BullForce onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:05

Qua gewicht e.d. ben ik vaak ook wel wat makkelijker (ik vind 80kg op een paard van 1.50 best kunnen, mits goed gespierd en ervaren ruiter) maar voor een jong/onbeleerd paard is wat lichter toch fijner dus in dat opzicht kan ik mij er wel in vinden.

Ik zou zelf alleen een volwassene hebben gekozen/gezocht. Ik zou het mijzelf enorm kwalijk nemen mocht er iets gebeuren met het kind.

Molzebeer

Re: BullForce onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:03

Ja er zijn zat volwassenen, met name jonge vrouwen, van rond de 60 kilo. Is een normaal gewicht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:07

Molzebeer schreef:
Ja er zijn zat volwassenen, met name jonge vrouwen, van rond de 60 kilo. Is een normaal gewicht.

Dikke bullshit, wat is een normaal gewicht? Daar komt meer bij kijken dan een jonge vrouw zijn, lengte, verhoudingen etc.

TS, ik vind het erg dapper dat je nog reageert terwijl sommige bokkers zich de ogen uit de kop moet schamen. En dan heb ik het niet over de opmerkingen over het inrijden maar die kwetsende reacties over je gewicht dat er zelfs een paar zijn die zich afvragen of je dat ooit gaat halen.

BAH BAH BAH.

Laat je dan ook nooit of te nimmer iets wijsmaken TS, jij gaat lekker afvallen en laat die omhooggevallen poetsdozen maar een poepieruiken.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:16

Amandavd schreef:
Molzebeer schreef:

Dikke bullshit, wat is een normaal gewicht? Daar komt meer bij kijken dan een jonge vrouw zijn, lengte, verhoudingen etc.

TS, ik vind het erg dapper dat je nog reageert terwijl sommige bokkers zich de ogen uit de kop moet schamen. En dan heb ik het niet over de opmerkingen over het inrijden maar die kwetsende reacties over je gewicht dat er zelfs een paar zijn die zich afvragen of je dat ooit gaat halen.

BAH BAH BAH.

Laat je dan ook nooit of te nimmer iets wijsmaken TS, jij gaat lekker afvallen en laat die omhooggevallen poetsdozen maar een poepieruiken.

Dit vind ik dan weer een sneue reactie. Hoezo omhooggevallen poetsdozen?
Wees realistisch, TS wil binnen een jaar op deze pony kunnen rijden. Ik denk gewoon niet dat het mogelijk is om binnen 1 jaar zo veel af te vallen dat het verantwoord is om op deze jonge en onbespierde pony te stappen. Het lijkt me beter dat TS zich dat nu beseft, dan dat ze er over een jaar achter komt. Dan is het nog zuurder namelijk.

Maar.. Een meisje van 11 een paard laten beleren?? Wil je graag dat er ongelukken gaan gebeuren? Als het nou een shet was geweest dan kan ik me nog voorstellen dat je geen andere optie hebt, maar dit kun je ook aan een volwassene overlaten..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:18

Fellow schreef:
Amandavd schreef:

BAH BAH BAH.

Wees realistisch, TS wil binnen een jaar op deze pony kunnen rijden. Ik denk gewoon niet dat het mogelijk is om binnen 1 jaar zo veel af te vallen dat het verantwoord is om op deze jonge en onbespierde pony te stappen. Het lijkt me beter dat TS zich dat nu beseft, dan dat ze er over een jaar achter komt. Dan is het nog zuurder namelijk.

Maar.. Een meisje van 11 wen paard laten beleren?? Wil je graag dat er ongelukken gaan gebeuren? Als het nou een shet was geweest dan kan ik me nog voorstellen dat je geen andere optie hebt, maar dit kun je ook aan een volwassene overlaten..

Het is pas sneu als je iemand bij voorbaat al zo moet demotiveren door zoiets naars te zeggen. TS is slim genoeg om in te zien wat wel en niet kan want anders had ze er allang opgezeten. Dat het in jouw ogen niet kan en je ook nog de neiging hebt dit te moeten zeggen i.p.v. iets wat motiveert dat is pas sneu.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:19

Fellow schreef:
Amandavd schreef:

Maar.. Een meisje van 11 een paard laten beleren?? Wil je graag dat er ongelukken gaan gebeuren? Als het nou een shet was geweest dan kan ik me nog voorstellen dat je geen andere optie hebt, maar dit kun je ook aan een volwassene overlaten..

En wat maakt dan het verschil in veiligheid tussen een shet en een iets grotere pony? :)
En volgensmij heeft TS nu al 5 keer genoemd dat dit meisje niet (alleen) de pony inrijd :')

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:21

Omdat je niet iemand van 1,70 op een shet kan laten rijden, kan ik me nog inbeelden dat je daar een klein meisje op zet om te beleren. Ik lees ook wel dat dit meisje niet alleen de pony inrijdt, maar vrijwel alle foto's en filmpjes zijn van haar, daaruit concludeer ik dat ze de pony toch met enige regelmaat rijdt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:26

Sowieso zie ik vaak genoeg kinderen beter rijden dan sommige volwassenen die ook nog beweren dat ze zo veel paarden hebben ingereden (de variant van het pennymeisje, de pennyvrouw ;)) Heb het zelf gezien, mensen die vanalles beweren, opleiding mee hebben en alles, maar een jong paard kunnen ze niet doorrijden.

