No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:56

In het filmpje zie je zéker meer ontspanning en een fijner beeld.
Wat voor mij bevestigd wat ik al eerder zei.
Jij bent degene die de spanning veroorzaakt en het dus ook moet oplossen.
Leg dat probleem niet bij Nash want dan vergeet je te werken aan jezelf

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:56

Ik vind je daar ook erg "bonken" in het zadel. Hand lijkt wel wat rustiger!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:22

Ook in dat filmpje vind ik 'm niet zuiver/niet in takt.

Echt hoor, back to basic en dan pas door omhoog.
Je zegt dat je het zonde van je geld vind maar als ik langer in een lagere klasse blijf kan ik misschien m'n inschrijfgelden wel terugverdienen :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:31

Knap dat je al zo veel bent afgevallen!! Dat zal je denk ik heel erg helpen in het rijden met Nash, vind het nu geen mooie combinatie, je zit te bonken en daardoor loopt je pony niet zuiver. Lekker de tijd nemen, komt goed. Succes in de toekomst!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:33

Ik heb ook net je eerste, sorry, laatste filmpje bekeken. Het lijkt erop dat je een dubbelslag hebt met lichtrijden. Dit stoort je pony enorm in de rug en in de gehele beweging. Dus als jij in het zadel terug zit, krijg je nog de stap van de pony. Jullie doen niet samen sta-zit-sta-zit maar sta-zit-stap(van de pony) sta-zit-stap. Ook hier is dus nog verbetering mogelijk.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 17-03-15 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:44

Je benen blijven onrustig in het laatste filmpje zie ik. Rijd je daar ook met sporen?

Ik vind het wel erg jammer dat jij jezelf maar blijft verdedigen en allerlei redenen noemt waarom het zo is of het is Nash of het is niet waar want je rijdt toch winst.
Er jammer want zo mis je een hoop leermomenten denk ik

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 09:04

Dat denk ik niet.

Iedereen leest hier wat ze willen lezen scheinbaar, aangezien ik ook meermaals aangeef dat ik nog zat aan mezelf te werken heb en dat Nash en ik elkaar ophijzen naar een hoger spanningniveau (mede door wat er allenmaal gebeurt Is). En ja, het Is mijn taak om die spanning af te laten vloeien en dat lukt stukken ook heel aardig en soms ook niet, zoals deze wedstrijd.

Toch wil ik graag ook even zeggen dat dit geen HAW topic is en alles ondertussen wel zo'n beetje Is genoemd. Ik vraag mij ondertussen af of ik er überhaupt goed aan doe om een topic te openen hier, aangezien je gelijk met de grond word vlak gemaakt als het beeld niet voldoet aan het ideaal. Als de TS aangeeft aan zichzelf te werken wordt hier finaal overheen gelezen en er over doorgedramd dat de ts toch echt meer aan zichzelf moet werken...

Ik Had dit geopend om te leren, niet om afgeblaft te worden.

Jammer... :(

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:11

Peelie natuurlijk heb je er goed aan gedaan om dit topic te openen! Wellicht is het niet gelopen zoals je had gewild, maar er zijn een hoop nuttige dingen genoemd & misschien dat je nu bewuster wordt dan dat je voorheen was! Natuurlijk staan er berichten tussen die gewoon niet leuk geformuleerd zijn, maar probeer die aan je voorbij te laten gaan & pik de nuttige dingen er tussenuit!

Ik ben erg benieuwd naar beeldmateriaal van een training/les! Misschien interessant om dat in een volgend topic te laten zien ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 09:22

Ik vind het overgrote deel van de opmerkingen zeer kritisch en een groot deel zelfs zeer kwetsend.

Ik Had gehoopt tips te krijgen hoe ik dingen aan kan aanpakken, niet hoe ik nog even fijn de grond in geboord wordt, daar schiet ik niks mee op. Ik ben mij meer dan bewust waar ik aan moet werken (ja, ook zonder bokt) en dit Is niet helemaal de insteek die ik Had verwacht.

Er zijn maar enkele tips gsgeven (en dat zijn gelukkig dingen die ik al doe en redelijk toepasbaar zijn voor nash en mij), maar over het algemeen wordt er alleen maar bekritiseert zonder een tip/top, sandwiches of ander FEEDBACK model. Er wordt bijna alleen een hoop kritiek rond geslingerd en waarschuwingstaal uitgesproken waar ik werkelijk niks aan heb.

