Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:42

wat een goed idee!!!

vroeger zijn er wel eens paarden verdronken,
omdat er water in de voerzak kwam en er geen gat inzat zodat het er weer uit kon....:-(

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:50

Oh dit is echt DE oplossing waar ik al een tijdje naar op zoek ben _/-\o_ En het ziet er werkelijk briljant uit :D

Hier wordt door 2 pony's ernstig met voerbakken gerold en gedaan. Ze gooien m nog net niet weg, maar het voer komt vaak overal en nergens. Zonde en als het in het zand valt moet ik het weghalen want ben als de dood voor zandkoliek. Maar dit idee ga ik eens in de groep gooien hier!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:57

Ik heb 't zonet uitgeprobeert! werkelijk waar fántástisch. Ik had ook precies van die emmers. Strotouwtje en hoppa. Ik heb trouwens dat ding gewoon omgehangen, ik heb van die droogkloten die er toch niks om geven (alleen maar blij zijn met een bak voer!) M'n haf stond in eerste instantie met 't hoofd omhoog, maar voor de laatste restjes even de bak op de grond gezet. Super handig :j Na dat m'n pony klaar was probeerde die nog even bij m'n haf voer te jatten, maar dat lukte nu toch niet meer :D
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 02-02-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:01

Op deze manier voerden wij 25 jaar geleden de pony's op de manege die in stands stonden. :D

Rijlaarsdam

Re: Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:13

Onder de Ijslander mensen is het de normaalste zaak dat je de paarden zo voert.
Maar leuk dat het eens onder de aandacht gebracht wordt.
Fijn dat je het een handig systeem vindt.
gr.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:16

Geweldig idee
ZO krijgen ook de paarden die lager in rangorde staan hun prakje :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:22

heb t net bij mn tinker uitgeprobeerd. Ik dacht "Doe net alsof het heel gewoon is. Ik hang dat ding rond en loop weg" en wat dachtje... GEWELDIG. Ze heeft al haar brokken deze keer ZELF opgegeten. Dus nu ga ik een de-luxe uitvoering maken en dit wordt DE nieuwe manier van voeren. De oderwetse voerzak in een nieuw jasje!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:45

Ik heb dit gister bij mijn schaap gedaan, die wat extra's nodig heeft en in een kudde staan. Ze krijgt de emmer om en ik gooi een schep biks voor de rest neer. Brilliant!

Maar het is ook een oud idee he? Mijn stalbaas had het over de haverzak van vroeger^^

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:52

Afbeelding

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:38

Wat slim! En wat een onwijs grappig gezicht, geniaal :')!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:26

Briljant !!!! :D goed gevonden dit!!

ArtWanderer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:31

Echt goed gevonden joh! Wil ik ook wel eens proberen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:33

Bedankt allemaal :D

Ik wéet dat veel paarden (en andere dieren) vroeger zo ook gevoerd werden; 't is dan dus ook niet mijn bedoeling (geweest) om te 'claimen' dat dit een geweldige, nieuwe 'uitvinding' is of iets hoor; zie beginpost: 'vroeger deden ze dit ook wel' ;) :)

@ LecyTinker: Dan heb jij wel echt een sloop-paard zeg :+
@ Miranda06: Daar ken ik het idd ook van. Met van die jute haverzakken :j

Jemawi schreef:
Echt briljant dit. Het is bij die van mij ook constant gedonder en hebben de grootste ruzie. Ik ga het ook proberen.

Heb je er ook weleens slobber in? Ik denk dat dat blijft plakken aan de zijkanten of niet?

Eens ze het gewend zijn, komt er vaak toch een stuk meer rust in de groep. Dat is tenminste wel mijn ervaring. Het verloopt nu gewoon een heel stuk rustiger; voor zowel m'n poowns als voor mij. Slobber voer ik eigenlijk nooit, dus daar kan ik niet over mee praten. Wat ik wél af en toe doe, is een oud bruin biertje over 't voer heen. Dat laat ik ook even weken, dus dan krijg je ook een beetje een soort van 'drap'. Daar hebben ze hier geen moeite mee; ze zetten de emmer dan gewoon op de grond en kunnen alsnog de zijkanten aflikken. Mochten er nog restjes overblijven dan haal ik de emmer van het hoofd, schraap alles beetje bij elkaar en dan laat ik ze zonder emmer om het hoofd het nog even opeten.

@ postvanpe: Maar als ik er een gat in maak, gaat al het voer er ook weer uit. Daarnaast blijf ik altijd in de buurt als ze de emmers om hebben; ik loop hoogstens eventjes vlug naar de mesthoop, maar dan heb ik ze nog steeds in 't zicht en dat is niet ver. Ik zou ze nóóit zo laten staan als ik even weg moet oid. Puur 'voor het geval dat'.

