Ons Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:53

Eliine schreef:
Ik vind het er echt heel mooi uitzien!

@Koper, is het per definitie een vast principe dat er in een paddock paradise niet gegraasd wordt? Ik dacht zelf namelijk (voorzover er overigens vaste regels over kunnen zijn) dat het vooral ook met het oog op de winter wordt gemaakt. Wanneer de weide onbegaanbaar is en veel paarden tot kleine paddocks en hun stal van 3x3 veroordeeld zijn. Door een deel van je weiland op te offeren en daar paden van te maken kunnen ze ook 's winters lekker hun gang gaan zonder dat er zomers geen gras meer is. Ik zie wel meer PP's waar er gedeeltelijk gegraasd wordt. Meestal dmv strookbegrazing of verschillende stukjes land per keer open. Waarom zou dat per definitie niet kunnen? Als een paard zomers op het gras kan is dat toch alleen maar lekker? Dingen als HB en insuline resistente gevoelige paarden buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Ja, er zijn een aantal principes die je in acht moet nemen voordat je wat je bouwt een paddock paradise kunt noemen. Paddock paradise is in Europa als handelsmerk geregistreerd en dat is niet voor niets: het zou zonde zijn als zo'n mooi concept over een paar jaar als "niet werkend" zou worden bestempeld omdat mensen het verkeerd toepassen. Wat TS laat zien is mooi, het is leuker voor de paarden dan een vierkante zandbak of een saaie wei (zoals die van haar buren) maar het is geen paddock paradise. Er missen essentiële factoren.

Vwb het gras: waarom denk jij dat het goed is voor een paard om gras te eten? Veruit het meeste gras in Nederland is niet geschikt voor paarden: te weinig vezels en veel te veel suiker. Ook paarden die niet insulineresistent zijn kunnen aardig last krijgen van gras, al zijn die problemen een stuk minder "ernstig" (overgewicht, jeuk enz) Een paard moet vezels eten. Dus hooi, takjes, stengelige dingen. Daar is zijn verteringsstelsel op ingesteld. Natuurlijk vinden ze gras lekker, het is zoet. Ik eet ook liever chocola dan hutspot ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:58

Oke dat van dat handelsmerk dat wist ik niet! :) Dat verklaart het dan wel meer ja.

Die van ons staan ook niet onbeperkt op het gras hoor, om exact de redenen die jij noemt :j maar dat vind ik dus juist het leuke aan zo'n 'paddock paradise' systeem, dat ze deels wat op de wei kunnen, en daarnaast aan hun loop en ruwvoerbehoefte kunnen voldoen op de track. Want eerlijk is eerlijk, de hele dag chocola is inderdaad niet goed, maar enkel alleen maar je hele leven hutspot eten worden we ook niet blijer van! Overigens is dat ook een stukje weidebeheer natuurlijk, je hebt ook grasmengsel die veel paardvriendelijker zijn ipv 'koeiengras'. Maargoed dat wordt een beetje offtopic. Maar ik wist niet dat dat echt niet bij een PP hoorde, dan zijn er wel veel PP's die dus eigenlijk niet zo mogen heten! :=

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:13

betadine schreef:
Het is echt heel mooi. Kun je eens een plattegrond foto plaatsen of plannetje ?
Ik zou ook graag mijn weiland omtoveren tot paddock paradise, maar ben bang dat als er gejaagt wordt de paarden door de draad lopen omdat ze minder "vrije" loopruimte hebben.
Fin de boer rechtover mij wees me erop dat dit wel een risico is.

Deze discussie hadden wij nl laats ook bij ons opstal....en als het eten op is of het is mega slecht weer...gaan de paarden staan etteren zegt" de boer hier ook" en het is hier" klei grond" dat wordt een blubber bende!
Het ziet er bij jullie prachtig uit!!wat voor grond type is het bij jullie waar het paddock paradise op heb ontwikkeld?

Toad

Re: Ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:52

Voor de mensen die zich afvragen waarom deze paarden niet dag en nacht op de PP staan:

Volgens mij komt dat simpelweg omdat het een manege is. De paarden en pony's moeten dus gewoon in de les meelopen 's middags doordeweeks en 's zaterdags de hele dag. Dan staan ze inderdaad niet in de PP.

