PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:34

Het ging toen hoofdzakelijk om je zadel, ik weet niet of er sindsdien nog een topic tussen zat? Excuses in dat geval, dat heb ik niet gezien.
Buiten rijden is natuurlijk altijd goed, om het geestelijke wat jij zegt maar ook het rechtuit lopen wat goed is voor het lichaam. Is ze buiten relaxter dan binnen in de bak?

Ketly

Re: PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:35

Ik heb je profiel bekeken, en moet eerlijk zeggen dat ik jou op het eerste zadel veel beter vindt zitten dan op je huidige. Wat vind je daar zelf van? Voelde dat voor jou ook beter of zit je hier lekkerder in?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:37

Dit is een typisch voorbeeld van een paard die niet onder standaard te beschrijven valt. Waarbij techniek,lengte en al dat geneuzel minder belangrijk zijn. Degelijke paarden vallen buiten de norm.

Intentie, geduld en respect zijn hierbij 1000 x belangrijker dan techniek en een passend plaatje.

Ts, chapeau!!!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:37

Het paard ziet er mooi ontspannen uit, dat is goed.. Zonder ontspanning kun je weinig. Ik denk dat als jij zelf een stuk rechter op gaat zitten je paard ook horizontaler gaat lopen, ze hangt nu ontzettend op de voorhand lijkt het. Dan helpt het niet echt mee dat je zelf ook naar voren 'hangt'. Ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt, maar misschien helpt het om een touw om haar nek te doen en daar kleine ophoudingen omhoog op te geven, waardoor ze misschien iets omhoog komt en meer op de achterhand gaat lopen. Dat werkt hier vaak goed. Ik denk dat dat voor je paard misschien minder stress geeft dan wanneer je haar op het hoofd corrigeert.

Ik vraag me wel af hoe je dat doet als ze buiten eens schrikt en je er niet aan kan komen. Lijkt me vrij gevaarlijk om op buitenrit te gaan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:40

Ellis: mijn instructie is er 2 keer afgevallen en ik wil echt niemand het ziekenhuis in hebben en niet weer van voren af aan te hoeven beginnen dus ik begin er echt niet meer aan. Heel af en toe zet ik er een vriendin op met uitstappen aan de hand en dan zie en voel (ook die vriendin en mensen die erbij staan) je al van alles veranderen.

Bonita: ik ga zo even voor je kijken, momentje.
Buiten is ze inderdaad minder gefocust op of ik niet een keer onverwachts beweeg of wat dan ook en kan ik er dus meer aankomen. Zit overigens ook een deel tussen mijn oren; buiten MOET ik wel.
Wel is ze er dus ook wel degelijk meer ontvankelijk voor. Denk dat dat komt omdat ze in de bak echt alleen met mij bezig moet zijn en dus meer druk ervaart of iets dergelijks.

Ketly: Ik moest ontzettend wennen aan dit zadel maar mijn vorige zadel was te lang en te breed voor Mo (hoera voor de zadelmaker die mij er 2,5 jaar lang mee heeft laten rondhobbelen). Heb vele zadels geprobeerd voor ik bij dit zadel uitkwam en zodra ik het erop legde voelde het alsof ik letterlijk meer tijd kreeg om te voelen en te reageren. En Mo was er extreem rustig onder.
Dus dat heeft de knoop doen doorhakken.
De zweetbladen zijn voor mijn lange benen eigenlijk net te kort (knie soms een klein beetje over wrong) waardoor ik heel soms wat steun mis maar voor de rest hoor je mij niet klagen.
Dit was het meest haalbare (extreem korte rug van Mo) in onze combinatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:41

hoeft ook niet hoor!
Maar het lijkt me interessant om haar eens te voelen, vooral om te kijken of er veel overeenkomsten zijn met Fifi in het gedrag, de spanning en het gereden zijn...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:41

An_J schreef:
Dit is een typisch voorbeeld van een paard die niet onder standaard te beschrijven valt. Waarbij techniek,lengte en al dat geneuzel minder belangrijk zijn. Degelijke paarden vallen buiten de norm.

Intentie, geduld en respect zijn hierbij 1000 x belangrijker dan techniek en een passend plaatje.

Ts, chapeau!!!

Mijn inziens is er geen norm. Voor geen enkel paard.
Techniek 'geneuzel' noemen taxeert de waarde van de rest van je post

Ik heb trouwens via pb contact met TS, voor iemand denkt dat ik haar aanbod af sla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:43

finnens schreef:
Het paard ziet er mooi ontspannen uit, dat is goed.. Zonder ontspanning kun je weinig. Ik denk dat als jij zelf een stuk rechter op gaat zitten je paard ook horizontaler gaat lopen, ze hangt nu ontzettend op de voorhand lijkt het. Dan helpt het niet echt mee dat je zelf ook naar voren 'hangt'. Ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt, maar misschien helpt het om een touw om haar nek te doen en daar kleine ophoudingen omhoog op te geven, waardoor ze misschien iets omhoog komt en meer op de achterhand gaat lopen. Dat werkt hier vaak goed. Ik denk dat dat voor je paard misschien minder stress geeft dan wanneer je haar op het hoofd corrigeert.

