Varnoldi @ training thuis (Lichte tour) o.a. begin piaff

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:01

Ziet er super uit!

GinnyBanshee

Re: Varnoldi @ training thuis (Lichte tour) o.a. begin piaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:12

Prachtig zoals altijd! Varnoldi is nog mooier geworden trouwens, ik ben benieuwd naar jullie trainingsschema, volgens mij kan ik daar wat van leren.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:13

Ook ik heb door de jaren heen je topics wel wat gevolgd en ik vind het knap wat jullie van dit paard hebben weten te maken. Het is volgens mij geen ideaal dressuurpaard en het probleem van te diep gaan lijkt toch heel goed opgelost.

CleovG schreef:
Ik zal nu heel bokt wel over me heen krijgen maar dat is dan maar zo.

Ik vind je paard heel fijn, maar ik vind je toch eigenlijk echt te zwaar om een paard op deze manier te belasten. In de draf is het duidelijk dat je nog redelijk veel in je zadel "stuitert" waardoor de belasting nou niet bepaald minder wordt.

Niet iedereen heeft anorexia of een andere eetstoornis...... Ongelooflijk trouwens dat er commentaar op het figuur van deze amazone wordt gegeven. Ik vind dat ver voorbij alle fatsoensnormen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:28

Vudress schreef:
Ook ik heb door de jaren heen je topics wel wat gevolgd en ik vind het knap wat jullie van dit paard hebben weten te maken. Het is volgens mij geen ideaal dressuurpaard en het probleem van te diep gaan lijkt toch heel goed opgelost.

CleovG schreef:

Ik vind je paard heel fijn, maar ik vind je toch eigenlijk echt te zwaar om een paard op deze manier te belasten. In de draf is het duidelijk dat je nog redelijk veel in je zadel "stuitert" waardoor de belasting nou niet bepaald minder wordt.

Niet iedereen heeft anorexia of een andere eetstoornis...... Ongelooflijk trouwens dat er commentaar op het figuur van deze amazone wordt gegeven. Ik vind dat ver voorbij alle fatsoensnormen.

Sorry en toch stoort het in het totaalbeeld,ook de onderbenen die erg ver naar achteren zwiepen en bijna in de flanken geraken vind ik een storend gezicht,verder zal het best goedkomen met TS en is het een erg mooi getalenteerd paard.

Vind TS door haar postuur wel beter op haar Fries ogen en een geweldige combinatie!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:44

Heb je er wel eens aan gedacht om aan de hand te werken aan de piaffe? Ik denk dat je hem dan veel meer van achteruit kunt laten piafferen en dat hij op die manier ook beter zijn balans zou kunnen behouden en kan rijzen in de voorhand vanuit de gedragenheid achter. Verder vind ik het er netjes uit zien, hij is erg goed aan je hulpen zo te zien! Maar de piaffe komt niet van achteruit, hij blijft heel erg onderstandig met de voorhand en ook al is hij snel van achter, hij draagt alles met de voorhand. Ik zie ze dan liever eerst vanuit werken aan de hand echt van achter beginnen met de neus er meer uit, dan zo.

Edit: of vanuit het achterwaarts(onder het zadel), door het achterwaarts zet je al het gewicht op de achterhand en vandaaruit dan steeds kleine stukjes aanpiafferen. Wel zorgen dat hij dan aan en liefst voor de loodlijn is in het achterwaarts en hem zijn eigen balans laten vinden zonder hem te ondersteunen met de hand.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:49

De hulp voor de eners is nou eenmaal met een been dat wat verder naar achteren ligt. 8)7 Ik vind dat deze amazone vrij veel controle heeft over haar benen, meer dan de gemiddelde ruiter in de basissport.

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:53

Wat een supermooi paard heb je zeg jeetje!! <3

Misschien dat het aan mij ligt, maar vind dat je erg op je bovenbenen hangt, en heb af en toe het idee dat je niet helemaal mee komt in de beweging!

Voor de rest heb ik er niks over te zeggen hoor! _/-\o_ _/-\o_

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:59

Mindfields schreef:
Heb je er wel eens aan gedacht om aan de hand te werken aan de piaffe? Ik denk dat je hem dan veel meer van achteruit kunt laten piafferen en dat hij op die manier ook beter zijn balans zou kunnen behouden en kan rijzen in de voorhand vanuit de gedragenheid achter. Verder vind ik het er netjes uit zien, hij is erg goed aan je hulpen zo te zien! Maar de piaffe komt niet van achteruit, hij blijft heel erg onderstandig met de voorhand en ook al is hij snel van achter, hij draagt alles met de voorhand. Ik zie ze dan liever eerst vanuit werken aan de hand echt van achter beginnen met de neus er meer uit, dan zo.

