En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:21

Mag ik vragen hoeveel hechtingen er in zitten?? :P
Ik vind het er mooi uitzien ... Netjes gehecht !!
Hopen dat het mooi heeld allemaal

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:23

Ik heb ze eerlijk gezegd niet geteld. :) behoorlijk wat. edit: even bij langs gegaan op de foto, in elk geval meer dan 20 ;)

Ariebren

Re: En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:04

Het hechtwerk ziet er netjes uit.

Mijn vrouwelijke DA knipt de losse eindjes wel wat korter af, maar dat is vrouwen werk. :7

Geef die DA van jouw maar een dikke zoen voor zijn werk.

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat, ik heb bij mijn merrie toch bijna twee maanden extra zorg moeten laten geven.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:41

Wauw dat overtreft.. Arm paard... Die van mij had een paar maanden terug 10in haar hoofd :S maar weer niet wat ik liever heb... Dat was wel makelijker schoon te houden enzo denk ik..
Maar zie je niets meer van.. Hoop dat dat bij deze merrie straks ook zo is :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:07

hopen dat het weer goed komt en alle schade beperkt blijft, en hopen dat ze er niet zoveel last van zal hebben/houden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:10

Vandaag op dag 7 weer een verbandwissel gehad. Bijna een weekje geleden nu dat ze de wond opliep.
Op zich gaat het goed. Als het goed is moet ze vanaf morgen maar 1x per dag meer geprikt worden. Scheelt een hoop, van 3 naar 1. Alleen wel de grootste nog steeds ;). Tijd dood ze vooral met achter de snack-ball aanhollen, likit oplikken, eten (gelukkig kun je een jaarling ad lib hooi geven), languit liggen slapen, aandacht opeisen, en een beetje in de rondte kijken :). Laatste dagen een beetje pech met het weer, waardoor ze vaak toch op stal moest staan ivm het verband wat anders nat wordt. Maar vanavond stralend weer en gaat nog tot het weekend door gelukkig.

Nog even foto's met het verband eraf. binnenzijde ziet er mooi uit, buitenzijde bovenkant toch een beetje mindere kleur dus misschien dat de doorbloeding van de huid daar niet optimaal is. vandaag weer een hoop mesitran erop en weer onder het verband, zaterdag weer wisselen denk ik. Vliegen komen erop af zodra het verband eraf is, dus heel vervelend die vieze beestjes. maar al bij al nog geen dramatische verandering.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:40

Goh wat een wond zeg! Ik hoop echt dat alles weer netjes kan gaan genezen (ook van binnen). Ik vind het wel positief dat ze er zelf goed op steunt.
De wond ziet er 'mooi' uit, is netjes aan het genezen. Ik hoop op mooie genezing!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:59

Ziet er netjes uit, duim met je mee, dat het zo doorgaat.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:12

Wanneer gaan we het nu eindelijk eens leren met z'n allen. Prikkeldraad is geen geschikte afrastering voor paarden!! Het wordt nog steed overal gebruikt, omdat het zo lekker goedkoop is, behalve als je paard erin heeft gehangen ...
Een beetje paardenhouder heeft dit niet op z'n land staan en paardeneigenaren zouden er voor moeten kiezen hun paard niet op een land te zetten, waar dergelijk afrastering gebruikt wordt.
Sterkte met je paardje! Ik hoop voor je dat het goed komt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:24

FHS schreef:
Wanneer gaan we het nu eindelijk eens leren met z'n allen. Prikkeldraad is geen geschikte afrastering voor paarden!! Het wordt nog steed overal gebruikt, omdat het zo lekker goedkoop is, behalve als je paard erin heeft gehangen ...
Een beetje paardenhouder heeft dit niet op z'n land staan en paardeneigenaren zouden er voor moeten kiezen hun paard niet op een land te zetten, waar dergelijk afrastering gebruikt wordt.
Sterkte met je paardje! Ik hoop voor je dat het goed komt.

deze opmerking snap ik niet.
Ik lees nergens dat de jaarling achter prikkeldraad stond.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:43

FHS nu oordeel je wel heel snel hoor. Ik heb nooit een paard achter schrikdraad gehad en zal het ook nooit doen. Hier werd gewoon schrikkoord en lint gebeuren. Maar ik ben er nu wel achter dat niets veilig is. Zelfs stroomdrrad tegen vaste om weinig kan nog onveilig zijn op het verkeerde moment. Dit is gewoon een stom ongeluk in combinatie met onweer. Vermoedelijk is de bliksem die nacht in het land ingeslaan en ik gom dat de in de buurt van de omheining stond, achteruit gesprongen is en met der been achter de draad blijven haken. Sneu maar kan weinig meer aan verandert worden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:57

Ik vind het er wel rustig uitzien hoor! Ik neem aan dat er nog verband omheen zit? Wij deden toen het verband eraf ging rondom het litteken (niet erop) zilverspray dat houdt beesten goed tegen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:04

FHS, wie heeft het hier over prikkeldraad???

Ts, ik vind het er heel netjes uitzien.
En dat je paardje nu niet altijd buiten kan door het weer, het is even niet anders.
Je doet alles wat in je macht staat en wat verantwoord is.
Dit gaat vast goed komen.

