M'n arme meid al een veulen in de buik en dan ook nog ziek..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: M'n arme meid al een veulen in de buik en dan ook nog ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:40

Ze is gister voor de laatste keer aan de Sonde gegaan, ze hebben er ander half uur over gedaan om naar de maag te komen. Ze zat van onder tot boven helemaal vol. ;(
Nu lijkt het heel goed met haar te gaan.. Ze staat voor 2 dagen op stal, 2 dagen aan de Antibiotica, 14 dagen slobber, op een kale grond zonder bodembedekking (Mag absoluut geen zaagsel/vlas eten..) dus ze staat op de matten.

Afwachten allemaal...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:46

Afbeelding
Bloed laten uitdruppelen, ze hing voorledig in de touwen dus ze was echt nog aan het dutten.

Afbeelding
Verdoving er al in.

Afbeelding
Helemaal uitgeput na de 2e sonde. Niet wetende dat er die avond nog een kwam.. :(:)

Afbeelding
Proberen te drinken, maar het lukte maar niet. Elke keer wanneer ze haar hoofd omlaag deed, kwam er van alles uit haar neus.
Afbeelding
Bloedbad opruimen..

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:48

Oef... Heel veel sterkte met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:50

Sterkte, hopen dat het nu goed is en ze snel gaat opknappen

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:04

giolli
die van mij had dit ook vorige week,,
ze zijn er bij geweest eerste keer spuiten
2 de keer met parafine enz
en ze zijden als dat niet helpt moet ze naar de kliniek en gaan ze met soort zout doen,
is sterker om te spoelen die van mij kreeg ook zon ergen bloed neus,,
en we zijn nu nog bezig van zijn we er of zijn we er neit ze kan nog een terug val krigjen,,
maar als dat zo is moet ze naar de kliniek voor echo`s en dat soort dingen
gister zijn ze weer egweest en leek beter te gaan heb red cell mee gekregen zo dat ze de vitaminus enz
wel binnen krijgt kan jij ook vragen vooral omdat die van jou drachtig is heeft ze wel zink enz nodig!!
en ik moet van de dierenarts lijnzaad zelf koken en dat mengen met zemelen en dat dan voeren
is net snot maar het laxeert wel,,
overleg het is met je dierenarts
en als je nog vragen heb pb me maar!!
hoe lang is jou merrie nu drachtig?? ik heb vorden er bij gehad ze kwamen gewoon bij mij aan stal en paard staad in didam,,
je kan altijd bellen om te vragen en te overleggen welke kliniek heb jij??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:06

:(:)

hoe kan je op deze manier nog met je hoofd bij je opleiding zijn.................
Laatst bijgewerkt door quartel op 13-03-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:13

Och wat sneu :(:)

Ik leef met je mee, wat zul jij in angst zitten.......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:20

Arm ding zeg ;( :(:) Hopelijk knapt ze nu snel op!
Moet ze nu nog vaker aan de sonde, of zou dit voldoende moeten zijn? Moet ze de maag zelf leeg maken?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:21

Is de verstopping nu wel opgelost? Anders wil ik je echt dringend adviseren om naar een goede kliniek te gaan. Daar kunnen ze haar evt aan het infuus zetten, liggend onder narcose de slokdarm proberen door te spoelen en met een scoop de schade aan de keel/slokdarm bekijken. De keel en slokdarm kunnen flink geiriteerd zijn na meerdere malen in een korte periode met een sonde er in gaan. Hoop dat je meisje weer snel opknapt!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:36

Ga toch alsjeblieft naar de kliniek!! Je wacht al veel te lang voor een drachtige merrie!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:40

smurffie schreef:
Ga toch alsjeblieft naar de kliniek!! Je wacht al veel te lang voor een drachtige merrie!!!!

Dus jij weet het beter dan de dierenarts? Ik denk dat TS dat zelf wel in kan schatten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:42

smurffie schreef:

