En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:44

Nogmaals: heb je er eens iemand bij gehad die hier veel kennis en ervaring mee heeft?
Adviezen via bokt zijn goed bedoeld, maar beoordelen vanachter de computer is moeilijk.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:45

GamblersCup schreef:
Ik heb inmiddels de rest van de TS reacties gelezen. En als ik dan even terugga naar de reden van het buiten willen rijden:

Citaat:
Ik vind het gewoon belangrijk dat die niet alleen maar 20x60 loopt elkedag dat die ook eens van zich af kan kijken en ook is lekker flink gas mag geven waar er ruimte voor is...

Dan denk ik, paard heeft er duidelijk géén plezier in, dat buitenrijden, dus waarom überhaupt naar buiten willen met deze bok? Je hebt een ander waarmee je wél lekker naat buiten kunt, zonder jezelf, het paard en nog belangrijker: alle andere mensen in gevaar te brengen. Gewoon niet meer mee naar buiten gaan zou ik zeggen. Probleem opgelost, geen mensen meer in gevaar brengen, geen extra kosten.

Waarschijnlijk is dit inderdaad wel DE optie, want het schiet gewoon niet echt op zo.. Maar er is een mooie omgeving,waar je inprencipe wel fijn kan rijden. ( ander paard staat ergens anders)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:48

_Mondy_ schreef:
Dat bedoelde ik ook inderdaad. Naar iemand anders doen kan uiteraard alleen als die echt weet hoe om te moeten gaan met zon paard ! En als dat niet gaat kun je altijd nog voor de laatste optie gaan.

Wat ik me afvraag, al weet ik niet of dat haalbaar is en of het nut kan hebben. Zou je paard een lange tijd de weide op kunnen ? Als je qua rijden en aan de hand al zoveel hebt gedaan is het misschien wel een idee je paard een tijdje op de wei te laten. Tussen goed gemanierde paarden. Dat hij als het ware gereset wordt.

Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt me, zon jong paard.
Is er niet een bokker die ermee aan de gang wil (casus) of een ander iemand die weet wat te doen.

Hij staat hier gewoon in de groep maar hij word niet echt opgenomen, Hij heeft 1 ''eigen'' shetlander waar die lekker mee speelt en gek mee doet. De paarden gaan wel korter op het land +- 4 uur. Hij staat nu ook al onder deken dus kan hem niet nu nog ergens het land op gooien. Eigelijk heb ik dat liever ook niet

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:49

Esther28 schreef:
Nogmaals: heb je er eens iemand bij gehad die hier veel kennis en ervaring mee heeft?
Adviezen via bokt zijn goed bedoeld, maar beoordelen vanachter de computer is moeilijk.

Het enige wat iedereen zegt is: die knol spoort niet: en daar moet ik het dan maar mee doen.
Maar toch het beste om er voorlopig niet meer mee de straat op te gaan!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:51

Maar een "mooie omgeving" zou geen reden moeten zijn om met een paard dat een gevaar is voor zichzelf, voor jou en voor mensen die toevallig voorbij komen persé naar buiten te gaan. ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:51

GamblersCup schreef:
Maar een "mooie omgeving" zou geen reden moeten zijn om met een paard dat een gevaar is voor zichzelf, voor jou en voor mensen die toevallig voorbij komen persé naar buiten te gaan. ;)

Daar heb je gelijk in! Maar dat maakt het wel ''extra'' vervelend :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:55

Ik begrijp m helemaal, ik rij graag buiten en had ook een paard waar buiten geen land mee te bezeilen was. Deze heb ik (na 3 jaar twijfelen := ) verkocht voor veels te weinig geld, als fokmerrie. En nu heb ik een paard waar ik lekker mee de weg op kan, geweldig braaf buiten en ik ben de hemel te rijk! Heerlijk!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:57

Mijn oude paard kon me ook weleens echt bang maken langs de weg. Dan had meneer geen zin meer en wilde terug achteruitlopen, in sloten (daardoor is mijn moeder echt gestopt met rijden) echt geen dreigen maar gewoon erin laten pleuren. In een groep de boel willen regelen en alleen maar drukker maken omdat hij niet als eerste loopt.

