Allereerst: leuke fjord! Vind die manen altijd erg leuk als ze gewoon lekker hangen

Fijn dat je aan de slag kan met de longeertips! Zie dat het meeste daarover wel gezegd is.
Over je neusriem. Je zegt op een gegeven moment dat hij scheef zit, omdat hij gevallen is met het longeren. Hij zit echter al scheef op foto 1 en daar is je pony nog schoon en dus nog niet gevallen.
Ik begrijp van je verhaal en je beginpost, dat je rustig aan wilt doen en je het ook graag goed wilt aanpakken. Daarom laat je je instructrice rijden. Er zijn alleen wel een aantal dingen waardoor je instructrice toch wel fouten laat zien. Elke instructrice kijkt naar het harnachement. Natuurlijk kan zij je niet "verplichten" een ander hoofdstel te gebruiken, maar als zij rijdt, hoort het toch zeker wel recht te zitten als ze begint. Natuurlijk begrijpen wij ook dat je aan haar gehecht bent. (je pony went net zo vlot weer aan iemand anders hoor, bij pony's werkt dat toch net wat anders als bij ons) En begrijp ook dat het een vriendin is, maar ook tegenover vrienden mag je kritisch zijn. Een goede instructrice zou niet op zo'n manier wijken. Ze voert het echt verkeerd uit. Ook heeft ze behoorlijk veel druk. En je pony is nu dus 3 maanden onder het zadel en leert nu daardoor al dingen verkeerd aan, dat is gewoon zonde van zo'n leuke pony. Ik zou het er toch op mijn minst met haar over gaan hebben. Vraag haar maar waarom ze zoveel druk op het bit heeft (een pony kan alleen hangen als er iets is om aan te hangen) en waarom ze de hulpen van wijken zo geeft en niet zoals het hoort. Ben ook wel benieuwd of ze diploma's heeft om les te geven, of dat het meer een vriendendienst is met meekijken.
Jij hoopt nog heel lang plezier van je pony te hebben en dat plezier is gewoon echt groter als alles goed aangeleerd is.
Tips:
- lekker voorwaarts rijden met zo min mogelijk druk. Eerst maar een op eigen benen. Lekker grote voltes rijden, slangevolte en ook veel rechte lijnen. Veel links en rechtsom afwisselen.
- bij wendingen zou ik mijn binnenhand wat verder van de hals houden, maar dit ben jij natuurlijk niet. Lekker de ruimte geven om te kunnen buigen.