Edit: of vanuit het achterwaarts(onder het zadel), door het achterwaarts zet je al het gewicht op de achterhand en vandaaruit dan steeds kleine stukjes aanpiafferen. Wel zorgen dat hij dan aan en liefst voor de loodlijn is in het achterwaarts en hem zijn eigen balans laten vinden zonder hem te ondersteunen met de hand.

Zo pakken ze het hier op stal ook aan :j

Het is allemaal nog niet perfect, maar de basis is er en de rest gaat gewoon helemaal goed komen!
Veel succes in de komende wedstrijden, laat die hoge scores maar komen! :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:00

Vudress schreef:
De hulp voor de eners is nou eenmaal met een been dat wat verder naar achteren ligt. 8)7 Ik vind dat deze amazone vrij veel controle heeft over haar benen, meer dan de gemiddelde ruiter in de basissport.

Joh echt waar??! :+

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 01:35

Bedankt voor de leuke reacties! :D Erg leuk om te horen dat mensen gemotiveerd raken van ons :o

@rsstables: wat je beschrijft voor de draf is ook exact wat we veel doen! Dus goed omgeschreven ;) Dat is voor hem ook de methode die het beste werkt, veel schakelen en korte stukken "groter" draven maar darna toch telkens weer die ontspannng opzoeken want hij wil dan snel te strak worden in de bovenlijn!
Bedankt voor je reactie!

@Ninx: mijn eigen probleem, ook als ik gewoon op de grond sta is een vreselijk holle rug (ook erg lastig met broeken kopen want die staan vaak open aan de achterkant :P ). Maar dat is iets wat ik op het paard ook vak tegenkom. Ik had bij varnoldi altijd heel erg de neiging, zeker toen hij vroeger nog zo op de kop liep en heel erg kon gaan hangen voor, om mijzelf als het ware in 2en te breken. M'n benen gingen naar achteren, paard trok me zegmaar naar voren, en om het te compenseren probeerde ik mijn bovenlijf naar achteren te houden. Gelukkig is zijn manier van lopen zoveel verbeterd dat ik het probleem van het hangen niet meer tegen kom maar ik blijf soms de neiging houden om met een te holle rug te zitten. Het is dus (zou bijna zeggen, helaas) niet het zadel die me daar in dwingt. ik heb bij Varnoldi meerdere zadels geprobeert en telkens ws het of voor mij goed maar vond ik hem er niet optimaal onder lopen, of het was andersom dat hij er erg fijn mee liep maar ik er als een natte krant op zat.....
Het is erg lastig geweest om voor hem en mij een goed zadel te vinden want de zadels liggen bij hem ook nog eens 9 van de 10 keer te veel voorover, en als ze dat corrigeren komt ging dat weer ten koste ging van de verdere ligging van het zadel. Uiteindelijk, via mijn instructuur, dit zadel geprobeert en dat was gelukkig weleen succes! Voor hem is hij perfect (al moet hij deze week weer nagekeken worden en ik denk aangepast omdat hij flink wat breder geworden is) en voor mij om te zitten is het ook een fijn zadel! Ik heb het zadel ook in een maat groter geprobeert maar deze was tocht het beste.

@Tries_en_Faf: ja in training kom ik, alleen als het nodig is natuurljk, wel eens strenger door met mijn handen maar het is geen proef. Als ik en ophouding geef en hij reageert daar niet of onvoldoende op dan kom ik wat strenger in. Maar zoals je al zei, hetis training en die zijn er voor om dingen te leren en te verbeteren dius kan het wel eens voorkomen dat ik wat streger ben met m'n hand maar als het niet nodig is natuurlijk niet!

@GinnyBanshee: nou meid ik weet dat jij ook een fijn rondje kan sturen dus of je van mij nou zo veel kan leren qua trainingsschema, dat zal wel meevallen ;)

@Vudress: dat het geen perfect dressuurpaard is heb je gelijk in! Zijn gangen zijn opzich in orde maar niet geweldig. Van nature is zijn draf vrij krabbelig en de galop met de weinig sprong. Het is ook niet een paard wat erg veel lossigheid heeft van zichzelf. Het is dus bij hem echt een kwestie van er rijtechnisch alles "in rijden". Het is ook echt geen makkelijke weg geweest en heeft wat bloed zweet en tranen gekost maar met een beetje doorzettingsvermogen van zowel hem als mij kom je een eind! En natuurlijk met de juiste begeleiding.
Het probleem van de aanleuning is er gelukkig ongeveer voor 95% uit. Als hij het erg moeilik heeft of erg moe is wil hij nog wel eens proberen om in zijn oude gewoonte terug te vallen maar dat is gelukkig maar zelden. Ik ben zelf gelukkig ook wel een stuk handiger geworden in het oplossen van de problemen die je soms tegen kan komen in de training.

