IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PLM

Re: IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:31

Wat een gave foto's!!! <3 ijsjes

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:38

Hnokki is mijn nieuwe favo hengst! :D
Van Henk heb ik ook prachtige foto's gezien van hem.

Die van jou zijn ook echt prachtig! Mooie kleuren, ook mooi scherp

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:44

het paard van oom en tante deed BIJNA mee
fylkyr

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:46

ha, ik moet toch wel lachen om de reacties van Bokkers. Ik ben ijslanders gewend, en zie niet eens meer dat die mannen zo lang zijn.

De paarden hebben hier geen last van, anders zouden ze geen WK lopen denk ik. Die mannen kunnen erg goed hun balans en die van hun paard houden, anders zou het niet goed gaan.

Verder over de oprichting: Ook lopen lopen ijslanders met hun hoofd vrij hoog, ze gebruiken juist hun rugspieren, anders kunnen ze nooit zo mooi tolten. Je kunt het vergelijken met de oprichting van een dressuurpaard, die wordt ook steeds hoger als het niveau stijgt. Verschil met de ijslanders is alleen dat ze niet op de loodlijn lopen in tolt, maar dat is ook wel erg lastig in snel tempo tolt. In langzaam tempo tolt kan het wel, zoals hier te zien is.

http://www.youtube.com/watch?v=_RjzWbWcHhE

Dit paard heeft de beste oprichting die je kunt hebben in tolt en gebruikt zijn spieren optimaal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:08

Als je ziet hoe hoog die benen komen in zo'n snelle tölt kunnen ze sowieso niet eens met hun hoofd zo laag en diep als de meeste mensen gewend zijn van de 'standaard' dressuurpaarden. Anders slaan ze zichzelf nog voor de neus :P

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:47

Leeuk, en ook mooi filmpje !

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:22

En hier worden de lange ruiters wel geaccepteerd. :+ Onbegrijpelijk.

Maargoed, hele gave foto's!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:32

GevlektBont schreef:

misschien omdat ze op topniveau rijden?

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:56

chelle_dora schreef:
Apollo94 schreef:
misschien een hele stomme vraag, maar lopen ijslanders altijd met hun hoofd omhoog? I s dat da niet slecht voor de rug?

gewoon puur uit interesse hoor, niet aanvallend bedoeld

Kaatje_S schreef:
Mooi verslag Robin, maar we zijn niet anders van je gewend ;-)

Wat betreft de houding, ook de IJslandse paarden horen netjes over de rug gereden te worden, alleen is de tölt en opgerichte gang, waarbij het hoofd hoger gedragen wordt dan je misschien gewend bent. Op dit niveau mag je er van uit gaan dat de paarden op die manier gereden worden.
Zoals je op de foto met Tyrson (paard met neckrope) ziet is het een natuurlijke houding.

Om de hoeven dragen de meeste paarden ballenboots, deze hebben gewicht aan de achterkant waardoor je nog net wat meer knieactie en ruimte krijgt in de gangen.

Erg gave foto's Robin! :)

Ah vandaar, had ik overheen gelezen :o . Ziet er erg leuk uit :j

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:16

Toad schreef:
GevlektBont schreef:

misschien omdat ze op topniveau rijden?

Dat betekent toch niet gelijk dat het goed voor ze is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:21

Skessa_ schreef:
Geen mannenpaarden?? Dit zijn echte sportpaarden... 1 bonk spier en temperament. Zeker geen vrouwenpaarden. Denk dat je keihard word afgevuurd als je er op stapt :')

Ik denk inderdaad dat jij en ik en de gemiddelde bokker nog geen 100 meter normaal op zo'n paard kunnen afleggen :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:24

Sterker nog, ik ga het niet eens proberen. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:24

Ik zie dat ook nog niet helemaal goed komen inderdaad :=

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:29

Deze paarden zijn topatleten, en stuk voor stuk vurig, is dat eigenlijk algemeen bij ijslanders? Ik vind ze super interessant, maar wil meer over ze weten. Ze zien eruit als knuffelige uit de kluiten gewassen shetlanders, maar hoe is in het algemeen hun karakter?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:33

