Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:37

of hij meer bereikt dan andere ruiters weet ik niet....wel in een veel korter tijdsbestek,das zeker.
Maar of dat het belangrijkste is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:37

Op 4.42 is hij al 12 seconden bezig met het dier uberhaubt in zijn vooruit te krijgen. Hoe had jij het aangepakt nachtlampje? Een hengel met een wortel voor zijn neus gehangen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:39

Nachtlampje schreef:
10.38 (hij hangt met zijn hele gewicht in de teugels. Normaal heel bokt over zo iemand heen " ga eens op je eigen kont zitten, niet hangen!")

Ik ben het met je eens dat hij geen perfecte dressuurruiter is, maar je begrijpt zelf ook wel dat er hier nog geen sprake is van losse hand, van achter naar voor rijden etc toch?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:40

Nynke1 schreef:
2005 schreef:
Paard is toch drie maanden in jullie bezit? Wat erg voor de oude eigenaar om hem zo verkloot dan al terug te zien. Dat is echt het enige wat ik denk bij het zien van zo'n filmpje met een happy eigenaar er bij. Hij laat hem zelfs springen... Jeej, lekker met slof, dat is goed voor het paard! We rukken hem eerst ff goed in de krul en dan doet hij het het weer.

Oi ben jij werkelijk 25 jaar oud?

Ja :D . Wat dacht je van je reactie onderbouwen? Het lijkt mij serieus erg als je je paard braaf verkoopt hem al zo snel bij Gert terug te zien. Dan is er toch iets ernstig misgegaan in een korte tijd. Als je hem slecht had gekocht, ok, dan heb ik niks gezegd.
Daarnaast weet iedereen dat springen met slof NIET goed is voor het paard, zou ik zeker niet doen met een paard wat een ontsteking in de nek heeft gehad.

Gert is best een 'handige' ruiter en hij doet sommige dingen veel beter dan een amateur. Maar zo'n filmpje wordt ik alles behalve blij van. De tijd nemen nadat een paard een 'trauma' heeft (zoals de eigenaar zelf zegt, paard denk dat hij pijn heeft) is zeker een rare optie?

Wat een onzin dat de paarden allemaal zo moeilijk zijn. Ik ken moeilijkere paarden dan dit (lees afgeschreven volgens deze methode) en dat zijn nu ook brave paarden... Is alleen een maandje meer de tijd voor genomen. Ik vind het ook erg lachwekkend dat mensen denken dat je dan meteen een alternatieve ruiter bent die bang is voor zwepen en bitten.

Ik vind het juist niet van rijkunst getuigen als je op zo'n manier je paard moet rijden. Bij ieder paard is van achter naar voren met ontspanning de basis. Je mag hem best duidelijkheid bieden en een keer een tik geven, maar dit is wel het andere uiterste.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 02-04-13 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:40

Geerke het gaat hier wel om een jong talentvol sportpaard wat niet aangekocht is om 7 dagen in de week 24 uur per dag in het land te laten lopen en hem er af en toe eens uit te trekken voor een bosrit. Dus in zekere zin is het dat inderdaad belangrijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:41

Nu wordt het opeens wél allemaal anders gezegd he, nu er met de neus op de feiten wordt gedrukt.
Zonet was hij nog helemaal heilig en nu is hij opeens ook gewoon een mens die ook fouten maakt }:0

Ik ben zelf geen ster in rijden en ik ben ook geen fysiotherapeute, chiropractor, DA of wat dan ook en dat weet ik maar al te goed, maar wanneer mensen gewoon wat meer tijd zouden nemen en niet gelijk een knol willen hebben dat netjes zn dressuurpasjes loopt, zouden een stuk meer dingen zonder dit opgelost kunnen worden.

Naar mijn idee is een beetje longeren met bijzet lang niet genoeg om een paard weer helemaal soepel te maken.
Ook wordt er gewoon vanuit gegaan dat het compleet tussen de oren zit van het paard. Wie zegt dat hij niet toch nog pijn heeft, misschien zelfs een soort van fantoom pijn, dat hij zo bang voor de pijn is dat hij de pijn ook echt voelt?
Paard zou misschien gewoon ontspannings- en spannings oefeningen aan de hand moeten krijgen, daar zou een DA of fysio meer over weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:42

er loopt iemand rond met een longeerzweep.Als dit soort verzet te lang duurt of het paard dreigt omhoog te gaan is die persoon erbij om hem voorwaats te 'slaan'.
Ik heb ook z'on paard getrained,die liep gewoon een hele lange zijde in zijn achteruit.
Op een gegeven moment stopt dat wel.Of wenden.Dat wil ook weleens helpen.

