Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:03

Waarschijnlijk, LHS, heeft Natasja, Zethar al heel wat keren irl gezien. Net als ondergetekende, als driejarige was hij behoorlijke luxe, dat kan haast ook niet anders want Cabochon is natuurlijk ook rijpaardbloed. Zowel zijn moeder als zijn grootmoeder waren rassige en harde merries.

Wat de aanjagers betreft, dat zijn meestal inderdaad vrijwilligers die zich de hele dag in het zweet lopen en dan ook nog commentaar krijgen,
maar goed het is ons allen bekend "ondank is des wereld's loon" *D
Overigens kunnen de meeste aanjagers wel bogen op enige paardenkennis.

Osmo, weet niet of dat gaat werken dat persoonlijke aanjaagadvies per eigenaar, wel een grappig idee.
Je hebt gelijk als je zegt dat beenwerk moet passen bij een paard, maar dan nog heb ik het liever aan de lichte kant en droog
dan zwaar en voos. Hard beenwerk blijft het belangrijkste.

Stoffel, jij hebt gelijk een nu schijnbaar luxe merrie kan op oudere leeftijd behoorlijk uitgezwaard zijn (ik ook 8-) )
bij de Oscar gaat dat zeker gebeuren, want daar zit ook bij vader genoeg klassiek bloed in.

Waar ik niemand over hoor en dat lijkt me toch echt een speerpunt bij de Gelderse,
hoe gedroegen de aangeboden paarden zich?
Zijn ze significant rustiger/braver dan een gemiddeld rijpaard?
Daar moeten wij het namelijk als fokrichting ook van hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:11

Leonora schreef:
Waarschijnlijk, LHS, heeft Natasja, Zethar al heel wat keren irl gezien.

De laatste jaren niet meer maar als jong paard inderdaad wel.

Moet eerlijk bekenen dat mijn Gelderse niet minder heet is dan de rijpaarden bij ons op stal. Misschien is ze wel heter.
Maar ik durf alles met haar...ze geeft me nooit het gevoel dat ik de controle kwijt ben.
Dat gevoel had ik niet met mijn rijpaarden. Daar had ik vaak het idee dat ik aan het meeliften was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:24

Dat is met zo'n dag moeilijk te bepalen vind ik eigenlijk.
Paarden zijn er in andere omstandigeheden als thuis maar met de nieuwigheid en zoveel paarden op 1 plek viel mij de algemene braafheid van veel paarden wel op.
Sommige waren wel enorm gespannen in de kooi waar door ze zich niet goed lieten zien, waarbij een enkeling dus echt blokkeerde.
Geen getrek of gespring gezien op een enkele na die het steeds eng vonden bij de ingang van de kooi.

Ik heb het wel eens anders gezien op keuringen van rijpaarden kwpn en NRPS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:56

stoffel schreef:
Cheytjuh schreef:
Zal niet alleen aan het weer hebben gelegen hoor, de aanjagers waren nou ook niet echt actief met aanjagen :P

Als de boer niet zwemmen kan licht het aan het water of aan zijn zwembroek.

Vorig jaar zijn die jongens afgebrand omdat ze te actief waren, dit jaar zeuren we weer wat anders, behalve degene met de 90 punten voor beweging natuurlijk die vond het geweldig.

Dit jaar was de lijn tussen de jury en de aanjagers korter en was de jury zeer tevreden over de heren (die de hele dag in de hitte hun stinkende best hebben gedaan) heeft een van de aanjagers mij verteld

Flauwe opmerking. De merrie van Cheytjuh is ster geworden. En niet omdat er zo'n fantastisch team in de bloedhete ring stond. De kritiek is meer dan terecht en als dat vorig jaar ook al zo was lijkt actie ondernemen mij een stuk wijzer en sympathieker dan dergelijke persoonlijke opmerkingen plaatsen.
Mensen steken er een hoop tijd, geld en energie in om een paard er netjes uit te laten zien op de stamboekkeuring en als de omstandigheden dan niet ideaal zijn dan mag het stamboek daar volgend jaar wel eens verandering in brengen en het niveau een beetje optrekken naar zoals het er op een rijpaardkeuring aan toe gaat.

