PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:46

Robijntjah schreef:
Fink: ik BEN uit gerevalideerd. Ik zal de rest van mijn leven gebonden zijn aan fysio, dat houdt niet meer op... Mijn heup wordt nooit meer 100% beter, meer als nu gaat het gewoonweg niet

Ik vind dat je je dan moet afvragen of je dit paard moet willen rijden? (ik heb hier niet direct een antwoord op, vind dit een ethisch dilemma).
Dat er geen andere ruiter op kan weet ik, maar in wiens belang is het dat het paard gereden wordt, als het niet goed gereden kan worden?
Met longeren en grondwerk kun je ook werken aan rechtrichten, ontspanning en spieropbouw.
Als je zelf fysiek toch nog wel verbetert kun je later het rijden weer oppakken. Maar als je, wat ik uit deze tekst begrijp, fysiek niet beter kan worden dan je nu bent, vraag ik me af of dit wel eerlijk is naar het paard toe.

Wat Poes zegt is ook waar: paardrijden is niet alleen voor atleten. Maar juist deze combinatie vind ik wel een twijfelachtige.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-03-15 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:47

Ik vraag me ineens af of een ander soort zadel of een ander soort rijden wellicht beter bij jullie zou passen, bijvoorbeeld western. Daarbij bedoel ik dan niet zoiets als reining en de koeienonderdelen maar juist het werk als pleasure, horsemanship en trail. Daarbij is "licht en klein" qua hulpen juist van belang. Ook bij western moet een paard uiteraard zichzelf dragen etc. maar je zou het eens kunnen overwegen (of misschien heb je dat al eens gedaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:50

Poes:

Zie hierboven op Een ander erop, iets beter uitgelegd denk ik.

Met touwtjes longeren doe ik niet, wel zijn we met enkele en dubbele longe bezig met hetzelfde als onder het zadel: verbinding krijgen. Het begint te komen dat ze dat wat horizontaler ook aan durft te nemen, het is alleen helaas een dier wat, zodra ik ook maar een ietsje te laat ben in mijn hand, dat meteen weer meeneemt en dan kan ik het voor die dag weer vergeten. Dan moet ik dus een stapje terug: daar beneden krijg ik haar dan wel in verbinding... De keer erna kan ik dan weer verder met wat horizontaler.

Nikass: dat is jouw mening, ik heb meerdere malen uitgelegd waarom ik er voor kies om te blijven rijden en voor mij mag dit onderwerp nu afgesloten worden.
Jij zou een andere keuze maken, ik ben blij dat de wereld zo divers is qua mensen en meningen. Anders was het maar saai :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:52

Maflinger_S schreef:
Ik vraag me ineens af of een ander soort zadel of een ander soort rijden wellicht beter bij jullie zou passen, bijvoorbeeld western. Daarbij bedoel ik dan niet zoiets als reining en de koeienonderdelen maar juist het werk als pleasure, horsemanship en trail. Daarbij is "licht en klein" qua hulpen juist van belang. Ook bij western moet een paard uiteraard zichzelf dragen etc. maar je zou het eens kunnen overwegen (of misschien heb je dat al eens gedaan).

Naar mijn mening hoor je bij de dressuur ook klein en licht in je hulpen te zijn?

Westernzadel kan ik zelf niet meer op zitten helaas, te breed voor mijn bewegingsbeperking naar buiten toe.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:55

Oei vind je paard op veel foto's wel heel erg naar voren kukelen. Nu snap ik dat je met heel weinig al erg blij bent, maar mede dat ik je wat te groot vindt voor dit paardje, gaat ze bijvoorbeeld in die galopserie opeens wel erg extreem op de voorhand lopen. Toch zou ik proberen te investeren in goede instructie die er zelf ook op kan, dat kan echt wel, gewoon een kundig iemand zoeken die met rust te werk gaat. Die kan helpen met het verbeteren van je paard, want ik vraag me wel af of dit zo de juiste combinatie is. En dan bedoel ik niet direct jou en je paard, maar ik denk dat wat extra begeleiding voor zowel jou als Modesta wel op zijn plaats is. Vind wel dat je heel goed met jezelf bezig bent, niemand is perfect en dat besef je maar al te goed :)

Edit: zie wel dat ik nu erg in herhaling val, en dat je niet open staat voor een andere ruiter/amazone voor je paard. Is ook helemaal aan jou. Wens je erg veel succes in de toekomst.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:44

Nikass schreef:
Robijntjah schreef:
Fink: ik BEN uit gerevalideerd. Ik zal de rest van mijn leven gebonden zijn aan fysio, dat houdt niet meer op... Mijn heup wordt nooit meer 100% beter, meer als nu gaat het gewoonweg niet

