Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:39

Wat Maralyn schrijft voel ik mij helemaal niet op aangesproken .. Ze heeft waarschijnlijk niet alles gelezen en zomaar gereageerd .. Maakt niet uit nogmaals voel me niet aangesproken ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:49

Jaa, daar ken ik Moniek ook!
Leuk paard heb je Moniek. Maar deze heb je niet gekocht als veulen toch?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:52

Sorry, dat was een beetje onduidelijk. Ik bedoel: ik ken je ook nog van het kleine forum.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:53

mbkaatje schreef:

Nee klopt dat was Haydn .. Maar dat ging helemaal niet met mij .. Daar heb ik veel angst door gekregen helaas .. Keuze moeten maken om hem weg te doen , en daarvoor in de plaats is Hudson gekomen .. Super lief en ongecompliceerd paard heerlijk dier om mee te werken :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:53

mbkaatje schreef:
Sorry, dat was een beetje onduidelijk. Ik bedoel: ik ken je ook nog van het kleine forum.

Ik snapte hem ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:58

Toch vreemd dat je wel thuis mag rijden, maar hem nog niet op wedstrijd mag laten wennen :')

Ziet er netjes uit hoor. Veel plezier met elkaar!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:04

sneeuwpop schreef:
Toch vreemd dat je wel thuis mag rijden, maar hem nog niet op wedstrijd mag laten wennen :')

Dit is ter bescherming van de paarden. Je kunt prima je paard laten wennen op vreemd terrein. Je moet lichamelijk maar ook mentaal een paard in bescherming nemen. Soms bieden paarden op jonge leeftijd al zoveel aan, maar kan het nog niet aan. Wij zijn als mens slim genoeg om hier rekening mee te houden. Dus moeten we dat doen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:06

moniek21 schreef:
mbkaatje schreef:

Nee klopt dat was Haydn .. Maar dat ging helemaal niet met mij .. Daar heb ik veel angst door gekregen helaas .. Keuze moeten maken om hem weg te doen , en daarvoor in de plaats is Hudson gekomen .. Super lief en ongecompliceerd paard heerlijk dier om mee te werken :)

Jammer dat het niet klikte. Moeilijke beslissing lijkt me om 'm te verkopen, maar wel de juiste. Zeker nu het met Hudson wel goed klikt.
Heel veel plezier met 'm. Maar zo te lezen heb je dat al.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:11

Roos_M schreef:
sneeuwpop schreef:

Dit is ter bescherming van de paarden. Je kunt prima je paard laten wennen op vreemd terrein. Je moet lichamelijk maar ook mentaal een paard in bescherming nemen. Soms bieden paarden op jonge leeftijd al zoveel aan, maar kan het nog niet aan. Wij zijn als mens slim genoeg om hier rekening mee te houden. Dus moeten we dat doen.

Wat banketstaaf je nou?
Lokatie is het probleem niet hoor, tenzij het paard totaal in de stress schiet. Bij dat laatste kost het ze idd heel veel (negatieve) energie. Ts weet echt wel wat ze doet.
Maar trainen thuis, naar de lokatie voor les of een wedstrijdje maakt ze geen zak uit.sterker nog, dat geeft juist afwisseling. Anders kun je ook geen buitenrit meer maken om ze te beschermen :')

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:21

fluffyfox schreef:
Ik reageer echt bijna nooit op rij topics. Maar dit is toch wel een poging tot bewustwording aanwakkeren waard.
Je hebt een prachtig paard. Maar hij is 3,5. Een half jaar onder het zadel en volgend jaar wil je L starten.
Hoezo??
Beestje is absoluut nog niet uitgegroeid. Je dwingt hem in bepaalde houdingen en vraagt dingen van hem die zijn lijf met die regelmaat eigenlijk niet aankan.
Echt zo zonde.
Natuurlijk heb je het beste met je dier voor. Maar ik zou me als ik jou was eens beter gaan verdiepen in anatomie en ontwikkeling.
Erg jammer dit.
Ik hoop dat je begrijpt waarom ik dit zo aankaart. Niet om jou een rot gevoel te geven of de wijsneus uit te hangen.
Het gaat hier om het paard als wezen. Zet die eens op 1!