Eigenlijk zouden daar ook regels voor moeten komen op bokt. Als er kritiek wordt gegeven, prima. Maar gebruik een feedbackmodel waardoor er ook wat geleerd kan worden en mensen zich niet na zo'n topic voelen dat ze hun paard maar moeten verkopen en stoppen met rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:25

TS, het topic is misschien niet geworden wat je gehoopt had, maar aangezien 99% van de mensen hier je niet kent, hebben we ook geen enkele reden om je af te zeiken zoals je dat noemt. Ja, we lezen heel goed dat je beseft dat er nog werk aan de winkel is en dat je les hebt.
Vergelijk het eens met dit geval: een tijdje geleden was er een topic over buiten rijden met een pelham. Ik was daar onderwerp van gesprek geworden, althans, het buiten rijden met onze pony met een pelham. Dat ging af en toe van goede adviesen tot botte opmerkingen. Ikzelf kreeg niet goed uitgelegd op papier wat ik bedoelde en merkte dat ik in de verdedigingsmodus schoot. Ik heb het topic laten rusten. Een tijdje later nog een terug gelezen, en ik zag dat er hele goede dingen werden genoemd. Sommigen kan en wil ik opvolgen, sommigen niet. Maar al met al niet bedoeld om mij te katten, waarom zouden ze me katten? Ze kennen me niet eens.

Dat is in jouw topic ook zo. Ik, wij, vinden dat je een leuke pony hebt. Je zegt ergens "op naar het M" of woorden van gelijke strekking. Daar is je pony nog echt niet aan toe en jij denk ik ook niet. Niet om te katten, niet om lelijk te doen. Maar wel een feit. Doe er je voordeel mee. Blijf lekker trainen met dit leuke dier.

En nog even over die spanning. Als die er is, ik zie het niet zo hoor. Dus dat is dan weer sterk in je voordeel.

Lekker trainen en genieten van je haarbal!

Edit; je spreekt over het feedback model. OK, dan even door op mijn opmerking over het lichtrijden: Probeer daar eens een tijdje meer aandacht aan te geven. Let goed op of je een dubbelslag maakt, let goed op dat je "licht" rijd en niet "zwaar". Je zult zien dat de draf dan wat luchtiger wordt, wat ook weer een fijnere verbinding aan de voorkant met zich mee brengt. Succes.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 17-03-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:26

Ik heb je filmpjes gekeken TS en ik loop ook niet warm van je rijstijl. ( handen/ benen )
Wat ik dan niet snap aan de betreffende jury is dat je wél twee keer op het hoogste podium wordt geplaatst???
Dressuur is toch eigenlijk dat je vloeiend en met een minimale zichtbare hulp door de proef heen zweeft??
Wat ik op de filmpjes zag was een gemiddelde manege les.

En dit is absoluut geen aanval op TS, want kritiek geven is daarvoor te simpel, maar écht meer op de jury.
Zij moeten zien en aangeven welke combinatie wel of niet klaar is voor een bepaalde klasse.
Als TS op de eerste plaats stond vraag ik me serieus ook af wie dan nummer twee en drie waren.....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:29

Haflingers zijn niet echt mijn ding, maar deze vind ik wel leuk! Wat mijn voorgangers hebben aangegeven over de overstap ga ik wel in mee. Het is uiteraard compleet aan jou wat je ermee doet, maar wat ik zie is dat je een qua afwerking degelijke L2 proef neerzet, maar dat er inderdaad in de training van Nash nog wat werk zit. Hij loopt braaf z'n proefje en doet pootje over links en rechts, maar hij gaat niet lekker door zijn lijf en van achter naar voren. Dit laatste gaat je in het M wel echt problemen opleveren.

Dit is gewoon een kwestie van trainen. Het stukje spanning komt er dan ook nog eens bij, wat natuurlijk niet helpt. Als je het in je training voor elkaar hebt en er komt dan puur op de wedstrijd spanning bij, kan ik nog begrijpen dat je zoiets hebt van ik ga er gewoon voor. Maar zoals ik het zie heb je hem qua training ook nog niet M-klaar. Dan zou ik persoonlijk - zeker als je qua punten nog de ruimte hebt - nog lekker doorstarten in het L2. Dat zie je misschien als zonde van het geld, maar het is niet zo zonde om geld te steken in een M-proef waar je nog niet klaar voor bent, toch? Maar dat is hoe ik het zie.

