Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:46

Wat afschuwelijk voor jullie!
Dat is echt je ergste nachtmerrie met die loslopende honden .... :(:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:53

Wat een ellende! Heftig, en zoiets zou niet mogen gebeuren. Sterker nog, die hond zou niet los mogen lopen.. 1 ding, ik vind het niet handig dat jullie door zijn blijven rijden.. Het kan altijd gebeuren dat een hond altijd te dol word, en niet meer luistert naar de eigenaar. Ik zou ook een beetje balen van iemand die gewoon die doorrijdt. Het hoort natuurlijk niet, maar je bent daar samen op het strand. Probeer elkaar dan een beetje te helpen :) begrijp me niet verkeerd hoor!

maras

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:27

De ts schrijft dat ze in een rustig galopje reed en dat er ineens een hond op haar af kwam rennen die gelijk agressief was. Verbazingwekkend vind ik dan de reacties van een aantal mensen hier die zeggen dat je een hond niet moet passeren in galop.............zoals ik het lees passeerde ze de hond helemaal niet, die was niet eens in het zicht maar kwam ergens vandaan gestormd. Hebben jullie wel eens aan het strand gereden? Daar kun je aan de zeerand rijden en vanuit de duinen meters verderop kan een hond aan komen stormen, hoe kunnen hier dan een aantal mensen ts gaan " opvoeden" met de opmerking dat het asociaal is om in galop te passeren???? En daarbij denk ik het dat heel begrijpelijk is dat je door rijdt in galop in de hoop de hond af te schudden, dat de eigenaar dan zijn hond kwijt is dat is het laatste waar je aan denkt, die eigenaar had zijn hond bij moeten houden. Je hebt ten alle tijde een hond onder commando te houden en al helemaal als beest de neiging heeft om agressief gedrag te vertonen en de foto's die ts plaatst spreken voor zich !! Ts ik wens je echt heel veel sterkte en ik hoop dat je paard het vertrouwen in honden weer terug kan krijgen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:36

maras schreef:
De ts schrijft dat ze in een rustig galopje reed en dat er ineens een hond op haar af kwam rennen die gelijk agressief was. Verbazingwekkend vind ik dan de reacties van een aantal mensen hier die zeggen dat je een hond niet moet passeren in galop.............zoals ik het lees passeerde ze de hond helemaal niet, die was niet eens in het zicht maar kwam ergens vandaan gestormd. Hebben jullie wel eens aan het strand gereden? Daar kun je aan de zeerand rijden en vanuit de duinen meters verderop kan een hond aan komen stormen, hoe kunnen hier dan een aantal mensen ts gaan " opvoeden" met de opmerking dat het asociaal is om in galop te passeren???? En daarbij denk ik het dat heel begrijpelijk is dat je door rijdt in galop in de hoop de hond af te schudden, dat de eigenaar dan zijn hond kwijt is dat is het laatste waar je aan denkt, die eigenaar had zijn hond bij moeten houden. Je hebt ten alle tijde een hond onder commando te houden en al helemaal als beest de neiging heeft om agressief gedrag te vertonen en de foto's die ts plaatst spreken voor zich !! Ts ik wens je echt heel veel sterkte en ik hoop dat je paard het vertrouwen in honden weer terug kan krijgen.
het is natuurlijk een beetje flauw om te zeggen dat een hond 'altijd' hoort te luisteren. Dat is natuurlijk de bedoeling. maar net als met kinderen werkt het helaas niet altijd zo. Ik heb het zelf een keer gehad, er kwam een jonge hond achter me aan en zag de eigenaren lichtelijk in paniek achter me aan rennen.. ik ben omgedraaid en de mensen namen hun verantwoordelijkheid en pakte de hond vast, boden hun excuses aan en het probleem was opgelost. Deze hond had natuurlijk helemaal niet los mogen lopen.. Maar 3 km doorrijden? Dan kan de eigenaar zelf ook niks meer doen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:43

Daar ben ik het toch echt niet mee eens Femo, je hond hoort te luisteren of niemand lastig te valen anders moet je hem aangelijnd houden of de gevolgen ervan accepteren ( in dit geval dat je de hond pas na 3 km terug vindt) . En uiteraard kunnen jonge honden een keer de wijde wereld verder gaan ontdekken maar dan ga ik er vanuit dat het een onschuldige jonge hond is die geen agressief gedrag vertoont. Hier hebben we het over een hond die in mijn ogen behoorlijke verwondingen heeft veroorzaakt aan een paard en honden die dat soort gedrag vertonen horen ten alle tijde onder controle te staan of aangelijnd te zijn !

