Bijoux in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:41

Verslag 23-8-2014

Wauw wauw wauw!! Er gaan we nu opeens hard vooruit!

Het zadel kan nu op (vandaag maar 5 minuten over gedaan) dus ja., dan komt de volgende stap.. MAAR.. Bijoux is schrikkerig in de binnenbak. En het regent -O-

Toch met veel bedenkingen Bijoux opgezadeld en de binnenbak ik gelopen. Bijoux was in tegenstelling tot mijzelf de rust zelve en heel erg braaf!!

Opgestapt zonder problemen. Iemand er nog even 2 voltes naast gehad en daarna gingen we. Alsof ze nooit wat anders heeft gedaan! Sturen ging best wel ongeveer de goede kant op.. Gas ging perfect.. Rem werkt wel met een vertraging.

Ik ben echt super trots!! Had niet durven hopen dat het zo goed zou gaan!! Een maand geleden viel ze me aan en nu rij ik alsof we dit al maanden oefenen!!

In mijn stress en zenuwen ben ik helaas vergeten een fotograaf te regelen. Volgende keer ga ik zeker filmen!

darkadia

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:48

Fijn dat ze zo goed ging! Pas wel op dat je niet ineens te snel gaat, en straks weer terugval hebt, maar volgens mij zijn jullie op de goede weg :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 03:16

Heb toch nog even een laat minute geboekt. Dus Bijoux krijgt een weekje vrij :)

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:12

geniet er maar van! *kruip nu trug onder mijn steen*

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:10

leuk, veel plezier!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:48

Verslag 1-9-2014

In de ochtend geland op Schiphol en in de avond natuurlijk meteen naar mijn favoriete paardje gegaan.

Bijoux stond heel uitdrukkingloos achterin haar stal. Hoofd laag en verstopt in een hoek. Totdat ik heel zachtjes zei: "mutsie, ben je wakker"? Madam haar hoofd ging direct omhoog en haar oren meteen richting mij. Haar lege blik werd direct weer een stuk levendiger!

Ik heb haar gepoetst waar ze gigantisch van genoot.

Rijden leek me iets overdreven na een week stilstaan. Daarbij wilde ik nog een keer mijn positie bevestigen in de longeerbak (je weet maar nooit wat ze vergeten is in die week :') )
Dus zo gezegd zo gedaan. Instappen is Bijoux vergeten geloof ik. Ze ging direct in galop en gooide er vol enthousiasme een paar bokken uit. Ik wilde zelf haar tempo bepalen en niet haar het tempo laten bepalen. Rustiger kreeg ik haar niet, dus dan maar harder. Ik heb een paard nog nooit zo hard door die ring zien racen :o maar ze begreep wel dat ik alles bepaalde.

Ik heb haar 25 minuten gelongeerd en hierbij erop gelet dat ik het tempo bepaalde. Dit tempo lag erg hoog omdat ze zelf erg heet en enthousiast was. Als ze zelf in draf gaat, zet ik haar net in een hardere draf zodat ik het tempo blijf bepalen. Na 25 minuten was ze dan ook zeiknat, maar ik zag de twinkeling in haar ogen die ze niet had in de hoek van haar stal.

Na het uitstappen heb ik haar even gedoucht, ze zag er niet uit -O- een schimmel met vooral geel en bruine vlekken :( . Ze genoot zichtbaar van alle aandacht. Toen ik haar op stal had gezet bleef ze ook direct met haar hoofd naar buiten hangen. Ik heb haar een mini laagje slobber gegeven (totale slobber was denk ik 2 eetlepels :') maar ze was dolblij met dat hapje.

Dinsdag even haar spierpijn eruit wandelen en dan hoop ik er woensdag weer op te kunnen zitten *\o/*

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 07:34

Vervolg 1-9-2014

Ben ik gisteren helemaal vergeten het filmpje te plaatsen. Niet dat het een heel bijzonder filmpje is maar het laat wel haar energie zien.

En nog een vraag: in het filmpje zie je dat ze in haar galop af en toe achter langzaam overspringt. Ik laat haar dan achter weer omspringen dat ze weer goed loopt. Ze springt wel altijd goed aan, voor en achter.

Is dit gewoon een jonge paarden trekje en gaat dit vanzelf over?
Heeft dit met haar scheefheid te maken? (ze doet het alleen linksom)

Verslag 2-9-2014

Even de spierpijn eruit wandelen was mijn plan. Bijoux had alleen helemaal geen spierpijn, was niet eens een beetje stijf :') .