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Maar gezien je reacties is dit niet wat je horen wilt. Je hebt een puppy laat het nog puppy zijn. Maar tegenwoordig mag dat blijkbaar niet meer. snel resultaat is vele malen belangrijker. helaas!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:39

Ik kwam eigenlijk even kijken omdat ik zelf een Flemmingh x Jazz heb :) Mooi paard heb je daar TS. Wees asjeblieft zuinig op hem, hij is pas 3. Qua rijtechnisch zou mijn advies zijn om hem te leren zijn hals te laten vallen zodat hij leert rijken naar het bit. Wanneer je hier de tijd voor neemt betaalt dat zich dubbel en dwars terug in je verdere wedstrijd carriere. Wanneer dit goed bevestigd is, en dat kost tijd, zal je merken dat je paard niet meer opkrult en alle houdingen aan kan. Hiermee ontwikkel je zijn bovenlijn en buikspieren. Veel plezier en succes met hem!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 10:57

Ik vind het heel jammer dat er niet verder gelezen wordt, ik dank iedereen voor zijn of haar reactie .. Ik ben super zuinig op hem en hij kan goed halsstrekken en m'n hand volgen naar beneden en ook de verbinding aan nemen . Omdat er een paar foto's staan waarbij hij opgericht is wil niet zeggen dat hij er constant zo bijloopt .. ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:05

Weer een gevalletje internetwijsheid vs. iemand die prima lijkt te weten wat ze aan het doen is met een prachtig paard. Ik denk dat TS prima in staat is aan te voelen wat wel en niet kan met dit paard.

Ziet er hartstikke goed uit zo, mooi paard wat ontzettend goed in z'n vel zit, mooi setje, mooi gereden.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:12

Ik vind de reacties nu ook wel vervelend worden richting TS. Ze weet duidelijk waar ze mee bezig is en nergens wordt een paard gedwongen om in deze houding te lopen. Een jong paard neemt van nature een bepaalde houding aan, dit kan zijn in een krulletje of met zn kop in de lucht. Veel 3-jarige prefereren het krulletje en zijn nog niet krachtig genoeg om met de neus over de grond gereden te worden. Wat jullie allemaal willen zien is een puppy zoals jullie het noemen met de balans en de kracht van een volwassen dier. Naar mijn inziens is TS heel bewust bezig door hem te gymnastiseren en hem uit te nodigen naar beneden. Dat dit nog niet altijd lukt is logisch, gun het beestje wat tijd en je zal zien dat TS over 2 maanden een topic kan plaatsen waar hij er wel meer met zn neusje uit loopt en de hand wilt volgen.

En over het L starten in April volgend jaar.. Er wordt een middengalopje en 2x 5 meter een pasje opzij. Een pasje opzij pak je ook al in de basis mee, hiermee leer je je paard gehoorzamen en kan je hem rechtrichten. Dus van die 2x 8min een proefje rijden gaat hij niet kapot. Tevens acht ik TS capabel genoeg om aan te voelen of Hudson er klaar voor is in April.

Succes Moniek, je hebt een prachtig beestje! +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:16

Wat een lekker dier zeg! ik vind het algemene beeld er ook erg vriendelijk uit zien.

Ik persoonlijk vind het net goed dat je wat afwisselt in de houding. voorwaarts neerwaarts is leuk, maar ook bij een jong dier is nu en dan wat oprichting vragen goed. Zo leren ze jouw hand volgen en trainen ze de verschillende spieren in de verschillende houdingen.
Inderdaad een beetje opletten dat hij zich niet teveel opkrult, maar hij is pas 3.5 , dus dat komt wel goed

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:30

Yentll dank je wel voor je reactie ;)
Tmr001 , dank je
Duhelo, bedankt :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:36

sneeuwpop schreef:
Wat banketstaaf je nou?
Lokatie is het probleem niet hoor, tenzij het paard totaal in de stress schiet. Bij dat laatste kost het ze idd heel veel (negatieve) energie. Ts weet echt wel wat ze doet.
Maar trainen thuis, naar de lokatie voor les of een wedstrijdje maakt ze geen zak uit.sterker nog, dat geeft juist afwisseling. Anders kun je ook geen buitenrit meer maken om ze te beschermen :')

Pardon?