Wat deze man doet daar zijn dressuurruiters meestal niet toe instaat.Wel zijn ze instaat om tot het paard tot dit stadium te brengen ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:43

geerke schreef:
ben het nachtlampje@ eens...

Dat zijn we (onuitgesproken) niet vaak :7

Nynke1

2005 schreef:
Nynke1 schreef:

Oi ben jij werkelijk 25 jaar oud?

Ja :D . Wat dacht je van je reactie onderbouwen? Het lijkt mij serieus erg als je je paard braaf verkoopt hem al zo snel bij Gert terug te zien. Dan is er toch iets ernstig misgegaan in een korte tijd. Als je hem slecht had gekocht, ok, dan heb ik niks gezegd.
Daarnaast weet iedereen dat springen met slof NIET goed is voor het paard, zou ik zeker niet doen met een paard wat een ontsteking in de nek heeft gehad.

Misschien had je je eigen reactie dan ook eerst even moeten onderbouwen, dan had ik mijn reactie waarschijnlijk niet eens gegeven ;) .
De ontsteking in de nek is de oorzaak van dit gedrag. Heeft niks met kapot rijden te maken, want het komt over alsof je dat bedoelt? Lijkt mij nergens voor nodig. Had jou net zo goed kunnen overkomen.

Crealief

Amaris schreef:
Op 4.42 is hij al 12 seconden bezig met het dier uberhaubt in zijn vooruit te krijgen. Hoe had jij het aangepakt nachtlampje? Een hengel met een wortel voor zijn neus gehangen?

_/-\o_

En daarnaast denk ik dat 98% van de bokkers (inclusief mijzelf) het niet tot 4min42s had gered om te blijven zitten..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:44

geerke schreef:
er loopt iemand rond met een longeerzweep.Als dit soort verzet te lang duurt of het paard dreigt omhoog te gaan is die persoon erbij om hem voorwaats te 'slaan'.

De lange zweep raakt het paard vaak niet eens aan ;).

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:45

Nou ik weet dat je soms iets strenger moet zijn en de uitersten moet opzoeken bij een paard om verder te komen.
Volgens mij heeft Gert goed door hoe het werk, en respect dat hij erop blijft zitten, ik was er al bij de eerste draai vanaf gedonderd.
Zoals niet alles met strenge hand is op te lossen, zo is ook niet alles met "vriendelijke"hand op te lossen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:46

Soms zal een paard door gepakt moeten worden.
Ik ben zelf iemand die echt van de zachte manier is, maar die heeft bij dit paard niet gewerkt, daarom is hij zo ver in de staak geraakt.
Dan is er even 10 minuten nodig om even wat grover te rijden, om daarna een paard te hebben die begrijpt dat het geen pijn meer doet, dat zijn staak gedrag geen effect heeft.
Beter 10 minuten even het paard op de plek zetten dan een paard bij de slager, want dat is waar hij anders eindigt als niemand hem nog durft te rijden.
Je ziet hem op dat 2e filmpje ook fijn ontspannen lopen, duidelijk dus dat het paard geen nare ervaring heeft gehad van die eerdere 10 minuten.
En even een huppel als sprongetje is juist geest verfrissend. Als hij nu naar 1.20 meter op zou trekken niet, dit is een gewoon een huppeltje wat elk paard kan en wat elke ruiter ook eens zou moeten doen ;)

Hulpteugel is geen probleem als een paard van achter maar moet werken. En Gert zet hem aan het werk.
Meestal is het met de slofrijders zo dat ze alleen maar aan de voorkant denken, dus het paard voor in de krul trekken en niet meer rijden, dat is fout hulpteugel gebruik. Het paard hier wordt achter goed geactiveerd dus niets aan de hand.
En ook zo voelt dit paard met zijn verleden dat braaf rechtsom in die houding geen pijn meer doet.
je kunt ze het niet woordelijk uitleggen, dus even zo door laten dringen is niet erg, gezien de ontspanning die het paard ook laat zien later.
Zou hij die ontspanning niet laten zien zou ik er ook anders over denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:46