@ Eliine: Als ze hier morsen vind ik het idd ook vervelend ivm. zandkoliek.
@ Maartje1990: Fijn dat je het hebt uitgeprobeerd en dat het zo goed bevalt! Ze hebben snel genoeg in de gaten dat ze de emmer idd gewoon op de grond kunnen zetten en zo 'normaal' verder kunnen eten. Al vind mijn Welsh het dus best grappig om onder het eten wat rond te lopen en scharrelen, omdat haar voerbak toch mee gaat. En dat proberen te jatten, gaat ook vanzelf over; hebben ze vanzelf wel in de gaten dat dat niet meer kan :)

@ Bassenqua: Dat is idd ook erg handig! Hier hadden ze vroeger op de manege in de stands wel voerbakken, maar er zijn er idd genoeg die dat niet hadden.
@ kvika: :j Ben me er van bewust dat ik niet de enige ben die op deze manier voert. Toch zijn er een hoop mensen die het echt heel raar/vreemd vinden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:21

TS, was ook al een paar keer aangehaald dat het de update versie van de vroegere voederzak was, dus ik denk dat iedereen die dit topic geleze heeft wist dat je het niet claimde... _O-

Ja, mn tinker is een schat, maar wel alles met brute kracht en extreem weinig geduld. Heb het vanmorgen met een bak en een strotouwtje gedaan om te zien of het werkte en het werkte, dus heb vanmiddag een luxere versie gemaakt en het werkt echt super. Ik zal kijken of ik morgen een foto kan maken.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:48

Prachtig zeg; het muziekje maakt het ook helemaal af!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:54

Vooral de muziek maakt het inderdaad helemaal af. Echt een geniaal filmpje :j

Niet nieuw, maar al lang niet gezien. Ik werd in ieder geval helemaal vrolijk van dit "droge" filmpje :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:43

Jemawi schreef:
Heb je er ook weleens slobber in? Ik denk dat dat blijft plakken aan de zijkanten of niet?

Plakken is geen probleem, maar ik doe meestal de emmers niet om bij slobber ivm gewicht en temperatuur.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:46

Dat is echt een goede oplossing. :j Op terschelling geven ze een hele grote kudde ijslanders op die manier eten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:55

Nou ik heb het gebeuren gelijk in praktijk gebracht hier! Eerst vanmiddag pony's omstebeurt rustig even laten wennen aan de bak om hun hoofd en gelijk alles op de goede maat gemaakt. Ze vonden het gelukkig absoluut niet eng +:)+
Vanavond gevoerd met dit systeem. In eerste instantie ging het allemaal prima, er zit alleen 1 trage eter bij. En die werd uiteindelijk toch wel een beetje belaagd door 2 van de anderen die al klaar waren (en geen emmer meer om hadden). Eentje presteerde het zelfs om dr neus erbij te krijgen :oo
Uiteindelijk had pony in kwestie wel door dat ie weg kon lopen met de emmer, maar echt rustig eten was t niet voor m :(:) Ben er even tussen gaan staan, en toen dropen de anderen wel af. Maar dat is dus nog wel even lastig :\ Ik kijk nog even aan of ie goed doorkrijgt dat ie zelf weg kan lopen inclusief emmer, en dat de anderen dan zelf afdruipen en alvast hooi gaan eten. En anders gaat hij toch maar apart op stal denk ik. De andere 3 zijn nl redelijk tegelijk klaar, en gaan dus niet bij elkaar klieren.

@Joyce: deden jouw pony's dit in het begin ook bij elkaar? Toch blijven proberen om het eten af te pakken?

Wat wel echt TOP is, is dat er NIET meer gemorst wordt _/-\o_ alleen daarom blijf ik het bij de andere 3 echt gebruiken, geen voer meer in het zand, met alle mogelijke gevolgen van dien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:58

Eliine schreef:
Vanavond gevoerd met dit systeem. In eerste instantie ging het allemaal prima, er zit alleen 1 trage eter bij. En die werd uiteindelijk toch wel een beetje belaagd door 2 van de anderen die al klaar waren (en geen emmer meer om hadden). Eentje presteerde het zelfs om dr neus erbij te krijgen :oo

Als ze bij elkaar gaan prutsen kan je ook de emmers bij allemaal omlaten totdat de langzaamste klaar is, dan ben je van het gerotzooi af.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:00

Geweldig :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:02

tamary schreef:
Eliine schreef:

Als ze bij elkaar gaan prutsen kan je ook de emmers bij allemaal omlaten totdat de langzaamste klaar is, dan ben je van het gerotzooi af.

Ja dat wilde ik eigenlijk ook doen, alleen toen begonnen de 2 die al klaar waren zo ontzettend met hun hoofd te zwaaien dat ik ze maar af had gedaan :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:04

Maar misschien dat ik het morgen even aankijk of ze rustig(er) blijven met emmer om als ze al klaar zijn. Dan kunnen ze idd niet meer bij elkaar gaan lopen klieren

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:09

Dat ziet er mega grappig uit!
En dat Muziekje Whahaha! Dat liedje had ik nog nooit gehoord.
En aan het eind is het net alsof je welsh kraait als een haan. Leuk geknutseld!!!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:35

Ik ga het vanmiddag gelijk testen. Ik heb 1 paard aan de slobber en als ik dat voldoende laat afkoelen moet dat geen probleem zijn. Mijn andere 2 pony's krijgen gewoon brok.

Echt super dat je dit gedeeld hebt ;)