Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:21

Cardy schreef:
Altijd leuk om je verder vorderingen te zien, vind je eerste foto fijner uitzien dan de 2e. Daar is ze inderdad net wat te hoog opgericht imo.

Mee eens. Hoewel ik niet kan zeggen dat ze op de tweede foto hoger opgericht is. Wel lijk jij op de tweede foto wat strakker in de hand en lijkt je paard daar juist weer wat van de achterhand af. Maar de 1e foto vind ik echt een mooie verbetering, mooi los en richting horizontale balans.
Ik denk gewoon veel schakelen en los blijven in de hand.

Zomertenue niks mis mee. Maar je schoeisel is wel heel belangrijk. Daar heb ik enge dingen mee zien gebeuren.

Babootje

Re: Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:23

Ik vind trouwens wel dat je heel lang zit (komt misschien ook door je schoenen). Daardoor kun je ook de druk niet laag in de beugels houden voor een stabiele en onafhankelijke zit. Ik zou zeker 1 a 2 gaten korter doen.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:31

Murosch schreef:
Ik heb gisteravond geprobeerd om haar tussendoor iets meer op te richten en daarna weer te laten zakken (afwisselend). Ze zakt wel mooi weer in de hand als ik haar meer ruimte geef, maar ik heb toch het idee dat ze nog niet helemaal aan die oprichting toe is. Ik plaats hier 2 foto's maar deze waren eigenlijk puur voor mezelf bedoeld, dus ik heb niet echt interesse in commentaar over mijn zomertenue (dat is echt 100% mijn eigen verantwoordelijkheid). Om even een idee te geven hoe het eruit ziet met iets meer oprichting op dit moment.
[url=m/rWXScS.jpg]Afbeelding[/url]

Ik wordt hier al een stuk blijer van. Ze gaat nu mooier naar horizontaal evenwicht toe. Nu zou ik wat meer gaan terugschakelen om haar op het achterbeen te zetten. 2-3 passen terug, hand los en dan weer rustig aanvullen naar voren toe.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:37

Ben het wel helemaal met jou eens Leonie. Ik herkende het paard niet eens als zijnde het paard in het profiel van TS. Ik zie deze foto's ook liever dan de eerste foto's in dit topic. Idd meer horizontaal evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:52

Leuk om ook deze foto's te zien :j Je bent echt goed aan het werk met je paard.

Ik schrik wel behoorlijk van je zomertenue. Nou schrik ik sowieso van mensen zonder cap en met onveilige schoenen op een paard, maar bij een moderator op een forum dat het liefst foto's met cap wil zien verbaast het me helemaal. Erg jammer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 13:24

@Babootje, misschien vertekent het inderdaad door de blote benen en schoenen. Ik heb een erg lang onderbeen (laarzen lengte maat 56 aan de achterzijde). Beugels nog korter gaat me ook niet lukken omdat ik dan iets gehoekter kom te zitten vanuit mijn knie en die kan ik juist bijna niet gebruiken door artrose.

Ik ga mijn instructrice vragen wat zij wijsheid vindt qua houding.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:24

Hmmm idd meer naar horizontaal maar teveel vanuit de ruiter en niet vanuit t paard, hier bedoel ik mee dat ik in je houding zaken zie gebeuren die erop wijzen dat je te veel of te lang moeite doet- spanning houdt in het hoger laten komen van je paard.
Idd de spanning in je been, beugel wat korter kan, je kan ook eens gaan voelen wat je met bovenbeen doet, klem je op knie? Dat kan t ook in zitten.
Je zit al rechterop maar kijkt nog naar beneden, op eerste foto zie je dan toch zeker een neerwaartse houding in bovenlijf en een te hoog gelifte onderarm.
Minder proberen het paard opgericht te houden en meer oefeningen rijden om het paard tot dragen en eigenhandig te krijgen, schijnovergangen, volte openen en sluiten, Wijken en letten op je eigen losheid. Balans en ontspanning in je zit zoeken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 18:33

Ik heb dit nu inderdaad even als probeersel gedaan zo, dus dat zal te zien zijn. Met mijn knie klem ik niet (dat kan ik lichamelijk ook niet, daarom kunnen de beugels ook niet korter), maar ik heb hier wel gevraagd of ze iets hoger in wilde komen. We zullen wel met wat meer tempowisselen en overgangen bezig gaan, zodat het meer uit haarzelf komt en niet door mij gevraagd hoeft te worden :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:29