@Paddenpad: de beenligging tijdens de wissels om de pas heeft naar mijn idee niets te maken met mijn postuur en hoe ik mijn benen beweeg is een BEWUSTE KEUS. In het begin toen ik begon met het aanleren van enkele wissels om de pas zag ik het te veel als gewone "losse wissels" en ging ik er te veel aan rijden. Varnoldi werd hier vaak te druk, hectisch en gespannen van. Toen heb ik op een dag gewoon gekeken wat hij zou doen als ik gewoon in de galop heel losjes mijn benen heen en weer beweeg zonder druk en zonder spoorgebruik. Hij sprong toen achter elkaar eigenlijk heel makkelijk en redelijk ontspannen een serie wissels om de pas. Hij zit nog in de leer fase en de wissels om de pas zijn nog nit 100% bevestigd maar op deze manier is het voor hem NU het meest duidelijk. Als je op het flimpje kijk beweeg ik ook echt alleen mijn kuit lags zijn buik, zonder spoorgebruik. Dit doe ik in een vloeiende beweging met beide benen en op die manier kan hij het beste zijn ritme houden en ook de rust. Ik hou het voor hem nu gewoon simpel, hij moet ze eerst correct en zeker kunnen springen en dan kunnen we het verder afwerken door te trainen om ze mer bergop, door het lijf en met kleinere hulpen te rijden. Tussendoor als ik ze oefen probeer ik ook wel eens met kleinere bewegingen de wissels te rijden om het dat aan te leren maar dan gaat hij vaak naar een paar passen de mist in of mist hij er een.
Ik kies er dus bewust voor om nu vrij grote bewegingen te maken zodat hij de tijd heeft om ze te leren en gaan de weg worden de hulpen steeds kleiner als hij verder is. Dat is toch met alle oefeningen altijd zo? De eerste vliegende wissel die je met een paard springt is vaak ook een vrij grote hulp om het zo duidelijk te maken voor het paard. Naarmate het paard verder is en het beter begrijpt worden de hulpen steeds kleiner en dat is in dit geval niet anders.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen. De bewegingen van mijn benen bij de serie is dus bewust en geen kwestie van het onvoldoende onder controle hebben van mijn lichaam.

@Mindfields: aan de hand heb ik geprobeert maar werkte bij hem veel minder fijn dan gewoon onder het zadel. Aan de hand werd hij erg gespannen, wilde wegrennen voor de zweep of reagerde niet op de zweep. Ik heb alle manieren (behalve dan vanuit het acherwaarts want daar had ik nog nooit van gehoord om het zo te leren :P ) geprobeert om te kijken wat voor hem voor nu de fijnste en vooral minst stressvolle manier was (dus vanuit stap, draf, an de hand, met iemand er achter etc.) Varnoldi is een paard wat er erg slecht tegen kan als hij iets fout doet en kan ook vrij snel gespannen raken. Ik vond het erg belangrijk dat hij deze oefening gewoon met rust en zonder te veel spanning aan kon leren en dat bleek voor hem gewoon onder het zadel te zijn. Hij kent het princiepe echt nog maar een paar weken en misschien dat we, als hij verder is, het nog eens proberen aan de hand maar voor nu was dat voor hem niet de meest geschikte methode. Hij is gelukkig heel slim en werkt super graag mee. Als je zijn manier van piafferen van nu en een paar weken geleden vergelijkt is het al een wereld van verschil. Hij blijft gelukkig niet hangen in de manier waarop hij het ded toen hij het net leerde. Naarmate hij sterker en handiger wordt kan ik er steeds meer aan knutselen. Iedere week gaat het vooruit en als hij zich gewoon goed blijft ontwikkelen op deze manier vind ik dat voor nu even voldoende. Hij heeft al genoeg om te verwerken in z'n koppie ;) Maar wel bedankt voor je nuttige tip!s Dat van het achterwaarts is echt nieuw voor me, maar zullen we eens gaan proberen! Dankje!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:39

Vond ontzettend leuk om je filmpje te zien, korte stukjes oefenen je ziet hem denken. Hij vind het nog wel allemaal moeilijk maar doet ontzettend zijn best zeg.

Wat betreft je zit, volgens mij zit je je paar niet in de weg lijkt alleen alsof je schouders nog ietsjes naar voren kan brengen of zie ik dat verkeerd.

