Een dagje training aan de longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeNienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:11

Peelie schreef:
Nash is ook nog niet zo lang beleerd en doorgereden. Sinds april 2013 is hij echt onder het zadel doorgereden.

Je kunt aan jouw paardje wel zien dat je veel ervaring hebt met paarden... Jaloers ;)

Peelie

Re: Een dagje training aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:12

dankjewel voor het compliment! :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:18

Gebruik een variant hierop! Heerlijk touw.

De werking berust op druk. Wanneer een paard meer rechtgericht is en je wilt hem naar beneden rijden doe je dit door met (lichte) druk op beide bitringen te vragen. Deze manier is hier erg geschikt voor. Het mooie van dit systeem is dat de druk eraf gaat wanneer het paard ontspant. Ik heb een touw met opties (los/strakker etc) waardoor je kunt aangeven hoe laag je je paard wil laten lopen. Deze Haf laat zijn rug los en dat ga je merken ook tijdens het rijden. Ik laat mijn pony liever los lopen, dan heb je ook geen druk verder aan zn mond. Prima manier om nageeflijkheid aan te leren en om een pony los te houden en spier te kweken.

TS ziet er echt top uit :D Geweldige haf!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:22

dankjewel.

Ik laat hemook regelamtig los lopen. hij is zeer goed op lichaam te sturen, maar het was een beetje druk. dan kan hij niet echt los. bij het nawerken loopt hij wel los :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:38

Ja dat bedoel ik ook, niet vervelend bedoeld maar er wordt alleen maar lof gesproken over de foto's terwijl ik er een beetje buikpijn van krijg zeg maar, ik vind het voorste gedeelte namelijk helemaal niet ontspannen eruit zien, alsof je paard vast wordt gehouden. Hij moet zijn hoofd wel laten zakken omdat hij anders last krijgt van druk.
Dit is zowel aan de longe als met teugels niet de bedoeling volgens mij.
Verder heb je echt wel het beste met je paard voor dat geloof ik wel hoor, maar dit is wat ik zie en dan kon ik dat niet voor me houden omdat ik het niet zo geweldig vind.

Mijn idee is dat als een paard echt ontspant hij vanzelf nageeflijk wordt. Maargoed dat kan een hele andere discussie worden en dat is niet mijn bedoeling.

Vooral in galop valt hij zowat op zijn neus, kijk nog maar eens goed.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 08:06

Ja, in de gallop duikeld hij nog wat. Deze foto's zijn van eind december, we zijn al weer een heel stuk verder in de training. De gallop gaat ook een heel eind beter.

Hou er rekening mee dat hij pas 4 is hè. Hij is nog jong, vol in ontwikkeling. Ik durf te wedden dat er niet zo heel veel paarden van zijn leeftijd zijn die al zo lopen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:50

Ik heb zelf met de longeerhulp gewerkt en gauw weer verkocht. Wat een onding. In draf gaat ie zagen door de beweging van de voorbenen en zaagt het je paard naar beneden. Dit zie je nooit op de foto terug, helaas. Het plaatje ziet er goed uit. Net achterbeen gebruik. Let dus wel op dat de teugel niet zaagt zoals ik ervaren heb, want dan is het echt een rotding voor je paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:28

Ik vind dat zo erg met een pessoa tuig. dat gaat helemaal zagen. Deze zaagt niet als hij na geeft.

bedankt voor het compliment :)

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:31

Peelie schreef:
Ja, in de gallop duikeld hij nog wat. Deze foto's zijn van eind december, we zijn al weer een heel stuk verder in de training. De gallop gaat ook een heel eind beter.

Hou er rekening mee dat hij pas 4 is hè. Hij is nog jong, vol in ontwikkeling. Ik durf te wedden dat er niet zo heel veel paarden van zijn leeftijd zijn die al zo lopen.

Daar heb je echt wel gelijk in! Mijn haf word in april 4. Die is pas net licht aangereden stap/draf, rem&stuur, verder wel grondwerk. Maar nog lang niet zo ontspannen als die van jou! (Alles uit de omgeving buitenbak is spannend!)
Maar goed,wat ik wilde zeggen; een jong paard hoeft ook niet elke dag te werken, en train je minder vaak & met elk klein stapje moet je blij zijn :) vaak zien veel mensen dat niet in, en is het voor hun gewoon normaal! Ik vind het er wel echt goed uit zien. En je merkt echt ohz dat grondwerk heel veel helpt, dat merkte ik ook!! Alles wat je van de grond af leert, kennen ze eigenlijk al bijna helemaal ohz! En dat is gewoon super fijn!! Een paard die je draagt op zijn rug, zijn buikspieren gebruikt & lekker na beneden loopt!! Ik ben ook erg benieuwd na foto's onder het zadel!!! En hoe ver hij nu is op de grond!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:34