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:43

maras schreef:

De reactie is misschien wel begrijpelijk, doorrijden, maar de realiteit is dat een hond in de "jacht modus" heel lang volhoudt en ook zeker qua snelheid niet of niet veel onderdoet voor een paard. Mocht het je lukken lijkt het me toch handiger om richting de eigenaar te rijden. Deze moest nu drie kilometer over het strand achter zijn hond aanrennen en kon al die tijd dus niet helpen.

Buiten dat had dit natuurlijk helemaal niet mogen gebeuren en had de hond gewoon aan de lijn moeten zitten. Ik hoop zo dat je paard het als "een incident" kan zien en niet meteen schrik krijgt voor alle honden. En natuurlijk ook voor jou zelf. Ik ben gek van honden, maar ik zou me toch ook rot schrikken als er zo'n stevige hond mijn paard aan zou vallen. Dan doe je niet veel met een zweepje of een 'stalen neus". Sterkte !

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:45

maras schreef:
Daar ben ik het toch echt niet mee eens Femo, je hond hoort te luisteren of niemand lastig te valen anders moet je hem aangelijnd houden of de gevolgen ervan accepteren ( in dit geval dat je de hond pas na 3 km terug vindt) . En uiteraard kunnen jonge honden een keer de wijde wereld verder gaan ontdekken maar dan ga ik er vanuit dat het een onschuldige jonge hond is die geen agressief gedrag vertoont. Hier hebben we het over een hond die in mijn ogen behoorlijke verwondingen heeft veroorzaakt aan een paard en honden die dat soort gedrag vertonen horen ten alle tijde onder controle te staan of aangelijnd te zijn !
je kan een hond hebben die altijd goed luistert en toch een keer de benen kan nemen. dit is natuurlijk een ander verhaal, maar ts had beter kunnen omkeren. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:48

kwita schreef:
getuigen zat, weer zo een vechthond die dus echt agressief is en niet luisterd!

Jij hebt dus duidelijk het topic niet gelezen.[/quote]

Wat klopt er niet aan bovenstaande quote dan?

Er waren getuigen, het is een 'vechthond' en hij was agressief én hij luisterde niet.[/quote]

tja dat vraag ik me ook af, erg toch dat die hond al eens een hond had aangevallen en nu dus weer een paard wat word het volgende.....?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:50

Pitbull of niet meteen in laten slapen!
Zeker als de hond ook al eens eerder een andere hond (en) flink gebeten heeft.
Nu is het een hond of een paard. volgende keer pakt hij een kind..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:51

Die hond mag daar ook rustig loslopen maar wel gemuilkorfd , hij heeft blijkbaar vaker gebeten dus eigenaar heeft hem duidelijk niet onder controle. Wel ras/soort het ook is, bijtende/aanvallende honden zouden wat mij betreft alleen nog met een muilkorf rond mogen lopen op de openbare plekken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:57

Als je zo'n hond hebt die zich zo gedraagt, snap ik echt niet waarom de eigenaar hem perse los moet laten lopen... Echt belachelijk. Waarom geen los loop verbod voor deze man, aangezien de hond gevaarlijk is? En daar is bewijs voor (het filmpje). Soms snap ik de politie echt niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:58

Ts, zorg maar voor publieke verontwaardiging en gooi het filmpje op de social media, eens kijken of de politie dan wel actie wil ondernemen. Of je nu stil had moeten staan/terugrijden, maakt niets uit, die hond mag niet bijten. Zorg dat je dat filmpje dus krijgt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:59

Jennyj01 schreef:
En hoe doen ze dan hun best? Deze dame is zich rot geschrokken. Dit had heel anders kunnen aflopen. Ik erger me dood aan die slappe houding van de politie. Een dood gewone vrouw meld zich met een probleem en wordt niet eens serieus genomen. Wat heb je dan aan ze? Hoezo ga je niet even tijd voor iemand nemen? Een belletje met de eigenaar doen en het een en ander vastleggen? Voorkomen is beter dan genezen. Blijkbaar moet iets eerst zwaar uit de hand lopen voor er wat aan gedaan wordt. Dat is super inefficiënt en kost beduidend meer geld en manuren.