Ik vind trouwens wel dat je netjes omgaat met de gegeven (best heftige, randje kwetsende) kritieken. :j .

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:03

rien10 schreef:
Dat is in jouw topic ook zo. Ik, wij, vinden dat je een leuke pony hebt. Je zegt ergens "op naar het M" of woorden van gelijke strekking. Daar is je pony nog echt niet aan toe en jij denk ik ook niet. Niet om te katten, niet om lelijk te doen. Maar wel een feit. Doe er je voordeel mee. Blijf lekker trainen met dit leuke dier.

Dit, daarom kreeg ik het idee dat je zelf niet ziet waar het probleem zit.
Ga niet in de M rond rijden terwijl jullie daar allebei nog duidelijk niet aan toe zijn.
Je zal best leuke punten gereden hebt maar ontspanning is het aller belangrijkste, de basis.

Het is een wisselwerking, jij gespannen, Nash gespannen, jij nog meer gespannen en hard in je hand houding en onrustig tikkende benen(met sporen) waardoor Nash er helemaal niks meer van begrijpt.
Hij doet zijn best om het gevraagde te doen maar krijgt niet de beloning.
Probeer eens om met die gedachte te rijden.

Bedenk je gedurende het rijden/tijdens de proef, wat wil ik, wat vraag ik, wat is het antwoord van Nash, is dit gewenst beloon ik dit, is het niet het gewenste? wat gaat er mis in mijn vraag?

Hopelijk heb je daar wat aan

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:26

En ja, ik heb een knoert van een fout gemaakt, qua spelling dan he :+ , in een van mijn posts. Maar krijg t niet meer veranderd. Sorry jongens..... ook een leermomentje dus hi hi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:39

Wat is Nash ontzettend mooi aan het opdrogen!
Je ziet duidelijk dat hij nog jong is en dat hij wat moeite heeft met alles. Vooral in hoe hij op alles reageert. Hij neemt inderdaad jouw spanning over. ik herken dit en zal uitleggen hoe ik hier uit ben geraakt. Misschien heb je er iets aan.

Ik heb met Jim ook in zo'n fase gezeten toen ik startte. Hij was toen wel iets ouder (6), maar reageerde net zo op mijn spanning als Nash op de jouwe. Ook ik reed vaak met een strakke en strenge hand in de ring, omdat hij het spannend vond, ik het spannend vond, hij nog spannender, ik ging verkrampen, hij richting uitgang wilden, enz. Het werd steeds erger. Alsof ik alle rijtechnische en ontspanningstips vergat in de ring.

Ik ben uiteindelijk gestopt met wedstrijden en rijd nu western. En als ik toen had geweten wat ik nu wist, dan was ik nooit overgestapt en was ik waarschijnlijk op een andere manier gaan starten. Kan alsnog, amar wat we nu doen ik ook wel weer erg leuk :j
Jij moet leren je te ontspannen, maar ook op je paard te vertrouwen. En dat is niet makkelijk. Ik schiet ook nog wel eens in de stress als ik denk dat ik de controle ga verliezen (want dat is namelijk het grote probleem). Ik heb nu een instructeur die dus gewoon zegt: galoppeer maar aan, blijf op de volte en laat je teugels maar losser. Ervaren dat hij echt niet gaat rennen. Dat rennen en duwen gaat hij namelijk op mijn strakke hand op dat moment. En teugels in een boogje levert juist een relaxte galop op.
Dat is zoooo moeilijk. Ik heb echt heel bang op mijn paard gezeten op dat moment, ook vanwege een eerdere heftige val. Tranen sprongen in mijn ogen, zo bang was ik. En Jim? Die galoppeerde braaf zijn rondje, gaf mij vertrouwen. En door dat te ervaren kon ik ontspannen zitten en loslaten.

Leer vertrouwen op je paard, leer loslaten. Dan zal hij dat ook gaan doen. Niet alles willen controleren. Jouw spanning is mentaal en heeft niets met je rijden te maken, het heeft er alleen invloed op.
Het is moeilijk en niet morgen opgelost. Maar je zult zien dat als je dit kunt bereiken, je rijden ook beter gaat. Want dan ontspan jij, en kan hij ook ontspannen. Hierdoor hoef je hem minder te begeleiden en te ondersteunen, zullen je benen stiller gaan liggen, je hand losser en soepeler worden, zijn rug gaan ontspannen en jij beter zitten.

