Mijn pony loopt aan de fiets beter als dat ik erop zit. Puur omdat ik hem vanaf de grond leiding geef ipv uit het zadel. Maar das off-topic

In dit geval zou ik het overigens niet aanraden. Zet dat dier gewoon lekker in de wei en ga volgend jaar verder met ponybeest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:43

Art_Ificious schreef:
In de winter (vanaf half september of begin oktober) wou ik hem sowieso op rust zetten.
Ik weet dat er dan namelijk ook meer energie gaat naar het warm houden van zijn lichaam.
In de winter ga ik hem ook extra bijvoeren met luzerne en een handje vitalbix.

Dan pak ik hem vanaf januari of februari weer op. Ligt er ook net aan hard het dan nog vriest want stiekem hoop ik op een strenge winter dit jaar (vraag me niet waarom :')).

.

Januari / Februari zijn nou juist de echte wintermaanden waarin het meestal het koudst is...

Gewoon NU op rust, in een groep met andere paarden en op zijn vroegst weer iets gaan doen met in Mei.
Wat is daar lastig aan als dat nou het beste is voor je paard? Van rust is immers nooit een paard slechter geworden dus waarom neem je dat advies niet aan?

Fietsen zou ik jou geval niet aan beginnen, inderdaad levensgevaarlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:48

Helemaal stil zetten? Dan ontploft hij van de energie.
Heeft met deze extreme hitte vaker op stal gestaan dan buiten. Als hij buiten mocht in de avond ontplofte hij en ging hij rennen en bokken vlak langs de weidedraad, Niet ideaal dus.
Al helemaal niet als er binnenkort ijs en sneeuw ligt op de weides.
Hij moet zijn energie ook kwijt kunnen op onbelast beweging geven toch?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 31-08-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:49

Art_Ificious schreef:
Heeft met deze extreme hitte vaker op stal gestaan dan buiten. Als hij buiten mocht in de avond ontplofte hij en ging hij rennen en bokken vlak langs de weidedraad, Niet ideaal dus.

Energie kan hij makkelijk kwijt als hij lekker in de groep op een weiland van fatsoenlijk formaat staat.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:49

Daarom heeft hij soortgenoten nodig en 24/7 weidegang :)*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:50

Ik heb in de buur geen fatsoenlijke weides.
Ja ene kan vaaf deze week maar is 30x29m en dat is te snel kaal dus doe ik niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:51

Wat is er mis met rennen en bokken langs de weidedraad? Dat doet mijn 6 jarige merrie ook, die met haar maat 24/7 dag en nacht op de wei staat. Dat is gewoon energie/levenslust uiten. En niet meer dan normaal.... dát is onbelaste beweging op natuurlijke wijze.
Staat hij dezer dagen alleen in de avond buiten? In z'n uppie? Dat mag ik toch niet hopen, TS!
Dan kan dat geen ook op frustratie wegens alleen zijn en te weinig buiten zijn duiden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-08-16 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:52

30x29 is nog altijd beter dan 3x3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:52

Art_Ificious schreef:

Daarom ook in een groep soortgenoten met voldoende ruimte. Daar rennen spelen ze lekker zelf.

En als dat niet in de buurt kan dan maar wat verder weg. Je hoeft er immers niet dagelijks heen. Die van mij stond een jaar lang op een uur autorijden van mij vandaan. Daar ging ik echt niet dagelijks kijken, die vermaakte zich prima zonder mij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:56

Ik begrijp uit diverse commentaren dat er veel méér misgaat met de opgroei dan wel opvoeding van Harley... ja, ik heb de andere topics van TS ook doorgelezen.
TS zou gewoon eens bij het begin moeten beginnen: wat is eigenlijk een páárd, wat heeft een paard nodig om paard te zijn (wei, soortgenootjes, vrij lopen en rennen), want daar alleen schort het al een flink stuk aan gedegen paardenkennis bij TS.... kennelijk zijn in de directe omgeving van TS geen ervaren paardenmensen te vinden, die TS eens willen bijscholen in bovenstaande.
Niks weten is geen schande, maar niet béter willen doen, dat gaat ten koste van je paard. Altijd.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-08-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:00

Staat je paard alleen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:02

Art_Ificious schreef:

Waarom vaker op stal dan buiten? :?
Zet 'm dan overdag binnen, maar vanaf een uurtje of 7 's avonds tot de volgende ochtend 7/8 uur kunnen ze zeker wel buiten staan.

Inmiddels is de extreme hitte voorbij en kunnen ze gewoon de hele dag of 24/7 naar buiten.
Paarden die hele dagen 24/7 buiten staan én gereden worden ontploffen ook nog geregeld en gaan dan rennen/bokken/springen etc.
Zet 'm stil, je hebt 'm echt in no time helemaal kapot op deze manier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:09

Ijs en sneeuw op de weides?
Ik weet niet waar jij woont. Maar hier in Nederland valt dat wel mee.

Mijn paarden komen zomer en winter buiten. Elke dag. En juist daarom weten die dat sneeuw glad is. ZE weten ook dat ze niet na een uurtje alweer naar binnen moeten dus gaan ook niet compleet uit de bol.
En ja soms schuift er toch wel eens een.
Liever dat ze paard zijn dan van ellende gaan luchtzuigen.

Ik heb altijd wedstrijd sport paarden gehad. Met ook pit in hun lijf dus ik denk echt dat ik daarom wel weet waar ik het over heb.
Dus ook jou harley kan gerust bij goed stal management zonder rijden op de wei.
Hoe moest dat anders toch voordat hij twee werd?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Ik heb een arabier kwpn kruising van twee jaar nu, kwam ook compleet zonder spieren binnen en staat bij ons 24/7 op de weide. Ze begint nu al veel meer spieren op te bouwen, gewoon door het continue lopen en rennen in de wei. Naar buiten dat beest :j is het beste wat jij voor hem kunt doen. En ik wordt er gewoon een beetje misselijk van hoe je jezelf goed praat. Kan me niet voorstellen dat je niet weet dat het slecht is wat je doet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:16

Voor die knie is het juist van belang trouwens dát hij 24/7 uur buiten staat. Meerendeels ophokken zoals nu gebeurd werkt dat probleem alleen maar in de hand.
Nu snap ik ook zijn weinige bespiering, als hij niet kán bewegen, rennen en spelen... Hoe kun je dan verwachten dat hij goede bespiering krijgt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:24

De merrie van 6 jaar waar ik het over had (Khavanna) had 2 incidentele patella fixatie-knietjes van achter.Door 24/7 year round buiten en door de smid vanaf haar 1,5ste jaar licht binnendoor bekappen (EN een hele hoop voortdurende weidegang, dus permanent!) is eerst bij linksachter de patella fixatie verdwenen (én door haar gewoon te laten uitgroeien tot haar 5-6de jaar)en in de periode daarna geleidelijk aan haar andere been in orde gekomen.
Met een patella fixatie-syndroom (ik heb het niet over luxatie) is het echt totaal not done om een paard het merendeel van een etmaal op stal te houden en óók niet om er op te gaan rijden op een nog zo'n onvolgroeide leeftijd. TS waar ben je mee bezig!
Gooi Harley nog minstens een jaar in een groep andere paarden op de weide.
En laat je in de tussentijd informeren door échte paardenkenners (en/of lees je op YouTube gedegen in), niet over rijden maar over wat en hoe het met een páárd eigenlijk zit.
Het ontbreekt je aan zoveel parate kennis, dat het gewoon niet leuk meer is (met name voor Harley niet). Ik begrijp werkelijk niet dat als je veel om hem geeft, je zo weinig moeite doet om voor hem de zo fijn mogelijke voorwaarden te scheppen om tot een gezond, gelukkig paard uit te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:31

terpentijn schreef:
Ik begrijp uit diverse commentaren dat er veel méér misgaat met de opgroei dan wel opvoeding van Harley... ja, ik heb de andere topics van TS ook doorgelezen.
TS zou gewoon eens bij het begin moeten beginnen: wat is eigenlijk een páárd, wat heeft een paard nodig om paard te zijn (wei, soortgenootjes, vrij lopen en rennen), want daar alleen schort het al een flink stuk aan gedegen paardenkennis bij TS.... kennelijk zijn in de directe omgeving van TS geen ervaren paardenmensen te vinden, die TS eens willen bijscholen in bovenstaande.
Niks weten is geen schande, maar niet béter willen doen, dat gaat ten koste van je paard. Altijd.

Amen...
En Marijke: je hebt je al zo vaak iets voorgenomen, maar ergens op dat pad gaat het dan weer mis, omdat eigen belang voor het belang van Harley komt. Waarom???? Volgens mij heeft Sizzle je super goede tips gegeven wb de revalidatie van de pony.... Waarom doe je er niks mee??? Waarom????

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:36

bruintje123 schreef:
Ijs en sneeuw op de weides?
Ik weet niet waar jij woont. Maar hier in Nederland valt dat wel mee.

Mijn paarden komen zomer en winter buiten. Elke dag. En juist daarom weten die dat sneeuw glad is. ZE weten ook dat ze niet na een uurtje alweer naar binnen moeten dus gaan ook niet compleet uit de bol.
En ja soms schuift er toch wel eens een.
Liever dat ze paard zijn dan van ellende gaan luchtzuigen.

Ik heb altijd wedstrijd sport paarden gehad. Met ook pit in hun lijf dus ik denk echt dat ik daarom wel weet waar ik het over heb.
Dus ook jou harley kan gerust bij goed stal management zonder rijden op de wei.
Hoe moest dat anders toch voordat hij twee werd?