Ik vraag me wel af hoe je dat doet als ze buiten eens schrikt en je er niet aan kan komen. Lijkt me vrij gevaarlijk om op buitenrit te gaan dan.

Buiten gaat het dus beter dan in de bak. Buitenbak is overigens helemaal drama maar naar ik vermoed ligt dat voor een heel groot stuk bij mij.

Ik denk inderdaad ook dat wanneer ik mijn spanning en dus houding nog beter onder controle krijg (en mijn heup, stom ding) dat al veel gaat schelen.

Dat lijkt mij ook interessant Ellis, ik durf het alleen echt niet meer aan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:43

Robijntjah schreef:
Buiten is ze inderdaad minder gefocust op of ik niet een keer onverwachts beweeg of wat dan ook en kan ik er dus meer aankomen. Zit overigens ook een deel tussen mijn oren; buiten MOET ik wel.
Wel is ze er dus ook wel degelijk meer ontvankelijk voor. Denk dat dat komt omdat ze in de bak echt alleen met mij bezig moet zijn en dus meer druk ervaart of iets dergelijks.

Dat klink herkenbaar! Misschien kun je dat in je voordeel gebruiken. Zo heb ik ooit een doodsbang paard ingereden buiten omdat de bak geen optie was.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:44

Robijntjah schreef:
finnens schreef:

Buiten gaat het dus beter dan in de bak. Buitenbak is overigens helemaal drama maar naar ik vermoed ligt dat voor een heel groot stuk bij mij.

Ik denk inderdaad ook dat wanneer ik mijn spanning en dus houding nog beter onder controle krijg (en mijn heup, stom ding) dat al veel gaat schelen.

Fijne reactie TS, je ontdooit een beetje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:46

Klopt, ik zet het ook veel in. Buiten kunnen we bijvoorbeeld al rustig wat aan de gang met tempo wisselingen. Begin ik daar binnen aan, is dat veel minder effectief vanwege een stukje spanning wat veel meer om de hoek komt kijken.

Enige probleem is dat ik echt niet meer alleen buiten ga rijden dus ben daarin afhankelijk van mijn vriendinnen/stalgenoten.
Minimaal 1 keer per week probeer ik toch wel te gaan, morgen zijn we ook weer aan de beurt.

Helaas voor mij ben ik veruit de fanantiekste :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:47

Bonita_Bon schreef:
Robijntjah schreef:

Fijne reactie TS, je ontdooit een beetje ;)

Komt ook door de toon, nu worden er vragen gesteld in plaats van aannames gedaan ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:48

jammer dat we niet dichter bij elkaar zitten, ik ben ook elke week op zoek naar een buitenrijmaatje omdat mijn kerel nog niet alleen langs de weg durft... :+

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:50

Offtopic: Nouvel, je zit redelijk bij mij in de buurt, laad ik 1 van mijn braverds een keer op, doen we een rondje. Sta jij niet in Noordwijkerhout?
Ontopic: Soms zijn aannames niet zo heel slecht hoor, soms zitten die dichtbij de waarheid en kunnen je even wakker schudden. Ze zijn immers gedaan vanwege het (beeld en teks) materiaal dat je zelf aanlevert.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:50

Uit interesse.. dat je voorover zit, komt dat door je blessure/lichamelijk iets of is het puur dat je de neiging hebt voorover te kiepen? (Hopelijk heb ik niet over het antwoord heen gelezen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:51

Hahaha, frustrerend is dat he?
Ach ja, als Twice groot is hoef ik niet meer alleen op pad :Y)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:52

Bonita_Bon schreef:
Offtopic: Nouvel, je zit redelijk bij mij in de buurt, laad ik 1 van mijn braverds een keer op, doen we een rondje. Sta jij niet in Noordwijkerhout?
Ontopic: Soms zijn aannames niet zo heel slecht hoor, soms zitten die dichtbij de waarheid en kunnen je even wakker schudden. Ze zijn immers gedaan vanwege het (beeld en teks) materiaal dat je zelf aanlevert.

+:)+
als de wegopbrekingen voor stal weer allemaal klaar zijn kunnen we wel eens afspreken dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:52

Slina schreef:
Uit interesse.. dat je voorover zit, komt dat door je blessure/lichamelijk iets of is het puur dat je de neiging hebt voorover te kiepen? (Hopelijk heb ik niet over het antwoord heen gelezen..)