Leonora

Re: Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:12

Janne, heb inmiddels al diverse (stamboek)keuringen gezien en ook daar gaat het regelmatig mis en hoor ik gemopper aan de zijlijn, misschien een idee om voor de aanjagers een keer een cursus te organiseren.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:21

@Leonora: Inderdaad geen onverstandig idee. Vroeger had je dat namelijk bij de rijpaarden ook. Een aantal oefenavonden met de aanvoerder van het spul. Dat was Lammert Haanstra in die tijd.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:24

@ Leonora : Ik vond, ondanks de roepende paarden, het algemene beeld rustiger als bij een rijpaardkeuring. Een enkel paard vond het natuurlijk allemaal wat vreemd, en lieten zich wat meer horen, maar verder had ik niet het idee dat we tussen de stampende en vervelende hete paarden stonden. Het brave karakter vond ik dus nog steeds algeheel aanwezig :j

Ik vind het leuk dat je het noemt, want dat is ook iets wat ik persoonlijk nog steeds erg belangrijk vind bij het Gelders paard. En waar ik ook enigszins op heb staan letten zaterdag

@ Stoffel : Allereerst wil ik toch even zeggen dat ik niemand af wil branden, noch de intentie heb om dit te doen. Ik vind het hardstikke fijn dat er nog steeds mensen zijn die zich vrijwillig zo een hele dag inspannen voor het Gelders paard! :j

Wel vind ik persoonlijk dat je, als je je dan toch vrijwillig aanmeldt als aanjager, je dan ook 100% moet inzetten hiervoor. Kijk naar wat een paard nodig heeft, en speel daar op in. (Beide paarden hier stonden geregeld stil in de ring, liepen niet vloeiend door, kwamen half stil te staan op de sprong, noem maar op. )
De mensen die hun paard aanbieden zijn wel op een bepaalde manier afhankelijk van de aanjagers. Behalve de tijd, het geld en alle voorbereidingen die vooraf zijn gegaan, is het gewoon ontzettend balen als je gewoon zeker een sterwaardige merrie hebt lopen, die omdat ze zich niet laat zien, het predikaat niet zal krijgen. Natuurlijk kun je dan zeggen, ach, volgend jaar is er weer een jaar, maar dat betekent dan ook weer diezelfde tijd en moeite erin moeten steken.

Is er geen cursus bijvoorbeeld voor aanjagers, die het KWPN een keer een avond kan geven aan de mensen die zich vrijwillig melden als aanjager vraag ik me af. Heb er nog niet van gehoord. Het lijkt me niet zomaar even makkelijk om te doen, dan lijkt me de nodige voorbereidingen treffen ook niet verkeerd :D
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 11-07-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:27

Leonora ik denk dat helemaal niet zo verkeerd is zo'n cursus.
Kijk we kunnen er alleen maar van leren en zo ook de aanjagers.
Het heeft geen zin om bij elkaar stroop in de mond te smeren, kritisch kijken naar wat beter kan betekend vooruit gang.
Daarom noem ik ook dat het lijntje wat korter zou kunnen tussen de eigenaars en de aanjagers.
En waarom zou dat niet kunnen werken? Ria laat zien dat het kan......
De trainer of eigenaar weet hoe zijn paard het beste presenteerd.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:59

Dit is nu een keer een leerzame 'discussie' om te lezen... vooral je minder verstand hebt van gelderse paarden! Zoals ik :+

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze Minetty bedoelen. De volle zus van Chablis. Net aan voldoende stokmaat, qua type net minder aansprekend ten opzichte van de rest.

Ik verbaasde me er inderdaad over dat deze merrie sterrie werd :j

Ik houd in diezin minder van de Hekkert paarden, als ik puur kijk naar diegene die ik in Didam heb gezien. Behalve dan Eva Amanda (die was ook van Hekkert toch).. aan de andere kant vind ik ook weer heel veel Hekkert paarden mooi zoal Tajirma en dat veulen van haar uit de C jaargang, diegene die met Chablis aangeboden was? Maar dat zal dan wel weer liggen aan de lijnen die erachter liggen.. Ik heb geen idee wat nu voorbeelden zijn van paarden uit de andere lijnen. Misschien eens leuk om dat te laten zien?