Nash vertrouwt je, hij doet het allemaal voor je, hij wil helemaal voor je gaan. Vertrouw daarop :)
En als dat goed gaat, zul je zien dat jullie de klasses makkelijk doorlopen, want verder kunnen jullie het allemaal wel :j +:)+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:47

Dankjewel amanda. Hier ben ik thuis Ook Al mee bezig en als het rustig Is op stal durf ik heb best te vertrouwen. Maar als het heel druk Is durf ik hem ook niet los ge laten, gewoon omdat hij geregeld wel gaat en overal tegenaan rent, ook tegen andere combinaties aan. En dat Is gewoon gevaarlijk.

Eerst wil ik meer vertouwen in een rustige bak en zo verder uitbouwen naar stressvolle situaties

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:53

Maar is het dan niet verstandig om dat vertrouwen eerst in een rustige bak/thuis op te bouwen en gaan zorgen dat daar de basis al perfect op orde is (stille hand, onafhankelijke zit) en dan pas op wedstrijd te gaan? Eerst nog een keer L starten en als dat dan helemaal goed voelt pas aan het M gaan denken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:55

Daarom les ik nu ook op vreemd terrein inderdaad :j
Dan is mijn instructeur erbij die mij daarin kan begeleiden en leren we zo toch ontspannen door een vreemde baan gaan.

Jim ging ook, vooral naar andere paarden. Dit kun je alleen maar leren door te doen en langzaam uit te bouwen, van bak met 1 ander paard via tig stappen naar een wedstrijdterrein.
Ik heb wel eens alleen gestapt met losrijden. Eerst 20 min aan een lang teugeltje om te kijken en te wennen aan al die andere paarden, daarna opgepakt en alleen maar losgewerkt in stap, bij elkaar misschien wel 3 kwartier/een uur. De proeven ging ik ook totaal zonder verwachting in, want ik was er die wedstrijd echt alleen om de rust te oefenen. Daardoor was mijn spanning laag en bij Jim ook. En toen reed ik gewoon 2 winst :+

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:00

Maar wat had je dan verwacht? Alleen maar oe's en aah's? Als je het filmpje opzet en er objectief naar kijkt, vind jij dan dat je een ontspannen paard ziet die over de rug loopt, waarbij het achterbeen onder de massa gezet wordt en een ruiter die de bewegingen naadloos uitzit? Als jij dit topic opent en je zet direct in de openingspost de plaatsing erbij dan vraag je imo niet in eerste instantie naar tips, maar dan ben je trots op wat jullie gedaan hebben. Dat snap ik, punten rijden is altijd leuk en eerste worden ook. Als je zelf al zegt dat je op bokt de grond ingetrapt wordt als het niet voldoet aan het ideaalbeeld vind jij iedereen dan te "harsh" en snap je het commentaar niet of zie jij ook een, grof gezegd, bonkende zagende ruiter? Als dit een mindere momentopname van jullie 2 is was dit misschien niet het beste filmpje om op bokt te zetten omdat mensen daar inderdaad over vallen.

Jij zegt op reguliere wedstrijden ook bovenin te rijden. Waar ben je dan in Houten en op de grote concoursen als Almelo? Ik blijf erbij dat ze op koudbloedwedstrijden wat guller met de punten zijn en ik vind het nog steeds niet de beste maatstaaf om te kijken of je klaar bent voor een hogere klasse.

Zou je niet een keertje HC willen starten? Dat je een halve proef rijdt, daarna even een rondje gaat stappen met een lange teugel en daarna weer verder rijdt. Blijkbaar lukt het niet voldoende om de spanning af te laten vloeien in de proef. Nash moet jou leren vertrouwen en andersom ook. Ik heb hem nog nooit onder het zadel gezien dus kan niet oordelen in hoe rennerig hij is, maar van andere dieren kan ik zeggen hoe meer je vast gaat houden hoe meer gespannen ze worden. Gooi die teugels eens los en laat hem lekker op zijn eigen benen lopen. Hoofdje laag, over de rug. Ik vind het zorgelijk dat een dier wat je zelf fokt en opleidt zoveel stress heeft en zo rillerig is. De dieren die bij mij op jonge leeftijd zijn gekomen zijn allemaal relaxed buiten omdat ze al zoveel gezien hebben.

Niemand hier wil jou de grond in trappen, iedereen reageert hier om jou te helpen. De reacties zijn kritisch maar respectvol. De mensen hier willen het beste voor jou en je paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 11:06

Ik ga eigenlijk zonder verwachting de proef in, maar wel met doel. Dat verschild per wedstrijd.