Van wie heb jij les eigelijk?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:10

Blijft echt zo leuk die updates op bokt van jou en Varnoldi.. Mooi dreamteam zijn jullie :D ! Ziet er weer top uit, ga lekker zo door meid! *\o/*

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:14

Mijn hemel wat werelds om te zien zeg, jouw manier van rijden daar ben ik toch wel stikjaloers op!
Blijf plaatsen alsjeblieft want het is heerlijk om naar te kijken maar ook om van te leren!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:24

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit: oeps, one-liner....

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:38

CleovG schreef:

Overigens lees ik nu de rest pas dus ook dit commentaar en ik vind eigenlijk dat je dit niet kan maken. Ik moest wel lachen om het aanbod van Mel om jou op dit paard te zien rijden maar gezien dit soort plaatjes: http://thumbs.pixxer.nl/thumb/96aet/F12 ... C028F4.jpg gok ik zomaar, dat dat aanbod heel snel ingetrokken wordt.

Ik vind het echt notdone om iemand die zo keurig op haar paard zit, het lef heeft om trainingsfilmpjes te plaatsen maar ook proeven waarin echt niet alles supergoed gaat, iemand die zo open staat voor tips en commentaar, dan zo'n opmerking te geven.

En dat zeg ik niet omdat ik zelf te dik ben, want ik zou een moord doen voor zo'n zit als die van Melanie, maar ben gelukkig wel zo reëel om me te realiseren dat ik, ook al zou ik tig kilo's afvallen, hier nooit bij in de buurt kom!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:21

Weer super bedankt voor de hele lieve reacties!!
Echt zo geweldig als er zo veel mensen positief zijn over iets waar je iedere dag mee bezig bent!

@tita: dankje! Ik les bij Geertjan Ribbels

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:40

Het wordt écht steeds beter en beter...

Maar, hoge bomen vangen veel wind, dat zie je ook hier in dit topic maar weer... De reactie van Cleo kan ik me in principe in vinden, maar niet in het idee van te veel belasten.
Daffodil, als ik me niet vergis heeft Cleo ook bij Young Riders gereden??? Of Junioren???

Wat eerder ook al gezegd werd, is dat wanneer je op een bepaald niveau komt, je ook aan jezelf moet gaan werken. En hoewel je je paard misschien niet in de weg zit, ben ik van mening dat je nog véél beter kan worden als je afvalt, simpelweg omdat je dan meer gevoel krijgt in wat onder je gebeurd. Ik merk dit zelf ook gigantisch als ik weer eens een paar kilo te zwaar ben, het wil dan gewoon niet meer, ik krijg dan niet meer voor elkaar wat eerder zo gemakkelijk was. Je zult beter in je zadel komen te zitten, vanwege o.a. je bovenbenen.

En ondanks dat ik alleen maar kan dromen van dit niveau, ben ik toch van mening dat ik dit 'moet' zeggen. Hoe vaak het ook al is gezegd. Naast dat overgewicht jou in de weg gaat zitten, is het ook gewoon ongezond. Je bent nu nog jong, je kan er nu nog iets aan veranderen. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt...

Ik hoop in ieder geval dat ik nog vele filmpjes, foto's etc. etc. van je ga zien hier op bokt! En wie weet, 2016???? :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:55

ik ben een springruiter in hart en nieren, maar van jou topics wordt ik altijd blij! Vind jullie een heerlijke combinatie, varnoldi is een gaaf beest en jullie gaan nog ver komen! Echt teamwork! Je behandelt hem met respect en daarom krijg je zoveel van em gedaan! Dit is een dressuurcombinatie waar ik bilj van wordt!!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:58

@jeanine: Cleo heeft geen YR gereden voor zo ver ik weet, maar alleen junioren (Z2 niveau is dat)
Maar dat maakt verder niet uit. Iedereen mag zeggen wat ze willen, doe ik ook.
Ik heb ook gezegd dat je het niet tijd met iedereen eens hoeft te zijn.
Je hebt heus wel gelijk, het zal heus beter gaan dan maar nu is dat niet zo en ziet het er uit zoals het er nu uit ziet. Ik weet dat ik er altijd, zeker op bokt, opmerkingen over zal blijven krijgen en dat vind ik prima! Ik ben zoals ik ben en ik ben trots op wat ik bereikt heb en hoe het nu gaat :D
Ik zal mensen ook nooit ongelijk geven behalve opmerkingen als die van cleo, want daar ben ik het gewoon niet mee eens dat ik dit niveau met mijn gewicht niet zou moeten doen met mijn paard. Maar dan nog mag ieder zijn mening hebben en heb ik ook die van mij ;)

Ik vind het ook niet erg als mensen er over beginnen, het iritante is alleen dat er vaak onnodige discussies ontstaan van bokkers onderling die het niet met elkaar eens zijn en dat vind ik niet nodig.

