Lagune... Tussen hoop en herinnering groeit nu geluk.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:01

Lagune wekt elke keer weer mijn verbazing en mijn diepe respect. Ik ben overal altijd erg nuchter in, behalve met hem. He simply touched my soul...
Dat paard kan zo voor zich uit staren en zijn verhaal vertellen.... Zo goed aangeven wat hij fijn vind, waar hij pijn heeft... Of hij van iets geniet of juist niet.
De wanhoop in zijn ogen toen ik zondag verdrietig naast hem in het stro zat met de serieuze overweging om hem te laten gaan.... Elke keer weer knokt hij zich zo hard terug, bloeit hij weer op en zet letterlijk zijn beste beentje voor.
Elke dag beoordeel ik hem aan de hand in stap en draf, en op het moment dat ik denk dat hij een stap onzuiver zet gooit hij zijn hoofd opzij in mijn richting en zie ik hem gewoon denken "Oke, ik moet mijn voet rustig plaatsen... netjes lopen, netjes lopen" Hij wil zo graag laten zien dat hij echt nog de moeite waard is.

Lagune is echt mijn pennymeisjesverhaal aan het worden... :') Bijna elke dag maken we samen iets bijzonders mee, en langzamerhand brengt hij veel diepere aspecten van het leven in mij los. Dit hele gebeuren zet me aan het denken, de reden waarom ik toch in hemelsnaam aan zo'n project als dit ben begonnen... Waarom ik hier mijn prioriteiten neerleg.... Wat ik er precies mee wil bereiken.... Of het een reden heeft dat dit paard out of the blue weer op mijn pad is gekomen... Waarom ik zo handel volgens mijn intuitie... Het voelt alsof ik hier een soort levensles uit moet trekken... En dat voor een altijd zo nuchter persoon als ik. :')
Enkele jaren geleden heb ik in 2003 een vosruin verkocht, ik was toen net 14 jaar oud en had een erg slecht gevoel over de verkoop.... Volgens mijn moeder en broer moest ik het laten rusten, en dus regelde ik stiekem vervoer om bij de stal aan wie hij verkocht was te gaan kijken... Maar ik durfde niet, ookal zij mijn intuitie dat ik het paard op moest halen... Twee weken later ging mijn moeder alsnog alleen kijken en ontdekte we dat de vosruin inderdaad in een héél slecht handelscircuit was beland. Elke dag denk ik aan die vosruin, en elke dag heb ik spijt als haren op mijn hoofd...

Toen de vorige eigenaren van Lagune belde, en ik maar niet wist waar ik goed aan zou doen... twijfelde... was het dan ook zo ironisch dat mijn man zei: "Lieverd onthoud één ding, spijt is onbetaalbaar".... Tot op de dag van vandaag ben ik zó ontzettend gelukkig met de keuze die ik heb gemaakt om Lagune van de slacht te kunnen 'redden'. Want ookal vraag ik me bijna dagelijks af wáárom ik er in hemelsnaam voor heb gekozen (de conclusie is eigenlijk puur de levensvreugde van Lagune zelf, pur sang), toch weet ik gewoon 100% zeker dat hij zich bewust is van de extra tijd die hem is gegeven. Het is heerlijk om te zien dat hij weer zo opbloeit en zo hard WIL werken aan zijn herstel.... En tegelijkertijd zo slopend en teleurstellend als we mindere dagen hebben. Ik hoop met héél mijn hard, en met alles wat ik heb dat hij nog wat maandjes 'gewoon' Lagune mag zijn. Dat het hem gegund is.... En dat hij uiteindelijk een voorbeeld mogen zijn voor in ieder geval een paar anderen.

Mandy

Re: Lagune... Tussen hoop en herinnering groeit nu geluk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:18

mooi gezegd!!!
ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen!!!

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:31

Veel succes! :D

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:10

Bijzonder emotioneel verhaal. Blijf ons alsjeblieft op de hoogte houden!
Is bijna een boek waard!