Ik probeerde nooit kwaad te worden want dat hielp niet aangezien hij ongeveer 550 kilo zwaarder is dan ik... Veel geduld, rustig blijven en soms gewoon accepteren dat hij ook wel eens een k*tdag had.... Als je hem wel even ging vertellen hoe hij het moest doen werd het echt een draak en zijn er veel mensen na 5 minuten echt bang afgestapt. Ik ook en dan maar gewoon naar huis en de volgende dag weer proberen. En dan lukt het dus wel... Maar slaan, schoppen en de baas spelen hielp bij mij dus niet.

IK zou niet zeggen dat het een rotknol is, er is vast iets waardoor hij zich niet op zijn gemak voelt. Ik zou toch eens iemand erbij halen die niet naar de reguliere dingen kijken (zadel, rijtechnisch enzo) maar even een stapje verder.

Heel veel succes, houd je hoofd koel en wees alstublieft voorzichtig!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:58

WhySoWhite schreef:
Esther28 schreef:

Het enige wat iedereen zegt is: die knol spoort niet: en daar moet ik het dan maar mee doen.
Maar toch het beste om er voorlopig niet meer mee de straat op te gaan!

Mensen die zo reageren hebben in mijn ogen niet veel kennis/ervaring in dit soort problemen.
Ik bedoel eigenlijk mensen zoals Suelza of Mindfields hier op bokt. Die acht ik kundig genoeg om dit probleem te kunnen analyseren...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 21-10-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:00

Fred_Kroket schreef:
Mijn oude paard kon me ook weleens echt bang maken langs de weg. Dan had meneer geen zin meer en wilde terug achteruitlopen, in sloten (daardoor is mijn moeder echt gestopt met rijden) echt geen dreigen maar gewoon erin laten pleuren. In een groep de boel willen regelen en alleen maar drukker maken omdat hij niet als eerste loopt.

Ik probeerde nooit kwaad te worden want dat hielp niet aangezien hij ongeveer 550 kilo zwaarder is dan ik... Veel geduld, rustig blijven en soms gewoon accepteren dat hij ook wel eens een k*tdag had.... Als je hem wel even ging vertellen hoe hij het moest doen werd het echt een draak en zijn er veel mensen na 5 minuten echt bang afgestapt. Ik ook en dan maar gewoon naar huis en de volgende dag weer proberen. En dan lukt het dus wel... Maar slaan, schoppen en de baas spelen hielp bij mij dus niet.

IK zou niet zeggen dat het een rotknol is, er is vast iets waardoor hij zich niet op zijn gemak voelt. Ik zou toch eens iemand erbij halen die niet naar de reguliere dingen kijken (zadel, rijtechnisch enzo) maar even een stapje verder.

Klopt ik denk dat deze ook wel zon 600 kg weegt :j zadel enz is allemaal nieuw en pas aangemeten :D

Ik ga maar eens even een paar rondjes maken in de bak :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:03

_Mondy_ schreef:
Is er niet een bokker die ermee aan de gang wil (casus) of een ander iemand die weet wat te doen.

Ik ben iemand die moeilijke en verreden paarden oppakt. Mijn ervaring is dat ze met name zich keren tegen de persoon waar ze al een "van gewonnen hebben" of die zich zwak opstelt in hun ogen, of juist te bruut is, en dat een andere ruiter totaal geen problemen hoeft te hebben.
Ik heb een paard gehad waar ik mee door de stad reed, ook tussen zwaar verkeer. Later hoorde ik "hoe durf je daar mee door het verkeer" omdat hetzelfde paard als eens in de vaart gesprongen was doordat het zogenaamd bang was voor vrachtwagens. Ze heeft bij mij nog nooit een stap verkeerd gezet, stond bekend als lief en betrouwbaar, terwijl ze daarvoor toch echt een hele andere reputatie had.
Als je een paard open en eerlijk benaderd zal het zich niet zo snel tegen je keren. Doet hij dat toch, dan heb je een vals paard dat ik persoonlijk liever naar de slacht zie gaan dan onder de ene na de andere ruiter die in gevaar komen. Je moet van zo'n paard geen zwarte piet maken die je maar doorschuift tot het uiteindelijk toch naar de slager gaat na een spoor van letsel achter gelaten te hebben.