Ik denk dat "onafhankelijk en op afroepbaarheid temperamentvol" de lading voor de meeste IJslanders wel dekt git. Ook IJslanders zijn natuurlijk individuen. Maar over het algemeen zijn het zelfverzekerde paarden die meestal in standby-modus zijn totdat je ze vraagt om aan de slag te gaan. Dan gaan ze er ook voor. Ze worden heet wanneer ze aan het werk zijn, maar het zijn geen mieperds, geen rillerige paarden (wat je bij de hetere warmbloeden bij voorbeeld wel ziet)

Ik vind eigenlijk dat er wat dat betreft parallellen te trekken zijn met de Iberische paarden: het zijn paarden die zich fysiek en mentaal goed kunnen concentreren, hard willen werken maar die niet houden van drukte om niks. Gewoon nuchter. En net zoals niet iedereen geschikt is voor een PRE of lusitano past ook niet iedereen bij een IJslander. Niet eens qua persoonlijke voorkeur voor het type paard maar ik bedoel qua het karakter kunnen begrijpen.

En er is natuurlijk ook wel verschil tussen deze paarden en het gemiddelde recreatie/sport C paard.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:42

IJslanders en Shetlanders lijken misschien een beetje op elkaar in de winter met die lange vacht maar ze zijn compleet anders... wat Koper ook zegt, ze zijn flink pittig. In mijn ervaring zijn ze in de omgang (en met rijden natuurlijk) heel fijn, en ze zijn wel heet maar niet vervelend hyper oid (natuurlijk is dit allemaal heel generaliserend).
Verder vind ik het echt paarden die zichzelf prima kunnen redden, dat moet natuurlijk ook wel als je ziet waar ze vandaan komen. En dat merk je ook wel in de omgang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:52

Fiffill schreef:
IJslanders en Shetlanders lijken misschien een beetje op elkaar in de winter met die lange vacht maar ze zijn compleet anders...

Tss, shetlanders zijn driegangers. Hallooooo..!

Vind 't altijd zo stom als mensen die vergelijking trekken. Mensen met een arabier worden toch ook boos als iemand zegt dat arabieren zooooo op dravers lijken? :Y)

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:53

Voor mensen die info willen, kijk maar eens bij rassenpraat op hippotv.tv

Is wel een leuk stukje!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:55

Oh sorry, zo bedoel ik het helemaal niet.
Ik bedoel alleen dat ik vind dat ijslanders dezelfde knuffelige grappige uitstraling hebben als shetlanders. Sorry als ik iemand beledigd heb, zo heb ik het helemaal niet bedoeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:57

Volgens mij bedoelde Koper het meer als grapje, althans zo vat ik het op :D Maar het zijn wel echt compleet andere dieren. Je zou het gewoon eens moeten proberen, wat ritjes maken op een IJslander.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:59

"Knuffelig en grappig" zijn eigenlijk niet omschrijvingen die bij mij bij het kijken naar de foto's in dit topic als eerste naar boven komen.

En de hoeveelheid wintervacht -of welk uiterlijk kenmerk dan ook- zegt toch niks over het karakter van een paard? Ga d'r maar eens op zitten git, dan merk je hoe knuffelig een IJslander is :D Als je die van mij te veel knuffelt wordt hij NIET te genieten irritant en vervelend := Maar het knuffelt wel makkelijker inderdaad. Voor zo'n shet moet je bukken, of door je knieën.

