Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:40

Ik denk dat als je het zelf doet, je het al gauw normaal gaat vinden :+ Ik weet er zelf verder weinig vanaf. Wellicht als je het goed doet dat het niet meteen 'dierenmishandeling' is, maar zoals het op deze foto's er uit ziet... word ik ook niet echt blij van -O-

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:41

ik heb helemaal geen verstand van Hackneys en/of tuigpaarden, maar ik vind het er niet fijn uitzien, bahbahbah. Dit wil je toch niet voor je paard?!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:43

_maaike_D schreef:
Ik vraag mij af hoeveel bokkers daadwerkelijk schoenenwerk hebben gezien.
Uitgevoerd door een vakbekwaam trainer en met een geschikt paard

Ben jij het eens met de manier waarop het paard op de foto's wordt opgeknoopt?

Zoveel mensen gaan nu op hun achterste benen staan, laat dan zien hoe het wél diervriendelijk kan?!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:46

Gulpje schreef:
_maaike_D schreef:

Ben jij het eens met de manier waarop het paard op de foto's wordt opgeknoopt?

Zoveel mensen gaan nu op hun achterste benen staan, laat dan zien hoe het wél diervriendelijk kan?!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Deze foto's doen mij denken aan die nare saddlebred praktijken in de VS :(:)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:46

Ik oordeel niet over foto's, gemaakt van een filmpje, van ongelukkige momenten.
Betreft een rijder/trainer en paard welke ik niet ken.

1 moment of situatie zou niet voldoende moeten zijn om een hele trainingsmethode te veroordelen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:47

_maaike_D schreef:

Vind jij dat hier ook van toepassing dan? Zo op de foto's ?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:49

_maaike_D schreef:

1 moment of situatie zou niet voldoende moeten zijn om een hele trainingsmethode te veroordelen

Ik weet er te weinig van om over de hele methode te oordelen, maar als voorstander moet je het toch wel met me eens zijn dat de foto's op z'n minst een vrij onvriendelijk beeld geven?
Dan is het extra leerzaam als er mensen opstaan met bijvoorbeeld video voorbeelden en duidelijke uitleg hoe het wél moet.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:49

Ik ben ook benieuwd naar een filmpje van deze trainingsmethode. Ik heb er wel eens van gehoord maar ik had er nog nooit foto's van gezien. Ik vind het nogal bizar uitzien. Veel mensen schuiven dit nu af of op de mensport, maar sommige hogere dressuurpaarden worden hier ook mee getraind. Deze dressuurpaarden vind ik juist van voor veel kabaal maken en hebben van achter weinig actie. Dus of deze methode de achterhand activeert betwijfel ik nogal..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:50

MarjanB schreef:
_maaike_D schreef:

Vind jij dat hier ook van toepassing dan? Zo op de foto's ?

Dat is de vraag toch niet

Thesserd

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:55

De TS zei dat ze de naardere foto's maar achterwege heeft gehouden omdat ze niet wil dat dit een rel-topic wordt. Alle foto's geven een naar beeld begreep ik van de TS.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:56

Gulpje schreef:
_maaike_D schreef:

Ik weet er te weinig van om over de hele methode te oordelen, maar als voorstander moet je het toch wel met me eens zijn dat de foto's op z'n minst een vrij onvriendelijk beeld geven?
Dan is het extra leerzaam als er mensen opstaan met bijvoorbeeld video voorbeelden en duidelijke uitleg hoe het wél moet.

Het zijn zeker onvoordelige foto's.
En gezien er al een hoop vooroordelen over deze trainingen zijn begrijp ik dat dit doorgaans achter gesloten deuren gebeurt.

Tekst en uitleg is niet mijn afdeling.
De opleiding tot trainer is lang en er moet zwaar gewerkt en geincasseerd worden om kennis te verdienen.
Dit gooi ik niet ten grabbel op het almachtige internet, waar iedereen een oordeel klaar heeft, en het 'gelijk krijgen' hoger in het vaandel staat dan de kunst van het opleiden van een paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:57

@ Maaike_D TS vraagt zich af of de foto's een normaal beeld geven en hoe het in elkaar zit. Ik vraag me op mijn beurt weer af is dit op een vakkundige manier gedaan en is dit een normaal beeld. In mijn ogen namelijk niet maar goed het kan in de ogen van iemand die er dagelijks mee werkt wel en daar ben ik benieuwd naar. Het is geen aanval :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:02

_maaike_D schreef:

Geloof me, de ergste heeft ze niet geplaatst. Het was geen filmpje, maar foto's, sterk ingezoomd.
Ik heb er naar staan kijken en het deed me zeer aan mijn rug en nek. Een vluchtdier zijn benen opknopen :n
Het paard kon soms zijn voorbeen niet op de grond zetten omdat de ander vastgehouden werd in de lucht. Het ging zowat op de snuit.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:04

Naar mijn mening is dit geen ideaal beeld.
Zegt niets over 'kundigheid' van de rijder of geschiktheid van een paard.

Een heftig paard op een verkeerd moment geeft zulk beeld.
Het zijn nou eenmaal temperamentvolle dieren en een openbare ruimte met veel afleiding zal daaraan bijdragen.
Neonlight lijkt paard en rijder te kennen.
Wellicht kan zij daar over uitwijden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:04

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:06

Triest |(
Soms vergeten mensen dat een paard ook een dier is met gevoel. :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:06

Ik snap hieruit dat het een methode is die je in alle rust moet gebruiken en op een strand is die rust dus ver te zoeken. Helaas.. Denk dat het dier er dan ook niet beter op wordt, wat in mijn ogen het doel van trainen is.

Op die foto hierboven zie ik een relaxt ontspannen paard met ontspanning in de hals. Paard van het strand zie ik paniek en alles behalve ontspanning

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:07

Op die vraag kan ik wel antwoorden, het is geen normaal beeld. Een dier wat het schoenenwerk accepteert (en dan heb je er ook echt baat bij bij een training) ziet er anders uit. Ook zal kundig iemand het touw tijdig laten vieren zodat het wel het been goed op de grond kan plaatsen.

Maar, een dier moet het ook leren accepteren, en dat kan alleen door het te doen.

Ik ken inderdaad paard en rijder, maar ik ga me daar niet over uitweiden. Ik ken de combinatie van de wedstrijden, wedstrijden zijn anders dan trainingen (ook de hackney's gedragen zich anders), en bovendien weet ik niet wat voor een trainer hij is en hoe kundig hij daarin is. Als rijder is hij wel een bekwaam iemand, het paard kan erg druk en temperamentvol zijn op wedstrijden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:09

Ik vind het een raar gezicht en heb er moeite mee. Maar ik realiseer me dat dat mede komt omdat ik niet gewend ben aan deze methode.

Ik probeer een vergelijk te vinden waarmee ik wél bekend ben. De werking doet me wel wat aan een Thiedeman teugel denken. Deze begrenst ook binnen vooraf gestelde kaders. Omdat we daar aan gewend zijn vinden we dat beeld vaak minder 'erg' of normaler om naar te kijken.

edit:
Oh wacht, ik dacht dat de benen aan elkaar geknoopt zaten en dat er geen ruiterhand aan te pas komt?
Neonlight schreef:
Ook zal kundig iemand het touw tijdig laten vieren zodat het wel het been goed op de grond kan plaatsen.

Dan is het vergelijk met een slof misschien beter...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:12

Ik vind het er toch ook over gaan.
Misschien dat het beter kan dan deze foto's maar in hoeverre moeten we een paard zijn gangen gaan 'verbeteren' met touwtjes en wat nog allemaal? Het zijn geen marionetten he zeg, dit gaat er alleen nog maar om wat mensen graag zien van beweging lijkt mij.

Ik vind het niet kunnen en ik geloof nooit dat een paard hier echt beter van wordt of plezier in heeft...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:15

@ Neonlight, de foto hierboven die IR111 heeft geplaatst is denk ik wel een voorbeeld van hoe het goed gebruikt wordt of niet?

Ambervw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:16

Dit is een hulp teugel voor heckey's. Zo leren ze hun benen mooi op te tillen bij die heckney shows. Er zijn ook vriendelijkere manieren hiervoor maar dat duurt langer voordat ze het leren, dezen teugels doen geen pijn bij hetpaard, maar het is wel vervelend voor het paard . Dit doen mensen die willen dat het paard zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk kunnen lopen. Het is niet pijnlijk voor het paard maar op deze foto's gaat het er wel erg hard aan toe.
Laatst bijgewerkt door Ambervw1 op 08-07-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:17

De foto die hierboven staat is van een clinic waar ik bij ben geweest. Ik vond het er bij die man erg vriendelijk uit zien. Er werd goed uitgelegd waarvoor en hoe het werd gebruikt.

Het paard op de foto werd voor het eerst op deze manier getraind en had er duidelijk geen problemen mee. Ook werd er laten zien hoe het juist niet gedaan moest worden, hierbij werden de touwen te strak vastgehouden en ging het paard dan ook bijna op zijn snufferd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:20

Die foto toont inderdaad goed gebruik, en in het artikel wat erbij hoort (de link die eronder wordt geplaatst) zie je ook nog uitleg.

Sjaantje10, het is niet pijnlijk voor een paard om dit om te hebben. :n Er zit een soort van schoen om de hoeven, dan zouden de hoefschoenen ook pijnlijk zijn, en het katrol zit bevestigd aan een ring aan het schofttuig. Paard merkt helemaal niets van deze optoming.
Ook in training, bij goed gebruik, is het niet pijnlijk voor een paard.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:20

Bedankt voor de uitleg Neonlight! Maakt het allemaal een stuk duidelijker :)