Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GamblersCup schreef:Ik heb inmiddels de rest van de TS reacties gelezen. En als ik dan even terugga naar de reden van het buiten willen rijden:Citaat:Ik vind het gewoon belangrijk dat die niet alleen maar 20x60 loopt elkedag dat die ook eens van zich af kan kijken en ook is lekker flink gas mag geven waar er ruimte voor is...
Dan denk ik, paard heeft er duidelijk géén plezier in, dat buitenrijden, dus waarom überhaupt naar buiten willen met deze bok? Je hebt een ander waarmee je wél lekker naat buiten kunt, zonder jezelf, het paard en nog belangrijker: alle andere mensen in gevaar te brengen. Gewoon niet meer mee naar buiten gaan zou ik zeggen. Probleem opgelost, geen mensen meer in gevaar brengen, geen extra kosten.
_Mondy_ schreef:Dat bedoelde ik ook inderdaad. Naar iemand anders doen kan uiteraard alleen als die echt weet hoe om te moeten gaan met zon paard ! En als dat niet gaat kun je altijd nog voor de laatste optie gaan.
Wat ik me afvraag, al weet ik niet of dat haalbaar is en of het nut kan hebben. Zou je paard een lange tijd de weide op kunnen ? Als je qua rijden en aan de hand al zoveel hebt gedaan is het misschien wel een idee je paard een tijdje op de wei te laten. Tussen goed gemanierde paarden. Dat hij als het ware gereset wordt.
Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt me, zon jong paard.
Is er niet een bokker die ermee aan de gang wil (casus) of een ander iemand die weet wat te doen.
Esther28 schreef:Nogmaals: heb je er eens iemand bij gehad die hier veel kennis en ervaring mee heeft?
Adviezen via bokt zijn goed bedoeld, maar beoordelen vanachter de computer is moeilijk.
WhySoWhite schreef:Esther28 schreef:Nogmaals: heb je er eens iemand bij gehad die hier veel kennis en ervaring mee heeft?
Adviezen via bokt zijn goed bedoeld, maar beoordelen vanachter de computer is moeilijk.
Het enige wat iedereen zegt is: die knol spoort niet: en daar moet ik het dan maar mee doen.
Maar toch het beste om er voorlopig niet meer mee de straat op te gaan!
Fred_Kroket schreef:Mijn oude paard kon me ook weleens echt bang maken langs de weg. Dan had meneer geen zin meer en wilde terug achteruitlopen, in sloten (daardoor is mijn moeder echt gestopt met rijden) echt geen dreigen maar gewoon erin laten pleuren. In een groep de boel willen regelen en alleen maar drukker maken omdat hij niet als eerste loopt.
Ik probeerde nooit kwaad te worden want dat hielp niet aangezien hij ongeveer 550 kilo zwaarder is dan ik... Veel geduld, rustig blijven en soms gewoon accepteren dat hij ook wel eens een k*tdag had.... Als je hem wel even ging vertellen hoe hij het moest doen werd het echt een draak en zijn er veel mensen na 5 minuten echt bang afgestapt. Ik ook en dan maar gewoon naar huis en de volgende dag weer proberen. En dan lukt het dus wel... Maar slaan, schoppen en de baas spelen hielp bij mij dus niet.
IK zou niet zeggen dat het een rotknol is, er is vast iets waardoor hij zich niet op zijn gemak voelt. Ik zou toch eens iemand erbij halen die niet naar de reguliere dingen kijken (zadel, rijtechnisch enzo) maar even een stapje verder.
Heel veel succes, houd je hoofd koel en wees alstublieft voorzichtig!!
_Mondy_ schreef:Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt me, zon jong paard.
Is er niet een bokker die ermee aan de gang wil (casus) of een ander iemand die weet wat te doen.
WhySoWhite schreef:Fred_Kroket schreef:Mijn oude paard kon me ook weleens echt bang maken langs de weg. Dan had meneer geen zin meer en wilde terug achteruitlopen, in sloten (daardoor is mijn moeder echt gestopt met rijden) echt geen dreigen maar gewoon erin laten pleuren. In een groep de boel willen regelen en alleen maar drukker maken omdat hij niet als eerste loopt.