Ik ga nu misschien iets heel doms vragen: er werd hierboven ergens gezegd dat een paard longeren zonder druk en hulpteugel (dus hoofd om hoog en in de lucht) slecht is voor de rug. Maar paarden in de wei en in het wild en tijdens een bosrit lopen toch ook nooit zelf nageeflijk? Dat zou betekenen dat een paard van nature zijn rug 'kapot' loopt en de mens het beter weet als de natuur? Ben erg benieuwd! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:45

In de wei en in het wild zit er niemand op. Maar om een ruiter te kunnen dragen is het beter om de buikspieren aan te spannen zodat het paard bijv geen holle rug heeft. Een ruiter die heen en weer bonkt op een holle rug is wat je niet wil.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:50

In de natuur gaat er ook geen mens op zitten. Daarbij lopen paarden in de natuur wel nagevenlijk, bijv tijdens spel of gevecht. Er wordt altijd eerst een 'dans' gemaakt. Kijk op youtube maar eens naar Cloud the stallion. Dat is een leuke docu met mooie beelden en goed te zien wat ik bedoel.

Polkiej, ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat ik Nash 7x in de week aan het werk heb :+. Even voor de geruststelling. Nash loopt ongeveer 4x in de week ohz óf aan de longe. De andere 3 dagen heeft hij vrij. Dan gaan we lekker tutten of spelen in de bak, wat hij helemaal te wauw vind.

Per keer is hij ongeveer 30-45 minuten in handen. Nog nieteens aan het werk. Ik hou niet zo van heel veel trainen. Ik zie veel te veel mensen jonge paarden van nash zn leeftijd al beel te hard moeten werken. Mensen die ZZ-licht hebben gereden die nu aan een jong paard beginnen en verwachten dat hij het maar doet. Dat werkt dus niet.

Nash heeft lol in zijn werk, loopt lekker op de wedstrijden (we winnen regelmatig) en heeft ook meer dan genoeg vrij. Lekker buiten spelen met vriendjes, en daardoor inder de bijtplekken zitten :+ hij is en blijft altijd een paard :)

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:07

Peelie schreef:
In de natuur gaat er ook geen mens op zitten. Daarbij lopen paarden in de natuur wel nagevenlijk, bijv tijdens spel of gevecht. Er wordt altijd eerst een 'dans' gemaakt. Kijk op youtube maar eens naar Cloud the stallion. Dat is een leuke docu met mooie beelden en goed te zien wat ik bedoel.

Polkiej, ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat ik Nash 7x in de week aan het werk heb :+. Even voor de geruststelling. Nash loopt ongeveer 4x in de week ohz óf aan de longe. De andere 3 dagen heeft hij vrij. Dan gaan we lekker tutten of spelen in de bak, wat hij helemaal te wauw vind.

Per keer is hij ongeveer 30-45 minuten in handen. Nog nieteens aan het werk. Ik hou niet zo van heel veel trainen. Ik zie veel te veel mensen jonge paarden van nash zn leeftijd al beel te hard moeten werken. Mensen die ZZ-licht hebben gereden die nu aan een jong paard beginnen en verwachten dat hij het maar doet. Dat werkt dus niet.

Nash heeft lol in zijn werk, loopt lekker op de wedstrijden (we winnen regelmatig) en heeft ook meer dan genoeg vrij. Lekker buiten spelen met vriendjes, en daardoor inder de bijtplekken zitten :+ hij is en blijft altijd een paard :)

Neeeee!!!! Dat bedoel ik juist niet!!!
Ik heb zelf n jong paard, ik bedoel juist te zeggen dat mensen denken dat je 7 dagen per week kan trainen.
Maar uhm hoe leg ik het goed uit..
Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel... Veel mensen gaan veel te snel met hun jong paard!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:10

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Duidelijk! :j maar het stukje dat hij tijdens longeren zijn rug stuk zou lopen met het hoofd omhoog is dus ook niet helemaal waar, want dan zit er (nog) niemand op

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:16

Mijn ervaring met deze longeerhulp is juist heel goed.
Je zet ze niet vast in een houding.
Ze kunnen omhoog en omlaag en op een gegeven moment is de rug heel los waardoor ze lekker ontspannen gaan lopen.
:j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 11:09

Daarom typ ik ook iedere keer "vast" en niet gewoon vast zonder haakjes.

