Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:53

Murosch schreef:
Ik zie dat toch echt anders Amaranth7, zoals je hebt kunnen lezen. Ik til ook zeer zeker niet mijn paard omhoog aan de voorkant. Juist niet. Wanneer zij met haar hoofd omhoog komt, gaan mijn handen mee omhoog. Als zij haar hoofd lager houdt, zijn mijn handen ook lager. Ik heb licht contact, ik til niks en dwing niks af. Niemand hoeft zich hier te schamen ook, ik ben er zelf nog altijd bij om te bepalen wat ik wel of niet verantwoord vind.

Wij beginnen bij een ontspannen paard dat zich los durft te laten en waarbij de activiteit er langzaam maar zeker meer in wordt gereden Picasso. Dit paard is eerder rennerig dan sloom. Ze had er een goed handje van om onder me weg te vluchten. Dat is nu heel erg veel verbeterd, ze blijft bij me en vlucht niet meer. Die activiteit komt er echt wel steeds beter in hoor!

Ik ben fan van het principe dat je probeert na te streven, maar wat je hier zegt klopt niet. Het begint niet bij ontspanning, maar bij ontspannen inspanning. Dat is een essentieel verschil dat je niet lijkt mee te nemen uit dit topic. Als je op een ontspannen paard gaat zitten kan hij je gewicht niet dragen. Paard zal een holle rug krijgen en op de voorhand knallen. Dat zie je bij jou ook een beetje gebeuren. Ook Will Faeber zegt heel stellig dat alle ontspanning vanuit een voorwaartse, actieve houding van het paard moet komen. Een paard moet dragen en dat vergt aanspanning van de buikspieren en een actieve achterhand. Faeber zegt zelfs dat je een paard in eerste instantie beter iets over het tempo kan zetten dan onder het tempo, omdat het makkelijker voor het dier om gedragenheid te vinden vanuit stuwen dan vanuit sloffen zeg maar. Stretchen tot de grond is belangrijk, maar alleen met aangespannen buikspieren en actieve achterhand. Beter iets hoger hoofd en correct dragend, dan laag hoofd en halve aanspanning.

Je methode is prima, maar je moet je prioriteiten/volgorde even onder de loep nemen. Oprichten kan alleen als hij gedragen de stretch kan vinden en daar zijn jullie nog niet. Paar stapjes terug en activiteit erin!

Anoniem

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:55

Dat denk ik dus ook KPet. Met alle respect Murosch, maar het voorwaartse ontbreekt en zou echt je uitgangspunt moeten zijn denk ik. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:56

Murosch schreef:
Dit paard is eerder rennerig dan sloom. Ze had er een goed handje van om onder me weg te vluchten. Dat is nu heel erg veel verbeterd, ze blijft bij me en vlucht niet meer. Die activiteit komt er echt wel steeds beter in hoor!

Ik had een paar pagina's geleden een vraag gesteld. Misschien heb je erover heen gelezen?
Het kan natuurlijk ook een fysiek probleem zijn, waardoor je paard rennerig en strak wordt als je hem meer aan elkaar en wat hoger ingesteld laat lopen.
Dat geldt bijvoorbeeld voor paarden met KS die juist heel graag diep lopen.
Kan dus zijn dat het helemaal niet ligt aan de methode/rijstijl. Heb je daar al eens naar laten kijken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 13:07

Picasso dat ben ik ook hoor! Tuurlijk heb ik ook meer dan 25 jaar op de "oude" manier gereden en is dit voor mij ook helemaal nieuw. Ik begin gewoon vanaf punt 0 hiermee, maar ik denk echt wel mee over wat er gebeurt en wat ik merk aan mijn paard. Juist omdat ik echt aan haar zie dat ze in alles positief verandert hierdoor, motiveert me dat om op deze manier door te gaan. Ons doel is hetzelfde, de weg is even anders. Misschien langer, maar ik ben voor mijzelf ervan overtuigd dat ik mijn paard en mezelf hiermee een plezier doe op de lange termijn. Hoe dat uitpakt gaan we wel merken in de toekomst. Ik heb de wedstrijdsport (sowieso voor langere tijd) uitgezwaaid en er is ruimte en tijd voor nieuwe inzichten. Ik heb paarden onder me gehad met de motor aan en ik heb in het verleden (10 jaar plus geleden) op redelijk niveau meegereden in de sport, dus ik weet wat ik uiteindelijk wil voelen. De manier om dit te gaan bereiken (mocht het überhaupt binnen de mogelijkheden van mijn paard liggen) doen we alleen nu heel anders.