Als niet gelderse kenner, en als ik dan puur naar mezelf kijk als gebruiker. Houd ik van een grootramig dier, sterk ondertredend achterbeen met een mooie zelfhouding in de beweging. Die bijvoorbeeld Evyrona had, dat is mijn persoonlijk idee van een mooi (gelders) paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:03

Speciale oefenavonden voor het Gelders paard zijn er volgens mij niet, maar wel voor de rijpaarden incl. diverse vrijspringwedstrijden door het hele land waar je gewoon zelf of met je Gelderse naar toe kan. Pluk daar eens een paar goede aanjagers weg, de evenementen waar ik geweest ben waren echt prima in orde. Of het springen moet hier in het noorden veel meer leven dan elders, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Urosa: Hekkert fokt met verschillende merrielijnen. Van heel luxe tot heel stoer, zoals Eva Amanda, die is door G Hekkert gefokt volgens mij
En het zijn 3 jarigen. Sommige rijtypische merries ken je als 5 jarige niet meer terug.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:04

urosa schreef:
Dit is nu een keer een leerzame 'discussie' om te lezen... vooral je minder verstand hebt van gelderse paarden! Zoals ik :+

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze Minetty bedoelen. De volle zus van Chablis. Net aan voldoende stokmaat, qua type net minder aansprekend ten opzichte van de rest.

Ik verbaasde me er inderdaad over dat deze merrie sterrie werd :j

Ik houd in diezin minder van de Hekkert paarden, als ik puur kijk naar diegene die ik in Didam heb gezien. Behalve dan Eva Amanda (die was ook van Hekkert toch).. aan de andere kant vind ik ook weer heel veel Hekkert paarden mooi zoal Tajirma en dat veulen van haar uit de C jaargang, diegene die met Chablis aangeboden was? Maar dat zal dan wel weer liggen aan de lijnen die erachter liggen.. Ik heb geen idee wat nu voorbeelden zijn van paarden uit de andere lijnen. Misschien eens leuk om dat te laten zien?

Als niet gelderse kenner, en als ik dan puur naar mezelf kijk als gebruiker. Houd ik van een grootramig dier, sterk ondertredend achterbeen met een mooie zelfhouding in de beweging. Die bijvoorbeeld Evyrona had, dat is mijn persoonlijk idee van een mooi (gelders) paard.

Juist Hekkert paarden zijn over het algemeen grootramig met een sterk ondertredend achterbeen met veel zelfhouding.
Ria vind zelf Tajima te beknopt. Die is niet grootramig.

Minetty is zo'n merrie die het voordeel van de twijfel krijgt. Ze heeft zat goede punten. Stammetje wat laatrijp is. Die komt echt nog wel naar je toe.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:40

En dan blijkt dus dat er wel gekeken wordt naar de fokker en afstamming. Anders weet een jury niet dat het een laatrijpe merrie betreft. En kom op, als mevrouw Hekkert bij een paard loopt, weet de jury toch wel zeker dat het niet een paard is van meneer de Boer?
Nee keuren is eigelijk heel scheef. Was zo'n merrie nu van iemand onbekend geweest, was het ook een twijfel geval maar dan net geen ster geworden. Maar jongens, dat is ook zo bij de rijpaarden en tuigpaarden en bij andere stamboeken.

Wij als fokkers/ liefhebbers/ gebruikers kunnen er alleen maar voor zorgen dat de paarden er keurig voor staan, goed hebben getraind en dan is het op de keuring spannend!

Alleen vind ik wel dat het er op een keuring vanuit de organisatie en bestuur profesioneel gehandeld moet worden. Naar mijn mening was dat ook zeker zo in Didam, alleen schort het toch aan het profesioneel aanjagen van de paarden, daarbij nog even in witte kleren voorzien van een GP logo.

Ik werd getipt om een berichtje aan het bestuur te zenden met mn ongenoegen over het ongeorganiseerde aanjagen. Misschien voor meerderen een idee? Dat komt vast beter aan dan het hier uit te spreken en er verder niets mee te doen :D

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:56

[***] schreef:
En het zijn 3 jarigen. Sommige rijtypische merries ken je als 5 jarige niet meer terug.

