Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:52

Erg verontrustend dat er zoveel ruiters zijn die geen idee hebben van hun verantwoordelijkheid voor de risicos welke hún keuze voor het paardrijden in de openbare ruimte inhoudt.

Niemand in deze draad die zich realiseert dat het paard ook nog eens als ongeleid projectiel weggebokt is.... 8)7

Al met al is deze draad één groot argument voor het algemeen verbieden van paarden in het verkeer tenzij de (meerderjarige!!) ruiter aantoont dat deze geen risico is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:57

Huertecilla schreef:
Niemand in deze draad die zich realiseert dat het paard ook nog eens als ongeleid projectiel weggebokt is.... 8)7

.

Dan heb je zeker over mijn posts heen gelezen... ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:59

Ja, laten we alle ruiters straffen omdat een aantal het normaal vinden dat paarden een gevaar in het verkeer zijn. :j
TS: wellicht in het vervolg de eerste keren iemand mee nemen (te voet) die hem desnoods even een touw aan kan hangen en hem vast kan pakken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:00

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:
Niemand in deze draad die zich realiseert dat het paard ook nog eens als ongeleid projectiel weggebokt is.... 8)7

.

Dan heb je zeker over mijn posts heen gelezen... ;)

Ik heb trouwens ook vaker dan eens in dergelijke topics hetzelfde argument, dat dit soort topics in feite pleiten voor het verbieden van paarden op de openbare weg, naar voren gebracht.

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:01

Resistance schreef:
bigone schreef:
Tja, die man kan jouw sein wel gezien hebben als een teken om er snel langs te gaan, ik vind inderdaad dat hij geen schuld heeft want een ruiter moet zijn paard in bedwang houden. ik snap heel goed dat je boos en geschrokken bent maar straks zal het gevoel overheersen dat je nog een paard hebt en je hem niet ter plekke af hebt moeten maken.



Ik vind dit een beetje vreemd. Als je je kind perongeluk laat schieten en het de weg op rend, en hij rijdt er overheen, heef 'ie dan ook geen schuld "omdat je je kind niet in bedwang kon houden?" :P

Ja , inderdaad. Technisch gezien heeft dan ook de bestuurder geen schuld, je kunt nog zo goed anticiperend rijden als automobilist maar sommige dingen kun je niet voorkomen. Vind je trouwens zelf niet dat deze vergelijking erg kwetsend kan zijn naar mensen die hier op het forum zitten en een kind in het verkeer hebben verloren of zwaargewond, ronduit ondoordacht geplaatst.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:03

Veel automobilisten die geen ervaring hebben met paarden denken altijd dat als je met een paard op de baan met deze voor de 100 procent verkeersmak is...

Hier ook genoeg idioten die ivp stoppen optrekken of nog rakelings passeren voor een tegenligger voor te zijn.

Ik heb ook een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is en de baan op moet (al dan niet voor de manege).
Die is ook nog hier en daar onvoorspelbaar.
Maar hoe leren ze het als je het niet doet?! Niet iedereen heeft de kans om 1 of meerdere personen mee te nemen , al dan niet aan de hand..

Hier in België is er wel de regel dat als automobilisten niet vertragen (maar eerder optrekken, voorbij sjeezen, ..) en je de nummerplaat en dergelijke kan onthouden er wel mee naar de politie kan en dat hier boetes op staan!

Voor de rest ga k nog 2 pagina's hier bij lezen :')

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:04

Kuggur schreef:
Ik heb trouwens ook vaker dan eens in dergelijke topics hetzelfde argument, dat dit soort topics in feite pleiten voor het verbieden van paarden op de openbare weg, naar voren gebracht.


Klopt. Mijn excuus dat ik over jouw reactie heen gelezen heb.

@Ayasha; helemaal niet alle. Lees maar wat ik schrijf.
De bona fide ruiters zouden hier juist een veel zwaarder punt van moeten maken: Van dat een fors deel van de ruiterij een risico oplevert en ook voor hen de glazen ingooit.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:04

Huertecilla schreef:
Erg verontrustend dat er zoveel ruiters zijn die geen idee hebben van hun verantwoordelijkheid voor de risicos welke hún keuze voor het paardrijden in de openbare ruimte inhoudt.

Niemand in deze draad die zich realiseert dat het paard ook nog eens als ongeleid projectiel weggebokt is.... 8)7

Al met al is deze draad één groot argument voor het algemeen verbieden van paarden in het verkeer tenzij de (meerderjarige!!) ruiter aantoont dat deze geen risico is.

