Ruim vier jaar vreugde en verdriet met Frummel (v. Johnson)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:11

_Anna schreef:
Ik snap er eigenlijk helemaal niks van, hoe krijg je een atactisch, enorm kijkerig paard zó goed de ring door?! Echt chapeau, petje af!!

Inderdaad! Respect hoor. Durf alleen maar voorzichtig te hopen dat ik met mijn paardje (ook zo'n kijkert) door de ring kom (en dat ik dat zelf durf haha)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:25

ik heb net je filmpje bekeken en het kon me niet lang genoeg duren.ik heb genoten ervan,alleen de tegen slagen bekeek ik met tranen in de ogen,zo,n prachtig paard mooie gouden frum.het is geweldig wat jullie ondanks de tegenslagen bereikt hebben.en die enkele wedstrijd dan is het zo speciaal dat je dan tweede word,echt super,ik hoop dat er nog vele voor jullie gaan komen.jij en frum verdienen het,heel veel succes in de toekomst.

Brittiexxx

Re: Ruim vier jaar vreugde en verdriet met Frummel (v. Johnson)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:13

Echt respect voor jullie! Heb je verhaal een beetje gevolgd. Wat een geweldig paard is het ook!
Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar Mogen genieten :)!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:57

Ook ik heb je filmpje uitgezeten ;) en het is prachtig. Ik vind het super dat je zo hebt doorgezet, voor iemand die het niet weet (en ook velen die het wel weten) is het gewoon niet eens zichtbaar die ataxi. Hij heeft natuurlijk ook een hele mooie uitstraling met een super mooi front en dat toont ook enorm.

jammer dat hij niet te vervoeren is, jullie kunnen in de basis nog best ver komen. Al loop je ws in de toekomst wel tegen de gedragenheid aan, maar wie weet valt het mee. Ik ken ook nog 2 paarden die ondanks de ataxi naar het ZZ-L zijn gekomen, maar die waren wel te vervoeren en zullen het wel in mindere mate hebben gehad.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:00

Hij is echt heel gaaf! :)

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:06

Wauw! supermooi filmpje en ontzettend gaaf paard! <3

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:08

Elke keer als ik een topic van Frummel open val ik in verbazing, dat je toch weer een stap verder met hem bent gekomen. Ik weet nog goed het topic waarin je vertelde dat mooie Frum nooit een rijpaard zou worden, en kijk waar jullie nu zijn! Echt ongelooflijk, en petje af voor alle energie en liefde die je in dit paard steekt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:12

Wat ik mij afvraag...in dat filmpje zie ik dat hij in ene echt slecht staat.Hoe kwam dat?Komt die ataxie in ene of heeft hij een flinke schuiver gemaakt in de opfok?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:19

Wat is het een bloedmooi paard en wat komen jullie van ver.
Er zijn een aantal ruiters op bokt die gewoon echt talent hebben en (afgaande op de beelden) ben jij er daar een van volgens mij. Netjes gereden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:26

geerke schreef:
Wat ik mij afvraag...in dat filmpje zie ik dat hij in ene echt slecht staat.Hoe kwam dat?Komt die ataxie in ene of heeft hij een flinke schuiver gemaakt in de opfok?

Frums castratie was eind april, per 1 mei gingen de koppels weer 24/7 het land op. Voor zijn castratie zagen wij er niets aan. In het land zag ik dat het mis was. Ik heb het zelf tegen de eigenaren van de opfok gezegd. Die hebben hem pas na 3 dagen op het ‘benenkruisen’ kunnen betrappen. Vervolgens is hij onderzocht en kreeg hij de diagnose ‘progressieve ataxie’. Niemand weet exact wat er is gebeurt. Er kan iets mis zijn gegaan tijdens de castratie, er kan iets mis zijn gegaan toen hij voor het eerst de wei op ging met de koppels, maar hij kan ook een hersenbloeding hebben gehad. Niemand weet het. Aangezien de onderzoeken voor hem te risicovol zijn en hij er niets mee opschiet (geen genezing, alleen betere diagnose), heb ik in goed overleg met verschillende klinieken/dierenartsen besloten om dat daarom niet te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:33

_Lorette_ schreef:
geerke schreef:

Frums castratie was eind april, per 1 mei gingen de koppels weer 24/7 het land op. Voor zijn castratie zagen wij er niets aan. In het land zag ik dat het mis was. Ik heb het zelf tegen de eigenaren van de opfok gezegd. Die hebben hem pas na 3 dagen op het ‘benenkruisen’ kunnen betrappen. Vervolgens is hij onderzocht en kreeg hij de diagnose ‘progressieve ataxie’. Niemand weet exact wat er is gebeurt. Er kan iets mis zijn gegaan tijdens de castratie, er kan iets mis zijn gegaan toen hij voor het eerst de wei op ging met de koppels, maar hij kan ook een hersenbloeding hebben gehad. Niemand weet het. Aangezien de onderzoeken voor hem te risicovol zijn en hij er niets mee opschiet (geen genezing, alleen betere diagnose), heb ik in goed overleg met verschillende klinieken/dierenartsen besloten om dat daarom niet te doen.

bedankt voor je antwoord!Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets zie aan hem.In het filmpje in de bak een keer een klein taktfoutje bij een overgang,maar dat had ook bij een ander paard kunnen gebeuren. ;)

Is het mogelijk dat hij volledig is herstelt?Ik zie je gewoon in mijn gedachten Z rijden met hem!Of is dat niet mogelijk?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:52

Nee, verre van. Helaas. Zolang hij voorwaarts is, is er geen probleem. Maar stilstaan, bijna stilstaan of met de kop aan de grond is een probleem. Hij is er ook op getest, hoofd naar beneden = ergere klachten. Daarom durfde ik pas een halfjaar geleden voor het eerst iets van halsstrekken te proberen… Ik vond het doodeng. En dit is ook een reden waarom het zo moeilijk is om zijn hals uit te leggen. Hoog en opgekropt loopt voor hem gemakkelijker, al klinkt dat onlogisch. Hij kan wel in draf met kop aan de grond onder de omheining doorkruipen, want dan denken zijn hersenen al aan de 'overkant' in plaats van aan een vast punt op de grond. Dat is voorwaarts gedacht, dus dat lukt.

Niet kunnen stilstaan is een probleem met eten, grazen, drinken, opzadelen, vervoeren, opstappen en halthouden onder het zadel. Ik kan ook eigenlijk niet van hem vragen dat hij recht stilstaat in de proef. Dan kiept hij bijna om en tict hij zenuwachtig met zijn hoofd. Je ziet het wel in het filmpje, hij staat bijzonder goed voor zijn doen, maar je ziet hem zijn gewicht verplaatsen om daar een balans in te vinden. Hij kán achterwaarts, maar ook dit is vreselijk moeilijk voor hem en veroorzaakt ook stress, dus dat doe ik weinig.

Hij loopt wel in een trailer, maar is dan in de trailer zeker zo slecht als op het filmpje en hij wordt daar zo onzeker van, dat hij er heel hard uitrent. Ik heb me er daarom nog niet toe kunnen zetten om het oefenen door te zetten. Ik vind het erg sneu voor hem. De rit van opfok naar huis was ook om te huilen, terwijl hij als veulen en jaarling perfect vervoerd kon worden, samen of alleen.

Zijn problemen zijn onder het zadel dus minder erg dan gewoon op stal en in de wei. Heel gek, maar het is zo. Hij heeft training nodig om te kunnen grazen en bij een hoefsmid te staan. En eigenlijk moet ik dan nog meer aan grondwerk en soort van vrijheidsdressuur doen dan ik de afgelopen tijd heb gedaan.

Het is mijn plan om een jaar grondwerk en schriktraining te gaan doen. De training die hij nodig heeft is namelijk niet de opleiding onder het zadel, maar meer hersengymnastiek en nadenken over zijn benen. In de herfst en in de winter wordt hij slechter, dus ik moet kijken of ik dat zoveel mogelijk kan beperken

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:18

Wat een knapperd!! En super dat jullie zo ver gekomen zijn, en hopelijk blijft dat alleen maar beter gaan!

En leuke wedstrijdset, bijna het zelfde als de mijne (ik heb ook een vos) :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:59

Frum-Frummetje <3 ; wat is het toch een bijzonder paard, prachtig filmpje vanaf het prille begin en wat een dondersteen _O- <3 , idd een hele schok om hem zo te zien in de opfok, pffff, dan breekt toch je hart; zo'n kleine man, zo vol plannen en dan toch eenmaal thuis weer donderjagen :D en wie had dat gedacht dat het rijden zo goed gaat en dan weer pech, dubbel bij jullie beiden :(:) , maar beiden doorzetters <3 en vervolgens jullie officiële debuut en gewoon prachtig om naar te kijken <3 +:)+

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:37

Wauw Lorette, ik heb echt bewondering voor jullie!

