Wildgirl schreef:Ik heb met verbazing de meeste berichten gelezen.
Hoe komen jullie erbij dat dit alleen met vwnw is op te lossen? Iets over de klok horen luiden....
De merrie van TS is door haar bouw en ontwikkelde bespiering niet in staat om vwnw te lopen zoals jullie dat graag zouden zien en zoals je op de plaatjes van de standaard dressuur ruiter ziet.
Voor rijtechnische problemen is GEEN standaard oplossing; sterker nog, het is ook NIET vanaf 10 foto's te beoordelen wat dit paard nodig heeft.
Ik lees in de berichten van TS(en petje af voor het zo netjes reageren) voornamelijk dat ze wéét hoe haar paard in elkaar zit; dat ze zich soms uitdrukt op een manier die niet in de NL dressuursport past zegt meer over de tekortkomingen van allen die hier hysterisch gillen en elkaars berichtjes quoten.
Mijn advies als instructrice zou, zo vanaf de foto's, zéker niet vwnw onder het zadel zijn.
Zelfs met longeren zou ik hier uitermate voorzichtig in zijn, dubbel longe is uitermate geschikt voor dit soort dieren, pessoa of touwtjes is het domste wat je kunt doen aangezien de merrie dan alleen maar haar onderhals meer zal gaan spannen.
Paarden met deze disfunctionele bespiering zijn een gigantische uitdaging voor zowel ruiter als instructeur.
De bespiering ombouwen naar een meer gedragen beeld gaat tijd kosten, als in maanden, en de vraag is of je dit überhaupt nog mag/kunt verwachten van een dier wat op leeftijd is en wegens bouw en afstamming alle zaken tegen heeft.
Imo is de TS op een rustige manier bezig te kijken waar ze nog winst kan behalen. Zo vanaf de foto inschattend zal rechtrichten mijn eerste advies zijn; maar nogmaals, dit kan ik pas hard maken als ik de combinatie op 5 m afstand heb lopen.
Oefeningen als wijken, sbw, schouder voor etc hebben niets met ''hogere dressuur'' te maken; wel met een recht paard; in dat opzicht snapt TS het dus vele malen beter dan 80% hier.
Dat het niet in het standaard plaatje past is een ander verhaal.
TS, waar woon je als ik vragen mag?
Snel online kijken of er nog een treinreis beschikbaar is, TS staat garant voor de reiskosten dus jullie komen er samen verder wel uit. Veel succes