Ik heb dit aangegeven bij mijn veeartsen (4 verschillende) en ieder zegt dat ze daar precies het zelfde doen als dat hun deden. Het heeft geen enkele zin behalve wat rust voor mij en dat ik m'n zorgenkindje even uit handen kan geven. Meer niet. Daar gaan ze net zo goed met een sonde er in.
Uitgedroogd is ze niet, want ze heeft gister 10 liter water door de sonde naar binnen gekregen. Ze kan dus nog even.
Ze drinkt nu zelfstandig, wel met kleine beetjes, maar ze doet het wel. Haar slokdarm doet nog wel zeer volgens mij, aangezien ze heel moeilijk kan slikken. Maar dat kan net zo goed komen omdat het allemaal uit ritme is gebracht door de sonde elke keer. Dat is best wat beschadigt en geiriteerd. Mijn veearts zei dat dat vanzelf weer herstelde en dat ze 14 dagen aan de slobber moet.
Ik ga met alle liefde naar een kliniek toe, en geld is geen probleem. (Ben nu zelfs duurder uit met elke keer veearts aan huis laten komen en elke keer sonderen) maar zolang het niet nodig is doe ik het niet omdat ze niet de trailer op durft. Dat word dus verdoven en blinddoeken. Die stress wil ik voor haar en haar veulen besparen, dus als het zo kan. Dan gebeurt het in eerste instantie zo.
En aangezien de verstopping nu is opgelost blijft ze lekker thuis!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:45

ze zegt toch ook dat merrie moeilijk te laden is al de stres die er bij komt is ook niet gezond voor de merrie en veulen,,, als echt nodig is zegt de dierenarts wel dat ze naar de kliniek moet en spuiten en parafine kunnen ze ook op stal als nou infuus of wat dan ook er bij moet komen word het lastig,,

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:46

Jee wat een verhaal. Ik hoop voor jullie dat ze snel opknapt! Sterkte

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:46

polleman schreef:
ze zegt toch ook dat merrie moeilijk te laden is al de stres die er bij komt is ook niet gezond voor de merrie en veulen,,, als echt nodig is zegt de dierenarts wel dat ze naar de kliniek moet en spuiten en parafine kunnen ze ook op stal als nou infuus of wat dan ook er bij moet komen word het lastig,,

Klopt, en ze hebben zelfs gezegt dat als ze aan het infuus moet ze dat nog liever thuis doen dan dat ze naar de kliniek moet. Dat is echt de laatste mogelijkheid...We willen haar die stress gewoon besparen....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:50

duim voor je op een goede afloop

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:56

maar dat is logies want ze is wel drachtig en als ze ziek is is stres al niet goed,,
maar mag ik mischien vragen waneer zij haar veulen verwacht

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:56

polleman schreef:
maar dat is logies want ze is wel drachtig en als ze ziek is is stres al niet goed,,
maar mag ik mischien vragen waneer zij haar veulen verwacht

2 juni...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:58

Op de kliniek hebben ze alle middelen bij de hand om iets te kunnen doen.. maar als ze zelf weer drinkt hoop ik voor je DAt ze dr doorheen komt..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:01

jee heftig mijn merrie had ook binnen 4 weken 2 x een slokdarm verstopping ook tijdens haar dracht..
gelukkig is mijn merrie er snel bovenop gekomen en moest haar indd ook slobber voeren of in ieder geven nat geweekt voer.

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:18

Jeetje TS, klinkt echt verschrikkelijk heftig allemaal, heel veel sterkte voor jou en je paardje.. :(:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:00

Het gaat goed met haar. :) Ze is actief, weer vreg en gemeen voor de shetlander, speelt weel met mijn ruin. Boos dat ze niet naar buiten mag, en boos dat ze geen brokken mag. Ja, ik heb m'n meis zo min of meer weer terug. :j
Het enige wat me nog zorgen baart is dat ze sinds vanochtend niet meer gedronken heeft. (Veearts gebeld, maar die vond dat niet erg aangezien we haar gister 10 l. water naar binnen hebben gebracht met de sonde.
Vind het ook vervelend dat ze haar slobber (Met stiekem antibiotica) niet op eet. Daar is ze gewoon weer te koppig voor omdat ze brokjes wilt denk ik. :')

Voorderest heb ik net het veulen gevoeld en heb bijna gejankt van vreugde. Zo gaaf om hem/haar weer te voelen trappen en tasje boos naar haar buik zien kijken!!!!
Was echt bang dat het fataal werd. :o
Voorderest komt er geen snot meer uit haar neus 'druipen/stromen' maar ze hoest nog wel regelmatig waarna er een grote lading snot uit d'r neus komt.
Vind het ook klote dat ze aan de houten staldeur vreet. Helemaal kapot gevreten... Komt ze dan wat te kort of zal dat pure verveling zijn?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:02

Super om te horen dat het weer de goede kant op gaat! hoop voor je dat ze er snel weer helemaal boven op komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:02

Vaak doen paarden aan hout bijten als ze last van de buik hebben. Dan schuurt hout de maag zeg maar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:03

Joolien schreef:
Vaak doen paarden aan hout bijten als ze last van de buik hebben. Dan schuurt hout de maag zeg maar.

Is dat niet erg/ schadelijk? Kan ik haar daar niet 'iets anders voor aanbieden' ?