Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:10

Eigenlijk is alles al gezegd en terecht!
Ik zeg... wees heel zuinig op je prachtige pony, zo gaat hij stuk en ik weet zeker dat dat niet de bedoeling is!
Liever nu even wachten en longeren/lange lijnen of weet ik veel wat, dan een veel te grote amazone die zo scheef gaat zitten als de toren van pisa want balans zal ze niet vinden als haar benen bijna op de grond komen.
Prachtig diertje, wees er zuinig op!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:16

Arabesk schreef:
1. Pony is te jong om ingereden te worden, de groeischijven in de rug zijn met 3 jr nog niet dicht
2. ruiter is te groot
3. zadel past niet
4. keelriem zit te strak

Dat vind je van alle combinaties die niet in jouw straatje passen. ;)

Ik ben het er ook zeer mee eens dat je in het begin tijdelijk een wat langere ruiter met verstand laat rijden dan een jong, passend onervaren kindje. Als dit rustig aan wordt gedaan dan is het niet schadelijk te noemen voor de rug. Wel valt het mij op dat ze inderdaad wat scheef zit, dat is een aandachtspuntje.

Tot slot, wees toch eens wat volwassener hier met zijn allen, 3 pagina's pure herhaling. :O

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:23

Sappos schreef:
Ik vraag me dan af he. De mensen die zeggen 3 jaar is te jong. Zeg je dat alleen in dit topic of ga je elk topic met 3-jarige paarden langs om dit te melden. Ik heb bewust gekozen voor eerst ohz en daarna pas voor de wagen omdat ik m als net hengst af nog niet vertrouwde. Het is nogal een verschil of ie ohz gaat rennen of compleet met kar erachter. Ondanks dat ik een menner ben denk ik dat je erop meer te vertellen hebt dan erachter. Maar het is goed om te weten dat hij zo extreem braaf is :)

:?
Dus iedereen die hier commentaar heeft op de leeftijd gaat expres topics af van drie jarigen?
Beetje ver gezocht.
Net als al eerder gemeld,drie jaar is vrij jong.En dat heb ik niet verzonnen.
Als het een stevige drie jarige betreft met een licht iemand geeft het niets.Een paar maal per week een minuut of 20.
Deze ruiter zit zo scheef als het maar kan.
Maar ik begrijp dat je dit allemaal vooral niet wil horen.Ga er maar lekker mee door dan +:)+

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:28

leuke pony ,mooi sprekend hoofdje , beloofd veel goeds.
en dan toch , ruiter te groot ,te zwaar ,zit scheef ,gooit teugels los, of houdt juist te vast .......
ik vind het er niet fijn uitzien ,en ben dan ook van mening dat dit niet de juiste manier is.
pony""tje is erg jong ,smal,volop in ontwikkeling en moet nog veel sterker worden.
nu zit de ruiter hem in de weg , wordt zn rug overbelast (!!) , en daar ga je later echt de prijs voor betalen.
liever nog in de wei laten staan tot je een ruiter hebt gevonden die er echt geschikt voor is , t zou zonde zijn om te pony te "verrijden".

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:32

Je kunt m natuurlijk ook eerst voor de kar beleren. Dan is zadelmak maken daarna een peuleschil. Overigens lijkt hij me al aardig zadelmak. Dan kan dat vreselijk uit balans zittende meisje eraf. Ze is gewoon echt te groot, ongeacht haar gewicht.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:35

Prachtige pony!! Inderdaad een echte blikvanger!!

Ik vind de amazone echt veel te groot, helemaal als je ervan uitgaat dat het diertje pas drie is. Daarnaast is het zadel te klein voor haar, op den duur kunnen daar rugklachten van komen.

Maar ja hij is inderdaad bloedmooi, heerlijk diertje om maar te kijken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:39

Meisje zal toch zeker geen 43 wegen met een lengte van 1.65?
Dan heeft ze volgens mij extreem ondergewicht als je haar BMI berekend?