Ik kan niet inschatten wat hier aan de hand is, of de ruiter de (mede)oorzaak is, of het paard gewoon een schroefje los heeft (ook paarden kunnen mentaal verknipt zijn), of iets anders, het enige dat ik kan zeggen is dat het paard bij een ander helemaal niet zo hoeft te zijn. Ze krijgt hem dan weer terug als "hij is nu braaf" en als TS zelf in de oorzaak zit, heeft zij toch weer een "rotpaard" onder haar kont. Dat hoeft dus niet persee een oplossing te zijn.
Daarbij een verstandig iemand zal dus verkeerssituaties vermijden (sowieso zal het lang duren voordat die er mee naar buiten gaat) omdat die dus niet anderen in gevaar wil brengen.

Dat komt dus wel steeds terug, de verantwoording naar de medeweggebruikers.

Ik weet zo snel geen oplossing behalve dat het buitenrijden uiteraard gewoon even vermeden moet worden tot de "wie is de baas" situatie duidelijk is op elk ander vlak, omgang, longeren, grondwerk en rijden in de bak.
Daarna zou ik beginnen met zeer korte rondjes, dus voordt hij op kan gaan spelen, maar wel steeds een ander kant op als het lukt, zodat hij niet gaat protesteren als het dan plots een andere kant op is.
Tussendoor even checken of hij aan de hulpen is door hem een stapje naar links of rechts te zetten.
Zeer goed checken hoe je er op zit en met welke mindset. Houd het positief en ferm. Niet negatief en grof.
Daarna je rondjes groter maken.
ALS hij toch opspeelt, concentreer je op een punt en denk bij je zelf:"Als hij tenminste maar tot daar gaat" . Kies een punt een paar meter voor je, maak het je niet te moeilijk. Hier kun je merken dat het kijken naar een punt van enorme invloed is!
Als je hem tot daar krijgt, keer dan zelf om. Keer dan verderop weer om en rijdt tot dat gekozen punt. Als het goed is, kun je vandaaruit een nieuw gekozen punt nemen. Zo ga je wel " 2 stappen vooruit 1 stap achteruit" maar je komt verder en je paard leert dan omdraaien niet naar huis gaan betekent maar toch verder moeten en dat in een keer verder gaan minder vermoeiend is. Na een paar keer zo gereden te hebben krijgen ze meestal door dat meteen opgeven energie spaart en kiezen ze daar voor. Uiteraard speelt belonen een grote rol. Als ze voorwaarts gaan "braaaaf" en als ze omkeren "NEE" of wat je wilt schreeuwen. Meestal horen ze liever "braaaaf"... :D

Maar nogmaals, ik kan dat hier doen omdat er nauwelijks verkeer is, ik weet niet hoe de mogelijkheden daar zijn.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:05

Ik kan mij wel een beetje in dit verhaal vinden. Mijn paard heeft ook kamikaze trekjes, maar dan wel zeker in mindere mate dan jouw paard. Mijn paard kan, als ik met haar buiten loop, redelijk onvoorspelbaar zijn als ze wat pittig is. Ik denk dat haar reactie ook voortkomt uit lompheid en onzekerheid. Zodra ze met een ander paard meeloopt vind ze alles prima. Aan de hand doet ze het overigens ook prima. Onder het zadel heeft ze wel eens de neiging om naar een auto te slaan of achteruit te gaan lopen en naar fietsers te slaan. Ontzettend voor schut én gevaarlijk! Het helpt voor mij als ze eerst wat heeft gereden. En vaak met je paard aan de wandel aan de hand kan ook heel effectief zijn. Verder is grondwerk uiteraard heel belangrijk.