Ik vind dat je je dan moet afvragen of je dit paard moet willen rijden? (ik heb hier niet direct een antwoord op, vind dit een ethisch dilemma).
Dat er geen andere ruiter op kan weet ik, maar in wiens belang is het dat het paard gereden wordt, als het niet goed gereden kan worden?
Met longeren en grondwerk kun je ook werken aan rechtrichten, ontspanning en spieropbouw.
Als je zelf fysiek toch nog wel verbetert kun je later het rijden weer oppakken. Maar als je, wat ik uit deze tekst begrijp, fysiek niet beter kan worden dan je nu bent, vraag ik me af of dit wel eerlijk is naar het paard toe.

Wat Poes zegt is ook waar: paardrijden is niet alleen voor atleten. Maar juist deze combinatie vind ik wel een twijfelachtige.

Vind ik nu wel een beetje vergezocht. Kijk, goede instructie legt zich eigenlijk vanaf het begin bij de combinatie neer. Misschien is de combi verre van ideaal, maar ze is er nu en het is aan de ruiter om te beslissen wat die ermee doet.

Ik vind je nu ook niet zo dramatisch zitten (hallo er loopt erger rond zi) bovendien vind ik echt dat je zoiets vanaf een filmpje moet zien, misschien ga je juist wel prima mee en valt het veel beter mee dan verwacht. Ik heb eens een ruiter gezien die verschrikkelijk tegen de beweging zat maar foto's op het goede moment leek ze wel een superzit te hebben...

Dit is een traject en deze fase is iets tijdelijk en zolang men dat goed in het oog houdt, is hier niet zoveel mis mee. Paard moet nog leren hulpen meer aanvaarden voor ze ze meer zal kunnen aanpakken en doorlaten, dus je kunt op dit moment nog niet veel. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van paard en kunde en gevoel van de ruiter en kwaliteit van de les, zolang het maar verbetert maakt het ook niet zoveel uit of het iets sneller of trager gaat.

Het aller aller belangrijkste vind ik dat ze bereid zijn om te durven voorwaarts bewegen en hierbij de hals willen laten vallen, dat is er nu al best een stukje, volgende is om haar nu ook beetje meer te kunnen laten buigen en dan rustig aan iets meer in lengte kunnen begrenzen zonder de ontspanning of impuls te verliezen. Hierbij zal ze dan ook automatisch iets meer naar dat horizontale evenwicht gaan waarbij volgens mij ook de ruiter rechter gaat zitten en het plaatje mooier wordt. ik ben ook lang, ja helaas, dat toont niet mooi, maar te zwaar ben je zeker niet.

Ben erg benieuwd naar toch eens filmpjes, moeilijk om van foto's veel te zeggen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:18

Robijntjah schreef:
Nikass: dat is jouw mening, ik heb meerdere malen uitgelegd waarom ik er voor kies om te blijven rijden en voor mij mag dit onderwerp nu afgesloten worden.
Jij zou een andere keuze maken, ik ben blij dat de wereld zo divers is qua mensen en meningen. Anders was het maar saai :')

Misschien heb ik niet goed gelezen, ondanks dat ik het hele topic heb gevolgd. Wat is dan de precieze reden om te blijven rijden?
Overigens vind ik je reactie een beetje jammer; ik stel juist heel duidelijk dat ik hierover niet direct een mening heb, maar dat ik mezelf en anderen de vraag stel, of dit moreel verantwoord is om te doen. Je reageert nogal aangevallen, lijkt me niet nodig.

poes

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:22

Ik zou me ook aangevallen voelen hoor als iemand zich afvraagt of het 'moreel' wel 'verantwoord' is dat ik rij :') Iedereen moet ergens beginnen en de ene ruiter is beter dan de ander, er zijn maar weinig echt goede combinaties toch... Ik kan van deze foto's niet aflezen dat het zo heel erg is hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:24

poes schreef:
Vind ik nu wel een beetje vergezocht. Kijk, goede instructie legt zich eigenlijk vanaf het begin bij de combinatie neer. Misschien is de combi verre van ideaal, maar ze is er nu en het is aan de ruiter om te beslissen wat die ermee doet.

Klopt, maar als het hier, wat ik uit het topic begrijp, om een erg getraumatiseerd en angstig paard gaat, vind ik dat de zaak wel wat veranderen. We willen ook dat een paard fysiek gezond is, voor we erop gaan rijden, waarom is het mentale aspect niet van belang? Met name omdat het paard op dit moment niet goed gereden kan worden, en dus rijden -imo- ook niet als plezierig gaat ervaren.