Nou 2016...... Denk niet dat dat zal gebeuren maar het is een mooie droom;)

@ charisma: dankje! Leuk om te horen van iemand die geen dressuurruiter is!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:06

Hier een westernruiter die het volledig met charisma eens is. Ik ben gestopt met 'engels' rijden mede omdat ik vrij allergisch ben voor het rijden met veel druk en spanning maar wordt erg vrolijk van jouw teamwork filmpjes! Tof paard dat ongelofelijk hard en graag voor en met je wil werken.

even voor alle duidelijkheid en ter voorkoming van off topic discussies, na een tijdje kom je er achter dat western ook bepaald niet druk en spanning vrij is..

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:10

Meid...Petje af...je gaat met sprongen vooruit! Dit gaat helemaal goedkomen! Succes :-)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:11

Bedankt voor je reactie troi:D

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:17

Janine1990 schreef:
Het wordt écht steeds beter en beter...

Maar, hoge bomen vangen veel wind, dat zie je ook hier in dit topic maar weer... De reactie van Cleo kan ik me in principe in vinden, maar niet in het idee van te veel belasten.
Daffodil, als ik me niet vergis heeft Cleo ook bij Young Riders gereden??? Of Junioren???

Wat eerder ook al gezegd werd, is dat wanneer je op een bepaald niveau komt, je ook aan jezelf moet gaan werken. En hoewel je je paard misschien niet in de weg zit, ben ik van mening dat je nog véél beter kan worden als je afvalt, simpelweg omdat je dan meer gevoel krijgt in wat onder je gebeurd. Ik merk dit zelf ook gigantisch als ik weer eens een paar kilo te zwaar ben, het wil dan gewoon niet meer, ik krijg dan niet meer voor elkaar wat eerder zo gemakkelijk was. Je zult beter in je zadel komen te zitten, vanwege o.a. je bovenbenen.

En ondanks dat ik alleen maar kan dromen van dit niveau, ben ik toch van mening dat ik dit 'moet' zeggen. Hoe vaak het ook al is gezegd. Naast dat overgewicht jou in de weg gaat zitten, is het ook gewoon ongezond. Je bent nu nog jong, je kan er nu nog iets aan veranderen. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt...

Ik hoop in ieder geval dat ik nog vele filmpjes, foto's etc. etc. van je ga zien hier op bokt! En wie weet, 2016???? :D

Ik heb internationaal bij de Junioren gereden, ben daarna 2 jaar gestopt en afgelopen jaar veel pech gehad. Planning is dit jaar een keer Young Riders te starten :)

Ik ben ook niet altijd even slank geweest maar ik merk inderdaad ook wel verschil.

Melanie: heb je ook al ingeschreven voor internationale wedstrijden?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:19

Citaat:

Wat wil je hiermee suggereren Cleo?

Jij interntionaal jawel ik heb zelf ook in het buitenland gestart maar dat maakt je nog geen international.

Ik zou maar eens stoppen met zo hoog van de toren te blazen want de meesten mensen op bokt kennen je niet en ik wel.
Zou niet zo leuk zijn als ik precies ging vertellen hoe je het allemaal NET NIET heb gehaald.

:D nee ik ben niet jaloers.. echt niet

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:25

tita schreef:
Citaat:

Wat wil je hiermee suggereren Cleo?

Jij interntionaal jawel ik heb zelf ook in het buitenland gestart maar dat maakt je nog geen international.

Ik zou maar eens stoppen met zo hoog van de toren te blazen want de meesten mensen op bokt kennen je niet en ik wel.
Zou niet zo leuk zijn als ik precies ging vertellen hoe je het allemaal NET NIET heb gehaald.

:D nee ik ben niet jaloers.. echt niet

Tita, als jij nou eens niet alles dat ik schrijf meteen negatief opvat zou het in veel topics een stuk leuker zijn. Maar dat terzijde. Ik heb WEL internationaal gereden, misschien moet je je zelf eerst eens meer gaan verdiepen in de niveau's en wedstrijden voordat je steeds zo'n grote mond opzet.

Daarbij Tita ken je me niet, je weet alleen wie ik ben, groot verschil.

Ik vraag dit gewoon aan Melanie uit interesse, internationaal starten is super leuk en ik ben benieuwd of Melanie dit al in de planning heeft. :) Niks raars aan lijkt me.