Dat is het nadeel van geschreven taal. Mensen geven hun eigen emotie en redenatie er aan die heel anders is of kan zijn dan mijn emotie of redenatie :)

Gelukkig zitten we dan op de zelfde lijn Polkiej. Een paard hoeft niet veel getraind te worden om resulaat te bereiken. Je moet goed trainen, niet veel. Daar zit een verschil tussen :) kwaliteit boven kwantiteit :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:33

elkee schreef:
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Duidelijk! :j maar het stukje dat hij tijdens longeren zijn rug stuk zou lopen met het hoofd omhoog is dus ook niet helemaal waar, want dan zit er (nog) niemand op

Maar je traint de de buikspieren ook niet als ze met een holle rug lopen. Het doel van longeren is trainen, dus met hoofd in de lucht train je niets.. Behalve de onderhals.

Ts: ik vind het er super uit zien. Zeker voor zo'n jong paard. Ik vind deze hulp ook zeer prettig, maar een voorwaarts paard is idd een vereiste.
Ik gebruik hem bij mn kaptoom en mijn paard gebruikt hierbij goed zn buikspieren en sluit heel goed. Van bijv touwtjes gaat hij juist erg opkroppen, wordt hij rennerig en drukt de rug eruit.
Overigens kan mijn paard nog prima omhoog met zn hoofd, ik vind dan ook dat je ze hiermee juist niet vast zet zoals bijv bij touwtjes.

Ik ben benieuwd naar beelden ohz!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:12

De meeste hebben al antwoord gegeven. Ik heb het woord stuk overigens niet gebruikt, ik heb aangegeven dat dat niet goed is voor de rug. De natuur en hoe wij paarden houden zijn niet met elkaar te vergelijken. Wj willen van alles van ons paard waar in de natuur geen sprake van is. Het is aan ons om ons paard correct te trainen en te zorgen dat hij zijn spieren/lichaam goed gebruik. Op het moment dat het paard met het hoofd omhoog aan de longe loopt wordt zijn rug niet mooi op lengte gebracht, maar gebeurd er juist het tegenover gestelde. Het doel is om het paard mooi ontspannen over de rug te laten lopen met een mooi aangespannen bovenste halsspieren en buigspieren. Hier zijn meerdere manieren mogelijk om dat te laten doem zonder dat het paard 'in de krul' wordt getrokken. Ieder paard reageerd ook weer anders. Het belangrijkste is om een manier te vinden die voor je paard goed werkt.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:46

Ok! :j

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:27

Wauw! Die gangen! :oo Ben ook heel benieuwd naar ohz foto's!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:42

Hihi peerappel ik zal een kijken of die binnenkort gemaakt kunnen worden :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:01

Ben benieuwd! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:14

Ik heb zaterdag wedstrijd. Komt vast goed :)

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:18

Peelie schreef:
Nee, hij trektt zich niet constand in de mond. Het touw hangt "los" als hij nageeft. Ja, er staat een bepaalde spanning op die hij zelf aanneemt.

Ik heb het ook eens geprobeerd om op deze manier te longeren maar vind het echt verschrikkelijk (ieder zijn mening natuurlijk). Wanneer mijn paard idd nageeft en het touw hangt los hangt het vreselijk te bengelen tussen zijn voorbenen en vind ik net dat het 'gesnok' in de mond niet stopt..
Ieder zijn ding maar ik gebruik het liever niet :P

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:31

AmyM schreef:
Peelie schreef:
Nee, hij trektt zich niet constand in de mond. Het touw hangt "los" als hij nageeft. Ja, er staat een bepaalde spanning op die hij zelf aanneemt.

Ik heb het ook eens geprobeerd om op deze manier te longeren maar vind het echt verschrikkelijk (ieder zijn mening natuurlijk). Wanneer mijn paard idd nageeft en het touw hangt los hangt het vreselijk te bengelen tussen zijn voorbenen en vind ik net dat het 'gesnok' in de mond niet stopt..
Ieder zijn ding maar ik gebruik het liever niet :P

Ik vind het ook een onding, mijn paard krult zich van nature al erg op en met dit ding helemaal. het touw hangt dan zo los dat hij er bijna met zijn voorbenen in gaat staan. Bij een pessoa doet ie dat iets minder. Helemaal los (met hoofdstel en longe eraan) gaat op dit moment het beste, binnenkort met een kaptoom properen. Ik heb overigens een doorgereden paard van 12.