Hoe doen ze hun best? Verdiep je maar eens meer in hun werk! Ze hebben het enorm druk met misdrijven/overtredingen/andere zaken. En zoals ik al zei: Ze hebben zich aan de Nederlandse wetgeving te houden! Dus ze kunnen niet zomaar als ze vinden dat iemand gestraft moet worden, dat daadwerkelijk doorvoeren. In Nederland wordt je als burger nou eenmaal veel beschermd, ook strafrechtelijk. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En wees blij, dat geeft meer voordelen dan een ieder altijd maar denkt. Alleen de nadelen worden altijd in het licht gebracht!

Helaas valt dit een beetje in het grijze gebied van onze wetgeving. En het is nou eenmaal zou dat als in Nederland iets níet in de wetgeving staat, het niet strafbaar is. Dat kan zowel voordelig als nadelig werken.

Natuurlijk ben ik er mee eens dat het vervelend is dat hier niks aan gedaan kan worden. Het is een vervelende situatie en uitermate gevaarlijk! Het had heel erg mis kunnen lopen. Paard had ergere wonden kunnen oplopen en/of TS had er af kunnen vallen.

TS, misschien kan je met die mensen die zeiden dat die pitbull hun hond ook al had aangevallen samen een dossier opbouwen! Hoe meer tegen hem, hoe beter. Op een gegeven moment zou er wel wat aan gedaan moeten kunnen worden!

Sterkte nogmaals met je paard en het bijkomen van de schrik!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:02

Inderdaad muilkorf als je zo nodig zo'n hond los wil laten lopen.

En er wordt hier chihuahua's aangehaald dat is toch niet te vergelijken met een pitbull. Wat voor schade kan een chihuahua nou aanrichten :+

Ben niet anti pitbul hoor vind ze geweldig. Maar als je een bijtgraag type heb dan kun je het dier beter aanlijnen of korven :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:03

Celine_Famke schreef:
Jennyj01 schreef:
En hoe doen ze dan hun best? Deze dame is zich rot geschrokken. Dit had heel anders kunnen aflopen. Ik erger me dood aan die slappe houding van de politie. Een dood gewone vrouw meld zich met een probleem en wordt niet eens serieus genomen. Wat heb je dan aan ze? Hoezo ga je niet even tijd voor iemand nemen? Een belletje met de eigenaar doen en het een en ander vastleggen? Voorkomen is beter dan genezen. Blijkbaar moet iets eerst zwaar uit de hand lopen voor er wat aan gedaan wordt. Dat is super inefficiënt en kost beduidend meer geld en manuren.

Hoe doen ze hun best? Verdiep je maar eens meer in hun werk! Ze hebben het enorm druk met misdrijven/overtredingen/andere zaken. En zoals ik al zei: Ze hebben zich aan de Nederlandse wetgeving te houden! Dus ze kunnen niet zomaar als ze vinden dat iemand gestraft moet worden, dat daadwerkelijk doorvoeren. In Nederland wordt je als burger nou eenmaal veel beschermd, ook strafrechtelijk. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En wees blij, dat geeft meer voordelen dan een ieder altijd maar denkt. Alleen de nadelen worden altijd in het licht gebracht!

Helaas valt dit een beetje in het grijze gebied van onze wetgeving. En het is nou eenmaal zou dat als in Nederland iets níet in de wetgeving staat, het niet strafbaar is. Dat kan zowel voordelig als nadelig werken.

Natuurlijk ben ik er mee eens dat het vervelend is dat hier niks aan gedaan kan worden. Het is een vervelende situatie en uitermate gevaarlijk! Het had heel erg mis kunnen lopen. Paard had ergere wonden kunnen oplopen en/of TS had er af kunnen vallen.

TS, misschien kan je met die mensen die zeiden dat die pitbull hun hond ook al had aangevallen samen een dossier opbouwen! Hoe meer tegen hem, hoe beter. Op een gegeven moment zou er wel wat aan gedaan moeten kunnen worden!

Sterkte nogmaals met je paard en het bijkomen van de schrik!

