Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:15

Azmay schreef:
Ailill schreef:
Echt? Paard wordt letterlijk omhoog getild, loopt achter de loodlijn en met een valse aanleuning.

En dan nog vind ik dat een fijner beeld, hoewel ik er normaal weinig goeds van zou vinden :x

En precies daarom is dit dus geen goed voorbeeld.

Wilawander

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:22

Ik kan me ook niet voorstellen dat het paard plezier er aan heeft gereden te worden. Vind dat hier al heel wat bruikbare tips gegeven zijn ook al wil TS het niet horen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:30

Aangezien ik de standfoto heb geplaatst waar sommige mensen blijkbaar van schrikken..

Dit is een recente foto:

Afbeelding

Dit zijn foto's van het rijden die ik een realistischer beeld vind geven:

Afbeelding
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:56

Ik heb met verbazing de meeste berichten gelezen.
Hoe komen jullie erbij dat dit alleen met vwnw is op te lossen? Iets over de klok horen luiden....
De merrie van TS is door haar bouw en ontwikkelde bespiering niet in staat om vwnw te lopen zoals jullie dat graag zouden zien en zoals je op de plaatjes van de standaard dressuur ruiter ziet.
Voor rijtechnische problemen is GEEN standaard oplossing; sterker nog, het is ook NIET vanaf 10 foto's te beoordelen wat dit paard nodig heeft.
Ik lees in de berichten van TS(en petje af voor het zo netjes reageren) voornamelijk dat ze wéét hoe haar paard in elkaar zit; dat ze zich soms uitdrukt op een manier die niet in de NL dressuursport past zegt meer over de tekortkomingen van allen die hier hysterisch gillen en elkaars berichtjes quoten.
Mijn advies als instructrice zou, zo vanaf de foto's, zéker niet vwnw onder het zadel zijn.
Zelfs met longeren zou ik hier uitermate voorzichtig in zijn, dubbel longe is uitermate geschikt voor dit soort dieren, pessoa of touwtjes is het domste wat je kunt doen aangezien de merrie dan alleen maar haar onderhals meer zal gaan spannen.
Paarden met deze disfunctionele bespiering zijn een gigantische uitdaging voor zowel ruiter als instructeur.
De bespiering ombouwen naar een meer gedragen beeld gaat tijd kosten, als in maanden, en de vraag is of je dit überhaupt nog mag/kunt verwachten van een dier wat op leeftijd is en wegens bouw en afstamming alle zaken tegen heeft.
Imo is de TS op een rustige manier bezig te kijken waar ze nog winst kan behalen. Zo vanaf de foto inschattend zal rechtrichten mijn eerste advies zijn; maar nogmaals, dit kan ik pas hard maken als ik de combinatie op 5 m afstand heb lopen.
Oefeningen als wijken, sbw, schouder voor etc hebben niets met ''hogere dressuur'' te maken; wel met een recht paard; in dat opzicht snapt TS het dus vele malen beter dan 80% hier.
Dat het niet in het standaard plaatje past is een ander verhaal.
TS, waar woon je als ik vragen mag?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:04

