7 jarige vol artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:09

R12312 schreef:
No_No schreef:
Nee, want daar voor was ik daar niet. Ik was daar voor foto's om te bekijken hoe het met zijn voeten was gesteld. Dit had ik nooit verwacht. Eigenlijk was ik best aangedaan bij het alleen al zien van de foto's. Ik zag de foto's namelijk direct op het scherm verschijnen tijdens het maken van de foto's.
Ik heb twee jaar bij een paardenkliniek gewerkt, ik weet dus echt wel wat goed en fout is. De tranen sprongen mij echt in de ogen toen ik dit dus zag.
Bovendien was hij lekker dronken van de sedatie, dus dat is ook niet handig bij een kreupelheidsonderzoek

Het gevaar hiervan is dus dat je een heel krom beeld hebt. Je hebt alleen de fotos maar geen gedegen kreupelheidsonderzoek. Er zijn paarden met dezelfde soort fotos die op hoog nivo in de sport gewoon meedraaien.

Voordat je je allerlei zorgen gaat maken en allerlei supplementen gaat geven, eerst maar eens onderzoeken of hij daadwerkelijk pijn heeft.

Daar voor heb ik mijn eigen DA gecontacteerd ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:10

ik vind die verbeningen in de hoefkraakbeenderen nog het meest verontrustend,straalbenen heb ik weleens erger gezien.Vermoed dat het kreupelen voornamelijk door de verbeningen komt?
In Engeland maakten ze ''rainures'' in de hoefwand.Geen idee of dat bij dit staduim nog helpt?

Maar hoe komt dit zo?Is er op jonge leeftijd al veel mee gedaan of is het gewoon vette pech?Triest hoor! |(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:14

Babootje schreef:
No_No schreef:
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?

PowerReiner schreef:
O kijk, das duidelijker. Ik doelde op dit bericht eerder, vandaar.

Kreupelheidsonderzoek met uitverdoven zal dat uitwijzen.
Maar om eerlijk te zijn kan ik al bedenken wat eruit komt als ik de foto's zo zie....

En wat denk je dan dat eruit komt? Het is zeker reeel aan te nemen dat hij er last van heeft, maar zoals meerderen al hebben aangegeven, er lopen paarden hoog in de sport zonder ooit een pas te kreupelen en met slechtere foto's. En er zijn ook paarden met betere foto's die rondstrompelen.

TS, vertrouw ook op je Eigen gevoel. Als jij denkt dat hij pijn heeft, zal er vast iets aan je knagen. Over de artrose ga ik niets zeggen, maar de meningen over het verbenen van het hoefkraakbeen en dientengevolge kreupelen zijn steeds meer verschillend. Doodmaken kun je maar 1 keer en toegegeven, meestal zijn "we" te laat met die beslissing. Maar blijf met open blik naar je paard kijken.

Veel sterkte, kan me goed voorstellen dat de moed je in de schoenen zonk met deze foto's.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:20

Tja, hoe komt het..?
Hij heeft niet veel gedaan en doet dat nog steeds niet. Recreatie paard. Springt bijna nooit en als hij dat deed was het maximaal 50 cm. Hoeven altijd bijgehouden al moet ik zeggen dat de smeden in deze omgeving niet bekappen zoals ik dat gewend ben. Maar goed, altijd mooie harde hoeven. Alleen sinds afgelopen jaar een hoefzweer en 3x behoorlijke rotstraal.
Nooit op ijzers gestaan en ook niet veel op de weg gelopen, netjes in de opfok geweest, zomers 24/7 land (behalve dit jaar). Zomers wel te vet geweest maar nooit bevangen.

