Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:28

wat anders gevonden :D

dit is wat ik bedoel met je longeerlijn, alleen is deze met een bandje gedaan

Afbeelding
foto van http://www.dabo-design.nl/bandje.htm

Wat je ook kunt doen is de longeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd, en dan aan de buitenste.

En als z'n longeerhulp niet werkt, dan zal je paard gehoorzamer moeten worden aan de longeerlijn.
Dus een stuk afzetten, en daar gaan longeren zodat wat aanleuning krijgt, want dat zoekt die nu.
Daardoor trek je het bit ook zo raar.

Want hier een foto van bokker parouscha, die heeft de longeerlijn net als jij, maar deze pony loopt wel op eigen benen, en zoekt niet meer de aanleuning die jou paard nog wel nodig heeft.

Afbeelding

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:30

_/-\o_ bedankt, daar ga ik zeker wat mee doen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:31

Longeerhulp vind ik echt de grootste bagger der bagger. Want als je goed kijkt zit het middenstukje vast in 'het midden' sta jij dus te longeren en komt er druk op te staan trek je wederom enkel aan de buitenste ring. Ik doe hem graag door de binnenste bitring en haal de lijn daarna onder de neustriem door en klik hem aan zichzelf vast, zo kom je enkel door op de neus en pas als paard echt gaat hangen op de binnenste bitring, zonder daarbij het bit door de mond te kunnen trekken... Verder ben ik het wel eens met mijn voorganger, paard moet eerst op eigen beentjes lopen aan de longe

xSanneE_98

Re: Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:32

Oke bedankt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:34

Gewoon een halstertje eronder of erover met longeren.....mocht je paard erg trekken dan kan je hem aan een zijring van het halster vastklikken, dan trek je hem nauwelijks scheef.

Verder hoop ik dat je iets met de adviezen hier gaat doen.
En ik ben ook erg benieuwd hoe groot je fjord nu echt is :j

Succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:35

Haha bedankt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:43

Longeren doe ik door de longe door de binnenste bitring te doen, over zijn hoofd en vastmaken aan de buitenste bitring. Op die manier trek je op beide bitringen even hard.

Over je instructrice heb ik erg mijn twijfels, een jong paard rijd je niet op deze manier en ik denk dat je dit zelf ook wel beseft anders zou je niet zo heftig reageren.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:51

vind het toch altijd zo zonde als mensen zo onverschillig omgaan met het beleren van paarden. Meisje, neem de tips nou aan en ga ook eens proberen bij iemand anders te lessen. Zoveel ruiters lessen bij meerdere instructeurs. Is niets mis mee, van iedereen steek je weer wat anders op. Als degene die je nu helpt echt een vriendin is, zal ze je heus wel begrijpen. Verder vind ik dat je die moddervlekken er wel af kan halen als je hem gaat rijden.

En wat is nou de werkelijke reden van die mexicaanse neusriem?? Laat me raden... je vind het mooier staan?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:56

Dat is het waarschijnlijk inderdaad jsofie. Het is mooi en niet iedereen heeft het, lekker exclusief he! En dan trekken we die ongeveer zoals we doen bij een gecombineerde neusriem want dat kennen we wel. Mensen zouden soort van examen moeten ondergaan alvorens ze een paard mogen houden, spijtig genoeg zal dit nooit de regel worden. En tot die tijd zullen paarden verkeerd behandeld worden.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:13

TS: Mag ik vragen wat er aan de laatste reacties waar je zogezegd 'wel iets aan hebt' zoveel anders was als de mijne? Ik probeer je ook enkel maar raad te geven...
Ik hoop gewoon dat je nu beseft dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:37

Allereerst: leuke fjord! Vind die manen altijd erg leuk als ze gewoon lekker hangen :)

Fijn dat je aan de slag kan met de longeertips! Zie dat het meeste daarover wel gezegd is.

Over je neusriem. Je zegt op een gegeven moment dat hij scheef zit, omdat hij gevallen is met het longeren. Hij zit echter al scheef op foto 1 en daar is je pony nog schoon en dus nog niet gevallen.