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:34

stipje, het is vreselijk ontroerend. TS geweldig wat je gedaan hebt, ik weet zeker dat je paard echt van je houdt!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:03

Zaterdag met hulp van mijn man en schoonvader de rubber matten gelegd in stal, en de paarden definitief op vlas gezet.
Gelukkige reageerde ze er beiden heel enthousiast en fijn op, en helpt het Lagune ook om zijn gewicht gelijkmatiger te houden.

Vandaag is eindelijk de veearts even langs gekomen, welke eigenlijk niets bijzonders opmerkte aan het achterbeen van Lagune. Hij vermoed dat de resterende knobbel een 'botje' is, of botwoekering maar niets om ons zorgen over te maken. Kortom de echo van de pees is ook komen te vervallen.... :') Of ik daar nu heel erg blij mee moet zijn weet ik niet, want ik vind het toch maar een raar idee dat een veearts zo schouderophalend naar en uitstekend bot staat te kijken.... Kortom ik ben nog geen snars wijzer, behalve dat Lagune op dat been absoluut niet kreupel loopt.... Nee dat had ik zelf ook al gezien, zucht...

Tevens was de veerarts zéér te spreken over het gewicht van Lagune, en lijkt hij in de verste verte niets weg te hebben van Insuline resistent paard.... Goed nieuws dus. Alle kenmerken van de IR zijn verdwenen, zelfs zijn speknek en zijn ribben zijn weer licht zichtbaar.

Bij de buigproef kwam echter wel iets zorgwekkends te voorschijn, hij loopt kreupel op linksvoor en reageerde heel heftig op de pijnprikkels (steigeren en in verzet... En dat is echt niets voor Lagune). We moeten nu dus iemand vinden die ons even heen en weer naar de kliniek wil rijden, om foto's te kunnen maken van zijn been.... Persoonlijk vermoed ik dat misschien de artrose stiekem weer op speelt nu Lagune geen glucosamine meer krijgt, anderzijds... We maken samen aardig wat kilometers, en hij loopt al zeker 3 weken volledig rad.... Het kan dus heel gemakkelijk iets anders zijn...

Voor nu heb ik hem een pijnstiller toe laten dienen, om eens te zien hoe Lagune er dan op reageert.... En in tussen ga ik zelf maar met mijn neus in de boeken om een alternatief te vinden voor de glucosamine om de artrose meer te stabiliseren. Oh oh, zorgenkind....

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:38

Ik heb het vast gemist, maar waarom mag Lagune geen glucosamine?
Mijn moeder (en onze hond had) heeft veel baat bij Glucosamine en Chondroitine van Vitotaal. Mijn moeder heeft snel last van "gewone" medicijnen en dit is een soort homeopatisch medicijn.
Verder zou je, als je dat wilt, een homeopaat kunnen benaderen en kijken of zo iemand iets voor je kan betekenen? Die kunnen dan misschien zowel zijn IR als de artrose combineren in een pilletje of druppel.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:40

Omdat de glucosamine haaks staat op zijn insuline resistentie. Meningen zijn er erg over verdeeld, maar Lagune zijn IR is met 200% verbetert sinds hij gestopt is met de glucosamine. En omdat IR zijn dood wordt anders, en de artrose slechts licht aanwezig is en met veel beweging ook vaak minder pijnlijk wordt... Heb ik er prioriteit aan gegeven om de glucosamine te stoppen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:45

Dat is ook niet heel raar; glucosamine is een aminosuiker....

edit: ik zit even in Google Scholar te zoeken (ik heb via de universiteit tot bijna alle wetenschappelijke literatuur toegang), en ze noemen hier omega/visolie als mogelijk supplement. Heb daar wel vaker dingen over gehoord en vetten zijn ook goed voor een IR-paard volgens mij.....

edit: je moet dan PUFA's hebben (poly-unsaturated fatty acids)

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:37

KOm je verhaal nu pas tegen, maar wat ene verhaal! Ik heb echt ontzettende respect voor je keuze! Ik leef met je mee. Ik ga je topic volgen en hoop echt dat het beter en beter zal gaan zodat hij lekker van zijn oude dag kan genieten!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:44

Ik volg dit mee, diep respect zeg :D Ik hoop dat hij er 100% bovenop komt!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:22

Lagune was gister totaal niet in zijn hummetje, hij had geen zin om mee te gaan wandelen dit keer en was op stal erg chagerijnig. Na een flinke rosbeurt werd dit gelukkig erg snel minder.... Het kostte wat moeite, maar eindelijk kwam meneer weer even met me knuffelen.