Ik vind het nog moeilijk daar door heen te kijken :j

NatasjavE schreef:
Juist Hekkert paarden zijn over het algemeen grootramig met een sterk ondertredend achterbeen met veel zelfhouding.
Ria vind zelf Tajima te beknopt. Die is niet grootramig.

Minetty is zo'n merrie die het voordeel van de twijfel krijgt. Ze heeft zat goede punten. Stammetje wat laatrijp is. Die komt echt nog wel naar je toe.

Ik heb het topic teruggekeken van de Hekkert dag en je hebt gelijk, denk dat ik dan een andere bedoel uit die stam... Charisma vond ik zo'n aansprekend dier.. Ik vind haar nakomelingen wel bijna allemaal aansprekend :j Ik bedoelde Bijtajirma, soms nog wat lastig voor mij die namen en stammen.. nu weet ik niet of die perse grootramig is maar dat vind ik wel een super mooi dier.. ik zie dat ze trouwens tekoop is, wat boven budget :Y) edit: ze is al verkocht maar staat nog op de kwpn site...Best leuk zo die zoektocht naar afstammingen en paarden!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:05

appalin schreef:
En dan blijkt dus dat er wel gekeken wordt naar de fokker en afstamming. Anders weet een jury niet dat het een laatrijpe merrie betreft. En kom op, als mevrouw Hekkert bij een paard loopt, weet de jury toch wel zeker dat het niet een paard is van meneer de Boer?
Nee keuren is eigelijk heel scheef. Was zo'n merrie nu van iemand onbekend geweest, was het ook een twijfel geval maar dan net geen ster geworden. Maar jongens, dat is ook zo bij de rijpaarden en tuigpaarden en bij andere stamboeken.

Ria is niet populair bij het KWPN. Dus dat heb je goed mis. Ria heeft haar mondje goed klaar. En ze verpakt haar woorden niet.
Ria zal best eens mazzelen. Maar niet vaker of minder vaak dan een ander. Met Minetty heeft ze misschien mazzel gehad...maar niet omdat het paard van Hekkert is.

Ik ben niet bekend en toch deed mijn merrie het goed op de keuring. Ik stond erbij. Ze is niet moderne gefokt(Elegant)

Ik raad echt iedereen aan om met het paardenbeoordelen cursus richting GP te gaan. Dan leer je de volgorde van belangrijkheid.

Maar goed, ik bespeur hier bij een aantal iets teveel jaloezie naar iemand die het al jaren zeer goed doet op de keuring. Ik zou zeggen kijk eerst naar je eigen paard en dan naar de andere.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:10

Mooie foto's LHS!! Leuk om de rest van de deelnemers ook te zien. Mijn paardje zat in de eerste groep en we zijn daarna vrij snel naar huis gegaan, dus ik heb helaas niet zoveel meegekregen van de dag.

Ik kreeg ook best de zenuwen van de aanjagers in de kooi. Mijn paard kreeg gewoon de kans om stil te gaan staan en alles eens te rustig bekijken en te besnuffelen, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Vooral bij de galop had ze wel wat meer begeleiding mogen hebben. Uiteindelijk heeft ze toch genoeg laten zien om Ster te worden *\o/* , maar het had naar mijn idee beter gekund.
Inderdaad geen gek idee als het KWPN een cursus voor het aanjagen zou organiseren.......(ik weet natuurlijk niet welke instructies de aanjagers van de jury krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:12

Volgens mij is Urosa besmet met het GP virus :)

Persoonlijk denk ik dat Ria wel gewaardeerd wordt hoor. Ze is genomineerd voor fokker van het jaar en heeft al veel betekend. Grote mond is beter dan nooit geen commentaar geven en wel klagen.

Over laatrijp, van wie een paard ook is, een jury zal door jeugdigheid heen kunnen kijken en de potentie herkennen als een paard zich goed laat zien.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:12

Leonora schreef:
Waarschijnlijk, LHS, heeft Natasja, [***] al heel wat keren irl gezien. Net als ondergetekende, als driejarige was hij behoorlijke luxe, dat kan haast ook niet anders want Cabochon is natuurlijk ook rijpaardbloed. Zowel zijn moeder als zijn grootmoeder waren rassige en harde merries.