Nynke1 schreef:
Geerke het gaat hier wel om een jong talentvol sportpaard wat niet aangekocht is om 7 dagen in de week 24 uur per dag in het land te laten lopen en hem er af en toe eens uit te trekken voor een bosrit. Dus in zekere zin is het dat inderdaad belangrijk.

volgens mij is er een middenweg tussen een sessie met publiek of gewoon een training thuis die misschien niet in een half uur effect heeft?
Ik heb het niet over maanden trainen....de knoppen zitten er immers al op?

Ik zeg niet dat er gebruik word gemaakt van de longeerzweep maar de persoon met de zweep houd het prima in de gaten.Mocht het paard omhoog gaan tegen de bakrand en zich zou laten vallen is het leed voor ruiter en paard niet te overzien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:47

Nachtlampje schreef:
geerke schreef:

Is dat zo?Ik ken je helemaal niet :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:49

geerke schreef:
Ik heb ook z'on paard getrained,die liep gewoon een hele lange zijde in zijn achteruit.

Wat deze man doet daar zijn dressuurruiters meestal niet toe instaat.Wel zijn ze instaat om tot het paard tot dit stadium te brengen ;)

Dit dier zou geen hele lange zijde in zijn achteruit gaan, die zou omhoog komen en omklappen. Zo diep zit het bij het dier, dat zie je toch.

De 'man met de zweep' komt ook nergens heel dicht in de buurt, en ik zie hem ook nergens het dier vooruit slaan. Ik snap volledig dat Gert zo iemand achter de hand heeft. Zo'n dier moet gewoon voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Die moet vooruit, omdat hij niet de kans mag krijgen om op de plaats op twee benen te gaan staan huppelen.

zoutenootjes

Op 6.00 loopt het paard aan de lange teugel ontspannen rond. Verder zou het handig zijn als er wat gelezen wordt voordat conclusies worden getrokken.
Ook het commentaar wat Gert geeft tijdens het rijden is nuttig naar mijn mening. Voorwaarts oplossen en met de benen rijden.
Paard is behandeld door de DA en helemaal gezond verklaard. Er was een kleine ontsteking en die is verholpen. Paard was al helemaal tot de Z gereden.
De Sjiem klauterde indertijd letterlijk op de bakrand. Dat heeft Gert ook meegemaakt (en verholpen).

Nachtlampje

Nachtlampje schreef:
geerke schreef:

Is dat zo?Ik ken je helemaal niet :o[/quote]

Dat weet ik :P ik ben meestal meelezer in topics en daar post jij ook heel vaak in ^^

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:51

Als ik het goed begrijp liep dit 6-jarige paard prima tot de M2. Nog geen 2,5 maand geleden kochten jullie dit paard en hij liep de eerste twee weken ook goed onder het zadel tot hij een ontsteking bleek te hebben in de hals. Hebben jullie de eigenaar die het paard naar de M heeft gereden gevraagd of dit gedrag eerder is voorgekomen? Als het echt alleen aan zijn hals kan liggen, had ik het paard meer tijd gegeven i.p.v. de week rust. Ik vind het niet uitgesloten dat zijn gedrag door pijn kan komen omdat het allemaal zo kort na elkaar is. Heeft de dierenarts na de drie weken opnieuw het paard onderzocht?

Soms moet je doorpakken. Bij jonge paarden kan dit de weg zijn die je moet nemen. Maar een paard die al een tijd onder het zadel is, vertoont niet zomaar ineens dit soort gedrag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:51

Amaris schreef:
geerke schreef:

Dit dier zou geen hele lange zijde in zijn achteruit gaan, die zou omhoog komen en omklappen. Zo diep zit het bij het dier, dat zie je toch.

De 'man met de zweep' komt ook nergens heel dicht in de buurt, en ik zie hem ook nergens het dier vooruit slaan. Ik snap volledig dat Gert zo iemand achter de hand heeft. Zo'n dier moet gewoon voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Die moet vooruit, omdat hij niet de kans mag krijgen om op de plaats op twee benen te gaan staan huppelen.

