Murosch schreef:Ik zie dat toch echt anders Amaranth7, zoals je hebt kunnen lezen. Ik til ook zeer zeker niet mijn paard omhoog aan de voorkant. Juist niet. Wanneer zij met haar hoofd omhoog komt, gaan mijn handen mee omhoog. Als zij haar hoofd lager houdt, zijn mijn handen ook lager. Ik heb licht contact, ik til niks en dwing niks af. Niemand hoeft zich hier te schamen ook, ik ben er zelf nog altijd bij om te bepalen wat ik wel of niet verantwoord vind.
Wij beginnen bij een ontspannen paard dat zich los durft te laten en waarbij de activiteit er langzaam maar zeker meer in wordt gereden Picasso. Dit paard is eerder rennerig dan sloom. Ze had er een goed handje van om onder me weg te vluchten. Dat is nu heel erg veel verbeterd, ze blijft bij me en vlucht niet meer. Die activiteit komt er echt wel steeds beter in hoor!
Ik ben fan van het principe dat je probeert na te streven, maar wat je hier zegt klopt niet. Het begint niet bij ontspanning, maar bij ontspannen inspanning. Dat is een essentieel verschil dat je niet lijkt mee te nemen uit dit topic. Als je op een ontspannen paard gaat zitten kan hij je gewicht niet dragen. Paard zal een holle rug krijgen en op de voorhand knallen. Dat zie je bij jou ook een beetje gebeuren. Ook Will Faeber zegt heel stellig dat alle ontspanning vanuit een voorwaartse, actieve houding van het paard moet komen. Een paard moet dragen en dat vergt aanspanning van de buikspieren en een actieve achterhand. Faeber zegt zelfs dat je een paard in eerste instantie beter iets over het tempo kan zetten dan onder het tempo, omdat het makkelijker voor het dier om gedragenheid te vinden vanuit stuwen dan vanuit sloffen zeg maar. Stretchen tot de grond is belangrijk, maar alleen met aangespannen buikspieren en actieve achterhand. Beter iets hoger hoofd en correct dragend, dan laag hoofd en halve aanspanning.
Je methode is prima, maar je moet je prioriteiten/volgorde even onder de loep nemen. Oprichten kan alleen als hij gedragen de stretch kan vinden en daar zijn jullie nog niet. Paar stapjes terug en activiteit erin!