Daarnaast zijn er ook pensionpaarden op de manege. Het is niet gebruikelijk om de pensionpaarden met de manegepaarden in de PP te zetten, dus wordt dat afgewisseld.

Dus: nee, de paarden staan niet fulltime in de PP. Ze staan er wel zeer regelmatig, en ik vind het prachtig want het is 1 van de weinige maneges in heel Nederland waar dit is aangelegd speciaal voor het welzijn van de paarden. Naast de PP mogen ze ook veel de wei in (en dan heb ik het niet over de kleine stukjes weide in de PP maar een apart groot weiland). De PP wordt dus volgens mij vooral veel in de winter gebruikt wanneer weidegang niet mogelijk is. Deze paarden staan buiten juist wanneer er zoveel andere paarden (op andere maneges) op stal staan

Jammer dat er nog zoveel commentaar is op hoe de TS deze PP gebruikt, ik vind het fantastisch. Denk dat weinig manegepaarden zo'n luxe leventje hebben!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:54

Koper schreef:
Grappig dat ik dit topic tegenkom, toevallig reis ik, als forens, een aantal keer per week op verschillende tijdstippen langs dit geheel. En nou valt het me elke keer op dat er zo weinig, of soms zelfs helemaal geen, paarden staan, en dat jullie het hooi ophangen op de track zelf ipv op een wijder voerpunt. En dat er in die dingen die julllie voor het hooi hebben hangen vaker niet dan wel hooi zit. Wat ik zo zie. Ook zie ik, als er paarden staan, die paarden meestal ergens staan grazen.

Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe dat zit? Ik had namelijk begrepen dat je in een paddock paradise het paard juist geen gras, en wel onbeperkt hooi dient aan te bieden, op daarvoor ingerichte voerplekken langs je track en dat het ook juist de bedoeling is om de paarden er dag en nacht te hebben staan in een groep.

Lijkt me toch dat ieder dit voor zich kan bepalen. Al loopt je paard hier maar een paar uur per dag in is het toch al ideaal, beter als op stal. Dag en nacht erin lijkt me zeker geen must. En ik zie op de foto het veulentje op het gras, dus de stukjes gras zullen ook wel gebruikt worden door de paarden wanneer dit mogelijk is.

Ik vind het er super uit zien en lijkt me erg leuk voor de paarden!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:58

wauw, wat mooi gedaan zeg en wat ruimte daar.
Heerlijk voor de paarden.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:07

Wauw super!
Heerlijk voor de paarden +:)+

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:15

Toad schreef:
Voor de mensen die zich afvragen waarom deze paarden niet dag en nacht op de PP staan:

Volgens mij komt dat simpelweg omdat het een manege is. De paarden en pony's moeten dus gewoon in de les meelopen 's middags doordeweeks en 's zaterdags de hele dag. Dan staan ze inderdaad niet in de PP.

Daarnaast zijn er ook pensionpaarden op de manege. Het is niet gebruikelijk om de pensionpaarden met de manegepaarden in de PP te zetten, dus wordt dat afgewisseld.

Dus: nee, de paarden staan niet fulltime in de PP. Ze staan er wel zeer regelmatig, en ik vind het prachtig want het is 1 van de weinige maneges in heel Nederland waar dit is aangelegd speciaal voor het welzijn van de paarden. Naast de PP mogen ze ook veel de wei in (en dan heb ik het niet over de kleine stukjes weide in de PP maar een apart groot weiland). De PP wordt dus volgens mij vooral veel in de winter gebruikt wanneer weidegang niet mogelijk is. Deze paarden staan buiten juist wanneer er zoveel andere paarden (op andere maneges) op stal staan

Jammer dat er nog zoveel commentaar is op hoe de TS deze PP gebruikt, ik vind het fantastisch. Denk dat weinig manegepaarden zo'n luxe leventje hebben!

Amen _/-\o_
Super initiatief voor manegepaarden ook al is het officieel geen PP en hangt er niet altijd hooi

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:07

Wat gaaf!

