Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:31

Zeker Dennis we moeten ze ook blijven zien als geweldige hengsten en dit als eenmalige gebeurtenis.

Ik heb zelf geholpen Gjovik weg te krijgen van Zortin samen met iemand een springbalk gepakt en hem de hoek ingedreven natuurlijk waren er nog meer mensen die ons hielpen echt super van al die mensen je waagt je toch tussen 2 vechten de dieren die totaal geen oog meer hebben voor hun baas of ruiter die maar 1 ding willen vechten.
Ben er zelf ook nog steeds kapot van de blik van Claudia zal ik niet gauw vergeten en al het verdriet om haar super hengst want dat is Zortin.

Laten we vanaf nu de mooie foto's plaatsen van Zortin en Gjovik want kijk nou eens wat ze allemaal kunnen en hoe braaf ze normaal zijn, denk dat er weinig hengsten zijn die zo veelzijdig zijn als hun 2.

Jolalidanda

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:15

Het was een mooie dag,was er samen met mijn dochter. We waren erg onder de indruk van de hengsten. Zo braaf en gaaf om te zien dat jullie aan het spelen waren met de bal en het zeil. Wat er daarna gebeurde was ook indrukwekkend . Het blijven dieren inderdaad. Jullie hebben op de dag zelf mooi laten zien hoe braaf ze juist ook zijn.

We hebben een mooie dag gehad!

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:43

Goed verwoord Dennis. En fijn dat er nu ook foto's staan van de hengsten toen het nog goed ging, het zou jammer zijn als alleen de negatieve dingen online worden gezet. Ik hoop dat Kelly er niets aan heeft overgehouden.

Buiten dit ongelukje was het een geweldige dag +:)+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:45

Hele mooie en stoere foto`s van stoere paarden!!!
Ik zie die 2 foto`s ook niet als negatief overigens, ze stralen wel kracht uit :D

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:56

maras schreef:
De vechtfoto's zijn eng schitterend, dat de paarden zomaar ineens zo kunnen omslaan qua gedrag, dat heeft de fotograaf super vast gelegd. Ik denk niet dat mensen Fjorden nu ineens in een kwaad daglicht gaan zien, zoiets kan gebeuren en is toevallig nu haarscherp vast gelegd.

Sterker nog: Jonge hengsten in de vrije natuur doen dit zéér geregeld, gaat er soms best heftig aan toe (ondertussen zijn we er wat aan gewend, maar genoeg mensen die het voor het eerst zien kijken gespannen toe). Zou daarvan foto's geplaatst worden dan wordt het onder 'spel' geschaard en vind iedereen zoals jij Maras het omschrijft 'eng schitterend'. Op deze leeftijd is spel niet meer aan de orde, maar rangorde. Bij hengsten gaat dat meer de hoogte in, bij merries is het vaak dmv trappen/bijten etc. Blijven beesten, natuurlijk gedrag, survival of the fittest...heeft zelfs niet eens wat met 'omslaan' te maken, is instinct. Leven en overleven. Weer even een goede eye-opener: Onderschat paarden nooit! Om die reden is het ook niet gepast om ten nadele van de hengsten te spreken, het zijn geen robotten.

Ben blij dat de ruiters er relatief ongeschonden vanaf gekomen zijn en omstanders ook ongedeerd, want dat vind ik toch het engst.

Maar vind het prachtig dat de dag verder super verliep! Voor herhaling vatbaar.

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:18

Ik ben blij dat het goed afgelopen is. Dennis en Kelly "ongedeerd" net als Zortin en Gjovik! Gelukkig kon miriam hofstede jullie helpen met een paar halsters. Dikke knuffel voor Dennis, Kelly en Claudia!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:09

Het enige waar ik wel bijzonder om moet grinniken bij de hengsten foto's is de man met het grijze haar en zijn zweep. Alsof je daarmee paarden uit elkaar kan halen, iets teveel macho gedrag, maar daar hebben heel veel paardenmensen (en ja, daar reken ik mijzelf ook toe) last van. Verder hele mooie foto's die mooi laten zien dat ook fjorden hengsten ballen hebben. Dit kan gebeuren jo, ieder paarden men weet dat, wie dat niet snapt moet een andere hobby zoeken dacht ik zo.

Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen, dat is hetgeen wat telt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 06:45

Benfen je slaat helaas de plank volledig mis. Dit is geen macho gedrag. Deze man doet alles om de paarden uit elkaar te krijgen.
Het zijn namelijk zijn paarden die daar samen vechten!! Die man is de meest ervaren fjordenhengstenhouder in NL.
Die weet heel goed wat er mis kan gaan en probeert met alle macht ze uit elkaar te krijgen. Niks doen en toekijken komt toch echt niet in je op als het jouw paarden zijn.
Overigens hielp het wel degelijk en lieten ze elkaar los.
Zo zie je dus dat als iemand niet weet waar het over gaat compleet verkeerde conclusies kan trekken.
Deze man is zich wezenloos geschrokken. Niet alleen om de paarden maar zeker ook om de ruiters die hem dicht aan het hart liggen.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:12

Ik vind het prachtige foto's en de hengsten, wauw dat is gewoon oernatuur. Niets op de ruiters of hengsten aan te merken maar dat is de natuur.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:18

Wow, wat heftig zeg met die hengsten! Heeft wel leuke foto's opgeleverd :=

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:19

Jeehj, Beer is uitgelicht! Leuk voor TS dat haar topic op de voorpagina staat. :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:47

Ik vind het ook "mooie "foto's van de twee hengsten.
Inderdaad.....het echte oer gedrag van paarden.
Máár het is super fijn om te weten dat er geen ernstige gewonden zijn gevallen, zowel bij ruiters als bij paarden.