Niets aan toe te voegen :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:40

Lieve TS, er staan echt veel paarden 24/7 buiten in Nederland of op een uitloop(groepss)stal - ook jonge paarden zoals mijn eigen jonge merrie (een half jaar jonger dan jouw Harley). Zij staat óók in de winter in een kudde (deels) buiten (in die groepsstal staan ze ook vaak), en heeft nog nooit iets gekregen van de kou of de gladheid. Van "ontploffingen" is ook geen sprake en schuilen voor zon of vliegen doet ze ook wel. Sterker nog, haar achterhandspieren en coordinatie zijn beter geworden sinds ze buiten rond rent met andere jonge paarden. Als ik de foto's van Harley bekijk, denk ik dat dat voor hem wellicht ook een goed idee is. :j Mijn merrie is in een jaar van "iele jonge jaarling" naar "een breder en beter in verhouding zijnd jong paard" gegaan.

Ik persoonlijk denk dat het schadelijker is voor jonge paarden om 20/7 binnen te staan en eigenlijk alleen te mogen bewegen als er iemand opzit, dan om 24/7 in relatieve hitte of kou buiten te staan in vrije beweging en rust. Absolute rust (op bed/in de stal) is bovendien voor veel blessures bij zowel mensen als dieren achterhaald: beweging is vaak een stuk beter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:03

Art_Ificious schreef:

Want? Hitte is niet zo'n vreselijk groot probleem, mits genoeg water, liksteen (zouten aanvullen van het zweten) en als nodig goede vliegenspray.

Na dag binnen bewegingsrang opsparen + actieve steekbeesten einde van de dag is rennen niet gek. Hier loopt het 24/7 buiten, maar dat heeft naast de gekke 5-10minuten ook wel eens de neiging om te gaan rennen ivm insecten eind van de dag. Is na weekje klaar, dan blijft het bij staartzwaaien en in de schaduw verder grazen (gras is er minder lekker, maar geen lastige beestjes).

Sneeuw, ijzel, langdurig regen trouwens ook niet, als ze maar gewend zijn om buiten te lopen. Het is lastiger voor de verzorger dan het paard, want die heeft goede vacht en hoeft niet met water, etc. te slepen wegens bevroren drinkbak.

Pony is overduidelijk nog baby in bouw. Wandelen aan de hand? Doen, lekker de wereld leren kennen worden ze zelfverzekerd van. Ga pas weer naar zadels kijken als hij 5-6 is en een stuk meer uitgegroeid. Scheelt je ook een klap geld aan passende zadels wat je in die 1e 2-3 jaar anders standaard uit moet geven omdat pony nog volop in de groei zit. 6 zijn ze qua hoogte en lengte rug redelijk klaar, mag je wel nog zeker 2 maten in de breedte incalculeren ivm uitzwaren, maar dat is veel simpeler om rekening mee te houden dan veranderende rugvorm.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:11

TS, er ligt echt niet binnenkort sneeuw en ijs op de wei, echt niet :')
Tip: breng hem tijdelijk weg, naar een opfok of iemand die een wei voor een half jaar ter beschikking stelt. (ver) uit jouw buurt in ieder geval. Waarom ver uit jouw buurt? Omdat je er dan ook echt niet bij een aan kan komen, want je bent kennelijk geneigd om er toch iedere keer weer iets mee te doen, om iedere keer weer van je plan af te wijken, om iedere keer weer van je trainingscheme (voor zijn gezondheid notabene!!!!!) af te wijken. Zet hem ver weg, ga niet langs, houd goed contact met degene bij wie hij staat en laat hem paard worden. Echt paard. Niet een puppy onder het zadel. Een paard, op de wei, met vriendjes, die zich vol kan vreten, een buik kan kweken en kan groeien.
Haal hem over een half jaar op en dan zal je zien dat je een compleet ander dier terug hebt en als je hem dan vergelijkt met de foto's uit de OP zul je zien hoe stom het is om dit met hem te doen en hoe verschrikkelijk puppy hij nu eigenlijk nog is.
Vergeleken met de foto's toen hij anderhalf was is hij gegroeid, vergeleken met hoe hij zal zijn als hij 6 is is hij nu nog lang niet klaar en eerder nog veulen dan paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:13

Art_Ificious schreef:
Pff ...

Wat het groeien betreft heeft de kliniek zelf gezegd dat hij nog 5cm zou groeien in de hoogte. En de touwtjes test bewijst dit ook.

Goh; dan zou mijn arabiertje van 20 jaar ook nog 5 cm gaan groeien...
Ben benieuwd wanneer dat gaat gebeuren....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:16

De zigeunermaat (touwtjes methode) is niet een water dichte methode TS.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:20

Ninx schreef:
Staat je paard alleen?

Op stal zeker, volgens mij heeft hij ook een weitje waar hij alleen op staat als het droog maar niet te warm weer is.
Tenzij er iets veranderd is inmiddels?

Het stalmanagement is al even treurig als de rijmethode helaas -O-

Maar Art, als je in ziet dat hij nog niet klaar is (je wil hem immers op rust zetten). Waarom wil je er dan eerst nog een paar maanden op gaan rijden? Dat is toch waanzin? :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:43

Dat hij nog groeit is juist reden om hem niet te rijden.

Wat ontzettend frustrerend dat iemand met ongetwijfeld de juiste bedoelingen zulke verkeerde beslissingen neemt, wat ten koste gaat van de gezondheid van een dier :(