Beide.
Deels spanning (ook door de manier van het oplopen van mijn blessure ;) ) maar ook om mijn heup te ontlasten. Zit ook licht naar rechts en rijd daarmee zelf mijn zadel en Mo scheef. Dat is een zeer groooooot punt van aandacht maar 100 % recht zal ik niet meer worden. Heb namelijk 5 afwijkingen in de stand van mijn heup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:57

Bonita_Bon schreef:

Mede vanuit mijn vak ben ik echt allergisch geworden voor aannames, ik zie dagelijks wat dat voor gevolgen heeft op allerlei gebieden. Dus ik ben van het navragen ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:58

Robijntjah schreef:
Slina schreef:

Beide.
Deels spanning (ook door de manier van het oplopen van mijn blessure ;) ) maar ook om mijn heup te ontlasten. Zit ook licht naar rechts en rijd daarmee zelf mijn zadel en Mo scheef. Dat is een zeer groooooot punt van aandacht maar 100 % recht zal ik niet meer worden. Heb namelijk 5 afwijkingen in de stand van mijn heup.

Ah, ja dat maakt het dan wel pittiger voor je. Lijkt zo vanzelfsprekend, rechtop zitten, maar dan moet het wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:00

Jep. Werk in uitvoering zullen we maar zeggen. Gelukkig per stom toeval sinds 1 januari veel minder klachten van mijn heup (met dank aan Mo) dus wie weet wat er nu nog allemaal mogelijk is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:41

Oh Jolijn wat ziet dat er fijn uit zeg!!! Wat moet dat heerlijk zijn voor jou om zo te groeien met haar :D Geniet ervan :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:48

Ik vraag me af of de kritiek-leveranciers hier wel goed bedacht hebben waar het hier nou eigenlijk om gaat: niet om het paard perfect te rijden, maar -gezien haar hectische voorgeschiedenis - haar éérst naar de ontspanning toe te krijgen, anders kom je sowieso met Modesta niets verder.

Daarom - ook gezien de blessures die TS heeft opgelopen - heb ik het ook niet over houding, verhouding o.i.d. gehad. Ga ik ook niet doen, want gezien de achtergronden van zowel ruiter als paard zie ik dit toch als een zeer positieve stap voorwaarts. De rest komt dan wel weer, zodra het vertrouwen en de rust er weer in zit.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-02-15 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:05

TS... wat heb jij een lading over je heen gekregen zeg?

Jou lengte valt mij op. Maar echt het "te lang" vind ik eerlijk gezegd best wel mee vallen.

Ken meerdere ruiters, ook lichte tour ruiters van bijna 2 meter, die hun geluk bij hun 1.60 paardje hebben gevonden. Lijkt het? Nee. Maar als je ruitertechnisch het voor elkaar weet te botsen? I dont care.

Ik vind alle mannetjes die in spanje de paardjes opleiden ook niet allemaal even klein, of "voor het plaatje" bestemd.

Wat gebeurt er eigenlijk als je wat meer gaat rusten op je zitbeenknobbels?
Wat gebeurt er als je enkel in stap, gewoon even rustig gaat zitten. Adem in? Adem uit.
Hier en daar actief houden tussen de oren qua wendingen?
En doet ze dit enkel onder het zadel? Of is ze naast jou ook hier en daar wat plofferig?

En wat doet ze precies? Gaat ze enkel heel hard rennen met een paar vreemde hoeken?
Of gooit ze letterlijk de bips in de krib en wil ze je er hoe dan ook af gooien?

Je bent echt goed op weg. En qua bespiering mag het wel wat meer.
Wat doe je eigenlijk qua andere dingen? Hoe vaak zit je er ongeveer op? En wat als je er niet op zit? Wat doe je dan? Longeren? Balkjes draven?

Je mag het ook op pb sturen....
Geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:34

Thanks allen.
Maralyn: in stap gaat het op buitenrit goed, zolang ik ervan af blijf. In de bak dus met losstappen ook. Daarbuiten zijn we er mee bezig om eraan te kunnen komen maar blijft moeilijk, ze draaft dan vaak zelf aan of gaat gespannen dribbelen. Stap stukjes proberen we dan ook kort en positief te houden. Veel overgangen naar draf en weer terug, stukje correct stappen en weer draven.

Bij andere bezig heden is ze hetzelfde alleen schiet ze minder door in paniek. Vast staan tussen 2 touwen bijvoorbeeld blijft ook een groot issue evenals hoefsmid.

Ik longeer of grondwerk ongeveer 2 keer in de week. Dan 1 dag sowieso vrij en de rest rijdt ik, buiten of in de bak. Dit omdat als ik er teveel dagen tussen laat ik zelf al met spanning op stap. Ik ben nu al zover dat er 2 dagen niet rijden tussen kunnen zitten en probeer dat zo verder op te bouwen.

Balkjes draven etc pakken we er ook regelmatig bij, zowel met longeren als rijden.

Heb net weer gereden en wat meer opgepakt, kleine stukjes en dan weer terug naar de ontspanning. Ging best aardig en als er spanning was bleef ik zelf ook rijden. Viel niet tegen dus.