Poes: ik haal die informatie vooral uit de posts van ts zelf. Ik ben daarbij voorzichtig in mijn formuleringen: "als het klopt dat ik lees dat..." als het allemaal meevalt, prima, maar zoals ik de informatie lees (en daarom check ik dat ook steeds even) krijg ik niet die indruk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:28

Robijntjah schreef:
Maflinger_S schreef:

Naar mijn mening hoor je bij de dressuur ook klein en licht in je hulpen te zijn?

Westernzadel kan ik zelf niet meer op zitten helaas, te breed voor mijn bewegingsbeperking naar buiten toe.

Je hebt verschillende westernzadels he :p je hebt zadels waar je letterlijk tussen de knop en lepel en wrongen geklemd zit, barrelrace zadels zitten een stuk dieper en ook cutting zadels. Ook bij western heb je veel variatie. Ik heb slechte knieën, ik merk dat ik in een engels zadel teveel beweging heb met mijn knieën. Bij een westernzadels zit ik veel stabieler en veel steviger.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:34

Nou meid, ik vind het er heerlijk uitzien. Mooie titel ook; vanuit ontspanning naar inspanning. Precies zoals het hoort.

Als je paard sterk genoeg en in balans is, dan kun je wat meer gaan oprichten. Maar vooralsnog ben je lekker bezig hoor! +:)+

Jullie zijn van ver gekomen. Mag je trots op zijn!

Zet 'm op! Ook met je eigen lijf, veel succes. Is wel belangrijk dat jij z'n balans niet verstoord door je heup en scheve zit, maar daar ben je al mee bezig zag ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:37

Nikass schreef:
poes schreef:

Klopt, maar als het hier, wat ik uit het topic begrijp, om een erg getraumatiseerd en angstig paard gaat, vind ik dat de zaak wel wat veranderen. We willen ook dat een paard fysiek gezond is, voor we erop gaan rijden, waarom is het mentale aspect niet van belang? Met name omdat het paard op dit moment niet goed gereden kan worden, en dus rijden -imo- ook niet als plezierig gaat ervaren.

Poes: ik haal die informatie vooral uit de posts van ts zelf. Ik ben daarbij voorzichtig in mijn formuleringen: "als het klopt dat ik lees dat..." als het allemaal meevalt, prima, maar zoals ik de informatie lees (en daarom check ik dat ook steeds even) krijg ik niet die indruk.

Eerlijk: dit is een ruiter die héél graag het paard en het rijden beetje verpsychologiseert naar mijn mening en ik dénk dat één en ander best meevalt. Herinner me dat iemand ooit eens zei Shut up and ride, geldt hier wel een beetje denk ik ;)

Voor zover ik zie is het een sensibel paard met niet superhandige ruiter die echter wel heel graag wil maar beetje te veel nadenkt. Volgens mij niet in die mate bijzonder om te denken dat het paard geweld wordt aangedaan of zo, ruiter is er best zuinig op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:47

Ga eens naar Jannet van Wijk.
Zij is EN ruiter, EN therapeut.

Ik zat zo in de kreukels dat ik niet meer kon rijden. Ik ben overal geweest: fysiotherapeuten, chiropractor, osteopaat, ik heb feldenkrais gedaan en houdingstherapieen, yoga, pilates en sporttherapie..... uiteindelijk zat ik bij de reumatoloog... die me medicatie wilde voorschrijven.

NIETS hielp.
Jannet wel. Jannet rijdt op een behoorlijk niveau, en ziet dingen die anderen dus blijkbaar missen.
Haar uitleg was zeer verhelderend, en ik kan gewoon weer ontspannen en pijnloos rijden.
Sinds die tijd heb ik veel mensen doorgestuurd naar haar, en ook die rijden weer blij en met name RECHT verder.
En ook ik heb echt een fors ongeluk gehad met het paard.

Jannet is niet duur, en wordt gewoon vergoed wanneer je goed verzekerd bent.

http://www.ruiterfysio.nl/

Laat je niet ontmoedigen voor je alles geprobeerd hebt. Je bent mooi bezig. Laat nu iemand je helpen om je lijf weer goed te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:56

Ik ga mezelf niet 80 x herhalen, heb duidelijk omschreven waarom ik voor blijven rijden heb gekozen.

Mensen die vraagtekens stellen bij het daadwerkelijk getraumatiseerd zijn van mijn paard nodig ik nogmaals uit ( als de rhino hier in de omgeving voorbij is ) om eens een dagje te komen kijken.