Dus om toch even iets te doen hebben we kennis gemaakt met meneer Paraplu. Meneer Paraplu en Bijoux konden niet zo goed met elkaar opschieten. Bijoux gaf Meneer Paraplu daarvan de schuld: hij keek heel kwaad en maakte gekke geluiden als hij ergens tegenaan kwam. Daarbij was hij veel te groot en deed hij allerlei gekke dingen zoals boven haar hoofd willen zweven.
Meneer Paraplu bedoelde het echter helemaal niet zo kwaad. Tsja, hij was wat vreemd, maar hij vond Bijoux ook vreemd. Dat grijze ding wilde namelijk continue in hem happen en hij werd geschopt door dat gekke ding!

Ik wilde dat deze ruzie nou eens ophield, ik vind ze allebei aardig. Dus ik heb meneer Paraplu beloofd dat als hij zich even gedroeg dat Bijoux vanzelf zou stoppen met het happen. Bijoux heb ik beloofd dat elke keer als ze haar hoofd tegen de paraplu aandeed dat ze een klein snoepje kreeg.

Na 5 minuten was Bijoux bijna niet meer weg te houden bij meneer Paraplu. :') . Ze dook er continue onder want dat was toch wel erg leuk én lekker! *\o/*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:55

Hahah Meneer Paraplu heerlijk! Je weet t leuk te beschrijven ;) Wat betreft die galop, ik denk inderdaad dat dit gewoon komt door haar natuurlijke scheefheid en balans/kracht. Zeker omdat je al aangeeft dat ze het alleen linksom doet. Heb het in ieder geval wel vaker gezien bij jonge paarden, die het later eigenlijk niet meer deden naarmate ze sterker werden. Hoewel mijn verzorgpaardje t ook nog weleens doet, maar enkel als ik haar los heb in de longeercirkel en ze beetje gek gaat doen. Aan dubbele longe of onder het zadel eigenlijk nooit (En die loopt inmiddels M SGW).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:06

Fijn om te horen! Dan ga ik gewoon zo verder. Nu je het zegt: ik heb haar dit nog nooit zien doen aan de dubbele lijnen maar alleen in vrijheid.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:09

Dus nu kunnen we droog buitenrijden? :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:11

Axel_Valerie schreef:
Dus nu kunnen we droog buitenrijden? :+

Haha yep 8-) Al hadden we vorige week ook prachtig weer! Hoop over 2 maanden Bijoux achter een van jou paarden aan te laten hobbelen :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:18

Jeeeeej! Ik kom snel ff kijken!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:37

wat boft Bijoux met zo een leuk baasje _/-\o_

t verhaaltje over meneer paraplu ja _O- :=
GENIAAAALLL

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 07:36

Verslag 4-9-2014

Vandaag weer gereden!! Ik ben super trots op Bijoux! Wat deed ze het allemaal braaf!

Opzadelen ging zo goed als zonder problemen. Echter stond ze een beetje verstijfd waardoor ze na de eerste stap even vooruit vloog waardoor ze los kwam. Maar verder niet heel erg spannende dingen.

Het rijden heb ik gedaan met een stalgenoot in de bak die aan het uitstappen was. De rustige energie van dit paard hielp Bijoux en mijzelf met ontspannen. Opstappen zonder problemen, ze staat gewoon stil, wegrijden zonder problemen en ze liep direct door. Echt top!

De stalgenoot heeft ook een paar stukjes gefilmd. Wat is dat vreselijk confronterend ;( !

De draf:

Geeft naar mijn idee een fijn en rustig beeld.

Nog een keer draf:

Op deze video zie je dat als ik wat naar voren ga hangen dat zij inhoud. Ik zie het zelf nu pas op het filmpje, erop had ik dit niet door. Dus voor mezelf: Denk om je houding!!!!