Sabine, op jou ga ik nieteens reageren :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:08

Prima Gail, doe maar uit de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:17

En met wat voor een doel ga je dan je proef in?

Als je nou eerst een paar wedstrijden gaat starten waarbij je doel enkel alleen een ontspannen rondje rijden is? Dat je die lat lager legt, het hoeft niet allemaal perfect en voor winst zo dat je zo snel mogelijk door kan naar de M, want die indruk krijg ik een beetje bij je reacties.

En pas als ongeacht waar je rijdt die ontspanning in de proef kan houden dat je dan voorzichtig je doel wat gaat verleggen.

Mijn paard is ook een super sensibel paard waar ik een paar keer flink afgevallen ben. En met hem heb ik het ook zo aangepakt en dat werpt zijn vruchten af :) en als ik een keer een spannende ring in rij en hem voel aanspannen dan pas ik ter plekke dat doel aan naar een ontspannen rondje rijden. Want dat is de basis :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:18

Peelie waarom reageer je niet op mijn post?
Ik denk dat elk doel in de wedstrijd nu zou moeten zijn ontspanning.
Je schrijft zelf dat je hem heel erg moet tegenhouden omdat hij anders dwars door andere heen rent? Doet hij dit in de proeven ook, gaat hij dan ook rennen? Of wordt hij zo gespannen doordat je hem voor muurvast zet met je handen en van achter maar blijft drijven. Die energie moet ergens heen toch

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:28

Omdat de meeste punten die mij opvallen al benoemd zijn ga ik er niet verder op in. Maar ik vind hem ook nog geen M klaar en ik zou als ik jou was eerst dikke punten gaan rijden in het L2. Voor mij houdt dit in constant over de 195 rijden.

Niet stille onderbenen is erg vervelend ik weet er alles vanaf en het is lastig om dat er helemaal uit te krijgen.

Mijn tips train hem thuis rustig door start nog een paar keer L2 om te kijken of je punten omhoog gaan en maak daarna de overstap. Ook al vind je het zonde van het geld starten zonder winst te rijden is dat ook. Het is nog een jong dier dus doe rustig aan je hoeft niet over bij 10 winstpunten. Ga ook doelen stellen aan jezelf dan weet je waarvoor je bezig bent. Ik moet zeggen dat ik vroeger ook alle klassen zo snel mogelijk door ging maar nu ik de tijd neem is het Veel leuker en rijden wij veel hogere punten. Succes!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:14

Wat een gave pony heb jij onder je kont zeg! Ik ga geen commentaar geven op het rijden, gezien er genoeg gezegd is, maar misschien kan ik je nog wel wat tips meegeven. Nash heeft prachtige manen, maar als je ze in een proef vast doet lijkt het beeld veel rustiger. Niet alle jurys kijken even gemakkelijk door een wapperend bos manen heen is mijn ervaring..
Als ik de reacties zo lees, zit jullie grootste probleem in je spanning en jullie wisselwerking daarin. Stel je gaat vlot M starten, en je wilt daar een nette proef doorkomen, speelt er dan ook nog een extra stukje spanning mee? Mijn ervaring is dat de overstap wel een redelijk grote is, en ook wel wat voelt als een mijlpaal. Bij mij leverde dit nog extra spanning op en daardoor slechte proeven. Gezien hij nette punten loopt in het L, maar je zegt dat hij/jullie nog veel spanning hebben, is dat dan niet makkelijker op te lossen door juist in het l2 nog wat extra proeven mee te pakken? Dan kun je in je proef eens oplossingsgericht gaan rijden, zonder dat het je lage puntscores kost omdat je genoeg over hebt. Evenredig daarmee kun je hem ook net wat langer m-gericht trainen, dat zodra je M gaat starten je ook al iets over hebt om de spanningsfoutjes te compenseren. Dan voorkom je een negatieve stempel mocht je onverhoopt de eerste reeks M-proeven laag scoren (en jurys en omstanders weten dat is mijn ervaring, evenaks wanneer je altijd goed rijd ;) ) en heb je trainingstechnisch ook gelijk veel gewonnen.
Ik kan je niet vertellen wat je moet doen, maar ik hoop wel dat ik je hiermee eens aan het denken heb gezet, om je training eens vanuit een andere hoek te bekijken. Succes!