Een kijkje binnen bij een bijzondere manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:36

Bedankt voor alle leuke reacties en complimenten *D!
Voor mij is het heel normaal om vrijwilliger te zijn, ik doe het al zo ongeveer de helft van mijn leven.
Het is geweldig om samen met andere mensen (in dit geval gehandicapten) het geluk wat paarden je kunnen geven te ervaren.

Zoals Thesserd ook al zegt, het is moeilijk goede paarden te vinden voor de manege.
Zo hadden wij een keer een nieuw paard gekocht, ik had een advertentie hier op bokt gezien en het leek mij een geschikt paard. Een noriker van 5 jaar. Daar wezen kijken, ik heb een testritje gemaakt en iemand anders heeft heel veel lawaai gemaakt om te kijken of het paard er van onder de indruk zou zijn.
Alles leek helemaal goed, wij hadden er vertrouwen in, dus paard meegenomen. Ze wou absoluut niet in de trailer wat uiteindelijk wel gelukt is. Onderweg was het een groot drama, meerdere keren op de vluchtstrook moeten stoppen en ze was 2 keer over de stang heen gegaan met haar benen.
Helemaal gestresst kwam ze uit de trailer, en je kan je misschien voorstellen, zo'n noriker is vreselijk sterk. Ze was niet te houden.
Uiteindelijk blijkt het een super paard te zijn voor ons. Kinderen van 10 rijden zonder begeleiding op haar rond. Het is zelfs eens gebeurd dat een ruiter een epileptische aanval kreeg op haar. Ze heeft geen stap verzet tot de ruiter veilig op de grond stond. Geweldig *D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:40

superpony schreef:
Goed om even in de spotlights te zetten TS!

Bovenstaand zadel hebben ze ook bij SPGE waar mijn broer rijdt. SPGE is in Ermelo bij stal Ermelo.
Er wordt niet met huifbed gereden, maar met bovenstaand zadel, gewone zadels en er wordt aan duorijden gedaan.
Heel belangrijk is dat er een lift is op een soort plateau. Mijn broer gaat met de rolstoel op het plateau. Het paard wordt ernaast geparkeerd. Dan wordt hij met de lift overgeplaatst. Dat is in principe met een tilzak zoals veel gehandicapten ook thuis worden getild.
Mijn broer doet aan duorijden, want dat vind hij het prettigst. Dat wil zeggen dat iemand gaat zitten op ene dik kussen op een paard en hij ervoor komt te zitten.
Hij geniet er echt enorm van.
De paarden zijn vaak wel wat oudere paarden. De meeste stichtingen zijn afhankelijk van giften. Bij oude paarden betekend het helaas ook dat ze af en toe weer een paardje moeten missen. Meestal zijn het fjorden, haflingers en tinkers.

Het kan niet zonder vrijwilligers bestaan en je hebt er heel wat nodig. Bij verschillende stichtingen zie je jonge meiden die ernaast lopen en daar tegenover een keer een ritje mogen maken bijv.

Duo rijden ken ik inderdaad ook wel, wij noemen het dan back riding :D. Eerder heb ik ook wel achter een ruiter gezeten. Op dit moment hebben wij geen ruiters waarmee wij backriding doen.

Wij hebben eigenlijk niet heel veel oude paarden. De oude paarden die wij hebben zijn op jonge leeftijd bij ons gekomen. Er zal bij ons niet snel een nieuw paard komen wat 17+ is.
Dat is trouwens wel iets wat wij best vaak tegen komen. Afgedankte manege paarden die niet goed meer zijn voor de reguliere manege, die wij dan aangeboden krijgen.
Paarden met rug problemen e.d. terwijl het werk bij ons voor de paarden ook heel erg zwaar is. Mensen verkijken zich daar vaak op en denken 'ooh, die kan wel naar de manege voor gehandicapten wat rondjes in de week stappen'.
Voor wie het leuk vind, dit zijn onze paarden op dit moment:
http://spgij.nl/paarden.html

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:46

Super! Ik zat gewoon met tranen in m'n ogen naar het filmpje te kijken. Dit is pas genieten voor die mensen, heerlijk. En inderdaad, wat een onwijs brave paarden zeg, zulke zijn echt lastig te vinden. En heerlijk dat ze nu vakantie hebben. (Voor de paarden dan, de les klanten zullen het wel minder leuk vinden.. ) Mooi ook om te zien wat een hoop enthousiaste vrijwilligs er bij jullie rondlopen. En wat een mooie en lichte manege hebben jullie.
Ik ben zelf vrijwilliger bij de speciale lessen op een gewone manege. Wij hebben een groot probleem als één van de stevige braverds kreupel raakt o.i.d. en het is soms echt lastig genoeg vrijwilligers te vinden.

Ik was een tijdje geleden op een aangepaste manege waar ze ook het huifbedrijden deden, daar werd gezegd dat het voor de paarden en de mensen veel fijner is lange stukken rechtuit te gaan ipv steeds bochten te moeten maken in de bak. Zij hadden ook een dak boven het huifbed. Misschien iets om in de toekomst over na te denken?

santje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:51

Op verbeterpunten let ik niet omdat je zelf al aangeeft dat die er zijn dan weet je ook wat ze zijn.

