Valk merrie Deepani's Sirana (v. Don Cremello du Bois)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:42

Snoevie schreef:
Ik denk niet dat al het commentaar wat niet 'positief' is als zeuren gezien moet worden. Er staan denk ik zeker wel nuttige tips tussen,waarvan je natuurlijk hoopt dat ze opgepikt gaan worden,je opent natuurlijk niet voor niets een topic.

Verder lijkt me dat alles wat nuttig kan zijn al gezegd is.

Ik kan alleen maar zeggen dat het een erg mooie pony is :)

Mijn post was inderdaad zeker niet bedoeld om te zeuren.... maar juist als tip met wat ik zie... ik hoop (en heb van ts een pb gehad) dat ze er mee aan de slag kan...

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:43

Maar het gaat hem bij de meesten (en ook bij mij), vooral om de combinatie jong en de manier waarop ts rijdt/het paard loopt/en de gedachten van TS. Daarnaast is ook die binnenbak nog veelste zwaar en reageert ts vrij vlak op het commentaar (wat natuurlijk volledig aan haar is).

En ook ik vind het niet zo'n fijn beeld, ik zou in ieder geval niet 'blij' zijn met zulke foto's. Ik zou er dan ook geen topic van maken, maar gaan bedenken, met hulp, hoe ik dit zou gaan aanpakken. Maar ts ziet het anders, denk ik.

Ik heb ook het idee, bij de foto's, dat je al best heel zwaar zit. Het ziet er allemaal erg gedwongen uit en niet alsof het bij je pony vandaan komt.

Als je pony op deze foto's 5 was geweest, had ik precies hetzelfde gezegd. Het is zonde dat dat dan nu al gezegd moet worden, maar werk eraan, nu kan het nog!

Tuurlijk is een jong paard lastig, en zijn foto's moeilijk te beoordelen. Maar ik denk wel dat het een stuk fijner kan. En dat begint al met niet meer in die binnenbak te komen, ook aan de longe niet..

Succes.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:44

Gave pony, hoor! Kan ook prachtig lopen! Mijn pony (net drie) is ook al onder zadel, en mijn andere had ik ook met drie onder het zadel lopen. Geen probleem! Enige tip die ik kan geven is je handen ietsjes lager en onafhankelijker houden van de pony. Laat de pony zelf maar kiezen waar ze haar hoofd wil dragen, later kan je dit nog wel instellen, maar ik snap dat dit de eerste keren nog erg lastig is. Gewoon werken aan de balans (en dat is al best goed voor een drie-jarige), en jullie worden een super combinatie!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:49

Jeetje wat een reacties allemaal. Onvolgroeide ruggen en wervels, dat is met 5 nog zo. De eerste die zn paard pas met 6 zadelmak gemaakt heeft mag zich hier melden. Pony doet nu vrij weinig als ik het lees. Dat zou ik zo houden en afwisselen met longeren, lekker los en richting lang laag laten zoeken, zodat ze op die manier balans kan vinden. Ze is nog weinig bespierd op de achterhand en onderrug, wat niet abnormaal is voor zo n jong dier. Daardoor heeft ze moeite om zichzelf te dragen en haar achterhand er goed onder te brengen. Probeer zeker hier wat bespiering op te bouwen en ev het voer aan te passen ivm spieropbouw want de groei vraagt ook nog veel. Vroeger maakten we ook rond die leeftijd zadelmak waarna ze weer een zomertje het land op gingen. Dat zou ik zeker ook overwegen.
Verder is ze gaaf, mooi dier met een fijn braaf karakter erop als ik het zo lees.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:50

Crista schreef:
Hele mooie merrie maar sorry vindt het alles behalve een fijn beeld.

in die bak komt de pony, zoals al eerder gezegd, amper vooruit.

ook vindt ik de hoofd hals houding heeeel fout. Valse knik en heel erg in een eigen houding, in combinatie met jou vreemde hand houding.
Nee sorry, geen fijn gezicht.

zoek de lengte op met deze pony, doe desnoods een stapje terug en ga met longeren nog even trainen op de ontspanning van de hals. Ze is nog zo jong, je kan er nog jaaaaren op zitten.

liever wat langer investeren op de voorbereiding als nu in een valse knik en foute houding door rijden en haar hier straks niet meer uit krijgen.