Ik begrijp van je verhaal en je beginpost, dat je rustig aan wilt doen en je het ook graag goed wilt aanpakken. Daarom laat je je instructrice rijden. Er zijn alleen wel een aantal dingen waardoor je instructrice toch wel fouten laat zien. Elke instructrice kijkt naar het harnachement. Natuurlijk kan zij je niet "verplichten" een ander hoofdstel te gebruiken, maar als zij rijdt, hoort het toch zeker wel recht te zitten als ze begint. Natuurlijk begrijpen wij ook dat je aan haar gehecht bent. (je pony went net zo vlot weer aan iemand anders hoor, bij pony's werkt dat toch net wat anders als bij ons) En begrijp ook dat het een vriendin is, maar ook tegenover vrienden mag je kritisch zijn. Een goede instructrice zou niet op zo'n manier wijken. Ze voert het echt verkeerd uit. Ook heeft ze behoorlijk veel druk. En je pony is nu dus 3 maanden onder het zadel en leert nu daardoor al dingen verkeerd aan, dat is gewoon zonde van zo'n leuke pony. Ik zou het er toch op mijn minst met haar over gaan hebben. Vraag haar maar waarom ze zoveel druk op het bit heeft (een pony kan alleen hangen als er iets is om aan te hangen) en waarom ze de hulpen van wijken zo geeft en niet zoals het hoort. Ben ook wel benieuwd of ze diploma's heeft om les te geven, of dat het meer een vriendendienst is met meekijken.

Jij hoopt nog heel lang plezier van je pony te hebben en dat plezier is gewoon echt groter als alles goed aangeleerd is.

Tips:
- lekker voorwaarts rijden met zo min mogelijk druk. Eerst maar een op eigen benen. Lekker grote voltes rijden, slangevolte en ook veel rechte lijnen. Veel links en rechtsom afwisselen.
- bij wendingen zou ik mijn binnenhand wat verder van de hals houden, maar dit ben jij natuurlijk niet. Lekker de ruimte geven om te kunnen buigen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:58

PriscaZ schreef:
Allereerst: leuke fjord! Vind die manen altijd erg leuk als ze gewoon lekker hangen :)

Fijn dat je aan de slag kan met de longeertips! Zie dat het meeste daarover wel gezegd is.

Over je neusriem. Je zegt op een gegeven moment dat hij scheef zit, omdat hij gevallen is met het longeren. Hij zit echter al scheef op foto 1 en daar is je pony nog schoon en dus nog niet gevallen.

Ik begrijp van je verhaal en je beginpost, dat je rustig aan wilt doen en je het ook graag goed wilt aanpakken. Daarom laat je je instructrice rijden. Er zijn alleen wel een aantal dingen waardoor je instructrice toch wel fouten laat zien. Elke instructrice kijkt naar het harnachement. Natuurlijk kan zij je niet "verplichten" een ander hoofdstel te gebruiken, maar als zij rijdt, hoort het toch zeker wel recht te zitten als ze begint. Natuurlijk begrijpen wij ook dat je aan haar gehecht bent. (je pony went net zo vlot weer aan iemand anders hoor, bij pony's werkt dat toch net wat anders als bij ons) En begrijp ook dat het een vriendin is, maar ook tegenover vrienden mag je kritisch zijn. Een goede instructrice zou niet op zo'n manier wijken. Ze voert het echt verkeerd uit. Ook heeft ze behoorlijk veel druk. En je pony is nu dus 3 maanden onder het zadel en leert nu daardoor al dingen verkeerd aan, dat is gewoon zonde van zo'n leuke pony. Ik zou het er toch op mijn minst met haar over gaan hebben. Vraag haar maar waarom ze zoveel druk op het bit heeft (een pony kan alleen hangen als er iets is om aan te hangen) en waarom ze de hulpen van wijken zo geeft en niet zoals het hoort. Ben ook wel benieuwd of ze diploma's heeft om les te geven, of dat het meer een vriendendienst is met meekijken.

Jij hoopt nog heel lang plezier van je pony te hebben en dat plezier is gewoon echt groter als alles goed aangeleerd is.

Tips:
- lekker voorwaarts rijden met zo min mogelijk druk. Eerst maar een op eigen benen. Lekker grote voltes rijden, slangevolte en ook veel rechte lijnen. Veel links en rechtsom afwisselen.
- bij wendingen zou ik mijn binnenhand wat verder van de hals houden, maar dit ben jij natuurlijk niet. Lekker de ruimte geven om te kunnen buigen.