Het meisje krijgt begeleiding en alles... Heel simpel, dan is leeftijd puur een getal. En een jong meisje post nu eenmaal meer foto's en filmpjes dan een volwassen iemand... Heel schokkend, maar kijk maar eens bij 12jarige op FB enzo ;)

Als ik kijk wat sommige mensen op hun jonge paard zetten, dan zijn het nog wel volwassenen, maar dan zet ik er nog liever menig manegeruitertje van 12 op... Zitten er echt wel bij die netjes kunnen rijden en weten wat ze doen.

Als mensen op mijn manier van rijden commentaar geven (ok, ik hobbel alleen nog bitloos rond, lang teugeltje) dan zeg ik ook heel lief tegen ze "voor 100.000 euro doe ik er een strikje om en dan mag jij bepalen hoe die gereden wordt" ;)

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:51

Van de volwassene heb ik inderdaad minder foto's, want zij heeft minder behoefte aan foto's. Evi wilt graag foto's om te laten zien aan vriendinnetjes. Dan hang ik een camera om mijn hals, of ik geef die af aan een 4e persoon die er bij is, en dan wordt er wat geklikt. De staleigenaresse heeft dezelfde hoeveelheid tijd in het zadel bij Boelie doorgebracht als Evi, alleen daar is gewoonweg minder beeldmateriaal van.

Dat is het enigste wat ik nog kwijt wil. Ik weet zelf heel goed wanneer Boelie klaar is om verder gereden te worden en wanneer ik genoeg kwijt ben om Boelie zelf te kunnen rijden. Ik heb tips gekregen van mensen die normaal uitlegden wat beter kon en tips voor andere activiteiten om Boelie vanaf de grond te verbeteren in balans en bespiering.
En ja, ik weet dat een paardenrug veel kan veranderen, zeker van een jong paard. Dat dit zadel niet het zadel voor altijd zal zijn, dat weet ik heel goed. Heb er naar gekeken met mensen die hier kennis van hebben en groen licht gekregen om dit zadel te gebruiken voor de eerste stapjes onder het zadel, zeker omdat we niet maanden door zouden gaan. Ik besef mij heel goed dat de kans heel groot is dat volgend jaar een ander zadel moet komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:25

Hey , wat een leuke foto's, jammer dat mensen altijd direct een woordje klaarhebben over vanalles en nogwat, zonder er bij na te denken hoé ze het brengen.

Wat een dondersmooi dier! Dat aller-eerst! :D

Jij geeft aan dat je er zelf op wilt. Voor een pony van 1.51 zou ik toch zeker een maximum gewicht van 75 kilo aanhouden.
Als jij denkt dat dat haalbaar is, zal je er keikeikeihard voor moeten werken. Ik zal je eens een pb sturen, want ik heb evt iets waar je misschien iets aan hebt. :)
Ik zelf heb een pony gehad van 1.36 en daar reed ik met mijn 65 kilo op. Dit was enkel op buitenritjes en rondjes door de wei. Nooit zwaar aan het werk gehad ivm mijn lengte. En ook dit was echt absoluut de max.

Je merkt het snel genoeg aan je pony, maar denk er wel goéd over na. :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:15

Maar zij is zelf maar 1.53 hè, dus ik denk dat ze best snel aan een passend gewicht komt.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 02-11-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:17

Daar had ik even helemaal overheen gelezen! Mijn excuus!
Dan heb je idd zeker sneller te kans om aan je ideale gewicht te komen. Ook dan zal het keihard werken zijn. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:40

Nou die pony kan wel meer dragen op termijn dan 65 kilo :+ dan mogen heel wat meiden van 16/18 niet meer op een (kleine) D pony rijden als dat de max is. Ik denk dat de mensen di met kilo's roepen zelf lichtgewichtjes zijn en geen realistisch beeld hebt dat je met maat 38/40 en lengte 163/165 al gauw aan die 65 kilo zit.....

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:06

Met die 60 kilo reageerde ik iemand anders, ik bedoel daar echt niet mee dat iedereen max 60 kilo mag wegen. Maar ik vind dan weer wel dat je met(veel) meer dan 65 kilo niet op een kleine d moet stappen. Wel afhankelijk van bouw en bespiering. Je moet een pony/paard kiezen die bij je past. En een volwassene past al helemaal vrijwel nooit op een a pony nee. Voor ts van 1,53 moet het haalbaar zijn om een gewicht te bereiken waarmee ze uiteindelijk zelf kan gaan rijden. Als je klein bent lijk je ook al snel zwaarder, dat helpt ook niet mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:26

Ik zei 75 he...

