Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:53

Amaranth7 schreef:
Ik vind het geen fijn beeld (van de instructrice dan, jij kan er natuurlijk niets aan doen en vind het heel stoer dat je er weer op durft na die tegenslag). Als ze het paard op deze manier rijdt vind ik het niet gek dat hij wel eens ontploft.

Vooruit. vooruit, vooruit en die neus eruit (lopen als een manegepaard) tot hij op eigen benen kan lopen. Een jong paard schiet nog wel eens weg en naait er nog wel eens uit, daar is het nog een jong paard voor. Liever een paard dat voorwaarts denkt, dan achterwaarts. Een slof vind ik een beetje overdreven. Zeker als ik hier een paard zie dat teveel op hand wordt gereden, zonder been. Ik zie 10x liever een jong paard met zijn hoofd in de lucht lopen, zoekend naar de hand dan dat hij zo naar beneden wordt getrokken tegen de beweging in. Hiermee creeër je alleen maar onzekerheid en kun je ook nooit ervoor zorgen dat het paard zijn rug goed gaat gebruiken.

Heeft je instructrice ervaring met jonge paarden?

Voor jezelf een klopje op de schouder dat je er toch weer opgestapt bent na al die tegenslag. Nu lekker vertrouwen opbouwen, hopelijk kun je dan snel optimaal van hem genieten!

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

Verder heb je dat vaak bij jonge paarden het wegschiet gedrag, en opkijken en iets eng vinden. een paard leert hier alleen van als je zijn reactie oplost. Een slof en naar beneden Moeten lopen vind ik persoonlijk geen oplossing. Je wil een paard ook licht in de mond houden , en dat hij terug kan op lichte hulpen, dan lijkt me dit niet een goed begin? :)
Verder over het opgekropte lopen, het is indd dat een jong paard af en toe is achter de teugel kruipt, ik rijd nu ook een welshje die nu tijdje ohz is en die heeft erg korte hals. Daarom ben ik juist bezig met het lang laag, van achter naar voren rijden, hals strekken lengte krijgen over de rug. Dan komt 'de gewenste houding' vanzelf wel :)

Ik bedoel het niet aanvallen hoor :)
Wel super mooi paard trouwens, en ook van mijn kant respect dat je erop gestapt bent ! :)

EllaBellaah

Re: Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:06

Het paard is ontzettend zacht en los in de hals, je hoeft je teugels maar op te pakken en hij zakt al naar beneden. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen wordt de slof niet gebruikt om hem nagefelijk te rijden maar wordt er alleen bijgepakt als hij er vandoor gaat. Mocht hij er een keer vandoor gaan kan hij gerust in blinde paniek 10 minuten door de bak scheuren en de raarste bewegingen maken dus die of is op zulke momenten toch echt wel fijn.
Ik snap niet waarom zoveel mensen zeggen dat we de slof niet mogen gebruiken voor het nagefelijk rijden, dat ding ha gt toch slap? Hij wordt er toch niet bijgepakt zodra hij zijn hoofd een klein beetje omhoog doet?

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:26

Nee, dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde slof voor terughalen.

je gaf paar pagina's terug aan dat hij kijkerig was en jullie hem daarom veel naar beneden reden? Of heb ik het verkeerd begrepen

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:30

Dat klopt, hij mag best kijken hoor daar niet van! Maar hij kan echt heel gefixeerd naar 'iets' kijken en dan staat hij helemaal verstijft. Je kan dan echt alles uit de kast halen maar hij blijft kijken terwijl er niks is, totdat hij ineens bedenkt dat het eigenlijk doodeng is en er vandoor gaat. Dat is de reden dat we hem rond rijden, dan let hij veel beter op de ruiter en loopt hij hardstikke fijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:46

Ik heb niet alles doorgelezen, dus het zal vast al gezegd zijn, maar persoonlijk zou ik het liever anders zien met een jong paard.
Je instructrice geeft erg veel been en je paard loopt continu met zijn kin op de borst of in ieder geval achter de loodlijn.
Juist nu is het belangrijk dat je paard leert op 1 beenhulp naar voren te gaan en voorwaarts blijft denken. 'De krul' komt vanzelf wel als ze recht worden en voldoende balans en takt hebben. Dit paard heeft nog heel weinig evenwicht en is daardoor ook nog wat onrustig met zijn hoofd. Dat geeft niet en komt vanzelf, maar de nek fungeert ook als een balanszoeker en nu kan hij dat niet gebruiken. Daarom zou ik zelf proberen hem wat meer ruimte te geven, desnoods door je hand wat meer naar voren te plaatsen, ipv teugels langer te maken (ivm het schrikken).