Als ze neigt stil te staan drijf ik meestal door totdat ze draaft en als ze wat rustiger wordt ga ik over in stap. En uiteraard, nu zij weet dat IK de baas ben en niet zij, is ze ook wat voorzichtiger. Ik kan nu prima met haar over de weg.

Nu kan ik jouw situatie wel zéér ernstig noemen. Misschien dat je wat verder kunt kijken, denk bijvoorbeeld aan een paardenpsycholoog of iets dergelijks. Ik ben van mening dat dit probleem van binnenuit opgelost moet worden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:08

WhySoWhite schreef:
Fred_Kroket schreef:

Klopt ik denk dat deze ook wel zon 600 kg weegt :j zadel enz is allemaal nieuw en pas aangemeten :D

Ik ga maar eens even een paar rondjes maken in de bak :D

Ja... en ik maar 50 dus die strijd win je niet. Ik denk dat je echt moet proberen te stoppen om het gevecht aan te gaan. Het is geen wedstrijd en jullie moeten respect voor elkaar hebben. Tuurlijk mag hij een lel verwachten voor stoute dingen, maar er is toch een reden waarom hij iets doet. Hij doet het niet zomaar lijkt mij...

Naja.. het is maar speculeren natuurlijk want hij kan niet praten! :')

Mijn merrie vind het mega spannend om naar de weg te stappen (een pad van 200 meter van mijn ouders naar de openbare weg) ik kan haar met bruut geweld ernaartoe schoppen wat ze ook doet (heb ik tot mijn spijt geprobeerd) en het hele pad omploegt (vind mijn vader niet leuk..) omdat ik denk dat "ze toch niet bang hoeft te zijn want als ik ernaast loop doet ze het wel" Daar zit een wereld van verschil en ze vind het spannend om hetzelfde te doen met mij op haar rug. Dus we belonen veel, zonder druk en geschreeuw. Nu zijn we al over de helft en ze draaft nu zelf al aan om het pad op te gaan!

Het duurt erg lang, we zijn al weken bezig en het is duidelijk dat ik hier meer mee bereik dan haar naar het eind schoppen en ze is veel relaxter. Met dwang bereik je niet veel, natuurlijk mag je een brutaal paard weleens dwingen of straffen maar het moet niet alleen maar dwang worden.

Ik weet natuurlijk niet of je dat doet en dat lijkt me vast niet. Maar ik wil alleen vertellen hoe ik het deed en hoe ik het nu doe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:10

Lusitana schreef:
_Mondy_ schreef:

Ik kan niet inschatten wat hier aan de hand is, of de ruiter de (mede)oorzaak is, of het paard gewoon een schroefje los heeft (ook paarden kunnen mentaal verknipt zijn), of iets anders, het enige dat ik kan zeggen is dat het paard bij een ander helemaal niet zo hoeft te zijn. .

Juist om dit helder te krijgen, ben ik van mening dat je met zo'n paard toch hulp in moet roepen.
TS en paard zitten in neerwaartse spiraal. Als je het topic leest, lijkt het wel een oorlogsstrijd.
Drie keer raden wie dat wint.
Het hele gebeuren is uitgelopen op een krachtmeting en dan zit je al fout.

Hulp inroepen van een ervaren en deskundig persoon (die zal echt niet meteen roepen dat het gewoon een rotknol is) en die een diagnose laten stellen, is m.i de eerste stap.

Vandaar uit kun je verder.
En dan zal idd ts na een bepaalde tijd er zelf mee aan het werk moeten, als het probleem bij haar ligt. Maar dan lijkt begeleiding niet overbodig.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:15

@ lusitana : dat soort reacties bedoel ik ! Daar kan wat van geleerd worden en wie weet kan het paard erdoor geholpen worden.