Het volgende filmpje schaam ik me een beetje voor :( . Bijoux deed ontzettend haar best en daarom wilde ik een galopje proberen. Bijoux had echter geen idee wat ik bedoelde. Ik ging doorzitten (dat was toch naar stap baas?) en tegelijkertijd mn benen anders houden en drijven (baas ik snap het niet, wat doe je?). Bijoux ging van bijna stappen naar een soort middendraf en weer terug, ze begreep er niks van. In plaats van het duidelijker voor haar te maken wilde ik het "zweep" effect geven door haar op haar kont te tikken _-:( . Hier begreep ze natuurlijk helemaal niks van. Ik was veel te druk en deed gekke dingen, arm paard deed zo haar best maar toch resulteerde het in dit filmpje:

Ik vind dat ik daarna wel goed gehandeld heb, haar protest naar voren oplossen :o

Daarna had ik gelukkig wel bedacht dat de fout bij mij lag en vroeg ik de veel duidelijker zonder van de voren door te zitten. Drijven=harder, dus toen begreep ze het wel. Zodra ze in galop zat haalde ik gelijk alle druk eraf waardoor het maak enkele passen zijn:

Note to self:
*Beugels een gaatje langer ik had ze iets korter voor de eerste keer maar ze mogen echt wel langer
*Handen hoger met m'n handen hoger komt er een beter knikje in mn armen waardoor ik makkelijker mee ga met haar mond, waardoor het voor haar makkelijker is om "in m'n handen te vallen". Je ziet haar nu erg zoeken en af en toe werk ik haar behoorlijk tegen.
*Niet naar voren hangen Zand kijken kan altijd nog! Borst vooruit en kijk naar voren!
*Hou je mond Bijoux is super makkelijk aan je been. Waarom moet je nog tegen haar roepen dat ze door moet lopen?! Beetje overdreven!
*Heb geduld! Bijoux doet haar best. Als ze op een nieuw ding niet direct reageert dan snapt ze het niet. Dus dan moet je duidelijker uitleggen, niet idiote acties gaan uithalen zoals op haar kont te slaan!

Ik heb dus zat om aan te werken, ik schrok stiekem wel een beetje van het filmpje dat ik sommige fouten zoveel maak _-:( . Ik ben wel blij dat ik me hier nu van bewust ben en eraan kan gaan werken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:52

Heb de filmpjes nog niet bekeken(geen WiFi at the moment), maar zo te horen weer je goed waar je fouten zitten en respect dat je die ook gewoon hier op bokt durft te zetten.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:04

komt helemaal goed met jullie! Zal straks de filmpjes bekijken (computers op m'n werk zijn old skool).

Ik vind het zo goed van je dat je elke keer weer kijkt naar jezelf waar het gedrag van Bijoux vandaan komt, twee toppers!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 09:58

@darkadia Ja ik twijfel altijd over dit soort filmpjes. Er zijn veel dingen die verbeterd moeten worden en bokt kan daar behoorlijk over vallen. Toch wil ik een goed beeld schetsen van hoe de opleiding van Bijoux verloopt zodat ikzelf, maar ook anderen ervan kunnen leren. Als ik alleen maar de positieve dingen neerzet dan zet ik een heel verkeerd beeld neer. Elke training gaat met pieken en dalen en dat wil ik ook laten zien.

@Niske ben benieuwd wat je van de filmpjes vind. Sta open voor elk commentaar als iedereen maar een beetje lief blijft, ik doe m'n best :o

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 08:28

Verslag 6-9-2014

Ik heb twee dagen (donderdag en vrijdag) rustig aan gedaan met Bijoux, donderdag omdat ze nog erg druk in haar hoofd was van het rijden en vrijdag omdat het vandaag een drukke dag zou worden. Vandaag is het namelijk de dag van de onderlinge wedstrijd *\o/*

Met het niveau van Bijoux is het natuurlijk een beetje te hoog gegrepen om op een dag als deze te gaan rijden. Allemaal tenten, luidsprekers, veel publiek. Dus dat hebben we lekker overgeslagen. Wat we wél konden doen was de fotoshoot en meedoen met het spel.

Dus Bijoux in de knotten gezet en mn wedstrijd jasje aan gedaan en op de foto! De foto's van de fotograaf heb ik nog niet (dat is een portretfoto) maar mijn vriendin heeft wel een paar foto's gemaakt zodat ik alvast een indruk had hoe we eruit zagen. Dit vind ik de leukste:

Dit is een mooie portret foto (ben aan het denken deze op canvas af te laten drukken :o )
Afbeelding