Ik masseer momenteel alle 4 zijn benen elke dag, en behandel de peesblessure (die volgens de dierenarts zo goed als zeker als 'genezen' is) om de dag met een coolpack gedurende 40 min in totaal (20min/40min niets/20min) puur om te zien of we de zwelling nog iets verder kunnen minderen en het vocht kunnen laten afdrijven.
Ik ga morgen bij de hyporama even opzoek naar korte transportbeschermers danwel stable boots om zijn benen s'nachts in te kunnen pakken. Het wordt aankomend weekend verschrikkelijk koud, en ik ben als de dood dat Lagune 500 grams deken + rubber matten + extra stro + vlas onvoldoende zijn om hem warm te houden. Hij voelde gisteravond om 23.00u namelijk koud aan en had een ondertemperatuur van 35.4

In case of emergency heb ik eventueel nog een fleece dekentje liggen... Ben van plan om hem om 01.00u nog 1x te checken, als zijn temperatuur goed is blijf ik daarna thuis... Als hij koud aanvoelt blijf ik bij hem (Dank voor het uitvinden van de slaapzak! _/-\o_ ) en leg ik losse nooddekens op om hem warm te maken. Ik hoop toch zó dat die weersvoorspellingen met -10 graden complete kul zijn.... ;( Tevens vanavond maar even proberen of Lagune misschien de deken-hals van Moreno past (Moreno heeft 0,0 moeite met zichzelf warm houden en staat al weken zonder halsdeken) want dat zal zonder twijfel ook al behoorlijk schelen...

Het is fijn dat hij zo snel aan de beterende hand is, de diabetes is immers van de baan, de peesblessure zo goed als verdwenen... Maar die kou op zijn botten is nu echt een nachtmerrie.... En precies de reden dat ik met heel mijn hart hoopte op een hele milde winter.... En juist omdat Lagune op rantsoen staat (vanwege de eerdere diabetes) en nu gewoon veel lichaamsvet is kwijtgeraakt en zijn vacht wat van streek is (deze is namelijk volledig in de rui) wordt het nog lastiger voor hem denk ik...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:38

Ik zou persoonlijk zijn benen niet inpakken, dat gaat broeien en is dan hartstikke slecht voor zijn pezen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:24

ik kan je geen adviezen geven,
maar meid, wat word ik warm van binnen van de verhalen die je vertelt..
mooi geschreven en een fantastische meid ben je voor je paarden

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:44

Jeetje meid wat een verhaal. Diep respect voor je.
Wat beterft de artrose kan ik je adviseren om msm te geven. Dit is een natuurlijk ontstekingsremmer en helpt goed bij artrose om het niet te verergeren. Glucosamine is ook goed, maar voor jou paard dus helaas niet. Als alternatief kun je het beste dan visolie geven. Mischien ook verstandig om de visolie in overleg met de DA te doen

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:23

Ik ga dit volgen....respect....

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:48

Kippenvel!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:12

Voor 50 euro heb je bij epplejack al 4 stable boods, dat zijn de goedkoopste wat ik gevonden heb, ideaal voor transport!

Ik heb heel veel respect voor je!
Ik hoop goede afloop!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:10

Heb het topic net ontdekt, super hoe je bezig bent. V.w.b. warmte voor zijn lijfje, heb je hier misschien iets aan, dat weerkaatst de warmte van zijn lichaam.
http://www.fedimax.de/infrarot-textilie ... nd-gerade/ Dit soort dekens heb je ook van Back On Track, maar Fedimax schijnt voordeliger te zijn. Heb er zelf geen ervaring mee omdat mijn paardjes genoeg hebben aan hun wintervacht, die flink is ivm altijd buiten staan.
Voor de beentjes is er http://www.fedimax.de/infrarot-textilie ... en/a-1013/

V.w.b. artrose en IR; mijn bijna 22 jr jonge Fjordenruin mag ook geen Glucosamine meer, maar krijgt nu iedere dag een paar pompjes Trias Omega Olie door zijn emmertje eten (geweekte Wiesencobs, verder krijgt hij ook hooi, geweekt heeft dat minder fructaan erin zitten, en ik moet zowiezo weken omdat zijn Tinkervriendin last heeft van stofallergie).