Dat valt niet aan te tonen het zijn dieren, net als kinderen, honden, katten, wild kan je geen 100% garantie afgeven dat ze super braaf zijn in het verkeer....zelfs het meest bomproof paard zal een flinke bokkesprong maken als het tegen een auto zou botsen dus dat is helemaal niet gek

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:12

Ik ben het met de bestuurder eens dat het niet zijn fout was.
Tenslotte kan hij het gebaar verkeerd hebben opgevat en het blijft jouw verantwoordelijkheid om je paard onder controle te houden en het was jouw keuze daar te gaan rijden..

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:18

Automobilist is fout, mensen moeten paarden met aangepaste snelheid passeren. Ze dienen te weten dat paarden vluchtdieren zijn en moeten daarop aanpassen in snelheid en ruimte met passeren.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:20

Als je een paard verkeersmak wil maken, zal hij toch deel moeten nemen aan het verkeer toch. Ik zie staan dat TS een ander paard meegenomen heeft, zorgvuldig is geweest in het uitzoeken van de route en met ander verkeer geen problemen heeft gehad. Wat mij betreft allemaal tekenen dat ze weet waar ze mee bezig is en de situatie goed ingeschat heeft.
Ik denk ook dat je mag verwachten dat het signaal waarbij de arm gestrekt is, de handpalm omlaag wijst, en de arm omlaag en omhoog gaat een universeel teken is voor "ga langzaam" toch?
Ik durf geen uitspraken te doen over de uitkomst bij de verzekering, hoewel ik het gevoelsmatig eerlijk zou vinden wanneer TS in het gelijk gesteld wordt.

Er is veel onwetendheid onder paardloze mensen over paarden en over de manier waarop je met deze dieren om dient te gaan in het verkeer: getuige deze situatie. Ik denk dat er in het uitrijd-seizoen weer eens een postercampagne zou moeten komen, ik heb er ooit een gezien hangen op het gemeenteloket, zou wat mij betreft meer mogen.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:20

Niet het hele topic gelezen, maar wat een vervelende situatie voor je.

Ik heb een aantal weken geleden iets soortgelijks meegemaakt. Mijn paard schrok en wijkte uit naar links net op het moment dat een tegemoetkomende auto ons wilde inhalen. Zowel mijn paard als ik lagen op de motorkop. Paard is weggerend, ik er achteraan. Op wat wondjes en blauwe plekken na hadden mijn paard en ik niks. Meeste schade zat aan de auto (echtpaar had gelukkig ook niks behalve de schrik). Nummers uitgewisseld en verzekering ingeschakeld.
Heb mijn WA verzekering aangesproken. Mijn paard en ik hebben namelijk schade aan derden berokkend.
Is uiteindelijk zeer netjes afgehandeld (Interpolis) en de schade is door mijn verzekering aan de tegenpartij uitbetaald.

Ik had gelukkig een zeer vriendelijk ouder echtpaar dat enorm geschrokken maar wel begripvol was. Namen mij niets kwalijk, ik heb meteen excuses aangeboden en bloemetjes gestuurd. De hele situatie was al naar genoeg. Uiteindelijk tussen de verzekeringen netjes opgelost.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 15-10-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:22

missje schreef:
Automobilist is fout, mensen moeten paarden met aangepaste snelheid passeren. Ze dienen te weten dat paarden vluchtdieren zijn en moeten daarop aanpassen in snelheid en ruimte met passeren.

Maar in dit geval draait hét paard de weg op tegen de auto aan.Een weg is zo breed als die is en je mag verwachten als automobilist dat je langs een paard op kan rijden met een normale snelheid
Dus je kan niet zeggen dat de automobilist alleen verantwoordelijk is.
Wie weet zag hij het paard draaien en dacht laat ik er maar snel voorbij gaan aangezien het paard zijn kant op kwam

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:25

Gillbo schreef:
missje schreef:
Automobilist is fout, mensen moeten paarden met aangepaste snelheid passeren. Ze dienen te weten dat paarden vluchtdieren zijn en moeten daarop aanpassen in snelheid en ruimte met passeren.