Def, sluit zilverspray niet heel erg af??
Dan zou eventueel vocht er niet meer goed uit kunnen dat zou zonde zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:08

Ja je moet t niet gaan spuiten op een plek waar t vocht uit kan. Mijn paard had haar litteken ook op de voorkant en dan spoot ik het op de achterkant van haar been. Het helpt namelijk wel echt heel goed, maar je hebt gelijk dat je moet oppassen voor afsluiting!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:18

Def schreef:
Ja je moet t niet gaan spuiten op een plek waar t vocht uit kan. Mijn paard had haar litteken ook op de voorkant en dan spoot ik het op de achterkant van haar been. Het helpt namelijk wel echt heel goed, maar je hebt gelijk dat je moet oppassen voor afsluiting!

Die zilverspray is wel heel mooi spul als dadelijk de hechtingen eruit zijn en er geen verband meer om gaat, tegen vliegen enzo.
Ik denk dat ts dat even aan de da moet vragen.
Nu zal het verband er ook omzitten als extra beschermen voor stoten en viezigheid van buitenaf.
En het geeft toch wat meer steun aan de wond.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:59

Helingsproces gaat de goede kant op zeg en best snel in weekje.

veel sterkte en succes met de kleine dame

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 09:12

@Def: er zit zeker nog verband omheen, dat blijft de komende tijd ook nog zo, beschermt idd tegen vliegen enzo, maar is ook de beste bescherming voor de wond.
zilverspray zijn vaak een beetje voor en tegens bij, maar idd het weert wel vliegen af mocht het verband er straks afgaan (al denk ik dat het er pas afgaat als alles muurvast en dicht zit)
zaterdag weer even verband eraf en denk dat we dan echt gaan beginnen zien wat houdt en wat niet. dus wel spannend.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:23

Ja je moet t sowieso even aan je da vragen, met dit soort dingen moet je gewoon precies doen wat hij zegt. En als het verband eraf gaat!
sterkte

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:23

Dat is even schrikken! Toch ziet de wond er na een week behoorlijk rustig uit, dat is in ieder geval erg fijn.
Hopelijk houd ze er niets blijvends aan over.

Def schreef:
Ja je moet t sowieso even aan je da vragen, met dit soort dingen moet je gewoon precies doen wat hij zegt. En als het verband eraf gaat!
sterkte

TS is zelf DA en heeft ook genoeg contacten om zich heen ;-)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:39

Das ook een flinke wond geweest, mag hopen dat mijn 2 jarige net zo mooi geneest

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:00

Daarnet weer een verbandwisselsessie ;), collega erbij gehad, en viel eigelijk niks tegen. enkel een paar van de bovenste hechtingen losgelaten, maar dat was ook te verwachten ivm de doorbloeding en de grootte van de flap. weer een flinke kwak mesitran erop in elk geval. de zijkanten die houden nog steeds mooi dicht, zowel binnen-en buitenkant en dat is toch wel erg positief, ook vormt er zich al mooi granulatieweefsel op die plekken. Nog een beetje vochtig verband, door wondvocht en necrotisch weefsel, maar eigelijk valt het best mee, niet eens heel veel. Pijnstilling wordt nu afgebouwd naar om de dag, als ze dan tenminste geen pijn krijgt, en de antibiotica mogen we over op poeder door het voer (jeej!). en verder zet ze hem nog steeds mooi neer, klapt amper dubbel, misschien een heel enkele keer, maar dit is gelukkig nog op 1 of 2 handen te tellen :D. Dus al bij al weer heel erg tevreden. pony voelt zich verder ook goed, dus dat scheelt. Gisteren leek ze wat gevoeliger op dat been maar hechting met plastic was ook losgekomen en wat verschoven, dus misschien daardoor, of toch even verkeerd neergekomen ofzo. vandaag ziet het er weer goed uit. ze staat weer lekker in der paddockje met dit weer.
Even geen fotoupdate deze keer, niet aan gedacht, maar ziet er min of meer hetzelfde uit als de vorige keer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:06

Super, dat het goed gaat en die mesitranzalf is echt heel goed.
Ben benieuwd hoe het blijft gaan.
Houd ze zich wel rustig op haar paddockje??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:19

Ja ze blijft gewoon opvallend rustig. Het scheelt dat ze hier deze winter stond, en het dus wel gewend is, als het swinters te nat was dan ging het hek naar de grote paddock ook gewoon dicht. het paddockje heeft de grootte van een grote box, dus voor een ponytje van 1.13 is dat mooi ruim en ze krijgt buitenlucht en zon. Verder staat ze alleen, want dan blijft ze wel het rustigste denk ik.
Mesitran is idd erg goed. Ik gebruik heel vaak honingzalf voor patienten en deel van mn scriptie ging ook over de werking van honingzalf dus zowiezo een voorstander van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:29

Ik heb mesitran ook al vaak en veel gebruikt ook bij de katten, paarden en voor mezelf.
Erg fijn spul.
Goed dat ze zich zo rustig houd dat scheelt een hoop gedoe.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:39

Fijn dat het zo goed gaat! :)