Wat ik mooi vind om te zien is dat die mensen ook de kans krijgen om te kunnen/mogen rijden ondanks hun beperking. En idd mooi dat je vrijwilliger bent.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:52

san4nie schreef:
Super! Ik zat gewoon met tranen in m'n ogen naar het filmpje te kijken. Dit is pas genieten voor die mensen, heerlijk. En inderdaad, wat een onwijs brave paarden zeg, zulke zijn echt lastig te vinden. En heerlijk dat ze nu vakantie hebben. (Voor de paarden dan, de les klanten zullen het wel minder leuk vinden.. ) Mooi ook om te zien wat een hoop enthousiaste vrijwilligs er bij jullie rondlopen. En wat een mooie en lichte manege hebben jullie.
Ik ben zelf vrijwilliger bij de speciale lessen op een gewone manege. Wij hebben een groot probleem als één van de stevige braverds kreupel raakt o.i.d. en het is soms echt lastig genoeg vrijwilligers te vinden.

Ik was een tijdje geleden op een aangepaste manege waar ze ook het huifbedrijden deden, daar werd gezegd dat het voor de paarden en de mensen veel fijner is lange stukken rechtuit te gaan ipv steeds bochten te moeten maken in de bak. Zij hadden ook een dak boven het huifbed. Misschien iets om in de toekomst over na te denken?

Leuk dat jij ook vrijwilliger bent :D! Dat zie je best vaak, reguliere manege's die een paar aangepaste lessen aanbieden. Super!

Het is inderdaad beter om lange stukken te rijden, dat is ook de reden dat wij een vierkante bak hebben, die is speciaal aangelegd voor het huifbed. Er zijn manege's die inderdaad buiten rijden met het huifbed. Wij hebben daar helaas de mogelijkheden niet voor, onze paarden zijn braaf maar niet verkeersmak genoeg om met het huifbed naar buiten te gaan. Daarbij staat de manege midden in het dorp en is er geen mogelijkheid om lekker buiten te rijden. Of je gaat het dorp in of je moet langs drukke wegen.
Heel soms rijden wij met de paardrijlessen wel buiten en in de toekomst is het wel de bedoeling om met de menkar naar buiten te gaan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:22

Mjetterd schreef:
Leuk dat jij ook vrijwilliger bent :D! Dat zie je best vaak, reguliere manege's die een paar aangepaste lessen aanbieden. Super!

Het is inderdaad beter om lange stukken te rijden, dat is ook de reden dat wij een vierkante bak hebben, die is speciaal aangelegd voor het huifbed. Er zijn manege's die inderdaad buiten rijden met het huifbed. Wij hebben daar helaas de mogelijkheden niet voor, onze paarden zijn braaf maar niet verkeersmak genoeg om met het huifbed naar buiten te gaan. Daarbij staat de manege midden in het dorp en is er geen mogelijkheid om lekker buiten te rijden. Of je gaat het dorp in of je moet langs drukke wegen.
Heel soms rijden wij met de paardrijlessen wel buiten en in de toekomst is het wel de bedoeling om met de menkar naar buiten te gaan.

Ja, het is hartstikke leuk, alleen jammer dat onze dieren niet zo braaf zijn als die van jullie.. En onze lessers worden steeds "groter" waardoor het nog lastiger wordt..
Hoe stappen bij jullie de ruiters op het paard?

Oké, dat had ik helemaal niet gezien, dat jullie bak vierkant is. Natuurlijk heeft ook niet iedereen de luxe om zo naar buiten te kunnen gaan. Wij doen het ook niet hoor. Die manege zat zo'n beetje in het bos, waardoor dat makkelijk kon.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 17:00

san4nie schreef:
Mjetterd schreef:

Ja, het is hartstikke leuk, alleen jammer dat onze dieren niet zo braaf zijn als die van jullie.. En onze lessers worden steeds "groter" waardoor het nog lastiger wordt..
Hoe stappen bij jullie de ruiters op het paard?

Oké, dat had ik helemaal niet gezien, dat jullie bak vierkant is. Natuurlijk heeft ook niet iedereen de luxe om zo naar buiten te kunnen gaan. Wij doen het ook niet hoor. Die manege zat zo'n beetje in het bos, waardoor dat makkelijk kon.

Bij ons stappen ze verschillend op het paard.
Sommigen gewoon zoals elke ruiter, anderen met een opstapje (een breed trapje waar de vrijwilliger eventueel naast kan staan). We hebben ook een perron, die is ongeveer 1.50 hoog, dus dan staan ze gelijk aan de rug van het paard en hoeven ze niet omhoog. En we hebben nog een lift, om met tilzak op het paard getild te worden *D

superpony

Re: Een kijkje binnen bij een bijzondere manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:05

Nu het op een andere locatie is, zijn er ook wat jongere paarden en wordt er wat meer met ze gedaan, omdat het ook een gewone stal is. Vorige locatie was dit anders.
De stichtingen moeten het echt hebben van donaties en vrijwilligers. Paarde en plezier Kootwijk had laatst loten verkoop voor SPGE. Ze kregen ook even aandacht en gaven een demo. Je beseft zelf nuet dat mensen niet eens weten dat dit bestaat.

Waar ik zelf sta is een huifbed die regelmatig voor een instelling wordt gebruikt. De lift zit in de nok van het huifbed. Die gaat tussen 2 belgen. Ook super, maar het is allemaal niet even 1,2,3 gedaan, het kost tijd, geld en energie.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:17

Wauw, wat fantastisch dat mensen dit doen! _/-\o_