BloemBloem (en ook Babootje die aangaf dat ze aan KS dacht). Geloof me als ik zeg dat ik mijn paard van A tot Z ken. Ik kan er niet binnen in kijken natuurlijk, maar dit is wie ze is en een blij gezicht trekken zal ze nooit gaan doen onder het zadel. Het is gewoon echt een paard met een heel ingewikkeld karakter. Toch is haar houding nu zo veranderd dat ze van zuurpruim in een meid die best wel wil is getransformeerd. Als Wainonia iets niet leuk vindt, of ergens last van heeft, dan is ze heel erg duidelijk daarover.. En niet alleen onder het zadel, ook als je er naast staat :D
Afbeelding
Afbeelding

Het verhaal met de balkjes.. Tja dat zou wel heel mooi zijn, ware het niet dat balkjes een plaag zijn voor mijn paard. Ze is bang voor balkjes en ik krijg haar er wel overheen, maar niet zoals ik zou willen (met een noodsprong). Tuurlijk valt haar dat uiteindelijk misschien best te leren, maar ik plaag haar er zo mee en ze vindt ze zo vreselijk dat ik het niet vaak gebruik. Een half jaar geleden heb ik balkjes gekocht. Eerst aan laten wennen door ze lukraak in de bak te leggen en paard zich er maar mee te laten redden (gewoon los). De jongste en de shetlander waren nieuwsgierig en onderzochten ze gründlich. Wainonia gaat in een hoekje staan en denkt laat me hieruit! Uiteindelijk veel aan de hand bezig geweest ermee. Met beloning, met geduld, met van alles. Uiteindelijk gaat ze erover, maar nog altijd met noodsprong. Ik heb ze voor de hooiton gelegd zodat ze er wel over moest om naar haar hooi te kunnen. Ze wacht net zo lang totdat ik eraan kom om haar mee te nemen er overheen, maar uit zichzelf ho maar. Onder het zadel gaat ze, maar niet lopen, echt verstand op nul en een gigantische sprong. Nou ja, ik kan nog wel een heel verhaal typen erover, maar ik heb mijn lol er wel een beetje af omdat zij het echt, echt niet leuk vindt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:13

Ik wil eerst even benoemen dat ik vind dat je echt top met de tips omgaat Murosch! Erg leerzaam om deze trainingsmethode te zien en leuk hoe je alles uitlegt, top dat je dit topic heb aangemaakt.

Ik ga echter wel mee met de eerdere gegeven reacties, ik zie ook een paard wat volledig de grond in loopt. Ik snap het principe van buigen en stretchen en denk ook dat het goed is om afentoe laag in te stellen, maar zou dit niet zo op langere termijn willen doen. Als je paard eenmaal gewend is met z'n neus in de grond rond te "sloffen" en je gaat haar daarna weer oppakken gaat dit wel problemen geven - ze gaat dan van een ontspannen houding waar ze haar lijf eigenlijk niet echt correct gebruikt (te weinig ondertreden van de achterhand, te weinig horizontaal evenwicht) naar een houding waar ze in 1x weer echt iets moet doen. Ik zie eerlijkgezegd ook liever dat een paard te diep loopt met een correcter lichaamsgebruik dan een paard wat uit elkaar de grond in loopt.

Ik zie zeer zeker het nut van het laag lopen, oprekken van de bovenlijn en het stretchen, maar als onderdeel van de training, niet alleen maar. Mijn instructrice is er ook fan van en ik draaf en stap zelf vaak zo uit. Ik zou proberen meer af te wisselen met hoofd en halshouding. Rij ook stukken op meer contact en kijk of je het lichaam kan "behouden" met wat meer horizontaal evenwicht. Nogmaals dank voor je topic, heel interessant en leerzaam!
Laatst bijgewerkt door nps op 16-08-16 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:13

Wat een fijn topic dit! Heel leerzaam allemaal :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:16

Ts, eerst, STERKTE. Wat een poedersuiker reacties krijg jij op je topic, en toch zo netjes blijven

Ik vind dat je goed bezig bent. Dier liep inderdaad met weggedrukte rug en zwaar op de voorhand.
Die rug zal ze eerst los moeten durven laten voordat je verder kan, want alleen een niet weggedrukte rug kan ze uberhaupt iets doen. Het is natuurlijk niet ideaal, zo lang laten 'hobbelen', maar ja, geestelijk moet je ze toch ook eerst mee hebben! Anders blijf je het oude probleem elke keer weer tegen komen.

