Voor hoe lang nog....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Voor hoe lang nog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:31

Ik kan voornamelijk maar 1 ding zeggen hier: volg je gevoel en gebruik je nuchtere verstand.
Jij kent hem het beste en het langste. Sta open voor wat er gezegd word en neem het mee n trek uiteindelijk vanuit je eigen gevoel een plan van aanpak. Zo heb ik het ook gedaan met Moon en we gaan beter dan ooit tevoren....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:41

Hij heeft inderdaad behoorlijk overgewicht. Ik zou hem een graasmasker op doen. Dan kan hij in ieder geval in de weide, maar vermindert de grasinname met 50%. Met dit gewicht en mogelijk Cushing echt uitkijken voor bevangenheid namelijk!

Mocht hij Cushing hebben, dan kan zijn gewicht daar ook zeker vandaan komen. Mijn pony werd moddertje vet (ondanks heel gelimiteerd hooi) en zodra we begonnen met de medicatie viel ze meteen af, zelfs als ze gewoon op gras stond. Het hele metabolisme veranderd namelijk door de aandoening en herstelt langzaam weer als je de medicatie geeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:09

Een dik paard (ik bedoel daarmee geen zwaar obees paard dat omvalt van het vet) is niet gelukkig maar een paard dat overgaat in alleen maar hangen in een hoekje en minimaal eet als die alleen hooi te eten krijgt op een paddock. Dan heb je geen gelukkig paard maar een hoopje ellende dat net niet doodgaat. Dat is voor ons tenminste geen paardwaardig bestaan. Dan maar liever een iets te zwaar dier dat de hele dag grasjes kan plukken en daarmee tenminste bezig is en op die manier ook zelf beter beweegt en actiever is.

En longeren als je niet weet wat de oorzaak is gaat niet, voor hetzelfde geld sloop je dan nog meer.

Hopelijk krijg je snel uitsluitsel over wat er mis is met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:25

Ik wil toch even reageren op het 'te dik'-verhaal.

TS, ik weet hoe onwijs moeilijk het kan zijn om een koudbloed af te laten vallen.
Zelf heb ik een paard dat al dik wordt van lucht en zeker als je dan ook nog op een stal staat waar je niks in te brengen hebt in het voerbeleid, heb je dan echt een groot probleem.
Ook ik heb in de afgelopen jaren regelmatig te horen gekregen dat mijn paard veel te dik was en ik vond het zelf vaak wel meevallen.
Ik dacht; het is een koudbloed, die hóren gewoon niet dun te zijn.

Totdat ik van stal verhuisde en mijn paard ineens af begon te vallen en vorm begon te krijgen!
Eerst schrok ik ervan en moest erg wennen, maar ik merkte dat mijn paard meer uit zichzelf begon te bewegen en dat alles haar makkelijker af ging.
Toen ik foto's terug keek, schrok ik enorm en zag toen pas hoe dik ze echt was geweest!

Ik wil je als tip geven om, als je daar de mogelijkheid toe hebt, het voerbeleid van je paard aan te passen.
Daar wordt hij écht gelukkiger van!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:29

Billy schreef:
dnieSz schreef:
Natuurlijk dat zeg ik zelf ook dat het nooit in zijn voordeel is, maar Ryon is volgens mij altijd wat aan de zwaardere kant geweest ( wat al erg snel aan de orde is bij dit soort rassen ) dus dat is nu niet DE oorzaak van dit probleem wat TS ook zelf aangeeft.

Nou ja, waar praat ik dan nog over he....
Het welzijn van het paard wordt al jaren geschaad door overgewicht dus dat kan het probleem niet zijn.........

Dit was écht het eerste wat ik dacht :')

Sorry, maar dit is gewoon een paard pesten, overgewicht is echt heel slecht voor ze en daar kunnen meer problemen van optreden dan je denkt.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:32

Citaat:
ElCamino schreef:
Het gewicht zal zeker van inbloed zijn op de algehele conditie van het paard.
Feit blijft dat hij eerder ook al flink was en destijds wel happy was, dus er iets duidelijk iets anders aan de hand nu.

Dit bedoelde ik dus daarmee te zeggen.