Ik schrijf nergens dat hij klappen krijgt....lees nu eens goed wat ik schrijf?
Natuurlijk moet je een paard wat omhoog dreigt te gaan voorwaarts houden.Daarom loopt er ook iemand rond om EVENTUEEL in te grijpen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:52

Nynke1 schreef:
[De ontsteking in de nek is de oorzaak van dit gedrag. Heeft niks met kapot rijden te maken, want het komt over alsof je dat bedoelt? Lijkt mij nergens voor nodig. Had jou net zo goed kunnen overkomen.

Wat ik bedoel is dat je niet springt met een slof. Ik weet dat veel ruiters het doen, maar in mijn ogen is het voor het paard niet goed. Daarom zou ik helemaal niet gaan springen met slof bij een paard wat recent een ontsteking heeft gehad in de nek. Het paard denkt ook nog eens dat hij mogelijk daar pijn gaat hebben, de kans dat het paard werkelijk pijn (of een onprettig gevoel) gaat hebben met de combinatie recente ontsteking, springen en slof is nog best aannemelijk. Volgens mij wilde iedereen dat nu precies voorkomen.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:53

jeetje, begrijp je dan echt niet dat het paard moet blijven lopen, zolang hij loopt kan hij niet achterover klappen, hoogstens wat gekke sprongen naar voren doen! het is dus puur voor de veiligheid en dat het paard weet dat wat er ook is hij altijd moet blijven lopen.. ik neem aan dat je wel eens een paard hebt gelongeerd? dan heb je ook de meeste tijd de longeerzweep alleen maar in je handen om het paard op te sluiten tussen lijn en zweep om hem zo naar voren te laten gaan.. Zeker als je wel eens met jonge paarden hebt gewerkt dan kan je weten hoe belangrijk de druk van zo'n zweep kan zijn(zonder dat er geslagen word) en ja soms dan is een tik wel nodig, maar dan zou er ook niemand met zweep meer moeten rijden toch?

minka

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:54

Interessant topic, ben heel benieuwd hoe het paard is als jullie er straks weer op gaan :)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:57

Eventueel ingrijpen, geerke? Dan kijk je niet goed. Deze man (ik meen de broer (?) van Gert) grijpt continu in! Door ergens te lopen, te staan, de zweep vast te houden, etc. Ik heb Gert eens horen zeggen dat hij zijn broer (?) vanaf de grond ook echt nodig heeft om iets met het paard voor elkaar te krijgen. Het is een samenspel van actie en reactie, waar ook hele subtiele dingetjes bijhoren die heel moeilijk te zien zijn voor toeschouwers.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:59

little_king schreef:
Soms zal een paard door gepakt moeten worden.
Ik ben zelf iemand die echt van de zachte manier is, maar die heeft bij dit paard niet gewerkt, daarom is hij zo ver in de staak geraakt.
Dan is er even 10 minuten nodig om even wat grover te rijden, om daarna een paard te hebben die begrijpt dat het geen pijn meer doet, dat zijn staak gedrag geen effect heeft.
Beter 10 minuten even het paard op de plek zetten dan een paard bij de slager, want dat is waar hij anders eindigt als niemand hem nog durft te rijden.
Je ziet hem op dat 2e filmpje ook fijn ontspannen lopen, duidelijk dus dat het paard geen nare ervaring heeft gehad van die eerdere 10 minuten.
En even een huppel als sprongetje is juist geest verfrissend. Als hij nu naar 1.20 meter op zou trekken niet, dit is een gewoon een huppeltje wat elk paard kan en wat elke ruiter ook eens zou moeten doen ;)

Hulpteugel is geen probleem als een paard van achter maar moet werken. En Gert zet hem aan het werk.
Meestal is het met de slofrijders zo dat ze alleen maar aan de voorkant denken, dus het paard voor in de krul trekken en niet meer rijden, dat is fout hulpteugel gebruik. Het paard hier wordt achter goed geactiveerd dus niets aan de hand.
En ook zo voelt dit paard met zijn verleden dat braaf rechtsom in die houding geen pijn meer doet.
je kunt ze het niet woordelijk uitleggen, dus even zo door laten dringen is niet erg, gezien de ontspanning die het paard ook laat zien later.
Zou hij die ontspanning niet laten zien zou ik er ook anders over denken.

Ben ik het helemaal mee eens... *\o/*