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:07

Echt super mooi gemaakt, ik ben er vaak langs gekomen met de trein de laatste maanden, en er stond laatst ook een stukje in bokt over deze manege! Leuk om hier terug te zien. Lijkt me echt een super plekje om je paard te stallen!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:09

Ik heb het hele topic bijgelezen en ik zie dat de meeste vragen ondertussen ook beantwoord zijn. Nog even een kleine toelichting van mijn kant.

Het klopt dat er momenteel niet veel paarden in de paddock staan, dit omdat we ook nog grote stukken land hebben waar ze in de zomermaanden staan. Het concept hebben wij voornamelijk ontwikkeld voor de wintermaanden, zodat ze ook met slecht weer toch de hele dag buiten kunnen lopen. Momenteel staat er inderdaad een merrie met veulen in, aangezien het veulen een wond heeft en niet bij de andere mag lopen (veulen moest officieel helemaal boxrust). Voor een klein aantal paarden hebben we de weilanden opengesteld als het weer het toelaat. Ik vind zelf grazen toch iets natuurlijks en dat willen wij de paarden niet ontnemen. Het gras is wel speciaal paardengras. Misschien is het geen officieel paddock paradise en moeten we het een andere naam geven, maar de pony's zijn er blij mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:11

Als dit geen Paddock Paradise is, is de Paardenmaat dat ook niet.
Met alle respect.

De Paardenmaat is aangelegd met PPN! En werd door hen gebruikt om reclame te maken en rondleiding te geven bij de open dag met toelichting over de keuzes
Er zijn keuzes gemaakt om de paarden alleen overdag op het PP te laten lopen
En ook bij de Paardenmaat is er nu alleen nog maar zandgrond en geen andere ondergronden. Dat is mogelijk iets voor de toekomst.

Juist Jaimy Jackson geeft in zijn boek en op de site aan dat je simpel en klein kunt beginnen en van daaruit je Paddock Paradise kunt ontwikkelen. Ook het verschil in voedingsbehoeftes van de paarden en of ze het wel of niet goed doen op het gras geeft verschillen in gebruik. Ook dat wordt onderkend.

Laten we alstublieft niet strenger in de leer worden dan diegene die dit bedacht en ontwikkeld heeft, en ook niet strenger dan diegenen die de naam hier in Europa "gekocht" hebben en er een keurmerk aan verbonden hebben...

Ik vind dit een prachtig voorbeeld van een Paddock Paradise en heb er geen enkele twijfel over of dit goedgekeurd zou/zal worden als men daar om vraagt. Als ze dat zouden willen.
Rome werd niet in 1 dag gebouwd, en een Paddock Paradise ook niet...

Dit is een prachtig afwisselend terrein met ruime uitlooppaddocks met zowel zwarte grond als zand, en heuvel, een poel, brede hoofdpaden en smallere tussenpaden, verspreid over de track voeren en stukjes weiland met gras voor de afwisseling en verschillende voederbehoeften.
Lijkt me dat het al vrij compleet is voor een Paddock Paradise van nog amper een jaar oud!

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:39

Wauw dit is echt prachtig! :j

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:41

Niet het hele topic gelezen alleen de OP
Wat prachtig! Ons paardje is verkocht naar iemand die dit ook ging aanleggen, het lijkt mij echt ideaal maar wel kostbaar. Ik zou dit zeker later ook bij huis willen!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:44

Dat ziet er zeker erg gaaf uit !

Super leuk dat je manege dit doet!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:51

De eerlijkheid gebiedt toch te zeggen dat het er op de foto's mooi uitziet, maar in werkelijkheid is het maar heel klein, zeker voor de hoeveelheid paarden die er af en toe op lopen. De foto's geven echt een vertekend beeld - ik kom er dagelijks langs .. Het gaat toch om het stuk dat achter de rijbak ligt langs het spoor? Of is er een verbinding naar de weiden aan de overkant van de Slichtenhorsterweg? Dan heb ik niks gezegd :)
Desondanks vind ik het wél een prima initiatief, alles is beter dan een hele winter op stal staan te pieren.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:10