Helemaal mee eens.
Waarom moet het nou allemaal snel snel snel? Wees zuinig op je leuke pony en laat hem ook genieten en ontdekken en ontspannen wbt het werken onder het zadel...

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:58

Cemlys schreef:
Jeetje wat een reacties allemaal. Onvolgroeide ruggen en wervels, dat is met 5 nog zo. De eerste die zn paard pas met 6 zadelmak gemaakt heeft mag zich hier melden. Pony doet nu vrij weinig als ik het lees. Dat zou ik zo houden en afwisselen met longeren, lekker los en richting lang laag laten zoeken, zodat ze op die manier balans kan vinden. Ze is nog weinig bespierd op de achterhand en onderrug, wat niet abnormaal is voor zo n jong dier. Daardoor heeft ze moeite om zichzelf te dragen en haar achterhand er goed onder te brengen. Probeer zeker hier wat bespiering op te bouwen en ev het voer aan te passen ivm spieropbouw want de groei vraagt ook nog veel. Vroeger maakten we ook rond die leeftijd zadelmak waarna ze weer een zomertje het land op gingen. Dat zou ik zeker ook overwegen.
Verder is ze gaaf, mooi dier met een fijn braaf karakter erop als ik het zo lees.

Ik meld mij! :+

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:01

Vivian__ schreef:
Cemlys schreef:

Ik meld mij! :+

Ik ook!! En Hoeveel wil je er nog meer hebben hebben? Het verschild nog wel eens... maar echt trainen gaan we sowieso pas tussen 5/6. Gelukkig weten steeds meer mensen beter....

Brievenbus

Re: Valk merrie Deepani's Sirana (v. Don Cremello du Bois)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:03

Met 3 jaar was hij nog veel te puppy in zn hoofd. Nu is hij iets volwassener en loopt hij fijner :) daarbij kent hij zijn lichaam ook beter.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:07

Rachel_x schreef:
_Fer_ schreef:

filmpje rij ik haar juist met hele lange teugel....ze heeft alle vrijheid om haar koppie in de lucht te doen ;)

Misschien wel een langere teugel, maar door je handgebruik heeft ze niet echt een andere keus dan naar beneden te gaan. Maargoed, ieder zijn ding :j

Ik las hangbuik :+

Mooi paardje, maar ik ben 't wel met de rest eens....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:11

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:24

Ben het niet eens met je rijstijl op zo'n jonkie qua strenge en hoge handhouding in plaats van opzoeken dat je merrie lang laag loopt. Maar wauw wat heb je een prachtige pony onder je! Die kan zich onder zadel nog heel mooi ontwikkelen :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:31

Je hebt een prachtige pony... je zult er vast ook genoeg voor betaald hebben, doe jezelf en je pony een plezier en zorg ervoor dat jullie een lange gezonde toekomst tegemoet gaan.

Die opmerkingen die hier geplaatst zijn, zijn niet leuk.... maar wel oprecht bedoeld om je aan het denken te zetten en te zorgen dat je daardoor nog lang kunt genieten van je paardje... het is niet voor niets dat zovele je er op proberen te wijzen...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:33

Gut, bokt is weer lekker bezig hoor! Volgens mij worden er genoeg paarden met 3 jaar ingereden dus beetje flauw om hier zo over te vallen met z'n allen.