_/-\o_ amen.

verder wil ik nog even doorzeuren over de neusriem :D , het kan zijn dat hij strak lijkt te zitten om het een wollig fjordje is ;)
ow, en ik ben benieuwd naar een duidelijke standfoto van je fjord langs iemand of iets zodat we wat duidelijker kunnen zien dat hij echt zo enorm is, dat zou dan namelijk wel erg bijzonder zijn :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:04

@Hierboven.
Ik had geen foto's gemaakt voordat hij gevallen was, dus dat is wel door het vallen. Welke foto zag jij dat dan?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:14

Persoonlijk houd ik niet van Fjorden, maar ik vind dit wel een grappig beestje om te zien!
Het ziet er al netjes uit, voor een paardje dat nog maar net onder het zadel is. ;d

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:15

Change3x schreef:
Persoonlijk houd ik niet van Fjorden, maar ik vind dit wel een grappig beestje om te zien!
Het ziet er al netjes uit, voor een paardje dat nog maar net onder het zadel is. ;d

Bedankt :o

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:30

leuke fjord hoor, de grote laten we even in het midden, ik longeer zelf altijd met dubbele lijnen omdat ik dat handiger vind met corrigeren, dan heb je ook kans dat hij niet plat door de bocht kan en valt.
verder heb je meer dan genoeg tips (enzo) gehad op de neusriem. Veel plezier met je pony

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:51

_haflinger schreef:
@Hierboven.
Ik had geen foto's gemaakt voordat hij gevallen was, dus dat is wel door het vallen. Welke foto zag jij dat dan?

Op de eerste foto lijkt hij nog schoon en op foto 2 vies. Is van dezelfde kant, daarom dacht ik dat.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:10

Dat komt door de scherpte van de foto ;)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:18

de neus riem zit te laag, het neus botje van het paard word naar onder steeds dunner, en daarbij gevoeliger... door de neusriem zo te hebben en je doet hem wel te strak... kan het botje breken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:37

sitasgatje schreef:
de neus riem zit te laag, het neus botje van het paard word naar onder steeds dunner, en daarbij gevoeliger... door de neusriem zo te hebben en je doet hem wel te strak... kan het botje breken...

:roll:

Iets met klok, klepel, broodje en aap...

Maw: 8)7

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:05

Als je paard uitglijdt met longeren dan klopt de onderbodem ook niet helemaal!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:15

_haflinger schreef:
Bonita_Bon schreef:
Een fjord van 1.67?!?! Dat moet je denk nog even nameten ;-)
Ik ben ook niet erg te spreken over de manier van optuigen en rijden... sorry

Dat hebben we gedaan. Het is een behoorlijke jongen. Komt door zijn vader volgens mij.

Mijn moeder reed ook een fjord van rond die hoogte ckr wel 160m was hij! (zie profiel)
Ps. tegen woordig is alles mogelijk! :P

even een kleine correctie :') ik bedoel rond de 1.53m ongv. net zo groot als mijn E-pony is hij.
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 17-12-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:20

Maar hier zijn de ouders van bekend, en die zijn alle ergens in de 1.40-1.45 schoft, omdan een nakomeling te krijgen van 1.67 schoft?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:20

Leuke fjord <3

Alleen de neusriem. Die werkt toch ook sterker in? Ik heb verder niet echt verstand van deze neusriem, maar dat weet ik wel. Als je de druk wilt verminderen in het bit, moet je bitloos gaan rijden. Ik vind dat je een sterk paard niet moet volgooien met allerlei hoofdstellen/bitten om controle te hebben, maar dat ben ik. Als je instructrise het er mee eens is, zal er vast wel een reden achter zitten.

En zeker bij een jong paard. Hij ontwikkelt zich nog. Hoe wil je dat straks gaan doen? Je rijdt hem nu al met een mexicaanse neusriem om controle te houden. Wat wil je dan straks als hij nog sterker is? Begin bij de basis. De basis zit er duidelijk niet goed in. Als je de basis goed doet, heb je je pony ook onder controle. Vandaaruit kun je beginnen met wijken.

Verder zou ik nog niet beginnen met wijken. Eerst maar een die basis, buigen/stelling/rechtrichten is moeilijk genoeg. Zorg dat je dat goed onder de knie hebt voor je hieraan begint. Je kan een pony ook soepel maken met behulp van voltes, longeren enzovoorts.

En volgende keer de teugels eraf, is veel veiliger. Je pony kan het hoofd nu helemaal niet ver naar beneden doen ;)

Veel succes :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:32

chanel1985 schreef:
Maar hier zijn de ouders van bekend, en die zijn alle ergens in de 1.40-1.45 schoft, omdan een nakomeling te krijgen van 1.67 schoft?

hihi ik had mijn bericht al gewijzigd, 1.60m is wel erg groot! meestal schatten mensen ze rond die hoogte, maar als je m dan op meet... dan valt dat vies tegen!