Toch ook wel een leuk plaatje:
Afbeelding

Kijk we kunnen een kunstje :j :
Afbeelding

Daarna was het tijd voor het spel onderdeel.
en meteen de reden dat ik geen tekenaar ben geworden :')
Afbeelding
Dus:
*Balon opblazen
*langs de vlaggenlijn, je mag niet over de balk ernaast heen
*over een doek
*slalom met ei
*was van de ene lijn naar de andere verplaatsen
*bal door het doel schoppen
*mini sprongetje
*appel happen en aan je paard voeren (Bijoux lust geen appels dus ik heb een wortel :') )

Bijoux stond al op springen van deze dag. Het was erg druk en slingers en ballonnen geven niet echt ontspanning :n . Bijoux deed enorm haar best om te doen wat er gevraagd werd: namelijk netjes wachten tot zij aan de beurt was. Ze was 3x zo groot als normaal maar ze stond netjes stil :D .

Daarna het spel. De ballon opblazen kon ik rustig doen. Daarna langs de vlaggenlijn, ging prima. Ze was nog erg gespannen maar ze deed het zonder aarzeling. Over het doek, geen probleem. Slalommen was iets enger maar met een beetje overtuiging ging dat ook nog goed. Daarna gingen de paarden naast de bak die in het weiland stonden rennen -O- . Tsja.. daar sta je dan met je super gespannen jonge paard. Dit was net even teveel voor haar. Staart ging omhoog en neusgaten open en af en toe (1:30 in het filpmje) springt ze omhoog.

Toch ben ik erg trots op haar. Ondanks haar drukte hield te rekening met mij, liep netjes om mij heen in plaats van over me heen (een maand geleden zou ze zeker over mij heen zijn gelopen!). Als de paarden even iets minder gingen rennen deed ze weer enorm haar best om mee te werken met het spel.
Ben zeker geen eerste geworden, maar voor ons toch een hele prestatie aangezien ze me een maand geleden nog aanviel!

Trots op de foto's en ook trots op Bijoux!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:48

PaulinBijoux schreef:
Verslag 6-9-2014

Ik heb twee dagen (donderdag en vrijdag) rustig aan gedaan met Bijoux, donderdag omdat ze nog erg druk in haar hoofd was van het rijden en vrijdag omdat het vandaag een drukke dag zou worden. Vandaag is het namelijk de dag van de onderlinge wedstrijd *\o/*

Met het niveau van Bijoux is het natuurlijk een beetje te hoog gegrepen om op een dag als deze te gaan rijden. Allemaal tenten, luidsprekers, veel publiek. Dus dat hebben we lekker overgeslagen. Wat we wél konden doen was de fotoshoot en meedoen met het spel.

Dus Bijoux in de knotten gezet en mn wedstrijd jasje aan gedaan en op de foto! De foto's van de fotograaf heb ik nog niet (dat is een portretfoto) maar mijn vriendin heeft wel een paar foto's gemaakt zodat ik alvast een indruk had hoe we eruit zagen. Dit vind ik de leukste:

Dit is een mooie portret foto (ben aan het denken deze op canvas af te laten drukken :o )
[ Afbeelding ]

Toch ook wel een leuk plaatje:
[ Afbeelding ]

Kijk we kunnen een kunstje :j :
[ Afbeelding ]

Daarna was het tijd voor het spel onderdeel.
en meteen de reden dat ik geen tekenaar ben geworden :')
[ Afbeelding ]
Dus:
*Balon opblazen
*langs de vlaggenlijn, je mag niet over de balk ernaast heen
*over een doek
*slalom met ei
*was van de ene lijn naar de andere verplaatsen
*bal door het doel schoppen
*mini sprongetje
*appel happen en aan je paard voeren (Bijoux lust geen appels dus ik heb een wortel :') )

Bijoux stond al op springen van deze dag. Het was erg druk en slingers en ballonnen geven niet echt ontspanning :n . Bijoux deed enorm haar best om te doen wat er gevraagd werd: namelijk netjes wachten tot zij aan de beurt was. Ze was 3x zo groot als normaal maar ze stond netjes stil :D .