Volgens mij is er wel genoeg gezegd en ik hoop dat TS iets doet met de tips over haar rijstijl. Probeer je handen rustiger te houden, dat maakt het voor je pony makkelijker. De tip over een bokriempje aan t zadel of neckrope / halstertouw om de nek is denk ik best een goede, maakt het voor jezelf wellicht ook makkelijker.

Ik zie TS nergens echt bewust trekken, maar door een wat onrustigere zit is je verbinding niet erg constant en geef je waarschijnlijk onbedoeld steeds rukjes in de mond, wat niet erg prettig is voor je pony en ook niet erg prettig oogt. Handen wat lager en proberen je zit rustiger te krijgen gaat wel helpen denk ik.

Je hebt in ieder geval een hele leuke pony, hopelijk komen jullie (met fijne begeleiding) een heel eind!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:33

Je hebt een plaatje van een pony en wat is ze braaf <3 Eentje waar veel toekomst in zit en waar je zuinig op moet zijn :o

Heb wel wat tips voor je. Probeer aan jullie balans te werken wat voor jou geld als aan een onafhankelijke zit werken. Zodra je pony even swabbert ben jij je balans al kwijt.
Zorg dat jij goed in balans bent dan is het voor je pony ook makkelijker om in balans te lopen.
Probeer je handen wat lager te houden zo kan je beter toestaan en probeer je pony de ruimte te geven om op eigen benen te lopen.

Voorwaarts is belangrijk dus daar ben je goed meebezig! Door haar meer ruimte te geven wordt het ook een stuk makkelijker voor haar om naar voren te kunnen.

Tot slot lijkt het net op de foto's als of je aan het doorzitten bent. Hier kun je beter mee wachten. Lekker blijven lichtrijden tot ze beter ontwikkeld is in bespiering.

Hoop dat je wat met de tips gaat doen :D

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:34

Leuk en knap dier! :)
Weer een prachtige nakomeling van DC Du Bois!

Wordt alleen van het rijden niet zo vrolijk -O- , sinds Maart pas onder het zadel en dan rijd je haar nu al zo..
Geef haar veel meer lucht aan de voorkant, laat haar veel meer op eigen benen rijden en let op je zit, je belemmert haar veel te veel in haar lijf...

Wat was de reden om haar meteen al op haar 3de te gaan beleren?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:38

sorry, het lijkt alsof je al doorzit op de pony vind het allesbehalve goed eruit zien, pony drukt de rug weg en drukt ook de hals eruit, zou eerst maar eens laag en voorwaarts beginnen ook al lijkt het alsof de pony nageeflijk loopt ik zie het er niet aan terug.

Jammer van zo leuke pony, maar de basis is ver te zoeken.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 11:44

Niet om het 1 of ander hoor... kan de berichten niet meer echt bijhouden maar iedereen heeft het over je moet haar zus en zo rijden....

eerlijk gezegd kom ik nog niet echt aan rijden toe...ik ZIT erop en meer niet... ze draaft een paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom... we stappen en ze is klaar...

dus alle goed bedoelde berichten met je moet haar neerwaarts rijden e.d. ... vooralsnog is mijn doel alleen nog voorwaarts... we zijn nog helemaal niet zo ver dat ik haar hoger / lager/ ronder weet ik veel wat kan instellen...

heeft ook wat meer tijd nodig als 6x erop zitten om goede balans te vinden... maar denk dat de mensen die regelmatig jonge pony's rijden dat wel begrijpen

Neon schreef:
Je hebt een prachtige pony... je zult er vast ook genoeg voor betaald hebben,

Thnx !!! heb er idd ontzettend veel voor betaald (ben bijna bankroet) !!! Zou zeker zonde zijn als t nix zou worden
heb ik zoveel geld voor nix uitgegeven :+

(uit zo'n reactie blijkt alweer dat mensen niet eens meer mijn openingspost lezen... wat dus idd betekent dat ik op sommige mensen niet inga)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:56

_Fer_ schreef:
we zijn nog helemaal niet zo ver dat ik haar hoger / lager/ ronder weet ik veel wat kan instellen...
)

Juist dan zou ik haar van voren los laten, laat haar maar aan de lange teugel draven :)

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:15

Heel gaaf paard! Ben gek op Cremello baby's :D
Maar ik vind het geen fijn beeld. Redenen hier boven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:23

OP gelezen én reacties gelezen :

Ik vind het ontzettend jammer dat dit dier al zo vroeg is ingereden en dan ook nog eens gelijk zo dressuurmatig aan de gang moet...
Dit had ik niet verwacht...