Maar in dit geval draait hét paard de weg op tegen de auto aan.Een weg is zo breed als die is en je mag verwachten als automobilist dat je langs een paard op kan rijden met een normale snelheid
Dus je kan niet zeggen dat de automobilist alleen verantwoordelijk is.
Wie weet zag hij het paard draaien en dacht laat ik er maar snel voorbij gaan aangezien het paard zijn kant op kwam


En daarbij, wat is aangepaste snelheid?? Er staat dat de auto optrok, maar hoe hard reed de auto? Stapvoets is een nette snelheid maar nog steeds hard bij een botsing, kan ik uit ervaring vertellen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:27

Als mijn paard begint te draaien op het moment dat er een auto wil passeren dan zou ik ook liever hebben dat die een beetje doorrijdt dan er stapvoets langs rijdt eerlijk gezegd

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:28

Wettelijk gezien moet je als autobestuurder kunnen stoppen in eender welke situatie. Wilt dus zeggen da je afstand dient te houden om op tijd te stoppen. Net zoals je achter een andere wagen zou rijden. Die rij je ook niet zomaar voorbij.

Hier in Be staat trouwens in de wet geschreven da je ten eerste moet vertragen en ten tweede dient te stoppen als een dier tekenen van angst vertoont.

Ik kan in principe ook probleemloos de baan om met mijn paard. Traktors, camions, weet ik wat, daar zal ze niet van schrikken, maar een zakdoekje op de weg heeft ze direct gezien. En tuurlijk oefen ik daar op. Maar als dat zakdoekje volgende keer ergens anders ligt, heeft ze dat ook weer gezien :p

Heb zelf een keertje voorgehad dat mijn paard op de terugweg lastig begon te doen (trippelen, dus ik moest ze af en toe stoppen en achteruit zetten). Ik had haar trouwens aan de hand. Wij hebben een klein weggetje van bos naar manege, daar situeert zich nog een hondenschool en een voetbalclub. Begon de auto achter mij te claxoneren en te gebaren dat ik maar op de parking ginder moest gaan staan, zodat hij door kon...Nu, zo werkt het verkeer niet :D
Als ruiter ben je eveneens bestuurder en dient iedereen zich aan de regels te houden.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 10:29

Net met de verzekering gebeld en ik word inderdaad gezien als de zwakkere verkeersdeelnemer. Gelukkig dat de professionals wel normaal kunnen denken. Ik mag alle onkosten bijhouden die zullen worden vergoed door de verzekering. De auto had moeten reageren op onze stopsignalen, heeft hij niet gedaan en is daarom fout.

Ga hier ook een melding van maken bij veilig verkeer nederland. In Duitsland krijg je tijdens de autorijles ook les in het passeren van paarden. Daar word geleerd om de auto in de berm te zetten en zo nodig zelfs de motor uit te zetten. Lijkt me een slim plan om dat hier ook in te voeren. Voor het grootste gros van de ruiters zal het niet nodig zijn maar voor die paar die het nog moeten leren is het wel heel fijn zodat ze ook een braaf paard in het verkeer kunnen worden.

Laten we als land alsjeblieft weer een beetje sociaal worden naar elkaar.

Voor diegene die het interesseert: Met mijn been gaat het best goed. Kan er op lopen al is het niet heel elegant. Ga nu naar mijn paard om te kijken hoe het met hem is.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:31

Als eigenaar van een dier ben je verantwoordelijk voor dat dier en dus ook voor de schade die dat dier maakt. Hoe banketstaaf ook, je had je eigen paard dus in bedwang moeten houden.

Het was inderdaad aardig geweest als de man in het bestelbusje langzamer was gaan rijden langs je paard. Maar niet iedereen heeft iets met paarden of snapt er wat van. Dat kan je ook niet verwachten. Uiteindelijk is het ook jouw verantwoordelijkheid dat je je paard onder controle hebt. Toch had de bestuurder misschien wel wat meer zijn hersens kunnen gebruiken, want hij was vast ook niet blind en zag een paard in paniek langs de weg staan.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:32

missje schreef:
Automobilist is fout, mensen moeten paarden met aangepaste snelheid passeren. Ze dienen te weten dat paarden vluchtdieren zijn en moeten daarop aanpassen in snelheid en ruimte met passeren.


Dit :j

TS geeft aan dat haar paard iets verder de weg op draait. Dan ga je toch geen gas geven?
En al helemaal als hij zo hard rijdt dat hij niet meer kan remmen of uitwijken.
Als ik ergens aan geef dat mensen kunnen passeren gaan ze als nog met gepaste snelheid langs mij heen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:33

Dat zegt jóuw verzekeringsmaatschappij. En dat is logisch, die willen het gaan verhalen op de tegenpartij. Maar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij heeft daar zeer waarschijnlijk een ander beeld bij.