Wildgirl schreef:
Ik heb met verbazing de meeste berichten gelezen.
Hoe komen jullie erbij dat dit alleen met vwnw is op te lossen? Iets over de klok horen luiden....
De merrie van TS is door haar bouw en ontwikkelde bespiering niet in staat om vwnw te lopen zoals jullie dat graag zouden zien en zoals je op de plaatjes van de standaard dressuur ruiter ziet.
Voor rijtechnische problemen is GEEN standaard oplossing; sterker nog, het is ook NIET vanaf 10 foto's te beoordelen wat dit paard nodig heeft.
Ik lees in de berichten van TS(en petje af voor het zo netjes reageren) voornamelijk dat ze wéét hoe haar paard in elkaar zit; dat ze zich soms uitdrukt op een manier die niet in de NL dressuursport past zegt meer over de tekortkomingen van allen die hier hysterisch gillen en elkaars berichtjes quoten.
Mijn advies als instructrice zou, zo vanaf de foto's, zéker niet vwnw onder het zadel zijn.
Zelfs met longeren zou ik hier uitermate voorzichtig in zijn, dubbel longe is uitermate geschikt voor dit soort dieren, pessoa of touwtjes is het domste wat je kunt doen aangezien de merrie dan alleen maar haar onderhals meer zal gaan spannen.
Paarden met deze disfunctionele bespiering zijn een gigantische uitdaging voor zowel ruiter als instructeur.
De bespiering ombouwen naar een meer gedragen beeld gaat tijd kosten, als in maanden, en de vraag is of je dit überhaupt nog mag/kunt verwachten van een dier wat op leeftijd is en wegens bouw en afstamming alle zaken tegen heeft.
Imo is de TS op een rustige manier bezig te kijken waar ze nog winst kan behalen. Zo vanaf de foto inschattend zal rechtrichten mijn eerste advies zijn; maar nogmaals, dit kan ik pas hard maken als ik de combinatie op 5 m afstand heb lopen.
Oefeningen als wijken, sbw, schouder voor etc hebben niets met ''hogere dressuur'' te maken; wel met een recht paard; in dat opzicht snapt TS het dus vele malen beter dan 80% hier.
Dat het niet in het standaard plaatje past is een ander verhaal.
TS, waar woon je als ik vragen mag?

Snel online kijken of er nog een treinreis beschikbaar is, TS staat garant voor de reiskosten dus jullie komen er samen verder wel uit. Veel succes ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:06

Ailill, waar slaat deze denigrerende reactie nou op? Dat is toch helemaal niet nódig>?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:08

Mijn vraag voor Wildgirl: Hoe kan je een onderhals wegwerken als deze spier nooit ontspant?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:13

Wildgirl, jij maakt mijn avond helemaal goed *\o/* heel duidelijk geschreven wat ik ook al een paar keer probeerde duidelijk te maken. Ik had besloten hier niet meer te reageren, maar voor zon fijne post wil ik je toch even bedanken. Toch nog iemand die het snapt en beter kan verwoorden dan ik kan.
Mn woonplaats zal ik pb'en.

Oh en ik wil natuurlijk ook de anderen die hun tips/adviezen en visie positief hebben gebracht bedanken. Dat zorgt ervoor dat ik toch mn eigen topic blijf volgen :D

En alle anderen bedankt voor de genomen moeite om te reageren. Maar hoe vaak vwnw ook gepromoot wordt, dat is een weg die ik met Belmera niet ga volgen.
Laatst bijgewerkt door Belmera op 16-06-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:19

SinneJ schreef:
Mijn vraag voor Wildgirl: Hoe kan je een onderhals wegwerken als deze spier nooit ontspant?

Waar baseer jij het op dat deze spier nooit ontspant?
Het oplossen van een onderhals zal moeten beginnen in de rug, buik en broek.
Op het moment dat een paard vast zit op deze 3 punten, krijg je nooit de druk van de ketel.
Zelfs niet als je paard ogenschijnlijk inbuigt van voren; dan zit je namelijk met het volgende probleem: ondertreden met achterhand, op de voorhand vallen, vastzetten van voor, kantelen, rugproblemen kweken.
Kortom, dit paard simpelweg vwnw gaan rijden KAN gewoonweg op dit moment nog niet zodanig dat het effect gaat hebben.
Deze merrie heeft zo'n ontzettend weinig ruimte in haar schouder,kaak en hals dat je kracht moet gaan zetten en daarbij bovenstaande problemen in de hand werkt incl een boos en protesterend paard.
Oftewel, loslaten van voor, activeren van achteren en eerst maar eens rechtuit rijden(en dan écht recht), spieren op de juiste plaatsen kweken en zorgen dat de rug wat gaat bollen.
De merrie zal kracht moeten krijgen in bovengenoemde 3 spiergroepen vóórdat de voorkant mee kan gaan doen.
Afhankelijk van de kunde van TS, de instructie die ze heeft en de overige factoren(voeding,vrije beweging, intensiteit training) is alleen dat al een proces wat in de meeste gevallen een paar maanden duurt. Zit je eenmaal op dat ''ijk-punt'' dan kun je heel voorzichtig de boel aan de voorkant uit gaan bouwen.

