Ik wil toch even reageren op de stang en trens/ sporen opmerking.
Ik heb persoonlijk geen probleem met het gebruik van deze hulpmiddelen tijdens het rijden. Ik gebruik in training zelf ook af en toe een dressuurzweep als hulp om te kietelen en zo de achterhand te activeren voor verdere verzameling.
Wat mij wel tegen staat is als bovenstaande hulpmiddelen verkeerd worden gebruikt en het paard daardoor op pijn moet reageren in plaats van druk. En dit eerste zie ik helaas wel vaak gebeuren.
Ik ben dus van mening, ook omdat ik mijn paard geheel zelf heb opgeleid, dat het gebruik van sporen en stang en trens in hogere klassen niet nodig hoeft te zijn. Je kan teugelhulpen op een trens verfijnd geven ook in moeilijkere oefeningen. Het is aan jou als ruiter om deze verfijning voor elkaar te blijven hebben, waardoor je de 'stuurbekrachtiging' van een S en T niet nodig hebt. Sporen zijn mijn inziens, ook vanuit mijn ervaring met het rijden van andermans paarden, hetzelfde verhaal.
@ Eenhoorn, Dankje! Vind ik leuk om te lezen, dat is inderdaad precies de bedoeling!
@ Nikkidekerf, Dankjewel! Ik zal het vanavond aan hem doorgeven hihi