Dus zoals jij het zegt, er kan niets aan gedaan worden want het is niet strafbaar, pas wanneer er een kind gegrepen word dus wel. Gaan we toch gezellig op zitten wachten dat er een kindje even hard gaat rennen en die hond in de buurt is, zal vast een keer gebeuren en als de ouders er dan achter komen dat dezelfde hond al vaker heeft gebeten dan vragen zij zich dus weer af waarom er niets is gebeurd!
Mooie rechtsstaat hebben we, maar niet op alle vlakken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:07

Pfoe, dat is niet niks. Jammer dat de Pitbulls weer door het slijk gehaald worden door zo'n mensen die hun hond niet onder controle hebben. Gelukkig heeft je paard er niets ergens aan overgehouden, al vrees ik wel dat je nu veel werk gaat hebben om nog in de buurt van honden te komen :(:)
Je gaf ook aan dat je een kaartje hebt gekregen van één van de getuigen? Kan je niet contact opnemen met deze man en eventueel andere getuigen en misschien samen aangiften gaan doen? Aangezien een van de getuigen aangeeft dat diezelfde hond haar hond ook heeft aangevallen.

Ik heb op een bosrit ook iets soortgelijks meegemaakt, weet niet wat voor hond het was, het leek me een soort kruising met een Windhond en nog iets.. Hond was ook niet weg te krijgen bij mijn paard, de eigenaars liepen verderop en ik riep naar hun dat ze hun hond moesten terughalen aangezien mijn paard niet aarzelt om te schoppen, denk je dat die iets doen? Nee die stonden gewoon te kijken en te lachen! Na een paar 100m hebben ze hun hond eindelijk teruggefloten, en mijn paard heeft er gelukkig niets aan overgehouden, maar ik was ook wel razend!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:11

@celine-famke Het is niet dat hier niks aan gedaan kan worden. Men wil er niks aan doen. Over straffen heb ik het nog niet eens. Een mens vraagt je om hulp. Hoezo help je die niet. Bel de eigenaar. Leg uit dat het op die manier niet werkt. Stel voor even een bloemetje en een zak wortels langs te brengen. Dan voel je je als burger wel serieus genomen. En niet alleen de burger te vragen bij burgernet, amber alert en opsporing verzocht. Dan zijn ze wel goed genoeg om de politie met hun werk te helpen.
En dat de politie het druk heeft is ook geen reden. Iedereen heeft het druk op zijn werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:13

Jenny, dat snap ik, dat ze niets willen doen, dus daarom mijn advies om de media in dit geval op te zoeken, misschien dat de politie dan de volgende keer zo'n zaak wel serieus neemt.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:14

Normaal reageer ik niet zo snel op dit soort topics, maar ik ben het overduidelijk met TS eens, ik heb 4 soort gelijke situaties mee gemaakt! Waarvan 2 op onze weg naar t strand, 1 op t strand en 1 in de woonwijk.
In de woonwijk, dit was met mijn eigen paardje, ook met een pitbull die aangestormd kwam toen ik aan t stappen was. ik bedacht me geen moment ben van me paard gesprongen ben voor hem gaan staan met me zweep in de aanslag. Vervolgens allerlei dingen naar die hond geroepen om te proberen hem van de wijs te brengen(omdat ik geen baas zag), toen zij het hoekje om kwam heb zij de wind van voren gehad. Ze vertikte het gewoon om haar hond te komen halen, ik heb haar verteld dat als zij hem niet komt halen en hij dichterbij komt ik hem echt voor z'n kop ga schoppen en weet ik het allemaal niet.

Op de weg naar t strand stappen wij altijd(Dit moet ook wel, geen andere keus. Strand bij Hellevoetsluis, Rockanje eerste slag aan t Haringvliet).

Ik was 1x in mijn eentje onderweg en werd belaagd door een golden retriever, mijn VP is 1.63 hoog en was door de schrik(niet vluchtend) door zijn benen aan t zakken en lag haast met mij in de duinen(gelukkig niet gebeten).

De andere keer was samen met mijn VP en een vriendin ook onderweg naar t strand, luid geblaf achter ons, ik kijk om en ik zie 6 ja 6 Ierse wolfshonden recht op ons af komen rennen... Uit angst/schrik begin ik te schreeuwen dat die mensen die honden bij zich moeten houden, helaas waren deze mensen niet in de buurt en dus werden wij omsingeld door een stuk of 6 van die beesten. Waarvan 1 dus in het achterbeen hing van mijn VP ik heb deze met mijn zweep op z'n kop weten te raken(al schreeuwend). vervolgens rende deze honden weer weg en niet meer gezien en/of gevonden.