Tja.. Zeg het maar

De hoefwand dun vijlen of groeven is achterhaald en niet goed voor de hoeven. (Schijnt?)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:56

Afgelopen week heb ik mijn paard een paar keer critisch bekeken en al zijn problemen van afgelopen jaar op een rijtje gezet.
Linksom is hij achter niet goed. Dat probleem heeft hij al langere tijd. Ook de knie haakt nogal eens. In stap is niets te zien eigenlijk, in draf wel. Op het harde hebben we hem vandaag (we= met stalgenoten) laten lopen. Recht uit is niet veel te zien behalve dat zijn linker heup lager is, op de volte is hij links om gewoon niet rad. Het is goed weer vandaag dus voor artroseklanten een goede dag.
Ik voel me er niet goed bij om hem te belasten omdat IK dat leuk vind. Hij kan niet in de wei dus staat hij alleen. Hij wordt nooit beter, misschien stabiel maar zeker is dat hij slechter wordt. Het zijn al zijn benen die artrose hebben en wie weet wat er in de rest van zijn gewrichten aan de hand is.

Mijn paard gaat de wei op, in zijn kudde. Daarna gaat het boekje voor hem dicht |(

Abercrombie

Re: 7 jarige vol artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:59

Sterkte!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:11

Als zijn linkerheup lager staat, kan daar wel eens heel goed die kreupelheid vandaan komen.
Laat hem eens behandelen door een osteopaat.
Zijn problemen zijn onomkeerbaar, maar is mee te leven.. als zijn lichaam maar in balans is.
Als zijn bekken scheef staat, is zijn lichaam niet in balans en kan dit voor diverse problemen zorgen..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 14:43

Hij wordt regelmatig behandeld.
Maar als ik hem laat behandelen door iets of iemand dan is zijn artrose niet weg. Bovendien is de artrose actief. Hij heeft in al zijn beengewrichten artrose. Ik ga geen paard rijden die eerst moet warm lopen om "geen" pijn te hebben met de kans dat hij de volgende dag stijf of kreupel is. Ik stap daar echt niet met een goed gevoel op. Dat gaat enorm tegen mijn gevoel in. Daarbij heeft hij meer problemen dan alleen artrose. Ik vermoed een hoornzuil in zijn achterhoef, zijn voorvoet geeft hij niet graag. Zodra je daar met de krabber aan komt trekt hij zijn voet weg. Daar zit lage overhoef dus ik vermoed dat hem dat zeer doet. Kijk naar zijn foto's, hij is nog maar 7. Geen osteopaat gaat die artrose weg krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:58

Dat zeg ik toch ook niet?
Zoals ik in mijn eerdere bericht al zei zijn zijn problemen onomkeerbaar..
Maar misschien worden ze wel veel dragelijker als hij in balans is, en dus zijn bekken recht staat.
Nu worden zijn probleem gebieden ook nog eens scheef belast.

Dát is wat ik zeg..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:04

Casarell, ik denk niet dat het recht makrn van dit paard nog zin heeft. Door de pijn in zijn voeten zal hij gelijk weer gaan compenseren. Daarbij moet je je ook afvragen of de artrose alleeb in de benen zit, of ook verder in het lijf. Zeker als hij zo jong is.

Ts, veel sterkte de aankomende periode. Heb je al een idee wanneer het boek sluit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:13

Ts, wijze beslissing, hoe moeilijk ook. Ik denk dat je je paard veel pijn gaat besparen. paarden laten pas kreupelheid zien als het echt niet anders kan. Zeven jaar is erg jong maar soms is het niet anders en ik denk dat dit dier heel blij mag zijn met jou als zijn eigenaar, sterkte.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:22

Casarell schreef:
Even vanuit mezelf gesproken..
Ik ben ook héél hard voor mezelf.. ik laat ook niet zien dat ik pijn heb.. maar heb dagelijks pijn.. de ene dag meer dan de andere dag.
Men ziet het dan ook niet aan mij, behalve mijn man.. die kent me zo goed dat ik niets hoef te zeggen.