Edit: Leonora ik heb [***] recentelijk nog gezien, jij? Ik heb er trouwens ook echt wel wat verstand van of een paard bot en massa heeft.. ik haal uit jouw berichten het oordeel dat je denkt dat dit niet zo is en ik dus beter mijn mond kan houden? Dat zou ik toch wat te snel geoordeeld vinden als je me niet kent.

Ik praat hier alleen mee uit interesse in het [***] paard en probeer net als meerdere met mij, te begrijpen waarom de jury een paard als, bijvoorbeeld, Minetty, ster maakt. Dat was inderdaad een paard waar ik als exterieur een 'huh!?' gevoel bij had, zeker ten opzichte van sommige merries die maar 65 scoorden. Ik zie er als liefhebber met wel enige kennis van exterieur en de rasbeschrijving [***] paard op zak, geen gelderse kenmerken in. Dat is geen kritiek, maar gewoon een oprechte vraag.. hoe moet ik het dan zien?

Ik krijg echter best wel het gevoel dat dit als kritiek wordt opgevat... :\ en dat ik me moet verdedigen voor vragen die ik stel.. ik heb er in elk geval geen prettig gevoel bij hoe er soms gereageerd wordt. Dat vind ik jammer want zoals Urosa en ook Osmo zegt, van een topic als dit kun je juist ontzettend veel leren! :j Dat is mede de reden dat ik het geplaatst heb en er zoveel tijd in heb gestoken. Ik zou het jammer vinden als dit uitmond in ruzie want dat is volgens mij nergens voor nodig.
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 11-07-12 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:17

@ Kosha : Ook gefeliciteerd met de STER ! :j Welke van jou liep er mee ? Nummer :P?

Ik heb vanochtend ook een mail richting het KWPN gedaan over de manier van aanjagen en een eventuele oplossingen. Je kunt gewoon beter richting de organisatie aangeven wat je niet aanstaat, dan het er hier op bokt enkel over te hebben ;)

Ria is inderdaad genomineerd voor fokker van het jaar 2012 :j We zullen zien wie het gaat worden :D

Valt me wel op dat topics en nieuwsberichten over het gelders paard vaak in een enorme discussie uitbarsten op een gegeven moment, jammer....Het hoeft niet persoonlijk te worden naar mijn idee :o

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:19

NatasjavE schreef:
Maar goed, ik bespeur hier bij een aantal iets teveel jaloezie naar iemand die het al jaren zeer goed doet op de keuring. Ik zou zeggen kijk eerst naar je eigen paard en dan naar de andere.

Waar haal je die jaloezie vandaan ? :+ Ik lees echt uit niemand zijn berichten hier enige vorm van jaloezie, enkel misschien verontwaardiging of niet snappen van :)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:20

@Natasja: Het gaat ook niet om de persoon mevrouw Hekkert, maar grote fokkers in het algemeen. Hier geen jaloezie beslist niet! Neem nou een voorbeeld bij de rijpaarden. Een aantal jaren geleden had een vriendin van mij een rijpaard merrie voor de keuring en kon gelijk naar huis toen ze haar voorbracht. De merrie had ongelijke hoeven, punt. Het jaar erop heeft ze haar voor laten brengen door mannen van Wypke van de Lageweg en hoppa glansrijk ster! Zulk soort praktijken gebeuren gewoon. Soms helpt een grote naam erachter, of die nu geliefd is of niet, daar heb je mij niet over gehoord.

Er zijn in het Gelderse wereldje gewoon een aantal mensen die aanmerkingen op bepaalde zaken meteen als kritiek, jaloezie of aanvallend tegen 1 persoon opvatten. Dat is jammer erg jammer. Zo is het moeilijk om vooruitstrevend te zijn. Ik geef al aan in mn verhaal dat er zoveel goed was op de keuring en 1 kleine kanttekening die ik met velen deel wordt niet in dank afgenomen. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:21

Goede hoefsmid kan ook helpen hoor bij ongelijke hoeven.