Jij vraagt dat. Ik geef een antwoord waarom ik denk dat dat zo is en dan zo'n zuur antwoord? Doe even normaal.

@ Yentl. Precies dat. +:)+

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:13

yeentll schreef:
Ik vind de reacties nu ook wel vervelend worden richting TS. Ze weet duidelijk waar ze mee bezig is en nergens wordt een paard gedwongen om in deze houding te lopen. Een jong paard neemt van nature een bepaalde houding aan, dit kan zijn in een krulletje of met zn kop in de lucht. Veel 3-jarige prefereren het krulletje en zijn nog niet krachtig genoeg om met de neus over de grond gereden te worden. Wat jullie allemaal willen zien is een puppy zoals jullie het noemen met de balans en de kracht van een volwassen dier. Naar mijn inziens is TS heel bewust bezig door hem te gymnastiseren en hem uit te nodigen naar beneden. Dat dit nog niet altijd lukt is logisch, gun het beestje wat tijd en je zal zien dat TS over 2 maanden een topic kan plaatsen waar hij er wel meer met zn neusje uit loopt en de hand wilt volgen.

En over het L starten in April volgend jaar.. Er wordt een middengalopje en 2x 5 meter een pasje opzij. Een pasje opzij pak je ook al in de basis mee, hiermee leer je je paard gehoorzamen en kan je hem rechtrichten. Dus van die 2x 8min een proefje rijden gaat hij niet kapot. Tevens acht ik TS capabel genoeg om aan te voelen of Hudson er klaar voor is in April.

Hier sluit ik mezelf inderdaad helemaal bij aan. Een pasje opzij voor de kuit hoort tenslotte ook gewoon bij de basis africhting.
Wat een leuk paard, ben erg benieuwd naar fotos van over een tijdje!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:30

Roos_M schreef:
Pardon?

Jij vraagt dat. Ik geef een antwoord waarom ik denk dat dat zo is en dan zo'n zuur antwoord? Doe even normaal.

@ Yentl. Precies dat. +:)+

Volgens mij snapte jij de sarcastische smiley niet. Het was namelijk geen vraag.

Idd yeentil.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:04

yeentll schreef:

Vervelend voor de ts....
Joehoe, je paard is 3,5 en al een half jaar onder het zadel. Een paard is pas rond het 6e jaar uitgegroeid. Niet dat je er dan pas wat mee moet gaan doen, verre van. Maar een mooie voor opleiding op de grond is in mijn ogen meer in het belang van het dier. Tuurlijk wen rustig aan het zadel, wen aan ruitergewicht, evt ga er eens op zitten met een jaar of 3,5-4. Zodat er inprinting word gemaakt. Maar ga er niet aan rijden. Je bent absoluut doordacht bezig lijkt het (wat wij zien zijn moment opnames) maar in mijn ogen word er niet aan het (lange termijn) belang van het dier gedacht. Wat doet dit op zeer jonge leeftijd minimaal 3xper week rijden en allerhande oefeningen vragen nou echt met een lijf dat zo ontzettend in de groei is??! Ik val niet over het L starten in april, ik word verdrietig omdat je nu al bezig bent met waarmee je bezig bent. Hij is 3,5!
En overigens, mensen die schrijven ja hij glimt dus dit kan niet schadelijk zijn, wel eens van anti klit/glans spray gehoord....
Wederom ik wil de ts geen rot gevoel geven, iedereen hier denkt toch op zijn minst het beste te doen voor het paard. Maar verdiep je eens echt in het dier, er is tegenwoordig zoveel meer bekend over anatomie en hoe je voor of tegen het dier bezig kan zijn. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms is de realiteit dat de uitwerking toch niet het beste is (op lange termijn)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:08

Het is een rijtopic. Je kan niet oordelen wat er naast het rijden wordt gedaan. Jij zegt dat TS te weinig op de grond bezig is, maar dat kan je niet zien. Ook weet je niet wat er dagelijks bij dit paard nog meer bij komt kijken, alleen dat hij rond een halfuur wordt gereden en volgend jaar wat wedstrijden gaat starten.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:13

AlwaysH schreef:
Het is een rijtopic. Je kan niet oordelen wat er naast het rijden wordt gedaan. Jij zegt dat TS te weinig op de grond bezig is, maar dat kan je niet zien. Ook weet je niet wat er dagelijks bij dit paard nog meer bij komt kijken, alleen dat hij rond een halfuur wordt gereden en volgend jaar wat wedstrijden gaat starten.