En nu lees ik weer overgewicht is een paard pesten, sorry maar alsof je er altijd zo'n grote invloed op kunt hebben. mijn Tinker is ook wel eens aan de te zware kant geweest, maar dit komt voornamelijk omdat ik op een stal sta met nogal rijk gras, natuurlijk beweegt hij zoveel mogelijk, haal ik hem er eerder af ect, maar meer kan je dan soms niet doen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:35

@ karuna waarom zou een paard zielig in een hoekje gaan staan met minder eten? Uit ervaring weet ik dat het niet zo hoeft te zijn. Ook is het een tijdelijke situatie die zijn herstel hoe dan ook bevorderd. Het zal er niet door gekomen zijn, maar het helpt zeker niet mee. Overgewicht is nooit goed, maar zeker niet in dit geval: als het paard al ergens last van heeft.

Dat jij ervoor kiest moet je zelf weten, maar het lijkt mij echt noodzakelijk dat Ryon afvalt, voor zijn eigen bestwil. Ts zegt hem zo lang mogelijk bij zich te willen houden, maar door hem niet te willen laten afvallen spreken haar daden dat tegen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:47

Ik vind dit echt geen paard met onwijs overgewicht..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:01

Nou dat zijn veel mensen met je oneens, ook ts. Zij kiest er alleen voor om er nu niks aan te doen. Haar paard, haar keus, maar Ryon is overduidelijk te dik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:50

Zolang de eigenaar niet inziet dat paardlief veels te vet is, wordt de ellende voor het beestje in kwestie alleen maar groter :( ...of er nu cushing uit de test gaat komen of niet....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:21

flavlip schreef:
@ karuna waarom zou een paard zielig in een hoekje gaan staan met minder eten? Uit ervaring weet ik dat het niet zo hoeft te zijn. Ook is het een tijdelijke situatie die zijn herstel hoe dan ook bevorderd. Het zal er niet door gekomen zijn, maar het helpt zeker niet mee. Overgewicht is nooit goed, maar zeker niet in dit geval: als het paard al ergens last van heeft.

Dat jij ervoor kiest moet je zelf weten, maar het lijkt mij echt noodzakelijk dat Ryon afvalt, voor zijn eigen bestwil. Ts zegt hem zo lang mogelijk bij zich te willen houden, maar door hem niet te willen laten afvallen spreken haar daden dat tegen.

In ons geval geeft alleen paddock en hooi een compleet apatisch paard op. ongeacht de hoeveelheid vriendjes. -O- onze oude tinker gaat in een hoekje staan wachten tot de dag over is en geeft zichzelf een leververvetting vanwege veel te weinig eten. Wat hij wel eet is zand, heel veel zand. En zetten we dat door en wordt de leververvetting hem niet al eerder fataal is hij binnen twee maanden graatmager met zelf een bodyscore van 2. Dan heb je dus geen gelukkig paard en werkt de maatregel averechts.

Het is ieders keus zijn paard te houden hoe hij wil. Niet elk dier krijg je simpel en eenvoudig op een goed gewicht op een paardwaardige manier.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:57

flavlip schreef:

Wie zegt dat ik hem niet "wil" laten afvallen????? Een paard wat zichtbaar pijn heeft met lopen ga ik niet aan het werk zetten en idd dan valt hij nu niet af. Vorig jaar met een paar kilo minder, maar vast veeeel te vet in jullie ogen, heeft hij de northern trail ride van 22 km nog uitgelopen. Geen probleem.

Uit jullie reacties lijk ik wel een dierenbeul of een "feeder" die het leuk vind om zijn paard te pesten.... bijna niemand ziet dat ik ook nog "wel" het beste met hem voor heb.

Ik laat het hier nu bij en laat wel weer weten wat de uitslag is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:13

Je hebt groot gelijk... Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:29

Doe wat goed voelt, your barn your rules! We zijn bezorgd, en ook ik ben benieuwd naar de uitslag. Succes!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:33

Ik hoop dat alles goed komt met je knappe kerel. Positief blijven hoor, succes!
En wat betreft de negatieve reacties, daar zou ik me al eens niet zo veel van aantrekken. Jij weet heus wel beter als geen ander wat je paard nodig heeft en ja hij is wat dik, jammer dan, kun je nu even niets aan doen. Kunt hem amper niet meer voeren omdat hij niet goed kan bewegen omdat hij niet lekker is. Even afwachten nu, later kun je je daar op focussen ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:16

Uit je posts (en nu weer) blijkt dat je Ryon nu niet wilt laten afvallen. Dat is alles wat ik zeg. Jouw paard, jouw keus. Er zijn genoeg tips gegeven om je paard wel degelijk te kunnen laten afvallen, ook nu.