Wat weer een gezeur over vanalles en nog wat. Dat je het officieel geen PPN mag noemen prima, maar wie wil dit nou niet voor zijn paard? Heerlijk toch, al die ruimte?! Ziet er super uit hoor.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:12

Uhh...het eerste wat bij me opkomt...'jeetje wat moet die stalling daar duur zijn!'
Maar wat een geweldige foto's zeg!!
Echt een soort paradise, mooi hoor!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:28

Wat supergaaf om hier nu foto's tegen te komen!
Een half jaar geleden zat ik in de trein en zag ik deze prachtige plek langskomen, maar kon me niet meer herinneren waar het was.
Maar superleuk om het nu op bokt tegen te komen met foto's, het ziet er prachtig uit!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:55

Ik heb vroeger een jaar of 8 op deze manege gereden, en vond dat ze toen al goed over het dierenwelzijn nadachten! Ik volg dit ook al een tijdje via facebook, en vind het eindresultaat super! Complimenten aan de manege, en de uitvoerders van dit prachtidee!

Is heel anders dan de stands waar nog veel manege pony's hun dagen in door moeten brengen...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:16

Koper schreef:
Ja, er zijn een aantal principes die je in acht moet nemen voordat je wat je bouwt een paddock paradise kunt noemen. Paddock paradise is in Europa als handelsmerk geregistreerd en dat is niet voor niets: het zou zonde zijn als zo'n mooi concept over een paar jaar als "niet werkend" zou worden bestempeld omdat mensen het verkeerd toepassen. Wat TS laat zien is mooi, het is leuker voor de paarden dan een vierkante zandbak of een saaie wei (zoals die van haar buren) maar het is geen paddock paradise. Er missen essentiële factoren.

Vwb het gras: waarom denk jij dat het goed is voor een paard om gras te eten? Veruit het meeste gras in Nederland is niet geschikt voor paarden: te weinig vezels en veel te veel suiker. Ook paarden die niet insulineresistent zijn kunnen aardig last krijgen van gras, al zijn die problemen een stuk minder "ernstig" (overgewicht, jeuk enz) Een paard moet vezels eten. Dus hooi, takjes, stengelige dingen. Daar is zijn verteringsstelsel op ingesteld. Natuurlijk vinden ze gras lekker, het is zoet. Ik eet ook liever chocola dan hutspot ;)

In Amerika vooral ten zuiden hebben ze ook niet altijd beschikking tot gras zoals wij het hier hebben. Ik ga geen geld aan hooi uitgeven als er genoeg gras ter beschikking is. In de winter wel natuurlijk omdat dan geen of bijna geen voedingswaarde in het gras meer zit, maar om nu ons gras te gaan vergelijken met fastfood... het kan dan ook in kleine delen gegeven worden door strookbegrazing.
Ik vind dat we niet alles blindelings moeten gaan volgen omdat een amerikaan dat beaamt. Ook al heeft hij een bijzonder goed idee gehad en veel gestudeert over paarden.
Hooi kopen als je genoeg gras hebt en voor gevoeligere paarden met strookbegrazing kunt werken, is dat geen overbodige luxe ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:24

als je een paard hebt dat echt hoefbevangen is of insulineresistent is strookbegrazing niet altijd te doen. In elk geval niet 24/7, in dat geval is deels weidegang (met graasmasker) en deels op een (leuk ingerichte) paddock een alternatief om ze toch de hele dag of dag en nacht buiten te kunnen hebben.

Maar inderdaad, zonde om alleen maar (duur) hooi te voeren als de paarden het prima doen op (deels) vers gras in het weideseizoen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:58

Joyce B, helemaal met je eens +:)+. Dit soort 'systemen' zijn bedacht door mensen die out of the box kunnen en durven te denken. Moeten we dan nu ons laten beperken met wat men vindt dat wel onder een PP valt en wat niet? Denk juist dat het een concept is dat naar mogelijkheden en omstandigheden en eigen inzicht toe- en aan te passen is.

Van wat ik ervan heb gezien is het inderdaad een klein stukje, maar voor zo in de wintermaanden vind ik het een super oplossing :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:04

ik vind t heel mooi uitzien :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:12

Wauw! Echt heel erg mooi! *\o/*