Maar goed, theorieen zijn altijd prachtig, de uitvoering is vaak een stuk lastiger, zeker met een paard wat A) misschien al niet zo voordelig gebouwd is B) 'verkeerd' gereden en C) heel veel spanning heeft

Ik had het je niet nagedaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:25

Elke angst is mee te leven. Werk op de grond óók met balkenwerk moet eerst bevestigd zijn.
Gehoorzaamheid en vertrouwen is n groot punt. En dat ze dat niet volledig doet zegt dan al genoeg over leiderschap.

Je hebt n knap dominant sensibel paard onder je. En dan is leiderschap n groot punt.
Zonder dát krijg je ook geen ontspannen aanspanning.
Waarom niet?
Als jij als leider niet duidelijk bent... waarom zou ik dan doen wat je vraagt??

Daarbij... heuvels rijden? Buitenritten?

Ja... je hebt aanspanning nodig... en zodra je iets van ontspanning hebt.. moet je aanspanning aan toe voegen. Kort en met volledige beloning bij het even aanspannen met ontspannen.

Ook dat je galop niet mee neemt is onwijs zonde. Met galop kun je zo veel...!

Nee het is niet makkelijk en dat hoor je ook niemand zeggen
Maar ik krijg t idee dat er makkelijk wordt opgegeven met veel... ja maar.

Jammer... echt...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:39

Ik weet niet of je ooit iets a la centered riding hebt geprobeerd?
Maar daar had ik veel aan. Zitlessen, houding, ontspannen, hoe communiceer ik met mijn paard, welke feedback geeft mijn paard etc. Daar zijn wij mee begonnen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:42

Murosch schreef:
BloemBloem (en ook Babootje die aangaf dat ze aan KS dacht). Geloof me als ik zeg dat ik mijn paard van A tot Z ken. Ik kan er niet binnen in kijken natuurlijk, maar dit is wie ze is en een blij gezicht trekken zal ze nooit gaan doen onder het zadel. Het is gewoon echt een paard met een heel ingewikkeld karakter. Toch is haar houding nu zo veranderd dat ze van zuurpruim in een meid die best wel wil is getransformeerd. Als Wainonia iets niet leuk vindt, of ergens last van heeft, dan is ze heel erg duidelijk daarover.. En niet alleen onder het zadel, ook als je er naast staat :D
[ [url=m/VLejKF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H0kgEX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar het is nu juist datgene wat jij omschrijft heel erg bij KS past. Vaak wordt paarden een "ingewikkeld karakter" verweten, terwijl pijn de oorzaak is.
Ik lees jouw topics, kijk naar de bouw / rug van het paard en wat jij omschrijft over haar gedrag en wat ze doet met rijden en dan twijfel ik erg aan haar fysieke gezondheid. Ik heb het namelijk meer zo gezien.
Het is even een andere invalshoek en misschien niet wat je wil horen, maar je paard geeft wel wat aan.
Waarom sta je er niet voor open en laat je ernaar kijken, gewoon om zeker te weten dat ze fysiek in orde is?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 13:50

Babootje eigenlijk om de simpele reden dat ze vanaf haar geboorte zo is. Er is niets verandert aan haar gedrag of karakter sinds haar veulentijd, enkel is ze milder geworden. Als ze nou onder het zadel alleen ingewikkeld gedrag liet zien of het gedrag was in de loop van de tijd veranderd, dan had ik me ook achter mijn oor gekrabbeld hoor, maar dat is gewoon niet zo. Het was geen grap dat ik in mijn vorige topic zei dat mensen in mijn omgeving vroeger riepen dat er nooit op dit paard gereden zou kunnen worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:58

Ik vind het interessant :)

