Eliine schreef:Ik vind het er echt heel mooi uitzien!
@Koper, is het per definitie een vast principe dat er in een paddock paradise niet gegraasd wordt? Ik dacht zelf namelijk (voorzover er overigens vaste regels over kunnen zijn) dat het vooral ook met het oog op de winter wordt gemaakt. Wanneer de weide onbegaanbaar is en veel paarden tot kleine paddocks en hun stal van 3x3 veroordeeld zijn. Door een deel van je weiland op te offeren en daar paden van te maken kunnen ze ook 's winters lekker hun gang gaan zonder dat er zomers geen gras meer is. Ik zie wel meer PP's waar er gedeeltelijk gegraasd wordt. Meestal dmv strookbegrazing of verschillende stukjes land per keer open. Waarom zou dat per definitie niet kunnen? Als een paard zomers op het gras kan is dat toch alleen maar lekker? Dingen als HB en insuline resistente gevoelige paarden buiten beschouwing gelaten uiteraard.
Ja, er zijn een aantal principes die je in acht moet nemen voordat je wat je bouwt een paddock paradise kunt noemen. Paddock paradise is in Europa als handelsmerk geregistreerd en dat is niet voor niets: het zou zonde zijn als zo'n mooi concept over een paar jaar als "niet werkend" zou worden bestempeld omdat mensen het verkeerd toepassen. Wat TS laat zien is mooi, het is leuker voor de paarden dan een vierkante zandbak of een saaie wei (zoals die van haar buren) maar het is geen paddock paradise. Er missen essentiële factoren.
Vwb het gras: waarom denk jij dat het goed is voor een paard om gras te eten? Veruit het meeste gras in Nederland is niet geschikt voor paarden: te weinig vezels en veel te veel suiker. Ook paarden die niet insulineresistent zijn kunnen aardig last krijgen van gras, al zijn die problemen een stuk minder "ernstig" (overgewicht, jeuk enz) Een paard moet vezels eten. Dus hooi, takjes, stengelige dingen. Daar is zijn verteringsstelsel op ingesteld. Natuurlijk vinden ze gras lekker, het is zoet. Ik eet ook liever chocola dan hutspot