Daarna het spel. De ballon opblazen kon ik rustig doen. Daarna langs de vlaggenlijn, ging prima. Ze was nog erg gespannen maar ze deed het zonder aarzeling. Over het doek, geen probleem. Slalommen was iets enger maar met een beetje overtuiging ging dat ook nog goed. Daarna gingen de paarden naast de bak die in het weiland stonden rennen -O- . Tsja.. daar sta je dan met je super gespannen jonge paard. Dit was net even teveel voor haar. Staart ging omhoog en neusgaten open en af en toe (1:30 in het filpmje) springt ze omhoog.
[ Video ]
[ Video ]

Toch ben ik erg trots op haar. Ondanks haar drukte hield te rekening met mij, liep netjes om mij heen in plaats van over me heen (een maand geleden zou ze zeker over mij heen zijn gelopen!). Als de paarden even iets minder gingen rennen deed ze weer enorm haar best om mee te werken met het spel.
Ben zeker geen eerste geworden, maar voor ons toch een hele prestatie aangezien ze me een maand geleden nog aanviel!

Trots op de foto's en ook trots op Bijoux!

Hee wat leuk! Ik heb die 1e foto op fb voorbij zien komen, volgens mij had een instructeur hem geliked :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 07:28

Verslag 7-9-2014

Vinden jullie longeren ook zo saai? Zoeken jullie ook altijd manieren om dit zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken? Dan heb ik nu de oplossing voor jou!

Men neme:
* een paard (bij voorkeur redelijk groen met wat Arabisch bloed)
* een onderlinge wedstrijd
* een longeercirkel
* een longeersingel

Laat het paard een ochtend lang in het weiland naast de luidsprekers weken. Na ongeveer 4 uur is uw paard gereed om te knotten. Na het knotten laat u het paard op stal staan waar deze gemarineerd wordt in een gezonde portie stress. Laat het paard na nog 4 uur een spel parcours afleggen, bij voorkeur met rennende paarden in het weiland ernaast. Laat het paard daarna een nacht op stal overdenken wat er is gebeurd.

Zet het paard de dag erna wel op het weiland, maar samen met haar vermoeide vrienden die niet willen spelen. Laat haar energie nog minimaal 8 uur lekker opstapelen. Voor het extra effect: haal het paard uit het weiland en geef het nog een flinke portie energie in de vorm van bix.

Men garneren het product door eerst een borstel over het paard heen te halen en daarna een longeersingel om te doen op de poetsplaats. Breng het eindproduct naar de longeersingel. (Let op: met het losmaken van de touwen op de poetsplaats kan het paard naar voren schieten). Breng het paard naar de longeersingel en singel het goed aan. Laat het paard los en zong dat het hek goed dicht is.

Tada, een zelf longerend paard:

Nyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:21

Hahahah geweldig! Echt ideaal!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:33

Hahaha gekke merrie. Maar echt longeren en aan t werk zetten zal toch niet lukken zo helaas ;)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:42

hahahahaha zou dat ook bij koudbloed werken :P ?

echt geweldig hoe jij schrijft en ook geweldig hoe jullie vooruit gaan :D

By The Way : mooie foto's

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:53

PaulinBijoux schreef:
Verslag 7-9-2014

Vinden jullie longeren ook zo saai? Zoeken jullie ook altijd manieren om dit zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken? Dan heb ik nu de oplossing voor jou!

Men neme:
* een paard (bij voorkeur redelijk groen met wat Arabisch bloed)
* een onderlinge wedstrijd
* een longeercirkel
* een longeersingel

Laat het paard een ochtend lang in het weiland naast de luidsprekers weken. Na ongeveer 4 uur is uw paard gereed om te knotten. Na het knotten laat u het paard op stal staan waar deze gemarineerd wordt in een gezonde portie stress. Laat het paard na nog 4 uur een spel parcours afleggen, bij voorkeur met rennende paarden in het weiland ernaast. Laat het paard daarna een nacht op stal overdenken wat er is gebeurd.

Zet het paard de dag erna wel op het weiland, maar samen met haar vermoeide vrienden die niet willen spelen. Laat haar energie nog minimaal 8 uur lekker opstapelen. Voor het extra effect: haal het paard uit het weiland en geef het nog een flinke portie energie in de vorm van bix.

Men garneren het product door eerst een borstel over het paard heen te halen en daarna een longeersingel om te doen op de poetsplaats. Breng het eindproduct naar de longeersingel. (Let op: met het losmaken van de touwen op de poetsplaats kan het paard naar voren schieten). Breng het paard naar de longeersingel en singel het goed aan. Laat het paard los en zong dat het hek goed dicht is.

Tada, een zelf longerend paard:
[ Video ]

Ah ik vind Bijoux zo leuk <3 Ik ben fan van dr!

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:12

Je kan het mooi beschrijven :)