Respect voor de mensen die zo veel moeite hebben gedaan om de twee kemphanen uit elkaar te krijgen.
Want ik geloof zeker dat je daar niet voor je plezier tussen gaat staan.
Ik weet zeker dat mensen die dit hebben zien gebeuren het nooit meer zullen vergeten.
Daardoor is het te bizar en indrukwekkend.

En natuurlijk zegt dit niks over de paarden.
Dit wilt niemand, de eigenaren niet, de ruiters niet, maar zeer zeker de organisatie ook niet.
Maar ik ben wel blij met deze foto's.
Het kán ook een "leermoment "zijn voor iedereen die met paarden en paardensport bezig is.

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:09

Zo, die 'grijze fjord... wat een gave kleur!! Zijn daar meer foto's van???

En wat betreft de discussie: volledig onnodig!!!! Nu is het juist een issue geworden. Kwaad daglicht? Wat een onzin.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:27

Wat een mooie foto's!

Ik snap Kelly_taco wel hoor, jeetje wat moet je geschrokken zijn! Het is precies hoe Dennis het zegt, dat verantwoordelijkheid gevoel wat je hebt en dan gebeurd dit. laat het bezinken en probeer het een plekje te geven, hopelijk kun je over een tijdje terug kijken en denken ''dat heb ik wel maar mooi gedaan en gelukkig is alles goed afgelopen''. Misschien lees je het eerste bericht ook wel terug zonder het sensatie gevoel, zo kwam het namelijk niet op mij over. :(:)

Ts: mooi vast gelegd hoor! prachtige plaatjes! die grijze <3

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:34

Hele mooie foto's TS! Ziet er uit alsof het een enorm gezellige en leuke dag was :j

En serieus? Waar worden deze hengsten in een kwaad daglicht gesteld? Niemand doet negatief over de hengsten dus het is echt niet nodig om maar zo defensief te blijven reageren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:39

Ik was er niet bij zaterdag. Vond het erg jammer maar had een grote wedstrijd. Ik schrok me rot bij het begin van het lezen van dit topic toen ik las dat het Zortin was. Pfff Claudia, ik dacht dat jij er af gedonderd was! Echt een gevalletje van oliebol happens en zo zien we inderdaad maar weer eens hoe dicht bij de natuur onze paarden nog staan.... Ik hoop dat de ruiters geen nare spierpijn hebben en toch nog een beetje met een glimlach aan de dag terug denken!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:42

Prachtige foto's! vind het heel jammer dat ik er niet bij kon zijn -O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:57

"Gut... dat doet-ie anders nooit..."

Onbegrijpelijk dat op een paardenforum - notabene - zo weinig paardenmensen zijn maar vooral mensen die denken dat ze met hun dieren in Disneyland wonen. Een paard is een paard, een hengst is een hengst en ook merries kunnen héél vervelend zijn. Vinden wij en we schrikken ervan. Maar dames.. het is natuurlijk gedrag en daar moet je rekening mee houden.

Natuurlijk schrik je maar om nou te gaan mauwen dat je je paard zo niet op foto gepubliceerd wil zien omdat hij 'anders altijd zo lief en braaf is".. kom op zeg!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:16

Ipsilonka schreef:
Ik was er niet bij zaterdag. Vond het erg jammer maar had een grote wedstrijd. Ik schrok me rot bij het begin van het lezen van dit topic toen ik las dat het Zortin was. Pfff Claudia, ik dacht dat jij er af gedonderd was! Echt een gevalletje van oliebol happens en zo zien we inderdaad maar weer eens hoe dicht bij de natuur onze paarden nog staan.... Ik hoop dat de ruiters geen nare spierpijn hebben en toch nog een beetje met een glimlach aan de dag terug denken!

Nee, ik reed bewust niet omdat het ook echt niet ging. Ik heb alleen galerij der groten gestapt en dat was genoeg.
Kelly heeft hem voor mij gereden, wat ze ook super heeft gedaan.
Het was heel heftig en ik krijg het nog steeds niet van mijn netvlies.
Ik ben echt wel wat gewend maar dit kwam heel hard aan.

En idd Rien deed alles om ze uitelkaar te krijgen en die hengsten hebben een enorm respect voor hem.
door hem gingen ze ook echt uitelkaar maar de ene zocht de ander direct weer op.