Waar ik nu benieuwd naar ben is of je ook standfoto's hebt van voor en na omschakelen. Op de eerste foto zie ik namelijk ook al een paard dat op de voorkant loopt. Ik gok dat ze van zichzelf al neerwaarts gebouwd is. Qua spieren kan ik er weinig van maken aangezien je na foto's schuin zijn. Verder lof dat je zo vriendelijk blijft reageren! En ik zou ook zeggen probeer wat meer te richten op activiteit, als ze zo in je hand douwt kan je of terug trekken of juist een keer naar voren rijden en je hand op de plek houden. Vaak is het dat ze niet op het achterbeen willen en er dan zo'n reactie komt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:03

In je openingspost wil ik de laatste foto gebruiken. Het is nog verre van perfect maar deze houding moet je als uitgangspunt gaan gebruiken voor je weg naar oprichting. Ze is hier wat ronder in de hals, neusje voor de loodlijn. Drukt de rug ook niet echt weg en lijkt niet tegen je hand te zijn. Probeer dat minimaal vast te houden. Dus niet langer en rechter in de hals laten worden. Om dit vast te houden ( in de figuurlijke zin van het woord) zal je nu kunnen gaan werken aan het meer onder laten treden van het achterbeen. Dan zal ze de schoft meer omhoog kunnen brengen. Dat betekent meer schoudervrijheid en geeft jou van voren de mogelijkheid om de ronding en houding dmv wat "friemelwerk" in je handen te verbeteren.
Zie het alsof je de foto wat schuiner houdt, dus kont naar beneden en voorkant omhoog.

Blijft toch lastig uitleggen zonder mijn handen te gebruiken om te laten zien wat ik bedoel.

Kiki1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:03

Ik heb een tijdlang op dezelfde manier als jou gereden. Mijn paard werd er alleen maar slapper door. Ik zat vast in hetzelfde denkpatroon.. Toen ik na een tijd geen resultaat boekte ben ik bij een ervaren instructeur gegaan en die was niet gelukkig met hoe ik reed. Mijn paard draagt uit zichzelf weinig met haar achterbenen. Ik reed haar op deze manier nog veel meer de grond in met haar voorbenen en de achterhand zakte volledig weg. Het stretchen van je paard is een heel goede oefening wanneer je paard in balans kan lopen, en dat is hier zeker nog niet het geval. Je paard kan deze manier van lopen op dit punt in haar africhting niet aan. Misschien werkt dit wel voor paarden die van nature een sterke achterhand hebben.. Maar ik denk dat er weinig zijn die op deze manier naar een correcte africhting raken.

Je paard zijn rug kan nooit bol komen wanneer de achterbenen niet onder het lichaam komen en zonder begrenzing vooraan. Bij paarden die niet sterk genoeg zijn is het ook niet verstandig om dan maar tempo te gaan maken om die achterhand te activeren met losse teugel. Hun lichaam kan dat gewoon niet aan.. Ook met teugels op maat kan je heel vriendelijk en voor de loodlijn rijden, zo kan je ook ruggebruik verkrijgen. Niet door je paard uit balans te laten lopen met lange teugels.
Pas nu, na enkele maanden correct werk kan ik een juiste stretch rijden in de drie gangen, en nu voel ik wél duidelijk dat dit in balans is en dat men paard er beter door wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 14:19

Ik laat even een filmpje zien. Dit is jaren geleden en het beroerdste filmpje dat ik bezit maar het laat wel zien hoeveel spanning Wainonia kan hebben en wat er dan gebeurt. Dan denk ik toch echt dat we nu een veel beter uitgangspunt hebben!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:31

Beste stuurlui staan altijd aan wal, maar ik wil toch nog wel een
reactie geven nav je laatste filmpje.

Ik zie namelijk vooral een paard wat op de spanning van jou reageert, uiteraard
heel makkelijk om zo vanaf mijn bureaustoel te typen, maar dat is wat ik er van vind.

Want zo beroerd loopt ze daar helemaal niet, denk als je haar wat meer ontspanning kan geven, door wat meer lucht te brengen aan de voorkant je een heel ander paard zult hebben. Ondanks het "dribbeltje" tijdens je stuk uitgestrekte stap, is dat echt het fijnste stuk, omdat je daar je handen wat meer open doet en naar voren brengt :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:45

Interessant topic, ik blijf even volgen.