Laat dit dier toch lekker jong zijn... begin met die basis en laat dat hoofd met rust...
Dit geeft geen fijn beeld en dit is niet de manier waarmee je om moet gaan met een jong dier..
Ik heb zelf meerdere jongen dieren ingereden, nádat ze 3/4 jaar of zelfs ouder waren... En dan deed ik niéts met het hoofd...
Bij jouw foto's zie ik gewoon direct teugeldruk, en niet zeggen dat het niet zo is, de bakstukken liggen niet recht naar het bit, maar staan schuin naar jou toe.. Ook je handen geven aan dat je flink contact hebt met de mond,hierop reageert de brave pony door in de krul te gaan.

En áls het zo is dat ze dit zelf doet, druk wég en been! Dat hoofd omhoog, want dan hangt ze nu gewoon in je hand....

Ga werken aan ontspanning, en láát dat hoofd voor wat het is...
Ik weet hoe lastig het is als je een werkwillig dier hebt, maar je hebt er straks veel profijt van.

Ik vind het een pracht van een poown en ik denk dat jullie het heus ver gaan schoppen! :)

Vivian__ schreef:
Cemlys schreef:
De eerste die zn paard pas met 6 zadelmak gemaakt heeft mag zich hier melden.

Mag ik?

Eentje was 7, en was er gewoon nóg niet aan toe.. is nu 9 en onder t zadel. Rij ik tevens niet meer.
En een ander is met 6.5 onder t zadel gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:29

_Fer_ schreef:
Niet om het 1 of ander hoor... kan de berichten niet meer echt bijhouden maar iedereen heeft het over je moet haar zus en zo rijden....

eerlijk gezegd kom ik nog niet echt aan rijden toe...ik ZIT erop en meer niet... ze draaft een paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom... we stappen en ze is klaar...

dus alle goed bedoelde berichten met je moet haar neerwaarts rijden e.d. ... vooralsnog is mijn doel alleen nog voorwaarts... we zijn nog helemaal niet zo ver dat ik haar hoger / lager/ ronder weet ik veel wat kan instellen...

heeft ook wat meer tijd nodig als 6x erop zitten om goede balans te vinden... maar denk dat de mensen die regelmatig jonge pony's rijden dat wel begrijpen

Super dat je het zo rustig aan doet! En heel goed om eerst aan het voorwaartse te werken. Maar hou er rekening mee dat die keer in die kleine binnenbak eigenlijk helemaal geen lage belasting was. Als iets moeilijk is voor een jong paard, is het wendingen rijden. En in die kleine bak moet je pony dat eigenlijk continu. Je rijdt dan maar een paar rondjes, maar rondjes waarin je veel vergt. Je kunt in zo'n kleine bak dus ook nauwelijks aan een constant en mooi voorwaarts tempo werken.
Maar misschien rij je niet meer in die bak, hou je hier al lang rekening mee en schrijf ik dus eigenlijk iets overbodigs op. Je hebt immers de laatste keren in de buitenbak gereden, schreef je. Het is soms lastig om via een medium als dit in te schatten wat iemand al weet, kan en doet.

En in het algemeen: Ik kan me voorstellen dat sommige rijkunstige tips en het soms snoeiharde commentaar maken dat je er even tabak van hebt. Zou ik ook hebben. Je doet wat je doet tenslotte met de beste bedoelingen, naar je beste inzichten en wat we hier zien is uiteindelijk maar een momentopname.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:33

Wat een schoonheid van een pony! Dat wordt wat als ze straks lekker spieren heeft!