Ik blijf het heel moeilijk vinden om ze zo te zien, het is mijn oogappel die daar vecht.
En natuurlijk is hij thuis de liefste en de grootste knuffel maar ik weet verdorie heel goed hoe hengsten onder elkaar zijn maar dat neemt niet weg dat je zo zo ook wil profileren.
Het fjorden wereldje is al zo klein en er wordt snel geoordeeld.

Dit is prachtig om te zien als het in de natuur gebeurd en er dan een reportage van wordt gemaakt daar ben ik het helemaal mee eens. Maar er hadden hier ernstig gewonden bij kunnen vallen en dan spelen emoties natuurlijk mee en dan is het heel rot om het zo op internet te zien. Zeker als het net is gebeurd.
Nu het wat begint te bezinken ga je je dat ook zeker realiseren.
Het is gebeurd , daar kunnen we niks meer aan veranderen en het heeft een negatieve stempel op een onwijs mooie dag gedrukt. Wat wij zeer betreuren.
Het is nu tijd om het te verwerken.

Bedankt iedereen voor de steun en begrip die we hebben ontvangen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:22

Wat een stomme reactie's komen voorbij zeg "sensatie en kwaad daglicht"? Persoonlijk denk ik dat dit meer zegt over diegene welke die woorden in de mond nemen dan dat het wat zou zeggen over TS.

TS ken ik persoonlijk en dit zijn kreten welke bij haar als persoon absoluut niet van toepassing zijn en thuis horen. Typisch Bokt om spijkers op laag water te zoeken.

Ballard, het zijn mooie foto's welke het evenement, met alle in's en out's, fraai weergeeft van die dag. En....you did it again! Weer in uitgelicht! *\%/*

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:43

Erg leuk verslag van deze dag, mooie foto's en mooie paarden <3
En dan dat laatste, tja dat kan gebeuren gelukkig is alles 'goed' afgelopen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:47

Kelly_Taco schreef:
Ik ben de amazone die eraf valt op de eerste foto.

De hele gebeurtenis was heel onverwachts en naar dus ik vind het extreem jammer dat er foto's van openbaar gemaakt worden.
We zijn allemaal paardenmensen met liefde voor het dier dus de foto's plaatsen voor sensatie vind ik erg ongepast.

De hengst waar ik op zat is het meest lieve dier wat ik maar ken en zo worden ze toch onbedoeld in een kwaad daglicht gezet.
Ik zou het heel fijn vinden als de foto's van het internet gehaald worden. Niet voor mij zelf maar wel voor Zortin en Gjøvik want dit verdienen ze zo niet!
Er moeten zat mooie foto's gemaakt zijn van ze toen ze 10 minuten daarvoor nog super lief waren en met een zeil over zich heen al voetballend door de bak gingen.

Meest egoïstische bericht ever.
Jammer dat er foto's zijn weg gehaald ......zal wel te maken hebben met je eigen ego en reclame want als er een topruiter valt, en staat volgende dag in de krant of internet op welke site dan ook, dan moet het acceptabel zijn.

Dit zijn paarden, en ik vind het mooie foto's en een goed beeld vormen hoe het KAN gaan.
Wij mensen vinden tegenwoordig alles vanzelfsprekend en nu worden we met beide benen ff stevig op de grond geplaatst.
Hulde TO voor plaatsen van de foto's en laat het een waarschuwing zijn voor alle paardenmensen en pennykinderen

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:01

Ik vind het niet egoïstisch. Hoogstens iets teveel vanuit de persoonlijke emotie geschreven.

Een paar jaar geleden is er een soortgelijk filmpje van een Haflingerhengst verschenen die op een hengstenkeuring een ander paard aanvalt en achter andere hengsten aanvliegt om ze aan te vallen en daar is toen een flinke heisa over ontstaan. Want dat paard moest maar gecastreerd worden en die berijder was niet capabel genoeg om die hengst in zulke omstandigheden te rijden etc.! Terwijl dat in principe hetzelfde is als wat hier is gebeurd maar nu is iedereen van: 'Ach, het is de natuur. Zo doen hengsten dat' Kelly_Taco en alle andere mensen die wat met de hengsten van doen hebben, willen (logisch) niet dat de hengsten nu in verkeerd daglicht komen zoals er toen is gebeurd met die Haflingerhengst.

Buiten dat vind ik het erg mooie foto's en ga ik er ook helemaal niet vanuit dat je ze hebt geplaatst vanuit de sensatie. Want dit is ook een onderdeel geweest van die dag en dat mag ook gezien laten worden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:07

Ooh, ik vind het ook enorm jammer dat er foto's weg gehaald zijn. -O-
Het waren gewoon prachtige foto's, niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 13-07-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:17

Eerlijk?

Ik vind de fotos schitterend! Allemaal.
Ook de vechtende fotos. Leuk is het niet, maar de fotos die eruit gekomen zijn, prachtig.
Het zijn dieren.. Die doen dit...

Ongeluk zit in een klein hoekje.

Kelly, ik hoop dat je spierpijn meevalt.
En dat de paarden ook snel weer helemaal goed zijn.

Verder materiele schade?
Zag een kapot dekje?
Hoofdstellen, zadels?