Murosch schreef:
Ik laat even een filmpje zien. Dit is jaren geleden en het beroerdste filmpje dat ik bezit maar het laat wel zien hoeveel spanning Wainonia kan hebben en wat er dan gebeurt. Dan denk ik toch echt dat we nu een veel beter uitgangspunt hebben!

[ Video ]

Je wil laten zien hoeveel spanning zij kan hebben, maar ik zie hier vooral een heel erg gespannen ruiter (waar het paard logischerwijs op reageert). Het ziet er voor mij uit (maar misschien zit ik er wel naast) alsof jij ontzettend strak staat van de spanning, letterlijk, en haar daardoor ook strak houdt van voren. Ze kan niet anders dan zichzelf strak houden want jij geeft haar geen lucht. Als jij meer ontspant dan kan je paard dat ook. Ik denk dat je dan al een heel ander beeld zou krijgen.
Ik weet niet of de manier waarop je haar nu rijdt echt heel goed is voor haar maar ik denk dat jullie er beiden baat bij zouden hebben als jij vooral ook/eerst aan je eigen lijf en (ont)spanning werkt. Misschien zijn zitlessen of centered riding een optie?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:47

Ik zie op het filmpje een paard die graag naar voren wil, met een zeer gespannen ruiter. Hierdoor gaat ze krabbelen. Dat het paard op dit moment in jouw ogen fijner loopt, zorgt ervoor dat je zelf minder gespannen bent, en dat reageert je paard weer op.

TS, ik denk echt dat je eerst eens heel erg goed met je eigen houding en zit bezig moet gaan zijn, en daarna nog eens goed gaan bedenken wat je wil bereiken. Je hebt geen makkelijk gebouwd paard, maar juist daarbij is de kans nog groter dat je haar op deze manier kapot rijd.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:50

Ik vind jou nieuw ingeslagen weg heel boeiend om te volgen Murosch! Wat ik me afvraag, maar misschien heb ik erover gelezen: doe je ook aan rechtrichten aan de hand? Dus de oefeningen (in volgorde van trainingsopbouw) Lengtebuiging, VW-NW, Ondertreden (het zogenaamde "LVO"), schoudervoor, schouderbinnen, travers, renvers, appuyement? Deze oefeningen zijn namelijk bedoeld om beide achterbenen veel sterker maken mits correct uitgevoerd, en zo op termijn naar de verzameling/oprichting toe te werken. Voordeel van aan de hand werken is natuurlijk ook dat je foutjes makkelijker ziet en kunt corrigeren, en zo naar de perfect uitgevoerde oefening kunt trainen. Als het paard deze aan de hand goed beheerst is het nadien ook veel makkelijker om ze mee over te nemen onder het zadel. Ik ben benieuwd of en hoe je dit meeneemt in de training :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:55

Oh ja ik snap heel goed waarom je een andere weg ingeslagen bent: jullie beiden zijn één brok spanning in dat filmpje! Ben heel benieuwd hoever je haar op de nieuwe manier gaat krijgen en hoe het er over een tijdje uit gaat zien. Bedankt voor je uitleg.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:16

Erg boeiend, ik begrijp de ingeslagen weg, heel goed zelfs, maar ik zou verwachten dat er na een jaar al iets meer te verwachten viel van bijv. het achterbeengebruik van Wainonia. Ik zie ook niet veel meer achterbeen voorwaarts slingeren of echte buikspieractiviteit, zonder dát wordt VWNW idd. een beetje "op de voorhand lopen".

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:18

Vraagje aan TS: heb je ooit een fysio of osteopaat bij je paard gehad? Ik vind dat er een aantal dingen zijn die er op wijzen dat je paard mogelijk ergens last heeft: weggedrukte rug, niet over balkjes willen, problemen met aangalopperen zoals in het laatste filmpje. Daar loopt je paard ook maar nét rad - ik weet niet of je dat ziet?
Ik snap wat je nu aan het doen bent en heb daar respect voor. Maar zou het ook zo kunnen zijn dat je op deze manier, waarbij je de achterhand blijkbaar eerst mag 'vergeten', vooral de problemen die je had uit de weg gaat?
Dat zou betekenen dat de problemen gewoon weer terugkomen als je een paar stappen verder bent en probeert de achterhand weer meer onder te brengen....