Ik heb de op gelezen, en alle bijkomende reacties. Ook ik vind op de foto's je poown erg hoofd met haar hoofd lopen, maar zoals je zelf aangeeft kwam dat door haarzelf.
Uit nieuwsgierigheid het filmpje maar even bekeken.. Daar vind ik haar 1000 x beter lopen. Daar loopt ze veel lager met haar hoofd. Ook te diep, maar dat is duidelijk dat ze dat zelf opzoekt. Maar wel lekker laag. Daar heb jij je handen ook lager en breder. Op de foto's een heel verschil.
Niet omdat ik het er allemaal nog eens in wil wrijven, absoluut niet. Maar meer misschien als tip, om het filmpje zelf eens te vergelijken met de foto's. En dan kijken wat er veranderd is en waar je naar terug kan werken. Het punt is namelijk dat als je haar nu zo hoog instelt dat ze dat zelf als gewoonte aan gaat leren, ze verwacht dat jij dat van haar verwacht. Terwijl je, als je laag en rond als basis hebt, je veel meer kunt spelen en afwisselen :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:53

Toen ik begon met jonge paarden beleren maakten we ze bij de fokker met 2,5 jaar zadelmak, ze konden dan links/rechtsom stap, draf, galop en het stuur zat erop. Daarna gingen ze een half jaar de wei in en vervolgens weer terug gingen ze echt aan het werk. Geen van die paarden hebben rug problemen gekregen en zijn nog steeds op hogere leeftijd actief in de sport. Het is dan ook van de laatste jaren dat veel mensen hun paarden later beleren. Maar of er nu echt minder blessure leed is vraag ik me regelmatig af.

Deze pony kruipt zelf achter de teugel en komt vanzelf wel meer op lengte als ze wat balans vind door lekker voorwaarts te rijden. Buiten rechte stukken rijden achter een ander aan wil ook wel vaak werken. Ik denk dat TS goed bezig is, ieder begin is moeilijk. Ik zie zelf liever een jong paard dat te diep loopt, als een paard dat heel stug door het lijf is

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:02

Jolliegirl schreef:
OP gelezen én reacties gelezen :

Ik vind het ontzettend jammer dat dit dier al zo vroeg is ingereden en dan ook nog eens gelijk zo dressuurmatig aan de gang moet...
Dit had ik niet verwacht...

Laat dit dier toch lekker jong zijn... begin met die basis en laat dat hoofd met rust...
Dit geeft geen fijn beeld en dit is niet de manier waarmee je om moet gaan met een jong dier..
Ik heb zelf meerdere jongen dieren ingereden, nádat ze 3/4 jaar of zelfs ouder waren... En dan deed ik niéts met het hoofd...
Bij jouw foto's zie ik gewoon direct teugeldruk, en niet zeggen dat het niet zo is, de bakstukken liggen niet recht naar het bit, maar staan schuin naar jou toe.. Ook je handen geven aan dat je flink contact hebt met de mond,hierop reageert de brave pony door in de krul te gaan.

En áls het zo is dat ze dit zelf doet, druk wég en been! Dat hoofd omhoog, want dan hangt ze nu gewoon in je hand....

Ga werken aan ontspanning, en láát dat hoofd voor wat het is...
Ik weet hoe lastig het is als je een werkwillig dier hebt, maar je hebt er straks veel profijt van.

Ik vind het een pracht van een poown en ik denk dat jullie het heus ver gaan schoppen! :)

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:07

Vroeger ging bokt (terecht) zeuren als je op een twee jarige stapte... Nu mag 3 ook ineens niet meer :?
Manier van rijden spreekt me niet aan, maar het gedoe om de leeftijd vind ik een beetje (boel) overdreven