Dit wilde ik ook al zeggen. Waarom afwachten tot het paard kreupel loopt? Dan ben je al te ver. Mijn paardje heb ik op 12-jarige leeftijd laten gaan wegens artrose. Ze zag er niet ziek uit, oogde alert en opgewekt en in stap liep ze prima. Tot ze ging draven... |( Mijn paard had veel pijn, wat ze niet liet merken. Het liefst had ik haar nog een weideseizoen op het land gezien, maar ze had pijn dus dat was voor mij geen optie. Weet je zeker dat je jouw paard nog wel de wei op wilt doen? De pijn blijft, ook daar. Sterkte!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:25

Niet te veel meer aan modderen, zoals al eerder is gezegd het beesie heeft pijn en dat zal ook zo blijven.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:41

Heel veel sterkte met moeilijke situatie en hopelijk kan hij nog een poosje lekker op de wei staan met zn vriendjes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 16:49

Casarel bedoeld het goed! Ik ga er niet meer mee dokteren.. Hoe erg ik het ook vind..

Wanneer het boek dicht gaat..? Geen idee.. Ik moet zelf nog een emotionele drempel over om het ook maar uit te kunnen spreken dus ik denk dat het beslissende telefoontje nog een paar weken op zich laat wachten.

Eerst nog foto's en het land in bij zijn koppel..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:15

Sterkte zus met je beslissing, die is moeilijk, weet er alles van. Jij ook. 7 is nog veelste jong, maar jij bent nuchter genoeg om te weten wanneer het genoeg is. Geniet nog fijn van hem, maak mooie foto's en neem haar om een sieraad te (laten) maken. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:25

Babootje schreef:
No_No schreef:
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?

PowerReiner schreef:
O kijk, das duidelijker. Ik doelde op dit bericht eerder, vandaar.

Kreupelheidsonderzoek met uitverdoven zal dat uitwijzen.
Maar om eerlijk te zijn kan ik al bedenken wat eruit komt als ik de foto's zo zie....

Rocamor schreef:
En wat denk je dan dat eruit komt? Het is zeker reeel aan te nemen dat hij er last van heeft, maar zoals meerderen al hebben aangegeven, er lopen paarden hoog in de sport zonder ooit een pas te kreupelen en met slechtere foto's. En er zijn ook paarden met betere foto's die rondstrompelen.

We lopen geen paarden hoog in de sport met slechtere foto's hoor. Wil ik die slechtere foto's dan wel eens van je zien. Dit paard moet gewoon pijn hebben. flinke "bloemkolen" zitten dr.
Als een paard op 4 benen kreupel is zie je vaak niet zoveel behalve dat ze korter zijn in de pas. Als je de benen gaat uitverdoven dan zie je het wel.

TS voel je echt niet schuldig. Het is ook wat Peelie zegt; als ze zo jong al artrose hebben, dan zit het vaak ook nog wel ergens anders. Is gewoon aanleg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:04

TS ik ben meelezer, maar wil je ontzettend veel sterkte wensen met je beslissing.
Ik denk dat je de goede keuze maakt.

Geniet van je paard, zo lang hij er is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:20

Heftig allemaal.
Heel veel sterkte.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:53

Een dapper en verdrietig besluit... Mijn 8-jarige Haf heeft vorige week de ook de diagnose artrose en flinke hoefkraakbeenverbening gekregen, ik weet ook nog niet hoe het gaat lopen al gaan we er wel voor vechten. Helaas ook geen pony om zo in de wei te zetten, weidepensioen zit er iig niet in. Sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 22:14

Bedankt allemaal! Doet me goed.. Ik heb ook hele fijne pbtjes ontvangen.

Ik moet de drempel nog over om de afspraak te maken.. Moeilijk.. Hij gaat nu lekker een paar weken de wei op en er komt een fotoshoot.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:18

Goed dat je kritisch naar jouw paard gekeken hebt. Je hebt een dapper besluit gemaakt. Heel veel sterkte de komende tijd en geniet optimaal van de tijd samen.