Koper is wel een beetje boos om de vooroordelen altijd. Maar Koper snapt ook dat git 't goed bedoelt :)

Ik stel me zo voor: het is 1592 en je bent boer en je woont op IJsland. Je hebt geen electriciteit, geen auto en geen telefoon. Je hebt wel een kudde schapen, wat paarden en twee honden. Als je dan wil weten hoe het met je kuddes is, of als je op bezoek wil bij je buurman (die twee dagreizen verderop woont) heb je alleen je paard om dat mee te bereiken. Dat paard moet dan wel lekker doorlopen en ook nog eens lekker zitten. Ook moet hij zich zonder aarzeling in een ijskoud riviertje storten als dat toevallig in de weg ligt. En hij moet niet na 60 kilometer denken: ik weet niet waar ik bénnnnnn! Help! *flip* Kortom: hij moet een prestatie neerzetten maar wel z'n energie goed beheren, anders haalt hij het niet. Daarom gaat een IJslander ook in standby als hij niet iets aan het doen is (zoals werken of sociale interactie) Hij gaat dan in spaarstand. Hij verkwist z'n energie niet aan frivoliteiten en gedoe (kom d'r maar eens om bij een sportwarmbloed)

En als je in 1592 boer op de Shetlandeilanden bent, en ook schapen hebt......... ga je die niet op je ponie uit een sneeuwstorm trekken :+ Dus die ponie heeft zulke eigenschappen niet persé nodig. Het is natuurlijk wel handig als hij het voorjaar haalt, en dus heeft hij een dikke vacht en redt hij het ook met zeewier en struikjes als voedsel. Maar qua gebruik/rijden zal hij niet zo veel op een IJslander lijken, mentaal zal hij dus ook anders zijn. Er gaat niet iemand een halve dag met 'm ronddraven over ruig terrein (en met die IJslander ook niet. Want waarom zou je draven)

Misschien dat dat je een beetje helpt git? :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-13 11:36, in het totaal 7 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:10

Reden dat ik er naar vraag, is, ik heb lang gedacht een ijslander te kopen. Een groot paard in kleine verpakking( ook niet bedoeld om iemand boos te maken). Waar kan ik dan beter vragen naar het karakter als hier. Hier zitten de kenners bij elkaar. Natuurlijk snap ik dat niet iedere ijslander hetzelfde is, maar van iemand hier in de buurt, die zelf een ijslander heeft, begreep ik dat het met recreatief gebruik, heerlijke buitenrijd pony's zijn. Slim en kalm.
Nu leer ik dat het toch wel felle dieren zijn, dus waarschijnlijk voor mij niet geschikt. Dit soort informatie is toch wel handig om te weten voordat je er een op stal hebt staan, en je er dan pas achter komt dat ze veel feller zijn als wat mij hier is verteld.
Vandaar.
Nogmaals, ik heb niemand voor de schenen willen schoppen, en biedt mijn excusses aan, aan iedereen die mijn vergelijking vervelend vond. Sorry

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:12

Git, waarom niet eens gewoon wat IJslanders uitproberen? Dan kun je het zelf zien. Wie weet vindt je het toch wel heel leuk?

Vooroordelen heb je bij elk ras, dat zul je altijd houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:20

Ik heb mijn post aangepast git, hopelijk heb ik wat dingen kunnen verduidelijken :)

De paarden die je op de foto's ziet zijn sportpaarden. Kijk voor de grap eens in mijn profiel. Daar zie je mijn IJslander. Die is ook nuchter, en gaat lekker aan de slag wanneer hij een werkje krijgt en hij zit lekker, dat wil je niet weten. Maar hij gaat niet naar de WK, heb ik besloten. Issie zeg maar het type niet zo voor.

Als je een parallel wil trekken naar de dressuurpaarden: op de foto's zie je de totilassen. De gribaldi's. De paarden die het gewoon tot dit niveau geschopt hebben.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:19

Dank je wel. Maakt veel duidelijk.
Het was mij wel duidelijk, dat de foto's in OP de totilassen onder de ijslanders zijn. Prachtig om te zien overigens.
Ik heb nog geen ijslander uitgeprobeerd, omdat ik me nu nog veel te zwaar vind, maar ben daar keihard aan het werken.
Koper, ik heb even in je profiel gespiekt en vind jouw vos geweldig. Wat ik in jouw filmpjes zie, vind ik super. Lekker genieten samen. In allerlei onderdelen. Buiten rijden, trail enz. Werken, maar zeker ook relaxen. Dat je paard je doet onthaasten in plaats van stress opleverd. Super