Ik probeerde nooit kwaad te worden want dat hielp niet aangezien hij ongeveer 550 kilo zwaarder is dan ik... Veel geduld, rustig blijven en soms gewoon accepteren dat hij ook wel eens een k*tdag had.... Als je hem wel even ging vertellen hoe hij het moest doen werd het echt een draak en zijn er veel mensen na 5 minuten echt bang afgestapt. Ik ook en dan maar gewoon naar huis en de volgende dag weer proberen. En dan lukt het dus wel... Maar slaan, schoppen en de baas spelen hielp bij mij dus niet.
IK zou niet zeggen dat het een rotknol is, er is vast iets waardoor hij zich niet op zijn gemak voelt. Ik zou toch eens iemand erbij halen die niet naar de reguliere dingen kijken (zadel, rijtechnisch enzo) maar even een stapje verder.
Heel veel succes, houd je hoofd koel en wees alstublieft voorzichtig!!
Klopt ik denk dat deze ook wel zon 600 kg weegtzadel enz is allemaal nieuw en pas aangemeten
![]()
Ik ga maar eens even een paar rondjes maken in de bak
Lusitana schreef:_Mondy_ schreef:Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt me, zon jong paard.
Ik kan niet inschatten wat hier aan de hand is, of de ruiter de (mede)oorzaak is, of het paard gewoon een schroefje los heeft (ook paarden kunnen mentaal verknipt zijn), of iets anders, het enige dat ik kan zeggen is dat het paard bij een ander helemaal niet zo hoeft te zijn. .
Cassidy schreef:Niet het hele topic doorgelezen, maar op grond van het eerste bericht komt er ergens een vermoeden dat je een barn sour paard hebt. Een klever die niet van stal wil, en op bepaalde momenten terug probeert te gaan.
En daar is een oplossing voor.
http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw
Verder voorbereidend grondwerk, en laat de rug controleren. Als je in de rijbak geen ontspanning krijgt, zou je aan wat medisch kunnen denken.
Gini schreef:Pfff, ik weet niet of ik dit allemaal aan dominantie en eigenwijsheid zou wijten. Even een opsomming van de dingen die je in dit topic zegt:
1.Op buitenrit achteruit lopen, bokken, springen, draaien
2.In de sloot willen springen (geen bluf)
3.Op buitenrit steil overeind komen
4.Totaal finaal doorslaan, naar voren springen, bokken en 180° omdraaien na straf (schop)
5.Losse voorbeentjes waardoor hulpvaardige vrouw een pats krijgt.
6.Zich letterlijk bijna om laten vallen
7.Naar langsrijdende auto’s slaan
8.Naar langsrijdende fietsers slaan
9.Op de weg springen terwijl er auto’s aankomen
10.Ontploffen en uit stap aangalopperen
11.In de rijbak steigeren
12.Tijdens grondwerk uithalen
13.Hulpteugels breekt die gewoon doorheen
14.Wanneer die aan de hand geleid wordt in de nek springen
15.In de rijbak kop omhoog en gas geven (moeten stiltrekken tegen de wand)
16.Aparte sprongen maken dat zijn benen onder zij lijf wegglijden
17.Kan buiten niet galopperen zonder te bokken
18.Galoppeert op bomen af
19.Laat zich daarna drie meter opzij vallen
20.Remprobleem (ondanks verschillende zwaardere bitten)
21.Afstappen op buitenrit is levensgevaarlijk
22.Problemen bij het uit de wei halen
23.Andere mensen krijgen hem totaal niet rondgestuurd
24.Paarden op de wei moeten hem niet
De problemen situeren zich niet in het buitenrijden alleen. Buiten, in de bak, aan de hand, tijdens grondwerk, in de wei, overal vertoont het paard wel iets van ongewenst (zeg maar) gevaarlijk gedrag. Pijn of angst zijn niet de oorzaken heb je gezegd.
Sorry, maar ik denk aan een hersentumor of een ander psychisch probleem. Ik ken dominantie, zeer goed zelfs, maar zelfs dominante paarden hebben enige vorm van zelfbehoud en dat heeft dit paard totaal niet.