Ik vind het plaatje met dat kleine ruitertje qua combinatie een stuk beter uit zien.
Ik ben 1.58 heb er wel eens aan gedacht om een trainingsstalletje te beginnen voor dit kleine spul ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:50

Lottie84 schreef:

Mijn eerste gedachte := ik denk dat die 4 een 5 moest zijn, als ze 43kg zou wegen zou ze echt veel dunner zijn.
Vind de foto met het kleinere meisje er ook beter uitzien.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:02

Jeetje wat een reltopic toch weer. Volgens mij weet TS heel goed waar ze mee bezig is :) vind het ook veiliger dat er een meer ervaren iemand op zit die dan iets te lang is, dan dat een paardje heel zn leven een trauma heeft omdat er met t inrijden een klein meisje van af is gevallen en in de beugels en teugels is blijven hangen.

Succes met deze leuke pony :) ik kijk naar de fotoos uit als hij voor het wagentje staat!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:13

Wat een prachtig diertje zeg! Ik vind het geheel begrijpelijk dat je er een wat lang meisje op laat rijden om hem ingereden te krijgen. Al vind ik 3 ook wel wat jong, hij ziet er nog zo jong en iel uit!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:20

Voor het inrijden maakt een te grote ruiter niet zo veel uit, hij heeft er duidelijk geen last van en ze rijdt netjes!
Erg mooie pony trouwens! <3
Edit: Zie het nu ook ze zit wel scheef ..
Laatst bijgewerkt door eva0106 op 19-05-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:25

@eva -"..en ze rijdt netjes! "..
scheef vind je netjes ?
recht zitten is een 1e vereiste.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:37

:=

Het is logisch dat ervaring van groot belang is en het is ook lastig om een passende ruiter te vinden voor zo een mini diertje, maar voor mij zou deze combi geen optie zijn. Ik rel niet, geef alleen op een nette manier mijn mening.

Wat brengt zo een pony eigenlijk nog op in de huidige markt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:58

Probleem hier is eigenlijk niet eens de grote van de amazone, maar het algehele plaatje klopt niet!
Heb je een te grote ruiter die het dier ook echt kan rijden.... dus nagevelijk, over de rug, enz... is het al een ander verhaal natuurlijk!
Hier zie ik een amazone die niet weet wat ze aan het doen is, en mede daardoor de pony verschrikkelijk in de weg zit omdat ze veel te groot is!
Met africhten heeft dit ook niet veel te maken, zadel mak maken , dus ruiter verdragen op de rug is wat hier gebeurd en dat is in mijn ogen niet africhten! En... denk in dit geval ook niet terecht tegen over de pony die nog niets begrijpt van wat voor hulpen dan ook. Deze amazone kan de juiste hulpen ook nooit aanleren ze is te lang!

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:12

dressagelady schreef:
Lottie84 schreef:

Mijn eerste gedachte := ik denk dat die 4 een 5 moest zijn, als ze 43kg zou wegen zou ze echt veel dunner zijn.
Vind de foto met het kleinere meisje er ook beter uitzien.

Ik ben 160 en ik weeg 45 kilo, en ik ben toch echt niet te dik. Als zij echt 43 kilo weegt en 165 is, moet ze veel en veel meer gaan eten, maar zo ontzettend dun ziet ze er ook niet uit, dus dat klopt wss niet.
Leuke pony, op de rest ga ik geen commentaar geven want dat is al genoeg gedaan.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:14

Genoeg commentaren, dus ik zeg leuk dier :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:18

Super gaaf beestje zeg! je zou niet zeggen dat er haflinger in zit :) apart ding!

Ik snap dat je er een groter meisje op zet, je kunt zo'n klein jong meisje toch geen pony in laten rijden of zie ik dat nu fout :')
en over dat met 3 jaar inrijden, dat kan best wel hoor. je hebt zat renpaarden die met hun 2 al worden ingereden

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:24

Pfff dat het jonger gebeurt betekent nog niet dat het goed is.