Lief zijn voor elkaar. Das niet Stoffel.
En ja Leonora heeft hem zeer recentelijk nog gezien.

Ik vind Zethar een mooi modern maar zeker zeer herkenbaar Gelders paard.
En Cabochon bloed is doorgaans erg braaf.

Cheytjuh: komt denk ik omdat het GP ons allemaal erg aan het hart gaat. En ook omdat er zoveel persoonlijke smaak beleving inzit, en niet één type paard.
Alhoewel, bij de Friezen e.d. vliegen ze elkaar ook altijd in de haren. Paarden is emotie, denk ik.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:25

[***] schreef:

Heb het al aangepast thanks Janne ;)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:29

[***] schreef:
Goede hoefsmid kan ook helpen hoor bij ongelijke hoeven.

Ik vind Zethar een mooi modern maar zeker zeer herkenbaar Gelders paard.
En Cabochon bloed is doorgaans erg braaf.

Cheytjuh: komt denk ik omdat het GP ons allemaal erg aan het hart gaat. En ook omdat er zoveel persoonlijke smaak beleving inzit, en niet één type paard.
Alhoewel, bij de Friezen e.d. vliegen ze elkaar ook altijd in de haren. Paarden is emotie, denk ik.

Ook een hoefsmid kon dit niet helemaal weg poetsen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:30

Wat een mooi overzicht TS :D

Grappig is dat de nr. 222 in 2009 reservekampioen is geworden op de KWPN-paardendagen en nu zowaar als laatste geplaatst is :=

De Alexen vallen me echt enorm tegen vanaf de foto.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:36

appalin schreef:
Er zijn in het Gelderse wereldje gewoon een aantal mensen die aanmerkingen op bepaalde zaken meteen als kritiek, jaloezie of aanvallend tegen 1 persoon opvatten. Dat is jammer erg jammer. Zo is het moeilijk om vooruitstrevend te zijn. Ik geef al aan in mn verhaal dat er zoveel goed was op de keuring en 1 kleine kanttekening die ik met velen deel wordt niet in dank afgenomen. Jammer.

Dat punt, precies dat punt, is een van de meest vervelende dwarsliggers momenteel in het Gelderse wereldje. En zeker iets waar men eens bij zichzelf zou moeten nadenken : Snap ik nou daadwerkelijk wat die persoon bedoelt, en wil ik het ook snappen, zodat we straks tot een mooie geheel kunnen komen, of heb ik er geen zin in en gooien we het weer op jaloezie of kritiek.

Betere communicatie is naar mijn idee echt een aandachtspunt. Je hoeft niet altijd een ander de grond in te trappen om zelf een punt te maken. En nee, je hoeft ook niet altijd een ouwe rot in het vak te zijn om goed te kunnen presteren in het Gelderse wereldje, mijn merrie is ook STER geworden zaterdag en ik verdiep me nog maar 7 jaar erin.

@ Janne : Ja, het gaat ons allen erg aan het hart. En verschillende types moeten er gewoon zijn, uiteindelijk hebben die verschillende types elkaar weer nodig om tot een goed,verbeterd eindproduct te kunnen komen. Heb je een luxe kleine merrie, dan heb je die hengst nodig die maat en massa toevoegt. Heb je een grootramige merrie, dan is die luxere hengst weer mooi . Enz enz

Ik probeer ook een goede basis op te zetten voor een fokkerij, maar het is bijvoorbeeld niet bepaald leuk om eens een keer een goede discussie te hebben aangaande dit type paard, want het eindigt constant weer in persoonlijke aanvallen en mensen die maar hun mond moeten houden want ze zijn niet ervaren genoeg volgens de anderen die dan wel genoeg weten volgens zichzelf... En sorry hoor, maar ik pas ervoor om constant afgeschilderd te worden als 'amateur' of groentje , wanneer ik mijn mening geef ;) (Bij wijze van spreken) Uiteindelijk moet de oude , huidige generatie het wel hebben van de jongere generatie om de fokkerij door te zetten, dus je kunt ze ook adviserend te woord staan , en niet bij iedere kanttekening er overheen gaan met jaloezie of kritiek....