Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Re: Eerste foto's van Furioso na een les van een medebokster ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:08

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:18

TS heeft nog maar net les, kan je ook geen wonderen verwachten :+
Ik vind het geen slecht begin, je paardje moet wennen om een "andere houding" aan te nemen.
Op het eerste filmpje lijkt hij me eerder meer last te hebben van de vliegen rondom zich.
Heb je geen opener plaats om te rijden?
Lijkt me fijner voor jullie beiden :j

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:23

Dit is het ruimste waar we nu kunnen rijden..
Er is een "piste" maar die is maar iets groter dan een longeercirkel dusjaa niet handig.
De wei is omgeven met grachten en er staan bomen, en dan heb je last van dazen en vliegen :( (vliegenspray werkt niet)
Ik had plaatsen waar ik meer ruimte had maar daar kan ik niet meer op (gras staat hoger dan mijn middel :(

Ik ben mijn vader aan het overtuigen om dit stuk wei (of nog wat groter) te laten omploegen en gelijk te slepen want het ligt echt wel scheef.
De papa heeft er niet veel interesse in spijtig genoeg :(

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 06:48

Wat leuk het lijkt een kopie van mn vorige schimmeltje! :)

Wat ik vooral mis is controle van de ruiter, zonder controle over oa het tempo is er niet veel rijden aan, ik zal heel veel schakelen, opvangen op zit, dat is een kwestie van leren voelen hoeveel dat moet en wanneer dat moet, word die ook losser en achter beter van, zo kun je wat aan de lengtebuiging gaan werken etc en dan zie ik het wel goed komen met lekker lessen erbij! Leuke combinatie lekker aan de slag!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:53

Vandaag heb ik les gehad en nu hebben we voornamelijk gewerkt aan de galop.
Dus van stap naar galop (in draf is hij nog veel te wild en stellen we nog even uit)
Hij moet dus rustig kunnen aanspringen en na een paar passen galop weer in stap :)

Voordat de lesgeefster kwam heb ik zelf wat gereden :)
1. Afbeelding
2. Afbeelding

Foto's van de les
3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

FILMPJE: http://www.youtube.com/watch?v=O3XMdiZh ... e=youtu.be

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:22

Ik zou de galop lekker nog even achterwege laten als ik jou was. :)
Eerst tempocontrole, takt en regelmaat in de stap, van daaruit ontspannen aan de draf gaan werken en dan pas galop.
Op deze manier werk je aan kwantiteit ipv kwaliteit en dat is eeuwig zonde.

Maargoed, dat is mijn mening. ;)

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:40

Wat een leuk paardje, jullie zijn een goed team :)
Let maar niet op alle negatieve reacties hoor...
Je weet zelf wel wat goed is voor jou en je paard en wat je anders moet doen. Daarom heb je ook les, om alles nóg beter te maken ;)
Tips zijn natuurlijk altijd goed, maar een beetje minder heftig kan het ook wel... Sorry hoor haha. :o
Jullie doen het super en ik zie veel verbetering, hoewel het eerder ook niet slecht was :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:27

Wat zijn jullie hard aan het werk om te verbeteren zeg, complimenten hoor!

Ik zie in je filmpjes duidelijk wat meer rust verschijnen, dat is zeker positief!
Wat je les betreft, ik zou met zo'n gevoelig en snel gespannen paard nu nog niet aan galop gaan denken maar eerst de stap en de draf meer uit gaan werken naar lengte en ontspanning.
Van veel galop en veel overgangen worden deze paarden vaak alleen maar meer gespannen en ben je weer terug bij af...
Lekker veel stappen en draven, tempo wat versnellen en verkorten en zorgen dat je steeds de hals wat naar beneden en naar voren uit kunt schuiven zonder controle en contact te verliezen.

succes!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:51

Dank je Nouvel :) We doen ons best :)
Galop doen we niet te veel maar ik wou weten hoe ik hem ontspannen kon laten galopperen zonder hem te veel laten opspannen :)
Ben juist weer gaan rijden en dan veel stap en draf en zien of hij zijn hals wilt laten zakken en het lukte wel :)
Normaal wordt hij na een galopje héél heet maar vandaag ging het echt veel beter en werd hij gelijk weer rustig :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:13

Vind je echt een gaaf paardje hebben :) Mooi dier.
Hopelijk gaan de lessen helpen, maar dat zal vast wel :)
veel plezier en succes nog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:02

Dani_ schreef:
Dat bit doet hem pijn; hij heeft op iedere foto zijn mond open.

Is ook niet verwonderlijk als je de erg strenge binnenhand op foto 11, 12, (vooral) 13 & 14 ziet. Hele nare gewoonte ts, tuurlijk, ieder paard opent wel eens zijn mond onder het rijden, maar in dit geval ben jij duidelijk de oorzaak. Je heb een erg strenge handhaving. Je paard probeert op bijna iedere foto zichtbaar de druk van voren te ontwijken. Op foto 5 van de bovenstaande foto's maakt hij zelfs een flinke taktfout, ongetwijfeld vanwege het gebrek aan ruimte. Het enige wat ik kan zeggen als ik al deze foto's zie: Vooruit met hem! Geef hem eens de ruimte van voren, zodat hij met een drang naar voren jou hand weer kan opzoeken. Nu rijd je hem van voor naar achter, niet van achter naar voor en dat zie je terug. Ook werkt jou voorover vallen niet mee. Netjes naar voren kijken, goed je kin omhoog, dan ga je vanzelf rechter zitten.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:08

TS, ik denk dat je eerst en vooral aan je eigen houding moet gaan werken, laat de het 'in de houding' proberen te lopen en het galoperen gewoon even achterwege, zolang je hem nog zo zit te storen met je zit en vast te houden van voren gaat het niet werken. Ik zie echt wel verbetering in de foto's die je hierboven weer plaatste, maar je houding is nog vrijwel hetzelfde, en dit zorgt er gewoon voor dat jouw paard zich wel moet gaan opkroppen, achter de teugel moet gaan lopen, hij gaat inderdaad taktmatig daardoor ook niet goed.

Ik bedoel het echt niet aanvallend, ik wil je alleen maar helpen, want na het zien van de verschillende foto's uit dit topic denk ik dat je je iets meer bewust moet worden van de rol van jouw houding.
En natuurlijk, Rome was ook niet gebouwd in 1 dag, maar zolang je jezelf nog niet wat meer in orde hebt vind ik het gewoon niet fair om wel meer van je paard te vragen...