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:02

Leuke pony, en wat een stoere naam!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:22

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het steeds over haar gewicht gaat?
Dat is nu niet aan de orde in de OP.
Als ts zegt af te gaan vallen zullen wij dat moeten geloven.
Oke de foto's in profiel vind ik ook te ver gaan maar dat zegt niet over wat ze gaat doen met dit paard.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:16

ik vind dat er soms wel erg overdreven gereageerd word, tuurlijk zijn er wel dingen die beter doordacht konden worden maar..

toen ik 16 was reed ik voor het eerst een pony in had toen al wel paar pony's heropgevoed zegmaar, voornamelijk shetjes, had toen 7 jaar rijervaring... alleen ik had er totaal geen spanning bij... jong ruitertje opzich geen probleem maar als ze het zelf aangeeft spannend te vinden...
mij is altijd geleerd dat nageven belangrijk was, net ingereden is het makkelijkste moment om te leren omdat ze het vaak uit zichzelf doen, het er op de goeie manier in houden vergeten mensen helaas zo vaak.
ik ben inmiddels 18 en we hebben een 4 jarige groene hanoveraan gekocht, en een buitenbak aangelegd... op gras beleren lijkt me doooooood eng, dalijk glijd hij uit ofzo (voor de mensen die mij nu gaan aanvallen omdat ze het onverstandig vinden, ik zou wel gek zijn als ik helemaal alleen aan de slag ga, heb een professional in de arm genomen)

ik wil je heel heel heel veel sucses wensen met de race tegen de kilo's, je hebt een prachtig doel gekozen! ik hoop echt dat het je lukt!
en je hebt daar echt een hele leuke pony! nu al zo braaf das echt fijn!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:58

Wat ik me wel afvraag, ts zegt dat zij 1,53m is en pony 1,51m. Maar als ik haar ernaast zie staan is flink wat groter. Dat is geen 2 cm verschil.

Ik persoonlijk was dan voor een grotere maat gegaan of zou hem bijvoorbeeld voor de wagen zetten en hem laten rijden door een leuk ruitertje.

En ja ik ben ook stevig en heb daarop ook mijn paarden uitgekozen. Een stevig ras en het liefst nog wat groter.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:41

Misschien ziet t's, nu dat ze zelf een paard heeft het gewoon in dat ze nu te zwaar is. Je kan iemand niet afbranden op iets wat ze niet heeft gedaan. Ja in het verleden heeft ze misschien fouten gemaakt, misschien heeft ze daarvan geleerd. Wil niet zeggen dat ze het nu weer gaat doen.
Imo heeft een groter paard niet zoveel zin want t's moet sowieso gewoon afvallen, ook voor een groter paard. Daarnaast heeft ze een emotionele band met dit paard en heeft ze hem al 2 jaar zonder te rijden, dus ze zal heus niet zon haast hebben neem ik aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:57

Calanddra schreef:
Wat ik me wel afvraag, ts zegt dat zij 1,53m is en pony 1,51m. Maar als ik haar ernaast zie staan is flink wat groter. Dat is geen 2 cm verschil.

Ik persoonlijk was dan voor een grotere maat gegaan of zou hem bijvoorbeeld voor de wagen zetten en hem laten rijden door een leuk ruitertje.

En ja ik ben ook stevig en heb daarop ook mijn paarden uitgekozen. Een stevig ras en het liefst nog wat groter.

Ze gaat toch afvallen? Dus als ze gewoon op een voor haar lengte goed gewicht zit maakt het totaal niet uit, dan zou zr zelfs nog op een grote shet kunnen stappen...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:07

Wat ik eigenlijk zeer erg vind en denk dat ik zeker niet de enige bent die als stille meelezer dit denkt:

TS word nu afgebrand op haar eigen gewicht, denken jullie er niet aan dat dit kan door bepaalde redenen waar ze niets aan kan doen? Denk dat TS al onzeker genoeg is over haar gewicht en wat doen jullie? Jullie branden het er nog eens dieper in. :n

Weet zeker en vast dat TS hier nog onzekerder word. Natuurlijk weet ze dat ze eraan moet werken en dan pas op Boelie mag stappen,dit probeert ze ook..al duurt het nog JAREN voor dat ze haar streefgewicht bereikt heeft en dan pas erop stapt. Boelie is volgens mij haar grootste motivatie om af te vallen. Ze heeft hem aangekocht als jaarling met een reden, dat ze nog steeds zo geduldig is bewijst maar eens dat ze echt het beste heeft voor hem.

Verder qua beleren: Raad Evi aan om stevige rijlaarzen te kopen,zal ze vast meer grip en steun aan hebben. Laat haar contact houden met Boelie,maar ook niet te veel.
Is het geen optie om hem even door de pensioneigenaar te laten beleren/doorrijden en dan pas Evi erop te laten? Zal stukken veiliger zijn gezien ze relatief onervaren is en nog niet de balans heeft die ze nodig zou moeten hebben voor een jong paard.