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:28

nog een tip: verdiep je eens in omega-3. Dit vetzuur is ontstekingsremmend. Omega-6 (wat bijna overal in zit) is ontstekingsbevorderend, maar heb je nodig om omega-9 op te nemen in je lichaam. Omega-3 zit inderdaad in visolie, maar ook in lijnzaad en chia-zaad (maar deze laatste is erg duur).

[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega-3-vetzuren
[/url]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega-3-vetzuren

edit: ik zie dat trias-omega olie wordt aanbevolen. Kijk goed naar de verhouding omega 3 - omega 6 in zo'n product. Als deze verhouding 2:1 is, zit je goed, zit er minder omega 3 in het product, dan helpt het niet omdat de omega-6 de werking van omega-3 teniet doet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:37

Eindelijk weer even een korte update, zal mijn best doen om vanavond het gehele verhaal online te plaatsen...

Met Lagune gaat het uitstekend, hij is sinds ongeveer 8 dagen helemaal stabiel, been is het merendeel van de tijd mooi geslonken en Lagune doorstaat de kou goed.
Vorige week dinsdag heeft hij van mijn moeder een splinternieuw HV POLO outdoor deken gekregen, 450 grams met daaronder een dikke onderdeken en grote transportonderlappen (eveneens van HV polo) en sindsdien staat hij dus onder 750 gram op stal met 24/7 zijn benen dik ingepakt. Achterbenen laat ik hierbij sinds enkele dagen vrij van stalbandages omdat de extreme kou juist een perfecte invloed heeft op de peesblessure in zijn been.

Overdag smeer ik momenteel nog 1x koelgel, massages ben ik mee gestopt
Voorlopig krijgt Lagune nog wel Metacam om zijn artrose pijn te overbruggen in de wintermaanden, met als gevolg dat hij zaterdagmiddag dus in volle galop en als een idioot rondjes is gaan rennen in het paddock spelend in de sneeuw samen met zijn vriend Moreno. Videofilmpje is beschikbaar dus zal ik proberen te uploaden, hij had echt zo ontzettend veel plezier en was zooooooo gelukkig. Tranen biggelde over mijn wangen bij het aanzicht van zijn blik. Echt genieten!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:29

Ik heb heel het verhaal gelezen, en ik heb respect voor wat je allemaal voor hem doet.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:58

Ik heb het hele verhaal gelezen en vind het geweldig wat je doet. :j
Ik vind dit het ultieme voorbeeld voor hoe innig een band kan zijn tussen een paard en een mens.
Je bent een voorbeeld voor mij en ik denk ook voor veel andere mensen _/-\o_
Ik heb enorm veel respect voor je en wens je dan ook alle geluk van de wereld toe om dit paard weer op goed op de been te krijgen en te houden. Ook ga ik dit zeker volgen.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:30

MendyGinger schreef:
Ik heb het hele verhaal gelezen en vind het geweldig wat je doet. :j
Ik vind dit het ultieme voorbeeld voor hoe innig een band kan zijn tussen een paard en een mens.
Je bent een voorbeeld voor mij en ik denk ook voor veel andere mensen _/-\o_
Ik heb enorm veel respect voor je en wens je dan ook alle geluk van de wereld toe om dit paard weer op goed op de been te krijgen en te houden. Ook ga ik dit zeker volgen.

Hier heb ik niks aan toe te voegen. Heb ook net het hele verhaal gelezen en echt respect voor jou!!
Ik blijf dit zeker volgen!

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:49

je doet het echt zo goed, blij dat deze kou toch nog ergens goed voor is!