Verder valt me op dat jij er zelf heel gespannen op zit. Probeer je schouders te ontspannen en je armen niet vast te zetten, maar mee te bewegen met de mond van je paard. Waarschijnlijk omdat je het zelf spannend vindt, maar vergeet niet dat je paard jouw spanning ook over kan nemen en daardoor weg kan gaan schieten. Ondanks dat vind ik het knap dat je er toch weer zelf op zit!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:52

Maureen95 schreef:
jij rijd best leuk maar over je instructrice die hakt er aardig in met haar benen...

Verder erg mooi paard! idd proberen lekker lang en laag te rijden...

:j

Veel succes met je knapperd!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 12:15

@Jibbel: Dat een paard moet reageren op 1x been ben ik zeker met je eens, maar hoe doe jij het dan als een jong paard been nog niet snapt? Hij reageerde telkens 2 passen en heeft dan toch weer dat zetje nodig gehad om in draf te blijven.
Inmiddels zijn we alweer een aantal weken verder en hij is nu hartstikke goed aan het been, dus dat iedereen zegt dat het paard afgestompt zou worden klopt dus niet helemaal. Er komt nu ook al veel meer lengte in de hals nu hij relaxter gaat lopen. Hij is natuurlijk wel 75% fries en die zijn nou eenmaal snel geneigd om de hand op te zoeken en flink achter de loodlijn te lopen als het moeilijk wordt. Ik vind het voor zo'n jong paard met zijn bouw teveel gevraagd om lang en laag te moeten lopen omdat dat voor hem een moeilijke houding is die veel inspanning kost. Hij gaat vanzelf steeds meer zakken, dat merken we nu ook al heel erg.
Dat ik gespannen zit klopt zeker, ik vind het inderdaad stiekem nog erg spannend om er zelf op te stappen maar dat zal hopelijk vanzelf wel beter worden :)
Hij is zelf nu zo ver dat m'n instructrice vindt dat ik gewoon maar de stoute schoenen aan moet trekken en dr op moet springen haha.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:31

Ik zeg nergens dat het paard afgestompt wordt hor! ;) Dat waren vast anderen voor mij, maar hoe ik het doe met mijn jonkie: Ik maak in het begin grofweg onderscheid tussen voorwaartse hulp (2 benen) en zijwaartse hulp (1 been). Om voorwaarts te gaan geef ik eerst een zachte hulp (2 benen duwen, alsof je tube tandpasta leegknijpt, dus geen korte por, maar wat langer aanleggen), komt daar geen reactie op, dan een grote hulp (evt. incl. stem) en daarna meteen weer een zachte hulp om te 'checken' of het begrepen is, zo ja dan doe ik niets meer totdat ik het volgende wil. Zo leer je je paard op zachte hulpen te reageren en niet alleen op grote/harde hulpen.

Vertel mij wat over friezen en hun nekken, ik heb er 2, maar die van mij mogen daar gewoon niet lopen, simpel as that. Fijn dat het beter gaat nu, lang en laag is voor nu ook nog geen optie (vind ik), daarvoor loopt hij veel teveel op de voorhand en ik ben bang dat je dat alleen maar meer in de hand gaat werken door nu al lang en laag te rijden. Eerst maar eens balans vinden en voorwaarts blijven. Koppie volgt vanzelf, zolang je er maar op blijft letten dat je het neusje eruit blijft rijden. Ik doe dat door been te geven en voorwaarts te rijden, desnoods even 2 handen iets optillen om het hooft 'te liften'.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 12:37

Hij heeft heel erg de neiging om ook met langere teugels alsnog achter de loodlijn te gaan lopen, dan loopt hij gewoon met z'n kin op zijn borst maar hangen de teugels in een boogje. Dit doet hij ook als we been geven dus dat is een beetje lastig, en als je de hand zou optillen gooit hij z'n nek alleen hoger maar komt hij er niet meer uit :')
Inmiddels snapt hij nu ook het verschil tussen voorwaarts been geven en zijwaarts been geven, hij valt nu ook minder over zijn schouder weg in bochten en we zijn wat meer begonnen met stelling en buiging. Er zitten ook echt al hele fijne stukken tussen waarbij hij zelf meer lengte gebruikt, het achterbeen gebruik beter is en hij lekker voorwaarts gaat.

teske2225

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:06

Amaranth7 schreef:
Ik vind het geen fijn beeld (van de instructrice dan, jij kan er natuurlijk niets aan doen en vind het heel stoer dat je er weer op durft na die tegenslag). Als ze het paard op deze manier rijdt vind ik het niet gek dat hij wel eens ontploft.