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:15

miezelke schreef:
Ik vind jou nieuw ingeslagen weg heel boeiend om te volgen Murosch! Wat ik me afvraag, maar misschien heb ik erover gelezen: doe je ook aan rechtrichten aan de hand? Dus de oefeningen (in volgorde van trainingsopbouw) Lengtebuiging, VW-NW, Ondertreden (het zogenaamde "LVO"), schoudervoor, schouderbinnen, travers, renvers, appuyement? Deze oefeningen zijn namelijk bedoeld om beide achterbenen veel sterker maken mits correct uitgevoerd, en zo op termijn naar de verzameling/oprichting toe te werken. Voordeel van aan de hand werken is natuurlijk ook dat je foutjes makkelijker ziet en kunt corrigeren, en zo naar de perfect uitgevoerde oefening kunt trainen. Als het paard deze aan de hand goed beheerst is het nadien ook veel makkelijker om ze mee over te nemen onder het zadel. Ik ben benieuwd of en hoe je dit meeneemt in de training :)

Dit is een goede tip! Met die van mij doe ik het ook en het heeft al een aantal problemen opgelost voor mij. Naast het feit dat je inderdaad fouten makkelijker ziet en kunt corrigeren, zit je zelf het paard ook niet in de weg, wat toch het allergrootste voordeel is, zeker als ik je filmpje bekijk. Ben het eens met voorgenoemde indruk dat het vooral lijkt alsof jouw spanning ervoor zorgt dat het paard zich spant.

Maar spanning, zowel van ruiter als paard, blijft toch altijd een beetje een kip en ei verhaal. Vaak is het moeilijk te zien "wie begint", en zitten zowel ruiter als paard al snel in een neerwaartse spiraal.
Ik vind de foto's die je op deze pagina hebt geplaatst ook wel tekenend voor een paard dat ergens een fysiek ongemak heeft om heel eerlijk te zijn. Je gaf aan dat ze altijd al moeilijk is geweest, maar jouw paard zou de eerste niet zijn die ongezien als enter/twenter/jong ding is uitgegleden of wat dan ook. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou wel een hoop kunnen verklaren.

Zoals je nu bezig bent, zou ik het zelf niet doen, maar ik vind het wel heel knap dat je herkent dat het eerst niet goed ging en dat je nu aan het zoeken bent naar een manier om het anders te krijgen. Goed paardrijden is gewoon belachelijk moeilijk :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 16:53

miezelke, dat is wel een interessant punt. Ik ben daar namelijk niet mee bezig geweest tot nu toe, maar ik kan mijn instructrice zeker vragen of we hier eens mee bezig kunnen onder begeleiding. Dit is ook één van haar gebieden namelijk, alleen zag ik er zelf niet zoveel in omdat ik niet weet of ik het wel vol kan houden vanaf de grond door mijn eigen lichamelijke mankementen. Proberen kunnen we het zeker en boeiend lijkt het me ook.

Het filmpje is overigens minstens een jaar of 6 oud en niet meer relevant voor nu. Het is absoluut een wisselwerking tussen ons beide hoor! Ik wil mijn paard daar niet "de schuld" van geven. Op dat moment zelf had meer lengte geven geen nut gehad denk ik trouwens, omdat ze dan was geëxplodeerd. Bevriezen hebben we ook meegemaakt, dan komt ze gewoon geen stap meer vooruit al ga ik op mijn kop staan. Het ging me er alleen om dat ik wou laten zien hoe ze dan krabbelt in haar passen en eigenlijk blokkeert en in zichzelf keert.

Een osteopaat heb ik er 1 keer bij gehad vorig jaar. Ze heeft vorig jaar een veulen gehad en toen ik daarna weer wilde oppakken leek het me goed om sowieso even de rug en het bekkengebied te laten behandelen. De osteopate is alleen na een uur of 4 weer vertrokken omdat ze niet in de buurt van Wainonia kon komen (die was pislink). Dat was wel een beetje jammer, maar op zich denk ik ook niet dat er lichamelijk iets met haar niet in orde is hoor.

Standfoto's wil ik wel opzoeken van voor deze periode. Van nu moet ik even nieuwe maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:54

Nou ik kan me daar iets bij voorstellen: als mijn paard zo strak zou staan, zou ik zelf ook verstijven denk ik. Benieuwd hoe jouw merrie zich verder gaat ontwikkelen na nieuw ingeslagen weg! Keep us posted!