Ik oordeel niet over wat er naast het rijden word gedaan...
want zoals ik schrijf, wij zien slechts moment opnames, dus dat weet ik helemaal niet en daar staat werkelijk niks over geschreven door mij, ik draag dingen aan die je doet ten tijden van een goede voorbereiding op het uiteindelijke inrijden.
Mijn punt is dat ik het verdrietig vind dat er al echt gereden word met een paard van 3,5.
En waar precies zeg ik dat de ts te weinig op de grond bezig is?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:27

Wat een leuk paard! Iedereen heeft het over z'n hoofd, maar ik vind het achterbeen ook niet verkeerd :-). Prettig beeld, paard heeft er duidelijk geen moeite mee.
Ik gun alle jonge paarden zo'n ruiter, zie het ook wel eens anders...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:30

Ik krijg spontaan geitenwollensokkenjeuk van dit topic :+

Ik zit al 40 jaar in de paarden, 1000'en paarden ingereden zien worden met 3 en ze worden gewoon gezond oud hoor.
En diegene die eerder het loodje leggen, gaan aan koliek, erfelijke beengebreken, trauma van buitenaf of andere ziektes ed. maar zelden tot nooit in de frikadellen door slijtage.

Paard is 3.5 en wordt 3 x per week een half uurtje licht gereden (basis)??
Daarbij wordt het paard de komende week 4 en L is alleen stap draf en galop en een paar pasjes opzij...geen oefeningen of hogere wiskunde :7

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:46

fluffyfox schreef:
yeentll schreef:

Vervelend voor de ts....
Joehoe, je paard is 3,5 en al een half jaar onder het zadel. Een paard is pas rond het 6e jaar uitgegroeid. Niet dat je er dan pas wat mee moet gaan doen, verre van. Maar een mooie voor opleiding op de grond is in mijn ogen meer in het belang van het dier. Tuurlijk wen rustig aan het zadel, wen aan ruitergewicht, evt ga er eens op zitten met een jaar of 3,5-4. Zodat er inprinting word gemaakt. Maar ga er niet aan rijden. Je bent absoluut doordacht bezig lijkt het (wat wij zien zijn moment opnames) maar in mijn ogen word er niet aan het (lange termijn) belang van het dier gedacht. Wat doet dit op zeer jonge leeftijd minimaal 3xper week rijden en allerhande oefeningen vragen nou echt met een lijf dat zo ontzettend in de groei is??! Ik val niet over het L starten in april, ik word verdrietig omdat je nu al bezig bent met waarmee je bezig bent. Hij is 3,5!
En overigens, mensen die schrijven ja hij glimt dus dit kan niet schadelijk zijn, wel eens van anti klit/glans spray gehoord....
Wederom ik wil de ts geen rot gevoel geven, iedereen hier denkt toch op zijn minst het beste te doen voor het paard. Maar verdiep je eens echt in het dier, er is tegenwoordig zoveel meer bekend over anatomie en hoe je voor of tegen het dier bezig kan zijn. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms is de realiteit dat de uitwerking toch niet het beste is (op lange termijn)

En hier heeft iemand het plaatje gezien over wanneer de groeischijven sluiten, maar verder geen wetenschappelijke artikelen opgezocht wat de invloed is van belasting op het jonge paard..

Ik denk dat he top bezig bent en inderdaad de foto dat je hem lekker laag rijdt ziet er het prettigste uit, maar dat is ook precies waar je naartoe werkt.
Hij glimt je tegemoet heeft naar mijn idee plezier in zijn werk en jullie vormen een mooi koppel.