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:48

Wauw! Dat filmpje heb ik met kippenvel gekeken...
Wat een vechters zijn jullie allebei, ik wens jullie nog veel positieve jaren toe! :D

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:53

WAUW, van Frummelvanger tot prachtig veulen, tot ataxie en nu gewoon even 201 punten in de L1... Respect voor jouw geduld en doorzettingsvermogen met dit prachtige oranje propje. (wat lijkt hij trouwens (gezichtsuitdrukking) vreselijk op zijn vader op deze foto! :9....

Ik hoop, ik denk samen met de rest van bokt, dat Frum nog jarenlang jouw autistische spring-in-het-veld mag zijn en wij mee mogen genieten :D

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:10

Echt waar diep respect voor jullie alle twee. +:)+

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:26

enorm veel respect voor jullie allebei

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:28

Ik kijk je filmpje nog een keer... En ineens valt me iets op. Rond de 15 sec vind ik dat 'ie als veul al best veel van links naar rechts gaat met z'n hoofd in draf, kan het verkeerd zien hoor, kan volkomen normaal zijn.... Maar valt me toch op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 21:30

Schudden met het hoofd is iets wat moeders ook doet als ze heel fris is. Dat is dan in plaats van een bok. Ook mijn pony deed dat. Dat is niet zijn tic waar ik het over had en ik zoek daar verder ook niets achter. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:34

_Lorette_ schreef:
Het gaat me wat ver om daar nog op te hopen, zo ver kom ik zelf niet eens als ruiter. Maar het is leuk om te lezen en te zien hoe ver jij en Aqanto het schoppen, ondanks zijn problemen!

Je zit er toch super op! Zo te zien kun je meer dan genoeg chauffeuren ;)
Hahaha zo netjes zit ik niet op mijn paard hoor...+ ik had zelf ook nooit hoger als M1 gereden :P dus alles is mogelijk!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:38

_Lorette_ schreef:
Schudden met het hoofd is iets wat moeders ook doet als ze heel fris is. Dat is dan in plaats van een bok. Ook mijn pony deed dat. Dat is niet zijn tic waar ik het over had en ik zoek daar verder ook niets achter. :)

Had het niet over 'schudden' met het hoofd, wel over het van links naar rechts bewegen van het hoofd in draf, wat ik normaal gesproken alleen van gangenpaarden in telgang ken, maar zo is 'ie niet gefokt denk ik. ;) Heb dat bij een veulen in draf eerlijk gezegd nooit op die manier gezien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 21:47

O, het stukje dat hij op mij afdraaft. Dar zoek ik ook niets achter. Hij is daar nog heel jong en loopt in de schemering op mij af, terwijl ik met camera op de grond zit en uitzoom. Hij draaft daar nog heel wiebelig. Dat deed hij op latere leeftijd niet meer.

Probleem bij Frum is dat tegenwoordig heel veel wel gelinkt is aan zijn problemen, maar dat je ook echt overal ergens iets achter gaat zoeken, terwijl normale paarden dat net zo goed doen. Ik ken geen paard dat nooit een tactfout maakt, maar bij Frum denk je meteen: "Ik zie dat hij atactisch is!!" Dat slaat eigenlijk nergens op, maar zelfs ik doe dat. :P Daarentegen zeggen veel mensen tegen mij dat jonge paarden halthouden moeilijk vinden, maar ik weet uit ervaring dat dat anders voelt. Frum krijgt vaak onwillekeurige spierspanningen, waardoor hij onzeker wordt en nog meer spiertrekkingen krijgt. Dat voelt heel gek en het is duidelijk te onderscheiden van jonge paarden met weinig balans.

Halthouden en groeten oefenen. Hier een slechte keer (je ziet het al aankomen vanuit de onstabiele stap):

Die beweging van zijn hoofd is wel zijn tic. al blijft het hier beperkt tot een zeer kleine en eenmalige beweging. Dan denkt hij: 'ho, help, wat doet mijn lijf' en dan is die tic met zijn hoofd een uiting van stress. Hij is heel erg gilles de la tourette. Hij doet dit ook met poetsen/ stilstaan/ opzadelen en het duurt soms even voordat hij eruit komt.

Linda, een Z1-proef kan ik wel rijden, maar daar houden mijn ruiterkunsten dan ook echt op!! }:0
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-09-14 21:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:53

Respect voor alles wat jullie meegemaakt hebben en nu bereikt hebben. Geweldig gedaan dat filmpje en die muziek eronder. Kon niets anders dan met tranen in mijn ogen kijken naar dat stuk op 2 jaar Y;( . Ik snap dat inslapen de beste optie was op dat moment... Maar gelukkig is het anders gelopen en hoop ik dat jullie nog een tijd vooruit kunnen met z'n tweetjes :j !