@TS, wellicht zit er bij jou in de buurt een goede gangen-paarden of western-instructeur. Die hebben vaak wat meer kaas gegeten van het paard in partjes trainen zoals hier gewenst is en zeker de instructeur van gangenpaarden zal bekend zijn met het onderhals-probleem.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:20

Wanneer je begint met vw nw gaat een paard ALTIJD op de voorhand lopen. Er is hier nog geen sprake van ondertreden, want dit paard kan niet verzamelen. Je spreekt naast de kwestie.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 16-06-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:24

@ wildgirl ik zal morgen eens gaan zoeken op t internet en rondvragen naar de instructeurs die je noemt in je post. Een proefles kan nooit kwaad, is namelijk een hele andere richting dan ik gewend ben ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:26

Nee Sinne, ik spreek niet naar de kwestie, ik spreek naar ervaring met tientallen paarden in 3 verschillende disciplines de afgelopen 15 jaar.
Zowel eigen paarden als combinaties die bij mij trainen.
Lees je eens in, in wáár een onderhals vandaan komt.
Dan snap je denk ik mijn post beter en zul je zien dat vwnw symptoombestrijding is en uiteindelijk het probleem erger zal maken.
Wbt het ondertreden heb je helemaal gelijk; ik doelde er ook op dat je nooit een ondertredend paard kunt krijgen wanneer je nu vwnw gaat rijden en zolang je paard niet op de juiste manier gaat ondertreden los je het probleem in de rug niet op.

@TS, juist daarom. Vaak weten de standaard instructeurs dit soort problemen niet op te lossen omdat ze niet gewend zijn af te wijken van de standaard ;-)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:28

ik ben in ieder geval blij dat TS open staat voor instructie en ik hoop ook oprecht dat je eruit komt, maar ik twijfel aan de methode. Prove me wrong ;) ik gun het je.
Hopelijk snel een update over lessen en verbetering.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:39

Heb nergens gezegd dat ik niet open sta voor instructie. Vandaag les gereden,alleen niet op Belmera. Maar het mooie is dat als je je rijhouding op het ene paard verbeterd,alle anderen waar je op gaat daar ook profijt van hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:49

Wildgirl schreef:
Ailill, waar slaat deze denigrerende reactie nou op? Dat is toch helemaal niet nódig>?
Net als dat jouw denigrerende post als een tiet op een drumstel slaat.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:53

ik lees al een tijdje mee en ga toch reageren.

TS ik vind je reacties ronduit onbeschoft overkomen. En hierover:

Citaat:
Maar het mooie is dat als je je rijhouding op het ene paard verbeterd,alle anderen waar je op gaat daar ook profijt van hebben.

Waarom zegt je zusje dan:
Citaat:
Ik heb foto's van mijn pony erbij gezet, zodat duidelijk is wat Belmera met mijn houding doet.

Ik leg de link niet, correct me if I'm wrong.

Als je niet tegen een wat kritischere blik kan, open dan simpelweg geen topic op Bokt. Mensen hier zijn nou eenmaal eerlijk.

Ik vind overigens dat vwnw altijd werkt. Heb zelf ook met paarden gewerkt met een bouw zoals jou paard en door rustige training, afwisseling en vwnw rijden, ookal lukt dit niet in één keer, kan je merrie die spier weer gaan ontspannen, wat ik zelfs op de recentere foto's niet zie. Waarom zou je haar met het hoofd omhoog rijden als ze nog niet over haar rug is? Want ze zet zichzelf nu ontzettend vast.

Maar...
Ik herhaal nu alleen maar wat eerder al is gezegd door voorgangers van mij, helaas heb je een tunnelvisie en wil je niks aannemen. Ik zou zeggen: Als je het zo erg vind, al dat 'commentaar' pb een mod voor een slotje op je topic.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:54

Belmera schreef:
Heb nergens gezegd dat ik niet open sta voor instructie. Vandaag les gereden,alleen niet op Belmera. Maar het mooie is dat als je je rijhouding op het ene paard verbeterd,alle anderen waar je op gaat daar ook profijt van hebben.
Klopt, hier heb je gelijk in. Echter is er nog een ander 'probleem'. Jouw paard heeft naast een ongunstige bouw een aantal fysieke problemen die echt gericht aangepakt moeten worden, dit zul je samen met dit paard moeten doen.