Natuurlijk geloof ik dat jij het beste met Ryon voor hebt, alleen ben ik het niet met je eens wat nu het beste voor hem is. Dat schrijf ik met de beste bedoelingen. De woorden feeder, dierenbeul of pesten heb ik niet gebruikt.

Ik probeer te zeggen dat ik denk dat die paar kilo minder op dit moment voor Ryon misschien wel een groot verschil kunnen maken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:26

Mijn paard had ook cushing, bij de mijne viel,haar gekrulde haar op, en de verlichte haarkleur..ook viel op dat ze bv geen gaten boven de ogen had, maar daar vet had, maar dit was in t laatst, als 14 jarige had ze krul haar aan de benen, en dat zie je toch vaak.

Ook veel water drinken en plassen, zag je in later stadium vam cushing, suikerZiekte sympthoom. Wat ook komt door teveel corticosteroiden. Dus je kan zn waterpot dicht doen en dan in emmer wat er doen en kijken hoeveel ie drinkt.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:54

Ik wil niet vervelend overkomen, maar ik denk dat ze nu wel snapt dat ie echt te dik is. Hier zal ze ook echt wel iets aan gaan doen denk ik :D

Eja zijn gewicht kan hem idd tegen werken maar goed toen wij mijn paard kochten kon je er nog 3 paarden mee maken zo vet was die. Dus er zijn er wel meer die echt te dik zijn haha!

Komt heus wel goed meid! Probeer der iets aan te doen en ik denk dat je dat ook wel doet! Je hebt een super mooi paardje! :D

Lekker positief blijven en lekker genieten'

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:16

Wat ik zou doen TS, maar dat ben ik.. Is hem een graasmasker/slowfeeder geven en calorie arm rantsoen. Eventueel samengesteld iom je dierenarts. Daarnaast op pijnstilling zetten (denk ook aan maagbeschermers bij langdurige pijnstilling) en wandelen. Daarmee belast je hem minimaal, de pijnstilling zorgt er voor dat hij ook wat meer motivatie heeft om te bewegen en zo verbrand je toch heel wat calorieën.

En de f*ck met overgewicht is, het gaat jaren goed, omdat de slijtage een langzaam proces is. Tot het te ver versleten is en je klachten krijgt. Dat betekent dus niet dat je bepaalde (en nee, ik denk ook niet alle in dit geval) klachten daar niet aan kunt wijten.

Daarnaast moet je ook bedenken dat je paard echt niet minder gelukkig is met wat minder voedsel. Dat zit tussen onze oren.

Nogmaals succes!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:32

Ik denk eerlijk gezegd dat het gebruik van een graasmasker nog niet zo'n heel vreemd idee is of een goede strookbegrazing waar ze maar een beperkte hoeveelheid lang gras krijgen en de rest kort gras. Actief af laten vallen is in mijn optiek geen optie maar het een beetje in de hand houden dat hij niet nog dikker gaat worden en wellicht daarmee zijn slechte gesteldheid nog erger maakt is niet zo'n heel slecht idee.

Heb je al uitslagen of duurt dat nog even?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:23

Ik heb de afspraak verzet naar morgen ochtend omdat ik de IR er ook bij wil laten testen. Nog ff geduld dus. Vanochtend weer heel lusteloos en languit slapen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:36

@sammie, weet je wel dat kort gras heel slecht is voor een paard in verband met een hoog gehalte fructaan in de stoppels waar ze weer bevangen van worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:06

Daarom lekker met een graasmasker op een mooie weide. Strookbegrazing kost je ook je grasmat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:28

Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Van dat lange gras krijgen ze hoe dan ook veel meer binnen. voor paarden die stoppen met eten als ze "vol" zitten is dit beter (minder fructaan), maar voor paarden die gewoon blijven dooreten is kort gras alsnog beter, moeten ze iets harder hun best voor doen.

Graasmasker of korter op de wei is een stuk effectiever.

Met Ryon nu in deze conditie terwijl hij niet kan werken is het hoe dan ook oppassen met gras (kort of lang maakt in mijn ogen niet uit).

Ik hoop dat je snel de uitslag hebt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:12

De discussie kort en lang gras is nog altijd niet uitgemaakt. Dat ligt dan ook weer aan de vochtigheid van de grond en of er bemest wordt. Zelfs de dierenarts wilde geen uitspraken doen of kort of lang gras beter was ivm het fructaan