Vooruit. vooruit, vooruit en die neus eruit (lopen als een manegepaard) tot hij op eigen benen kan lopen. Een jong paard schiet nog wel eens weg en naait er nog wel eens uit, daar is het nog een jong paard voor. Liever een paard dat voorwaarts denkt, dan achterwaarts. Een slof vind ik een beetje overdreven. Zeker als ik hier een paard zie dat teveel op hand wordt gereden, zonder been. Ik zie 10x liever een jong paard met zijn hoofd in de lucht lopen, zoekend naar de hand dan dat hij zo naar beneden wordt getrokken tegen de beweging in. Hiermee creeër je alleen maar onzekerheid en kun je ook nooit ervoor zorgen dat het paard zijn rug goed gaat gebruiken.

Voor jezelf een klopje op de schouder dat je er toch weer opgestapt bent na al die tegenslag. Nu lekker vertrouwen opbouwen, hopelijk kun je dan snel optimaal van hem genieten!

helemaal mee eens.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:06

@teske2225: Als dit het enige is wat je kan zeggen heb ik liever dat je helemaal geen reactie plaatst. Hier heb ik namelijk helemaal niks aan.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:20

teske2225 schreef:
Amaranth7 schreef:

helemaal mee eens.

Ik ben het hier ook mee eens hoor.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:36

EllaBellaah schreef:
Wat leuk dat er nog steeds reacties komen :)
Dit is op het moment het enige paard dat ik rijd. Er staan verder op stal niet zo veel paarden waar ik wat aan heb om op te rijden helaas... ik ben al heel lang gestopt op de manege vanwege de kosten, instructrice die ik niet fijn vond, en veel paarden die ik niet zo fijn vond, maar degene die ik wel fijn vond heb ik ook niks aan om op te rijden als voorbereiding op Ferro.

De tip over te martingaal, waarom die riem om de hals er af halen? Dat maakt toch niet uit voor de werking?

Ik vroeg het me af omdat het mij juist heel verstandig lijkt voor jou om ook een ander paard te rijden. Zo kan je je vertrouwen in het rijden weer wat terugwinnen en wordt het hopelijk minder spannend om ook op je eigen paard te kruipen. Nu ga je van niet rijden in een keer naar rijden op een paard waar je eigenlijk niet zoveel vertrouwen in hebt. Het gaat me dan ook niet zozeer om het technische deel, maar meer om het vertrouwensdeel. Wie weet heeft een kennis, vriendin, iemand uit de omgeving, een braaf paard staan waar je een aantal keer een stukje mee mag rijden. Gewoon even rondhobbelen en je vertrouwen in het rijden terugwinnen!

Weet natuurlijk niet of je dit al geprobeerd hebt, maar wie weet is het het proberen waard!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:33

Hoi ellaBellaah, misschien was ik wat kort door de bocht met mijn reactie, maar ik herken je onzekerheid. Het is ook heel erg spannend op een groen paard te rijden. Ik heb mijn kwpn merrie zadelmak gemaakt, zij is erg heet en kijkerig. Ik heb heel veel tijd gestopt in grondwerk, vertrouwen en daarna heel langzaam rijden. Onder het zadel is ze zeker de eerste 3 maanden erg kijkerig gebleven, ze kon ook vanuit het niets wegsprinten, maar dan ook KEI hard! Super eng. Maar geloof me, dat wordt minder! Neem gewoon de tijd om van je paardje vertrouwen te winnen vanaf de rug. Probeer haar ook af en toe te laten kijken en haar gerust te stellen. Ik ben gewoon wel van mening dat je een jong paard liever vooruit, desnoods met hoofd omhoog moet laten lopen, die aanleuning komt later wel! Als je paard maar weet dat vooruit de enige oplossing is. Ik snap dat het griezelig is, maar met de tijd wordt dat beter, met geduld blijven proberen. Liever een kleine stap goed, ( aandraven, stappen, aandraven, stappen) dan gelijk lange stukken in de krul lopen en blijven drijven. Knap dat je het wel zelf blijft proberen, ik weet hoe moeilijk het is! Succes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:38

Van jou vind ik het goed dat je het weer op pakt, maar wat mij vooral opvalt aan je instructrice dat ze erg veel drijft (sommige stukken zelfs elke pas) en wiebelt... zeker op een jong beestje is een onafhankelijke zit erg belangrijk... nu is het voor je paard erg moeilijk te onderscheiden wanneer hij luistert (voorwaarts gaat) want ook wanneer hij goed reageert wordt hij nog op z'n buik getrommeld. Ook lijkt hij niet de ruimte te krijgen om naar voren te gaan, maar dat kan wat vertekenen in het filmpje.
Maar zeker het continu drijvende been vind ik onprettig op een groen paard, daar worden ze namelijk niet veel wijzer van :)