Nog een keer op het zelfde strand, een hond achter ons aan terwijl wij in het water liepen(stappend).. Vervolgens deze hond weer weg, wij een stukje draven en jahoor daar was die weer! Wij weer het water in.. En toen een boos baasje naast me in stap over dat haar hond niks zou doen... Heb haar toen minder vriendelijk verteld dat ik hier niet van gediend ben en dat ze heel snel weg moest wezen voordat ik van me paard zou stappen...

Zo zie je maar: TOTALE ONZIN om een aanval tegen TS te beginnen over het feit dat je STAPPEND honden moet passeren. Ondanks dat je deze stappend passeert kan de ellende nog beginnen! Ik ben er van overtuigd dat wanneer je jou hond goed opvoed er niks aan de hand is! Of als je weet dat je hond niet luistert/agressief kan reageren dit even meld zodat jij met je paard of hun met de hond even aan omweggetje kan nemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:15

bigone de quote viel buiten het scherm. Het was niet voor jou bedoeld. Maar je hebt gelijk met de media kom je vaak een stuk verder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:30

Erg vervelend! zulke honden horen hoe dan ook altijd aan de riem en mét een muilkorf om, alleen al omdat als ze gaan bijten de beet erg krachtig kunnen zijn.

Zulke honden horen niet los te lopen waar er ook andere dieren/ kinderen en mensen rondlopen.

Ze zijn niet te vertrouwen.

Toch ik zou niet gaan galopperen waar er loslopende honden zijn, dat is vragen om hun jaaginstinct aan te wakkeren en dat ze achter je aan wilt gaan, dat doen de meeste honden.

Daarmee verklein je de kansen...............

De hondeneigenaren kunnen vreselijk A-sociaal zijn en oh zooo eigenwijs, als ze het weten dan moeten ze het aan de lijn houden en niet roepen van "doet niks hoor".
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-01-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:32

Ragdollcat schreef:
Erg vervelend! zulke honden horen hoe dan ook altijd aan de riem en mét een muilkorf om, alleen al omdat als ze gaan bijten de beet erg krachtig kunnen zijn.

Zulke honden horen niet los te lopen waar er ook andere dieren/ kinderen en mensen rondlopen.

Ze zijn niet te vertrouwen.

Hier kan ik zo boos om worden.

Mijn honden zijn zo groot en krachtig dat ze met gemak de kop van een Stafford af kunnen bijten. Ze bijten met gemak jouw arm eraf.

Dus ik moet ze maar aanlijnen en muilkorven terwijl het de grootste goedzakken zijn die perfect luisteren? Wat een onzin.
Hoe bedoel je vooroordelen.....

Onopgevoede honden moeten dat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:34

Wordt maar lekker boos!!!

Zulke honden horen aan de lijn, want je kan nooit 100 % zeker van zijn dat ze anderen nooit wat aan kunnen gaan doen.

Het blijven dieren, grootste goedzakken of niet, het kunnen de grootste rotzakken zijn, er kan een knop je ineens om gaan.

Er zijn al veel te veel ongelukken en aanvallen met de honden gebeurd en dat is natuurlijk niet met opzet..............

Dat is dus A-sociaal gedrag van eigenaren, vind ik!
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-01-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:35

wat naar TS! hopelijk heeft je paard geen angst voor honden gekregen nu
Even terug in het topic werd er gezegd om toch de eigenaar van de hond te bellen en uit te leggen dat je erg bent geschrokken en hoe het nu met je paard is en je ook vraagt hoe het met de hond is, dat vind ik wel een goede tip al zou ik denk ik zelf niet durven te bellen, te bang dat ik alsnog heeeel erg boos zou worden.

Dat er wordt gezegd alle honden te moeten passeren in stap begrijp ik op zich maar als er zo'n agressief mormel op mij zou afkomen zou ik denk ik ook proberen om zo snel mogelijk weg te komen uit reactie.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:36

Ragdollcat schreef:
Wordt maar lekker boos!!!

Zulke honden horen aan de lijn, want je kan nooit 100 % zeker van zijn dat ze anderen nooit wat aan kunnen gaan doen.

Het blijven dieren.

Dat is dus A-sociaal gedrag van eigenaren, vind ik!

Dat is echt het domste wat ik ooit gelezen heb.
Zelfs toen een kleine poedersuiker-keffer in zijn poot hing, bleef hij netjes op mijn commando staan.

Dus ik moet hem maar aanlijnen en muilkorven omdat jij vooroordelen hebt...?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 27-01-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt