Oortjes topic in het mooie Frankrijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:29

palousa_boy schreef:
Bij ons was het meer het moment en de omstandigheden die de keuze makkelijker maakte.
Mijn vrouw had al een huis gekocht hier, met het idee deze in de loop van de komende 10 jaar op te knappen in vakanties etc. Toen kon ik mijn vrouw ook nog niet. Klinkt heel lang geleden, maar stiekem is dat maar 2 jaar ;)

Afgelopen zomer heb ik het huis voor het eerst gezien, ook om te kijken of ik het wat vond en of ik er (later) in zou kunnen wonen, en of ik Frankrijk überhaupt wel zag zitten, want eigenlijk was ik er alleen nog maar op weg naar vakantie doorheen gereden, nog nooit echt in Frankrijk geweest.

De laatste paar maanden van vorig jaar zijn eigenlijk het punt geweest dat we hebben besloten om maar meteen te verhuizen.
Ik had het niet echt naar m'n zin op m'n werk, m'n vrouw zat thuis met een terugval in d'r burn-out van een jaar terug..
Dus toen besloten om de gok maar te wagen en deze kant op te vertrekken.
Lekker de rust opzoeken, weg uit de stress, geen 220 km per dag in de auto om bij je werk te komen, niet elke dag om 5 uur uit je bed..

Heerlijke rust, een prachtige omgeving ( wij zitten midden in Frankrijk) en heel belangrijk, geen stress, geen prestatiedruk, geen file etc etc :)

Wat vervelend dat het z'n rot periode was :(.. ik hoop dat het nu weer wat beter gaat!

De mentaliteit is in Frankrijk ook heel anders, en inderdaad wat je zegt, die rust en alles op het gemak. Ik hou daar van! Niet de hele dag haasten en aan allemaal eisen voldoen!

Hebben jullie het goed naar jullie zin? Valt het niet tegen? Hebben jullie wel werk? (Sorry voor de vele vragen hoor, maar vind het gewoon reuze interessant :o :o )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:43

palousa_boy inderdaad is de omgeving bij jullie ook erg leuk. Ik denk dat het niet zoveel anders eruit ziet als hier. Ik weet alleen niet of jullie net zoveel buiten rijd mogelijkheden hebben als wij hier. Jullie zijn welkom met de paarden hier maar weet wel dat mijn man niet meer galoppeert. Hij is bang om te vallen en voelt zich daar met zijn 71 ste jaar te oud voor hetgeen ik me wel kan voorstellen.

NikkiTimmi ik heb Gers gegoogeld en ligt een stuk zuidelijker. De vele foto’s van de omgeving zijn ook daar prachtig.

rocymax dank je voor je lieve berichtje <3

Pandora2 hahaha we zullen wel zien. Vervelend dat die wegen zo zijn bij jullie en dat asociaal gedrag hier
lizy29 hahaha die GSM

spookyskippy bedankt Spooky

Natascha1970 ik antwoord altijd elke dag iedereen Natas, vind het veel te leuk als mensen de moeite nemen om een reactie te plaatsen. Jep Hercule is lekker barok en cool. Ben het helemaal met je eens en de omgeving is inderdaad erg mooi ook al is Nl niet verkeerd. Het is in Nl gewoon een stuk drukker met alles en die stilte hier is zo gaaf. We zijn in vier jaar tijd pas twee keer mensen onderweg tegen gekomen en zelfs voor de paarden is dat altijd heel vreemd zo van: “wat doen jullie op ons pad?” :=

Danielleeee_ dank je wel

Mirranda ja dank je wel hij gaat heel erg lekker *-:)

xHaflinger met het verlangen begint altijd de emigratie dus wie weet in de toekomst. Kijk als jij (tand) arts bent of slager of een ander zelfstandig beroep hebt kun je gewoon je eigen zaak beginnen of praktijk. Anders zul je toch iets in de horeca, toerisme moeten beginnen want hier in Frankrijk geldt bij sollicitaties: “eigen volk eerst”. Dus dat is nog niet zo simpel om dan iets te beginnen. De rust hier is inderdaad heerlijk en afhankelijk van het gebied kan de mentaliteit heel erg open zijn. Hier worden buitenlanders gemakkelijk opgenomen want men beseft heel goed op het platteland dat zonder de buitenlanders (Engelse, Belgen, Nederlanders e.a) het hele gebied leeg zal zijn en verpauperen. De buitenlanders knappen ook alle oude huizen prachtig op en dat ziet er gewoon mooi uit. Dus ook voor de economie is het goed.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:43

pien_2010 schreef:
TammyVN klinkt goed Tammy. Waar zitten je ouders ongeveer?

Les Quarts, in de buurt van Nevers. (Ik heb even op google maps gekeken maar er zijn iets van 5 Les Quarts dus ik weet even niet zo goed welke haha).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:23

_xHaflinger schreef:
Wat vervelend dat het z'n rot periode was :(.. ik hoop dat het nu weer wat beter gaat!

De mentaliteit is in Frankrijk ook heel anders, en inderdaad wat je zegt, die rust en alles op het gemak. Ik hou daar van! Niet de hele dag haasten en aan allemaal eisen voldoen!

Hebben jullie het goed naar jullie zin? Valt het niet tegen? Hebben jullie wel werk? (Sorry voor de vele vragen hoor, maar vind het gewoon reuze interessant :o :o )

Haha ja het gaat steeds beter. Maar een burn-out heeft gewoon veel tijd nodig, dat ging in Nederland niet meer lukken.

Wat pien ook zegt, hier op het platte land zijn ze een stuk opener dan in de stad, maar dat heb je eigenlijk in nl ook al. Stadsmensen staan hier dus ook gewoon bekend als stug.

Maar wij hebben het hier goed naar ons zin. Werk hebben we nog niet echt maar als straks het huis klaar is, gaan we daar wat meer op oriënteren. We willen uiteindelijk iets met toerisme gaan doen, en dan met de sportieve toerist. Rondritten met paarden, mountainbiken, kanoën en dat soort dingen.
Misschien gaan we er dan later nog cursussen ofzo bij doen.
En als er vraag naar is, ga ik met m'n trekpaard aan het werk in het bos of op het land.

Eigenlijk kan het dus nog alle kanten op gaan ;) daar zijn we zelf nog niet helemaal uit.

@pien, wat betreft het buitenrijden, de oude weggetjes (chemins) worden steeds meer weer in bezit van de gemeente of opengesteld door de boer voor openbaar gebruik. Hier zijn we zelf ook druk mee bezig om bijvoorbeeld met een groepje mensen de paden weer begaanbaar maken door het verwijderen van overwoekering. Verder kom je onderweg bij de wat langere routes ook door kleine dorpjes, maar zo ver zijn wij nog niet geweest met de paarden.
Wat we tot nu toe gereden hebben is een stukje tussen wat weilanden door, dan kom je uit in het bos, daar een rondje, en via het weiland weer terug.

Maar ik moet een keer op de fiets wat rond gaan rijden, en kijken wat er allemaal open is aan paden en hoe je meerdere routes kan combineren afhankelijk van hoe lang je wilt rijden.
Daarbij rijden wij eigenlijk veel te weinig. De paarden staan hier bijna een half jaar en hebben in het bos nog niet gegaloppeerd (ook omdat het gewoon te ongelijk is door de vele regen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 17:18

Nevers ligt iets hoger namelijk in Bourgondië en als je de afbeeldingen ziet is ook erg prachtig. Leuke vakanties dus voor jou Tammy zo bij je ouders.
Ja Palousaboy hier zijn dus al heel veel weggetjes en ik heb ze zelf ook gevonden door in het begin vooral op de fiets de routes voor te bereiden. Want we keken dan thuis van te voren op de kaart, maar het gebeurt toch wel eens dat de straatjes dood lopen en de kaart niet klopt. Als ik nu iets nieuws wil doe ik het zelfde, ik zoek de route op de kaart, pak de fiets en daarna de eerste keer rijd ik de route alleen met Hercule (is zo'n relaxt paard). Daarna pas neem ik iemand anders mee op Hercule en ga ik op Polie. Ik rijd altijd voorop en de paarden weten niet beter dat het paard waar ik op zit voor ga. :o (ook als jullie dus met de paarden komen P boy :o ).
Het voordeel van Hercule is dat ik op mijn gemak de risico's kan inschatten en weet wat te verwachten. B.v. de eerste keer toen ik met hem over de dam ging was er een tractor die water uit het meertje haalde. Dan kijken we daar eerst eens rustig naar. De boer zette het apparaat eventjes uit en wij konden er langs. Als ik dit zie met Polie dan ga ik er niet langs want is allemaal heel smal en zij kan dan toch wat onberekenbaarder zijn en ik zit niet te wachten op een duik.

Anoniem

Re: Oortjes topic in het mooie Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:32

Palousa- boy, geweldig, maar wat doe je dan nu voor de kost?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:01

Vandaag Engelse vrienden (weer anderen) dit topic laten lezen. Behalve dat ze het heel mooi vonden kwam ook de vraag of ik hun huis ook tussen de oortjes wil komen fotograferen. Geen probleem want hun huis ligt zo verschrikkelijk afgelegen en idyllisch. MAAR hier was het vanavond noodweer en overdag veel regen dus ik moet even wachten. Dus toch nog paar foto's komen erbij. NOg even geduld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:03

pien_2010 schreef:
Vandaag Engelse vrienden (weer anderen) dit topic laten lezen. Behalve dat ze het heel mooi vonden kwam ook de vraag of ik hun huis ook tussen de oortjes wil komen fotograferen. Geen probleem want hun huis ligt zo verschrikkelijk afgelegen en idyllisch. MAAR hier was het vanavond noodweer en overdag veel regen dus ik moet even wachten. Dus toch nog paar foto's komen erbij. NOg even geduld.

geen schade bij jullie?Hier was het noodweer,alles staat nog overeind gelukkig...Paarden op tijd binnen.

Ik kijk uit naar de volgende oortjes foto!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:16

pien_2010 schreef:

Ik leg alvast een paar kwijldoekjes klaar := :D

Hoop dat jullie geen schade hebben ! Zag het al op buienradar en meteo-info dat de hel losbarstte boven la France :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:16

Had net telefoon uit Madrid, noodweer....

En ik wil Regen, steeds 6 druppels.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:17

Pien, we wachten in spanning af.... ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 22:22

Het ging even enorm te keer. Ik was zo bang dat de bomen om zouden gaan dat ik met spoed de draad open heb gegooid en de hele tuin zodat de paarden zouden kunnen vluchten. Hercule stond in de inloop stal, Polie stond in de luwte maar het ging gelukkig goed. Toen het over was de paarden nog even laten grazen en ze toen in de paddock gezet maar ik laat de stroom eraf mocht er nog meer onweer komen. Het ging wel heel heftig zeg. Wouw. Fijn Geerke dat het ook goed ging bij jullie.
Russel pak maar een hele keukenrol want ik vind "Le Bost" een echt verhaal apart, zo gaaf... <3

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:05

Pandora2 schreef:
pien_2010 schreef:

Ik leg alvast een paar kwijldoekjes klaar := :D

Kwijldoekjes is dat wel genoeg? Ik neem er wel een emmer bij!

Laat de volgende foto's maar komen, jaloers ben ik nu toch al!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:55

Hier is het ook verschrikkelijk weer geweest.
Maar we hebben binnen geen plek voor 4 paarden, en 2 er tussenuit trekken is ook niet zo'n goed plan.

Maar op heel veel water in de wei hebben we geen schade.

Nu schijnt de zon weer vol op :)

@russel, we hadden nog wat spaargeld dus werken niet echt. Verder krijgen we nog salaris uit nl. (Verdere details laat ik even weg, blijft toch internet hè ;) )

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:02

Hier hadden ze noodweer voorspeld, maar gelukkig meer dan wolkjes en koud is er niet geweest. Mijn schoonouders wonen in een dorpje bij Madrid en daar heeft het gehoosd idd, en vlakbij (Navacerrada) heeft het weer gesneeuwd :=

Gelukkig dat er bij jullie, P. Boy en Geerke alles ok is gebleven. Raar weertje hebben we aldoor.

Ik wacht ook af op de volgende oortjes fotos Pien, wil het andere huisje dolgraag zien. Vind het zo gaaf <3

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:46

Grappig dat jullie verkennen op de fiets! Dat hoef ik hier niet te proberen want ik rol gewoon terug uit de berg af haha. Ik ga dus gewoon met de paarden op pad en zie wel waar ik beland. Zelf heb ik geen schrik en de paarden zijn meestal ook braaf.

Het is hier gister ook echt helemaal los gegaan! Nu hoor ik alweer donder. En ik moet buiten wezen... Schiet niet hard op. De paarden staan nu trouwens in een open veld waar ze wel een aantal hele hoge bomen hebben om te schuilen maar meer kan ik er ook niet van maken. Ze doen dat wel braaf verder aar onweer vind ik wel eng.

Ik dacht maandag me camera even mee te nemen. ligt ie in de auto klaar, ben ik hem vergeten dus...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:40

Dan zou ik even m'n fiets een keer nakijken leonie ;)

Hier hebben we toch ook flinke klimmen en afdalingen en dat is met de mountainbike aardig te doen. Natuurlijk niet met een stadsfiets, die valt de eerste ronde al uit elkaar.
Nadeel hier is dat sommige paadjes zo smal zijn dat je soms met je paard niet eens kan keren.
Soms loopt het ook dood op een hek dat dan van heel dun ijzerdraadje gemaakt is, daar rijd ik dan liever met m'n fiets tegenaan dan met m'n paard. :)

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:26

Wat een mooie omgeving en mooie foto's.
Zou willen dat dat hier zo was.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:32

kan ik niet op vakantie bij jou? :~ :~
jeetje wat een heerlijke omgeving <3

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:33

Haha dat ligt niet aan mijn fiets maar aan mijn benen :D Ik ben niet zo een goede fietser. De ijzerdraadjes zijn inderdaad naar, maar staan wel altijd aan de rand van een land, dus dan let ik sowieso goed op.
En als het te smal word, zie ik dat vaak vooraf, en daarbij vinden mijn paarden dat draaien op hun plek ook gewoon kan. Dus ik kom er eigenlijk altijd goed mee weg.

Hier is nog plek hoor Ziva ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 19:40

gerban Gerban hopelijk heb je morgen de emmer nodig. Als het weer het toelaat dan ga ik morgen weer foto’s maken van het huis van onze vrienden.

palousa_boy tja bij ons kunnen ze niet eens naar een binnenstal. Wij hebben buiten inloop stalletjes die altijd open zijn. Kijk als de bliksem in de stal inslaat is het ook fout. Ik ben altijd blij als ik na onweer de twee fris en fruitig er bij staan.

rocymax je zult zeker van het HUIS (is echt groot) houden en zeker het afgelegen plekje waarvan ik hoop dat ik dat in beeld kan brengen.

leonie87 weet waar je aan begint Leonie met je camera want het is echt wel een heel werkje hoor.

palousa_boy ik vind het gewoon gemakkelijker met de fiets en de kaart in de hand. Die van mij kunnen ook op een dubbeltje draaien als het moet.

stalbluemoon toch vind ik Boxtel e.o ook mooi, maar ik snap wat je bedoelt.

xZiva_hahaha Leonie is zeker blij met je en daar lijkt de omgeving heel erg op hier.

Nu hopelijk kan ik morgen mijn belofte waarmaken. Ligt echt aan het weer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:44

Heerlijk om zo me te kunnen lezen over een aantal levens in frankrijk.
Op jonge leeftijd mijn hart verloren aan dit land (de natuur).
Mooi om te zien dat anderen mijn droom hebben waargemaakt!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:46

Ik ben benieuwd, Pien.

Hier ook vandaag op ontdekking uit geweest, wilde kijken of ik een stuk bos in kan, ik kon er iig goed langs en een stukje ook in, de rest moet ik ook met de fiets o.i.d. of dochter met pony d'r in sturen, hahaha, eerste bos hier bij ons is ook niet te doen met de paarden, sowieso is die van mij 1.80 en als er dan geen echte paden zijn is dit lastig, het "nieuwe" bos ligt ook erg op een helling, dus wilde het even niet in m'n uppie uit gaan proberen, dus ff iemand mee nemen.
Wij heb iets verder ook bos en uitgestrekte heide, maar wil nog even opbouwen met het oudje, dus als het meteen achterom kan, dan graag.
Wel nog mooi een ree gezien en blij dat ik ook weer goed in m'n uppie op pad kan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:36

pien_2010 schreef:
xZiva_hahaha Leonie is zeker blij met je en daar lijkt de omgeving heel erg op hier.

waar kan ik mijn vakantie boeken? :D :+

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:56

Hartelijk dank voor al je mooie berichten! Ik kan er erg van genieten!