Als ts zo iemand kan vinden om te helpen zou dat misschien wel DE uitkomst kunnen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:09

Pfff, ik weet niet of ik dit allemaal aan dominantie en eigenwijsheid zou wijten. Even een opsomming van de dingen die je in dit topic zegt:

1.Op buitenrit achteruit lopen, bokken, springen, draaien
2.In de sloot willen springen (geen bluf)
3.Op buitenrit steil overeind komen
4.Totaal finaal doorslaan, naar voren springen, bokken en 180° omdraaien na straf (schop)
5.Losse voorbeentjes waardoor hulpvaardige vrouw een pats krijgt.
6.Zich letterlijk bijna om laten vallen
7.Naar langsrijdende auto’s slaan
8.Naar langsrijdende fietsers slaan
9.Op de weg springen terwijl er auto’s aankomen
10.Ontploffen en uit stap aangalopperen
11.In de rijbak steigeren
12.Tijdens grondwerk uithalen
13.Hulpteugels breekt die gewoon doorheen
14.Wanneer die aan de hand geleid wordt in de nek springen
15.In de rijbak kop omhoog en gas geven (moeten stiltrekken tegen de wand)
16.Aparte sprongen maken dat zijn benen onder zij lijf wegglijden
17.Kan buiten niet galopperen zonder te bokken
18.Galoppeert op bomen af
19.Laat zich daarna drie meter opzij vallen
20.Remprobleem (ondanks verschillende zwaardere bitten)
21.Afstappen op buitenrit is levensgevaarlijk
22.Problemen bij het uit de wei halen
23.Andere mensen krijgen hem totaal niet rondgestuurd
24.Paarden op de wei moeten hem niet

De problemen situeren zich niet in het buitenrijden alleen. Buiten, in de bak, aan de hand, tijdens grondwerk, in de wei, overal vertoont het paard wel iets van ongewenst (zeg maar) gevaarlijk gedrag. Pijn of angst zijn niet de oorzaken heb je gezegd.

Sorry, maar ik denk aan een hersentumor of een ander psychisch probleem. Ik ken dominantie, zeer goed zelfs, maar zelfs dominante paarden hebben enige vorm van zelfbehoud en dat heeft dit paard totaal niet.

Thomas

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:31

Hoe ging het rijden vandaag dan? Nog naar buiten geweest toevallig ? :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:35

Niet het hele topic doorgelezen, maar op grond van het eerste bericht komt er ergens een vermoeden dat je een barn sour paard hebt. Een klever die niet van stal wil, en op bepaalde momenten terug probeert te gaan.

En daar is een oplossing voor.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Verder voorbereidend grondwerk, en laat de rug controleren. Als je in de rijbak geen ontspanning krijgt, zou je aan wat medisch kunnen denken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:20

Cassidy schreef:
Niet het hele topic doorgelezen, maar op grond van het eerste bericht komt er ergens een vermoeden dat je een barn sour paard hebt. Een klever die niet van stal wil, en op bepaalde momenten terug probeert te gaan.

En daar is een oplossing voor.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Verder voorbereidend grondwerk, en laat de rug controleren. Als je in de rijbak geen ontspanning krijgt, zou je aan wat medisch kunnen denken.

Gini maakte twee posten terug een mooie opsomming van de problemen. Denk dat er toch meer aan de hand is en dat ze dat niet zelf gaat oplossen met grondwerk

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:44

Misschien kun je eens contact opnemen met Suelza (hier op bokt). Haar prijs is schappelijk, en ze is erg goed in het oplossen van dergelijke gedragsproblemen (dominatie).