Ik zal echt niet beweren dat 'mijn' manier de enige juiste is, er zullen vast meer mogelijkheden zijn. Probeerde je enkel een paar adviezen te geven, geheel vrijblijvend. Jammer dat je er totaal niet op in gaat, geeft geen fijn beeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:10

Belmera schreef:
@ wildgirl ik zal morgen eens gaan zoeken op t internet en rondvragen naar de instructeurs die je noemt in je post. Een proefles kan nooit kwaad, is namelijk een hele andere richting dan ik gewend ben ;)

Je mocht toch geen instructie van buitenaf hebben op jouw stal?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:34

Ik heb nooit eerder in de richting western of gangenpaarden rijles gekeken. Hopelijk zit er iemand in de buurt waar ik op locatie kan rijden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:52

@toothless Natuurlijk verbeterd je houding door ook op andere paarden te rijden en dit kun je weer meenemen naar je eigen paard (en alle andere paarden die je gaat rijden). CR zorgt er oa voor dat je bewust wordt van jezelf/je houding.

Mijn punt was alleen dat Belmera een heel moeilijk paard is om op te zitten (laat staan er echt aan te rijden) en dit kun je niet zien vanaf foto's, maar ik hoopte dit door het verschil in mijn houding duidelijk te kunnen maken. Jammer dat je het nu tegen mijn zus probeert te gebruiken.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:50

flavlip schreef:
@toothless Natuurlijk verbeterd je houding door ook op andere paarden te rijden en dit kun je weer meenemen naar je eigen paard (en alle andere paarden die je gaat rijden). CR zorgt er oa voor dat je bewust wordt van jezelf/je houding.

Mijn punt was alleen dat Belmera een heel moeilijk paard is om op te zitten (laat staan er echt aan te rijden) en dit kun je niet zien vanaf foto's, maar ik hoopte dit door het verschil in mijn houding duidelijk te kunnen maken. Jammer dat je het nu tegen mijn zus probeert te gebruiken.

Ik gebruik het niet tegen je zus? #verwijten

Ik zeg het als vergelijking dat als het een wordt gezegd en dan ineens iets anders, het niet meer klopt. Beetje raar dat je mijn comment verkeerd interpreteert

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:00

Zo kwam het op mij over door je taalgebruik/toon van de rest van je post en aangezien je de link niet snapte heb ik dat uitgelegd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:10

Jammer dat jullie niet willen inzien dat dit paard helemaal klem word getraind nu, ik ga ook ophouden te lezen want ik word hier erg verdrietig van.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:11

Toothless schreef:
flavlip schreef:

Ik gebruik het niet tegen je zus? #verwijten

Ik zeg het als vergelijking dat als het een wordt gezegd en dan ineens iets anders, het niet meer klopt. Beetje raar dat je mijn comment verkeerd interpreteert
Laat ze lekker gaan, deze mensen willen het niet zien, laat staan geholpen worden.

Arme paarden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:32

Nicje87 schreef:
Erg lastig zo'n paard wat graag in haar tuiger houding loopt.

Juist die tuigers worden naast hun training voor de kar dressuurmatig vwnw gereden. En ieder gezondpaard kan vwnw rijden. Je hebt dit geprobeerd maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
Je paard is zoekende en heeft niet de kracht om vwnw te rijden. Daarom komt hij omhoog, krult op etc.
Direct resultaat zul je hier niet mee hebben. Dat duurt wel een jaar of langer. Zeker als ze andere spieren moeten gaan ontwikkelen.

Laat het rijden even voor wat het is. Met zo'n holle rug rondhobbelen maak je meer stuk dan dat je goed doet. Het enige waar je nu mee bezig bent is je paard een zere rug te bezorgen. Ga longeren met een chambon en leer je paard vwnw te lopen. Gun hem de tijd om zijn bovenlijn te ontwikkelen en sterker te worden voordat je er op gaat zitten. Maar ik lees al dat je daar niet open voor staat. Jammer, want dit werkt bij alle paarden. Hoe verreden ze ook zijn. Alleen het duurt lang en je zal niet direct resultaat zien.