3 jaar is op zich een goede leeftijd, uiteraard wel variërend per paardje.
Ik zou alleen op zo een groen diertje niet zo een lang iemand zetten. Ben het ook eens met de post hierboven, van africhting is geen sprake, hij word niet goed over de rug gereden, ze zit scheef en het contact is los vast. Hij is duidelijk wel goed zadelmak. Nogmaals, heerlijk diertje!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 19-05-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:26

aerdenhout1 schreef:
Probleem hier is eigenlijk niet eens de grote van de amazone, maar het algehele plaatje klopt niet!
Heb je een te grote ruiter die het dier ook echt kan rijden.... dus nagevelijk, over de rug, enz... is het al een ander verhaal natuurlijk!
Hier zie ik een amazone die niet weet wat ze aan het doen is, en mede daardoor de pony verschrikkelijk in de weg zit omdat ze veel te groot is!
Met africhten heeft dit ook niet veel te maken, zadel mak maken , dus ruiter verdragen op de rug is wat hier gebeurd en dat is in mijn ogen niet africhten! En... denk in dit geval ook niet terecht tegen over de pony die nog niets begrijpt van wat voor hulpen dan ook. Deze amazone kan de juiste hulpen ook nooit aanleren ze is te lang!

:j _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:28

Sappos nee ik ga niet alle topics af met 3 jarigen. Maar deze pony is echt nog een puppy, de hele uitstraling is gewoon nog zo jong. Ik heb er precies zo een, heb ik na het zadelmak maken ook laten staan. Heb er alleen maar profijt van nu.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:30

aerdenhout1 schreef:

aerdenhout1, ik weer niet waar jij bent gebleven maar een pony moet eerst zijn balans goed vinden voordat het kan ga nageven en over de rug lopen.
Daarnaast begint het beleren altijd met zadelmak maken en vervolgens stapsgewijs beleren en doorrijden.
Pony is blijkbaar nog op het niveau dat er enkel vooruit gereden moet worden, het kilometers maken.

Ruiter zou idd pony wat in de weg kunnen zitten, ben ik met de rest eens.
Maar snap ook dat je op zo'n pony geen klein, jong ruitertje kan zetten.
Helaas verval je al snel in een grotere ruiter omdat dat minder risico's geeft op ongelukken.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:31

dendola schreef:
Gewicht van ruiter maakt niet zoveel uit, groeischijven in zijn ruggegraat zijn nog niet gesloten en worden nu te veel belast, zeker als ze zover achter in het zadel zit

Helemaal mee eens, wat sonde....... hele knappe pownie maar dit kan echt niet

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:34

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en zal dus wellicht in herhaling vallen.
Ik heb geen commentaar op de grootte van de ruiter, zij kan niets aan haar grootte doen. Ik heb wel commentaar op het feit dat zij op deze pony rijdt. Ik vind haar niet alleen "voor het plaatje" te groot, ik vind dit zo waanzinnig oneerlijk naar de pony. Die gaat hier heel veel last van krijgen. Erg jammer, het is namelijk een mooie pony.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:36

Ik vind het een superleuke en mooie poown!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:37

Agossie schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen en zal dus wellicht in herhaling vallen.
Ik heb geen commentaar op de grootte van de ruiter, zij kan niets aan haar grootte doen. Ik heb wel commentaar op het feit dat zij op deze pony rijdt. Ik vind haar niet alleen "voor het plaatje" te groot, ik vind dit zo waanzinnig oneerlijk naar de pony. Die gaat hier heel veel last van krijgen. Erg jammer, het is namelijk een mooie pony.

helemaal mee eens ja, je kunt beter zuinig op de pony zijn, snap dat ie braaf is, hij kan niet eens bokken ook al zou die willen, ze zit erg op de lepel dus voor je het weet is dit onuitgegroeide ruggetje naar de knoppen.