Dat jouw verzekeringsmaatschappij dit zegt, betekent nog helemaal niets. De verzekeringsmaatschappijen zullen dit samen uit gaan vechten.

Ik vind je opmerking over socialer met elkaar omgaan overigens wel bijzonder. Jij bent namelijk degene die verwacht dat als jij een probleem veroorzaakt, een ander het voor je op moet lossen. Dat vind ik niet sociaal.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 15-10-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

joyenbeau
Berichten: 282
Geregistreerd: 01-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:34

Eerlijk gezegd vind ik dat jij schuld hebt. Niet iedereen snapt dat een paard daarvan kan schrikken en ook niet iedereen zal je gebaar snappen. Als je weet dat je paard nog niet helemaal verkeersmak is, dan kan je beter nog iemand vragen om mee te lopen aan de hand of met de fiets. Die hand je paard dan vast kunnen houden in dit soort situaties.Vind in ieder geval zeker niet dat je de automobilist de schuld kan geven hiervan.Natuurlijk wel vervelend voor jou en ik hoop dat jij en je paardje snel opknappen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:35

Nou ik rijd regelmatig door duitsland en daar nog nooit iemand gezien de de auto in de berm zette voor passerende paarden.
En wat nou als de automobilist zegt dat jullie géén duidelijk stopteken hebben gegeven en hij het interpreteerde als doorrijden?

En sociaal vind ik jou ook niet. Je kijkt totaal niet naar je eigen verantwoording in deze situatie. Jouw paard draait de weg op en had dit zelfs die rit al eerder gedaan. Hoop dat jij ook je maatregelen neemt om dit te voorkomen voor een volgende keer

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:36

Fijn van de verzekering dat ze op deze manier gereageerd hebben!
Gelukkig gaat het al wat beter met je kuit, ik hoop dat je je paardje wat van de schrik bijgekomen is en dat het nu na de adrenaline ook nog steeds goed loopt.

Goed idee om een melding te maken bij t VVN. Misschien moeten we een petitie opstarten ofzo. Pleiten voor meer een meer begripvolle houding jegens paarden in het verkeer. Ik zou m zo tekenen!!

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:38

Het dier verschoot, hoe kan dat dan de fout zijn van de ruiter?

Het was anders geweest wanneer het paard bv uitgleed en viel terwijl de auto passeerde op een normaal tempo met veilige afstand. Dan was het een gedeelde schuld vermoed ik, maar dit is toch duidelijk een fout van de bestuurder die niet op de hoogte is van de verkeersregels (althans hier in Be toch)

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:38

AnnetB schreef:
Net met de verzekering gebeld en ik word inderdaad gezien als de zwakkere verkeersdeelnemer. Gelukkig dat de professionals wel normaal kunnen denken. Ik mag alle onkosten bijhouden die zullen worden vergoed door de verzekering. De auto had moeten reageren op onze stopsignalen, heeft hij niet gedaan en is daarom fout.

Ga hier ook een melding van maken bij veilig verkeer nederland. In Duitsland krijg je tijdens de autorijles ook les in het passeren van paarden. Daar word geleerd om de auto in de berm te zetten en zo nodig zelfs de motor uit te zetten. Lijkt me een slim plan om dat hier ook in te voeren. Voor het grootste gros van de ruiters zal het niet nodig zijn maar voor die paar die het nog moeten leren is het wel heel fijn zodat ze ook een braaf paard in het verkeer kunnen worden.

Laten we als land alsjeblieft weer een beetje sociaal worden naar elkaar.

Voor diegene die het interesseert: Met mijn been gaat het best goed. Kan er op lopen al is het niet heel elegant. Ga nu naar mijn paard om te kijken hoe het met hem is.


Hopelijk gaat het goed met je paard. Erg vervelend ongeluk en hoop dat de automobilist er toch wat van geleerd heeft.

Vind auto uitzetten ed net iets te ver gaan want als ze, zoals ze moeten, met gepaste snelheid passeren is er niks aan de hand en kan een automobilist die een paard ziet wat moeilijk doet (zoals met jou) gewoon stoppen.

Wel zou er meer aandacht aan besteed worden, ik heb met mijn auto theorie volgens mij geen één les gehad over hoe te handelen met paarden in het verkeer. Wel bij het scooter-certificaat..

sterkte met je been en hoop dat ook jij straks met je paard lekker buiten kan rijden