Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:10

PardoesJessi schreef:
Uhm, ik zit een beetje met mijn mond open eigenlijk....
Volgens mij word er van alle kanten steeds geroepen dat paarden, in groepen, naar buiten moeten kunnen. En opstallen is momenteel zo ongeveer een scheldwoord.....

Is het enige waar ze over vallen dat ze een aantal uur in de modder dolen terwijl er ook een verhard deel is en ze op stal komen???? Ik kan het bijna niet geloven!

Ow en edit: die van mij staan ook in de modder.....Met een betonplaat buiten en een inloopstal........Moet ik nu ook bang zijn voor de politie?????

heb je been beschermers? veronderstel dat ze vieze koude beentjes hebben.
en hang tekst en uitleg neer aan je weide met hoevaak ze eten krijgen..

Kom op het moet toch niet gekker worden hier in nl he,je hebt bepaalde mensen die uit jaloersig heid dit soort dingen gaan doen,maar d dierenpolitie grijpt de laatste tijd wel raar in,las gisteren nog een topic dat ze een paard zonder pardon mee genomen hadden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:11

Wanted2003 schreef:
Heel erg jammer dat jullie bokkers totaal geen idee hebben van hoe de dierenpolitie te werk gaat.

Vertel in een beknopte omschrijving, want ik begrijp er inmiddels niets meer van *D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:11

je bent toch verplicht om je paarden minimaal 2 uur uit zijn stal te halen??
ik ben wel blij dat ze bij je zijn komen kijken, maar ze hebben niet goed gehandeld, paarden 24/7 binnen staan is veel slechter, want dan gaan ze rondjes draaien en krijgen ze belssures van.

setteke

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:12

4

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:12

maar stel dat de paarden van TS er gewoon niet goed uitzien?
Tegen mager aan?
Ik heb nog geen foto gezien van de paarden...en ik ga er helemaal niet van uit dat iedereen hier op Bokt heel goed voor zijn dieren zorgt.De meesten gelukkig wel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:13

als je de berichten van de TS kijkt zie je meerder foto's van paarden. als dit haar paarden zijn dan zien ze er gewoon goed uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:13

Annemiek89 schreef:
PardoesJessi schreef:
Uhm, ik zit een beetje met mijn mond open eigenlijk....
Volgens mij word er van alle kanten steeds geroepen dat paarden, in groepen, naar buiten moeten kunnen. En opstallen is momenteel zo ongeveer een scheldwoord.....

Is het enige waar ze over vallen dat ze een aantal uur in de modder dolen terwijl er ook een verhard deel is en ze op stal komen???? Ik kan het bijna niet geloven!

Ow en edit: die van mij staan ook in de modder.....Met een betonplaat buiten en een inloopstal........Moet ik nu ook bang zijn voor de politie?????

Kom op het moet toch niet gekker worden hier in nl he,je hebt bepaalde mensen die uit jaloersig heid dit soort dingen gaan doen,maar d dierenpolitie grijpt de laatste tijd wel raar in,las gisteren nog een topic dat ze een paard zonder pardon mee genomen hadden.

die pony was graatmager...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:14

Wat een beachelijke actie, volgens mij kun je het met dit weer niet voorkomen dat paarden in de modder staan.
Als ze al die mensen met paarden die buiten in de modder staan willen bezoeken worden ze er nog erg druk mee.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, ik blijf nog even meelezen

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:15

setteke schreef:
Wanted2003 schreef:
Heel erg jammer dat jullie bokkers totaal geen idee hebben van hoe de dierenpolitie te werk gaat.

Vertel in een beknopte omschrijving, want ik begrijp er inmiddels niets meer van *D

Mijn vorige post:

Citaat:
Sinds de introductie van de Dierenpolitie heb ik er steeds meer mee te maken en kan niet anders zeggen dan dat het mensen (en liefhebbers) zijn, die wel degelijk verstand van zaken hebben. Ik denk dat een klacht indienen weinig zinvol is. De dierenpolitie gaat naar aanleiding van meldingen de situatie bekijken, eventueel wordt daarna de inspectiedienst en een dierenarts erbij gehaald om de situatie te beoordelen. Wanneer zij van oordeel zijn dat er sprake is van overtreding van bijvoorbeeld een artikel uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren zal er (strafrechtelijk) proces-verbaal opgemaakt worden en mogen zij met toestemming van de Officier van Justitie de dieren in beslag nemen 'tbv het Rijk'.