Ik behandel haar zoveel mogelijk als een normaal paard, in sommige situaties is dat echter niet haalbaar omdat het dan simpelweg gevaarlijke situaties oplevert.

Bedankt ninx, ik ga vanavond eens kijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:55

Robijntjah schreef:
Ik ga mezelf niet 80 x herhalen, heb duidelijk omschreven waarom ik voor blijven rijden heb gekozen.

Het zal wel aan mij liggen, maar het enige wat je volgens mij hebt genoemd is dat als je een periode stopt met rijden dat dan de drempel voor jou en je je paard te hoog wordt om er weer op te stappen. Niet waarom je überhaupt rijdt, wat het doel met je paard hiermee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:58

Plezier hebben, lijkt me logisch, daar is een hobby voor :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:58

Als je beneden wel verbinding kan maken met de mond, maar horizontaal niet is het wellicht het proberen waard om je hand extreem hoog en wat naar voren te plaatsen op het moment dat je haar wat horizontaler wilt.
Wellicht durft/kan ze geen druk op haar lagen hebben, en wel in de mondhoeken.
Het is zomaar een gooi hoor, probeer met je mee te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:10

Het proberen waard, al komt het met kleine stukjes al wel. Dankjewel!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:37

Robijntjah schreef:
Plezier hebben, lijkt me logisch, daar is een hobby voor :D

Klopt, maar je zou -imo- voorop moeten stellen dat het plezierig is voor het paard. Ik zeg niet dat je dat niet doet, voel je niet aangevallen, ik denk alleen dat je daar kritisch naar zou moeten kijken. Hoe leuk is het voor een getraumatiseerd, fysiek niet sterk en "moeilijk" gebouwd paard, om een ruiter op zijn rug te hebben die (op dit moment) niet in staat is om in balans te zitten?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:37

wat gebeurd er eigenlijk wanneer je bitloos rijdt? Reageert ze dan ook zo 'extreem' op de druk op het hoofd?
Verder denk ik dat het meeste wel gezegd is, maar vroeg dit me even af.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:40

Vind net idee van Ninx wel een goede, combinatie van les en fysio, misschien kan dat goed helpen voor houding en balans.
Voor de rest vind ik dat je goed bezig bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:50

Ze vertoond geen tekenen van pijn, staakgedrag of wat dan ook. Enkel vluchtgedrag en dit is niet enkel gekoppeld aan rijden. En daarbij is ze erg vrolijk buiten dat vluchtgedrag om, zeker als we lekker op buiten rit gaan, wat we dan ook het liefste doen.

Finnens: dat is iets wat ik inderdaad al even in overweging heb, ik vind het alleen lastig om hier een inschatting van te maken omdat ze druk op bijvoorbeeld halster of waar dan ook op het lijf moeilijk kan verdragen... Ik denk nog even verder, het lastige hieraan is gewoon dat het maar 1 keer fout hoeft te gaan en we zijn weer 6 stappen terug.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:56

Robijntjah schreef:
Ze vertoond geen tekenen van pijn, staakgedrag of wat dan ook. Enkel vluchtgedrag en dit is niet enkel gekoppeld aan rijden. En daarbij is ze erg vrolijk buiten dat vluchtgedrag om, zeker als we lekker op buiten rit gaan, wat we dan ook het liefste doen.

Okee als ze er overduidelijk plezier in heeft dan is er wat dat betreft weinig aan de hand. Dan wens ik je veel succes met het rijden en hoop dat je lijf toch een beetje wil gaan meewerken. Misschien is de adb methode iets voor jullie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:58

Ik vind je zowiezo erg groot en fors gebouwd voor het paard. Daarbij ben je (en breng je haar) ook nog eens erg uit balans. Ik weet niet waar je "vandaan" komt met het paard en er zal best vooruitgang in zitten, maar de combinatie is helaas gewoon niet ideaal, zelfs niet passend zeg maar. Ik wil niet L*lig doen wat dat betreft hoor maar ik denk persoonlijk dat je heel wat meer plezier zou hebben op een paard dat goed bij je past. En Modesta misschien ook wel me een bij haar goed passende amazone/ruiter. Dat is overigens helemaal geen schande. Vind het alleen soms zo zonde dat je allebei niet tot jullie recht komen omdat de combi niet goed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:04

Ik rijd al klassiek en persoonlijk ben ik niet zo van adb.

Dat mag jij vinden babootje. Feit blijft dat Modesta niet weg gaat.
Nu niet en later ook niet. Ons andere paard is inderdaad groter en een eventueel volgend paard voor mij zal ook groter (en simpeler) worden.