Murosch schreef:
Ik heb dit nu inderdaad even als probeersel gedaan zo, dus dat zal te zien zijn. Met mijn knie klem ik niet (dat kan ik lichamelijk ook niet, daarom kunnen de beugels ook niet korter), maar ik heb hier wel gevraagd of ze iets hoger in wilde komen. We zullen wel met wat meer tempowisselen en overgangen bezig gaan, zodat het meer uit haarzelf komt en niet door mij gevraagd hoeft te worden :)

je begint ook met hele kleine stukjes. als ze het braaf doet laat je haar weer zakken als beloning. zoals mijn instructrice het altijd zegt. je krijgt eerste kleine kruimeltjes. deze krijg je steeds vaker als hij sterker wordt todat je op eens een sneed brood krijgt. gewoon vanuit die vwnw houding kleine stukjes naar boven blijven vragen. en dan heel geleidelijk telkens wat hoger vragen.

bij mij is "hoger" ook net boven boeghoogte. meer lukt gewoon nog niet.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:41

Ik heb nieuwe foto's van hoe we nu gaan en die heb ik even in een filmpje verwerkt. De bak was helaas ontzettend nat, waardoor het allemaal net wat minder constant ging dan bij een normale droge bodem, maar goed. Ik heb 3 weken geleden weer een les gehad en daarbij hebben we nu voltewerk en schouderbuitenwaarts toegevoegd aan de trainingen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:07

Leuk om weer een update te zien :)

Toch denk ik wel dat je zadel echt te ver naar voren ligt en jullie daar last van ondervinden.
Nou heeft ze wel een langere rug, maar je zit ver voorbij het zwaartepunt van je paard en werkt daarbij extra in op de voorhand.
Je zei al dat het niet makkelijk is om een zadel voor haar te vinden en je al een banaansingel gebruikt. Een alternatief advies heb ik niet echt, kan me voorstellen dat het heel frustrerend is :(:)
Maar, als ik deze foto's zie dan denk ik echt...oei, hoe moet de voorkant ooit omhoog gaan komen :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:10

Dank je voor je reactie. Toch ligt het zadel echt vrij van de schouder en schoft, dus dat is echt geen belemmering :). Hij zou achter iets meer mogen aansluiten, dat wel.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:21

Misschien geen belemmering voor de schoudervrijheid, maar wel voor de balans. Ze heeft in verhouding een lange rug dus je zwaartepunt ligt verder naar achteren dan alleen 'achter de schouder'.
Puur vanuit de zwaartekracht beredenerend is het zo veel zwaarder voor haar om de voorhand omhoog te krijgen, dan als jij verder naar achteren zou zitten.

Ik hou nooit zo van de plaatjes met paint lijntjes enzo :')
Maar hier zie je duidelijk dat jouw hele gewicht op de voorste 'helft' van je paard is.
Afbeelding

Hier komt de achterhand super mooi onder, ze is actief, goed in verbinding, bolt de rug en lendenen, súper fijn plaatje +:)+ en toch oogt het moeilijk voor haar.

Eerlijk, ik weet ook niet hoe je dit oplost hoor ;) ik geloof zo dat alleen je zadel 'buiten je comfortzone' ver naar achteren leggen, waarschijnlijk niet werkt omdat het daar niet blijft liggen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:26

Ik snap wel wat je bedoelt, maar verder naar achteren leggen is echt geen goed idee, ook niet met een ander zadel, omdat het op deze plek goed en netjes aansluit bij de lijn van haar schoft/schouder en bespiering. Het zadel mag achter iets meer aansluiten, dat zie je hier ook goed. Dat deed het eerst wel, maar ze verandert in positieve zin nogal in haar bespiering door deze training, waardoor dit nu zo is. Ik leg een zadel altijd iets te ver naar achteren en schuif het dan zo naar voren tot het netjes aansluit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:42

Ben het wel eens met MariekeS. T zadel ligt zo te zien echt niet goed. Je zit zo ongeveer "op" de schoft en moet je been ver naar achter leggen om aansluiting te vinden, waardoor jij ook weer naar voren valt. Zo boor je het paard ongewild de grond in.
Zou toch eens een goede zadelmaker laten komen.
Je paard is een echt goede beweger zo te zien. Als je minder op de schoft zit, komt dat er nog mooier uit. Zonde zo, dat vind ik echt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:16

Ik ben t ook eens met marieke, ik heb t al eerder aangegeven en ik blijf erbij, als mijn zadel zo lag stapte ik niet op.
Jouw paard heeft een ander zadel nodig, echt waar, ( en als je het verschil eenmaal gemerkt hebt weet je waarom)in welke regio zit je murosch? Misschien weet ik een aanrader...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 18:37