Natuurlijk zijn er altijd gevallen waarin je denkt moet dit nou. Ik denk dat de beste meneer je alleen heeft willen adviseren cq. waarschuwen, ook voor het feit dat er schijnbaar meldingen zijn gedaan. De 'wetgeving' waar jullie allemaal zo haastig naar opzoek zijn (omtrent 4 uur per dag naar buiten) is slechts een aanwijzing en ondergeschikt aan de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren. Kortom: onthoud het paard niet onnodig zorg en zorg ervoor dat de gezondheid en het welzijn niet opzettelijk benadeeld wordt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:15

dit is wel bizar. volgens mij gaan er dan heel veel paarden in beslag genomen worden hier in de buurt...

en je kunt ze toch ook echt niet 24/7 binnen zetten, dat is pas paard-onvriendelijk!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:16

ik ben blij dat mijn paarden nu in belgie staan en ik niks met die onzin nu temaken heb.want sorry maar denk dat er nog grote problemen gaan komen,omdat mensen 144 gaan bellen en nergens verstand van hebben.en ook veel mensen van de dieren politie is niet geheel up to date helaas.je hebt toch ook de dierenbescherming(die een schuilstal wilt zien,maar de gemeentes die het niet toestaan.ook wil de dierenbescherming dat dieren buiten komen,en de dieren politie wilt dat je ze ophokt.mijn paarden staan ook in de modder dat is nu eenmaal in nl,maar ze kunnen hun loopstal in om droog te staan.
ts als ze jou paarden in beslag nemen,dan moeten ze wel erg veel parden in beslag gaan nemen,ze moeten zich bezich houden met echte verwaarlozingen niet met zo iets doms wat nergens op slaat.ts lekker paarden naar buiten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:16

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-345.html
Hieronder een quote uit de Wet dieren. De agent heeft waarschijnlijk gedacht dat 3.b. van toepassing was, terwijl de maatregel die hij oplegt 3.e. veroorzaakt. Dubieus dus.
Citaat:
Artikel 1.3 Intrinsieke waarde

1. De intrinsieke waarde van het dier wordt erkend.

2. Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigenwaarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.

3. Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:
a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:18

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen... Het klinkt heel achterlijk in elk geval. Maarja, we hebben de situatie natuurlijk niet gezien, dus we kunnen er moeilijk over oordelen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:18

marije, de dierenpolitie mag overal zomaar kijken, behalve je huis. Vanuit hun opsporingsbevoegdheid mag dat.
Vraag aan de politie die geweest is, heb je een naam?, op basis van welke regelgeving zij dit doen. Volgens mij is dit in DIT geval pure bluf.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:25

"super fijn" dat ik dit verhaal lees, wij zijn hier dus niet de enige die hiermee te maken hebben gehad!
nu een week geleden is bij een (kleinschalige) pension stal hier in de straat dit ook gebeurt! Ik help er regelmatig mee en kom er ook regelmatig.
De paarden lopen daar dag en nacht buiten, hebben ruime inloopstallen, als ze de stal uitlopen staan ze op een stuk verhard en als ze dan verder lopen komen ze in (behoorlijke) paddocks en pas dan op het land en dus in de modder. er lopen ook 2 jaarlingen samen met 2 veulens en die hadden lopen spelen in het (natte modderige) weiland en toen is er dus blijkbaar 1 onderuit gegaan, wat wil je met van dat jonge spul dat met elkaar speelt? en ogod dat was ozo zielig volgens iemand die langs was gekomen, want de volgende dag stond de DB op de stoep! want de paarden zaten onder de modder en ze zouden vallen omdat ze niet goed meer konden lopen want ze waren zo dun. klopt 1 is er niet bepaald dik, maar dat is een paard van een jaar en een aantal maanden en wordt momenteel even niet dikker (krijgt normale hoeveelheden voer, en er is zelfs al een da geweest om hem te onderzoeken op eventuele medische dingen waardoor hij niet dikker wil worden maar het komt gewoon omdat hij in de groei is. paard wordt heel goed verzorgd) en de rest is gewoon keurig op gewicht..... belachelijk!
ze hebben nadat er inspectie is geweest al 2x extra controle gehad want de paarden lopen er daar zo slecht bij.. (niet dus) de laatste keer heeft de eigenaresse van de 2 veulens gevraagd wat ze dan wel wilde, of ze dan wilde dat ze de paarden zouden zetten. en toen kreeg ze geen antwoord.
toen ik het hoorde was ik gewoon kwaad, heel kwaad want ik weet hoe goed deze mensen voor hun paarden zorgen en hoe goed alles geregeld enz is. ronduit belachelijk, laat ze dieren gaan helpen die er echt slecht aan toe zijn!