Sorry, misschien heb ik ergens iets geschreven waardoor mensen denken dat ik een nieuw zadel zoek, maar dat is niet het geval. Wellicht over een tijdje als haar bespiering zover is bijgekomen dat ik wel weer overstap naar een goed leren zadel, maar op dit moment niet. Ik ben er voor mezelf zeker genoeg van dat het zadel haar niet in de weg zit of belemmert voor nu. En daarmee wil ik graag ook het onderwerp zadel afsluiten.
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:04

Nee dat heb je niet ergens geschreven. Het is gewoon wat ik zie. (En niet alleen ik) Het zadel ligt echt te ver naar voren. Ik moet zeggen: ik vind jou wel rete eigenwijs hoor. Je wil niet weten hoeveel schade een paard op kan lopen door wen niet goed passend zadel. En dat vind ik zonde want dat is niet nodig.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:13

Ik denk eerlijk gezegd dat je ook heel veel baat zou hebben bij een ander zadel. Ze is volgens mij al een paard wat snel op de voorhand knikkert, en eigenlijk zit je dan ook nog op haar schouders.
Echt chapeau dat je deze hele omschakeling maakt, het is ontzettend lastig om alles op eens anders te doen en ze doet het al een stuk beter dan eerst. Maar ze loopt echt nog steeds veel te veel op de voorhand en dit zorgt gewoon uiteindelijk voor blessures.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:14

Babootje schreef:
Nee dat heb je niet ergens geschreven. Het is gewoon wat ik zie. (En niet alleen ik) Het zadel ligt echt te ver naar voren. Ik moet zeggen: ik vind jou wel rete eigenwijs hoor. Je wil niet weten hoeveel schade een paard op kan lopen door wen niet goed passend zadel. En dat vind ik zonde want dat is niet nodig.

Hier ga ik wel in mee. Vind het jammer dat je een van de belangrijkste punten (een goed passend zadel) wegwuift. Dit terwijl je zo goed en fanatiek bezig bent met je paard rijtechnisch te verbeteren. Ik vind het zadel met elke update steeds slechter liggen, wat natuurlijk kan betekenen dat door je goeie manier van trainen je paard toe is aan een ander zadel. Op langer termijn kan dit zeker schade geven, zeker met een zadel dat op de schouder ligt. Ken genoeg paarden met heftige schouderblessures, slijtage, etc. En dan ben je verder van huis.

Wellicht is het ook wel opgelost met een goeie check van een zadelmaker.

Hoe ging overigens je laatste les? Wat vindt je instructie van de vorderingen die je maakt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:18

Hmmm, ik vindt jammer dat je zo met t advies van t zadel omgaat.
Ik vind t bizar dat je nog steeds van mening bent dat t goed ligt.
Zoals ik al eerder postte weet ik bijna zeker dat er een wereld open gaat voor jou en je paard als er een zadel op ligt dat goed ligt, en al je moeite van omschakelen in rijden versterk je door je zadel daarin mee te nemen.
Ik vermoed zomaar dat er aan dit zadel weinig aangepast kan worden, ik meen er een wintec in te herkennen, die zijn niet zo flexibel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:43

Bedankt voor de reacties. De Wintec is goed herkend inderdaad, het is een Wintec Pro. Woensdag komt er iemand langs met een partij zadels en dan gaan we passen en proberen. Hopelijk zit er eentje tussen die wel helemaal goed ligt. Dat deze steeds minder goed gaat liggen is me ook opgevallen. Een paar maanden geleden sloot hij achter nog netjes aan, nu niet meer. Ze verandert erg in haar bespiering. Dat is positief te noemen. Dat het zadel op haar schoft ligt, klopt niet, dat weet ik echt zeker omdat ik daar enorm op let. Maar goed, we gaan ermee bezig dus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:46

Het ligt niet op de schoft maar het komt zeer zeker te veel over de schouders en te veel voorop de romp van je paard, ook dat is te zien op de stand fotos die je even hiervoor plaatste, ik ben blij met deze laatste post, super dat je naar een ander zadel gaat kijken.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:36

Heel fijn dat je nu toch naar een ander zadel gaat kijken. Ik durfde niet meer te reageren omdat je op elke opmerking over het zadel direct negatief reageerde. Ik had al eerder gemeld dat het zadel niet goed ligt, maar ook dat je te groot bent voor het zadel en jij daardoor voorover wordt geduwd. Let dus ook op bij het zadel passen, dat het zadel goed op je paard ligt, maar dat jij er ook goed in past.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:37

het kan best zijn dat het zadel goed lijkt te passen en dat je hem goed achter de schouder legt als je opzadelt maar dat het onder het rijden toch wat naar voren schuift. goed dat je ernaar laat kijken!