edit: typfoutje ;)
Laatst bijgewerkt door iklieftponys op 20-01-12 20:28, in het totaal 3 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:26

Dat meen je niet! M'n mond valt open van verbazing. Dus de dierenpolitie vind het dan beter om al die paarden maar 24/7 op stal te hebben, behalve de tijd dat je gaat wandelen/rijden oid?! Wat een bizar verhaal.
Als de paarden gewoon een stukje hebben waar ze ook droog en verhard kunnen staan, wat is dan in helsnaam het probleem. Het is natuurlijk verschrikkelijk voor ze om in de buitenlucht te staan, not.
En zeker als ze goed zijn ingeënt, goede hoefjes en goede voeding en goed in conditie vind ik dit wel heel overdreven, echt achterlijk.
Ben benieuwd hoe het afloopt.

vbps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:27

Jeetje wat een onzin!
Het is juist geweldig dat je paardjes overdag naar buiten kunnen,
Die van mij staan overdag ook buiten in een soort paddock.
Daar is nu eenmaal ook veel modder maar ik weet zeker dat ze veel gelukkiger zijn dan dat ik ze 24uur per dag in een superschone box neerzet!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:28

Ow Marije... mijn oude peerd heeft dus wel mok opgelopen...door de modder.. dus mss moet hem maar door sturen......

Hou je ons op de hoogte? Ik ben zeer benieuwd!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:29

Hier was ik al bang voor.
Politieagentjes met een 3 uurs cursus "paardenhouderij". Wat een ellende.
Al die stadse lui weten toch überhaupt niks van paarden en koeien en al het andere vee.
Die denken dat melk uit de fabriek komt :j
Lekker doorgaan met vermenselijken :(

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:29

In 1 woord belachelikk... Paardenndie de hele dag worden opgehokt.. dat is pas zielig. ts klinkt dat je je zaakjes goed voor mekaar hebt dus je hoeft geloof ik nergens bang voor te zijn. mijn paardjes staan in duitsland en hebben ook een paddock waar ze 3/4 uur per dag opgaan en die is helaas niet verhard. maar liever dat dan de hele dag in de stal...

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:33

geerke schreef:
Annemiek89 schreef:

die pony was graatmager...

Op stal hadden we ook een graatmagere pony. Ook hier is de dierenpolitie op de stoep geweest.
De pony was ruim 30 jaar oud en we kregen haar amper meer op gewicht.
Maar mishandeling, nee dus. Ze had een goede warme deken op en ze had nog lol in het leven. We voerden al flink bij maar er kwam geen grammetje bij.
Overigens niet in beslag genomen, die agent begreep ons verhaal wel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:36

CoRiNa1983 schreef:
ik denk dat veel mensen hun paarden niet meer buiten kunnen zetten als ze zo gaan cotroleren, want met dit weer is modder niet tegen te gaan volgens mij.

wij hebben hele mooie groene weides nu... dat zijn de weides waar ze dus niet op komen,..

waar ze wel lopen de afgezette stukken of paddocks... ja dat is nat en word vertrapt door hun, dus ja dan krijg je inderdaad modder..

en dat is niet tegen te gaan..

toen met die dreigende dijk doorbraak.. stond bij ons alles blank.. die paarden vonden dat prachtig.. door het water rennen..en af en toe gingen ze op het droge gedeelte staan..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:37

Ik zal mezelf dan maar aan gaan geven :\

Ook ik heb ze 24/7 in de wei staan. Welliswaar met schuilstal, maar ik bepaal niet wanneer ze daarin staan. En ja ik heb het vervelendste weiland want krijg water van de berg ernaast, de schuren aan de andere kant, en het weiland ernaast wat wat hoger ligt. Dus bij mij is het voorin het weiland één grote blubberboel, waar ik zelf niet meer doorheen ga.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:41

dan kunnen wij de tent wel sluiten. moeten alle paarden buiten rijden

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:41

Zet maar een foto van de situatie online dan, dan kunnen de Boktdeskundigen oordelen :-)