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:45

Mijn paard en ik waren het er ook niet altijd over eens welke kant we op gingen. Hij ging dan hupjes maken (een soort laag steigeren en bokken achter elkaar) en achteruit lopen. Hij is ook wel eens de sloot in gelopen (niet zo diep), maar hij schrok er zo van dat er water (zijn enige angst) in zat dat hij dat nu ook niet meer doet. Wat ik doe is mijn paard achteruit de kant op laten lopen waar ik heen wil. Als die weer aanvoelt alsof hij weer naar me luistert draaien we om en gaan verder. Hij weet ook prima dat hij sterker is als mij en maakt daar soms ook misbruik van, maar zodra ik afstap (als ik geen ruimte heb om het probleem in het zadel op te lossen) is hij weer zo mak als een lammetje.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:53

Ik volg even!
Mijn pony doet het ook soms..
Al heb ik het idee dat dit te maken heeft met de hengst die nu weer op stal staat.
Ik krijg haar tot de bruggetjes nauwlijks vooruit en idd steigeren bokken.. alleen het gericht trappen niet.
Na de bruggetjes is er geen probleem meer? Ook in het bos weer lekker voorwaarts, terugweg no problem...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:07

Gini schreef:
Pfff, ik weet niet of ik dit allemaal aan dominantie en eigenwijsheid zou wijten. Even een opsomming van de dingen die je in dit topic zegt:

1.Op buitenrit achteruit lopen, bokken, springen, draaien
2.In de sloot willen springen (geen bluf)
3.Op buitenrit steil overeind komen
4.Totaal finaal doorslaan, naar voren springen, bokken en 180° omdraaien na straf (schop)
5.Losse voorbeentjes waardoor hulpvaardige vrouw een pats krijgt.
6.Zich letterlijk bijna om laten vallen
7.Naar langsrijdende auto’s slaan
8.Naar langsrijdende fietsers slaan
9.Op de weg springen terwijl er auto’s aankomen
10.Ontploffen en uit stap aangalopperen
11.In de rijbak steigeren
12.Tijdens grondwerk uithalen
13.Hulpteugels breekt die gewoon doorheen
14.Wanneer die aan de hand geleid wordt in de nek springen
15.In de rijbak kop omhoog en gas geven (moeten stiltrekken tegen de wand)
16.Aparte sprongen maken dat zijn benen onder zij lijf wegglijden
17.Kan buiten niet galopperen zonder te bokken
18.Galoppeert op bomen af
19.Laat zich daarna drie meter opzij vallen
20.Remprobleem (ondanks verschillende zwaardere bitten)
21.Afstappen op buitenrit is levensgevaarlijk
22.Problemen bij het uit de wei halen
23.Andere mensen krijgen hem totaal niet rondgestuurd
24.Paarden op de wei moeten hem niet

De problemen situeren zich niet in het buitenrijden alleen. Buiten, in de bak, aan de hand, tijdens grondwerk, in de wei, overal vertoont het paard wel iets van ongewenst (zeg maar) gevaarlijk gedrag. Pijn of angst zijn niet de oorzaken heb je gezegd.

Sorry, maar ik denk aan een hersentumor of een ander psychisch probleem. Ik ken dominantie, zeer goed zelfs, maar zelfs dominante paarden hebben enige vorm van zelfbehoud en dat heeft dit paard totaal niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Heb je hem lichamelijk laten onderzoeken?
Ik bewonder je doorzettingsvermogen maar pas op jezelf en anderen.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:30

Ik heb zelf niet zoveel ervaring want ik ben 14, maar ik heb alles gelezen in dit topic, en ik wens je echt heel veel succes. Ik hoop ook voor je dat je bvb volgend jaar gewoon lekker naar buiten kan na wat oefening :P
HEEL VEEL SUCCES !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:48

ik heb de eerste, en deze laatste pagina snel, doorgelezen. Ik lees dat je al grondwerk doet, heel goed. en dat je hier eigenlijk wel de baas over hem bent.
daarom snap ik jou woorden niet; ik zal nooit afstappen buiten. Je bent duidelijk niet de baas over hem als je boven op em zit, dus waarom niet afstappen: jezelf op de plaats zeggen waarin jij wél de baas bent?
direct oefeningen er in gooien, achter! en weer voor ! opzij !en weer achter! goedzo braaf.

en opstappen buiten? lukt niet? ben je dus ook de baas niet over hem tijdens het op stappen . Draait hij in de bak ook zo? Zo ja: oefen eerst in de bak tot dit goed gaat. zo nee: op het erf beginnen met oefenen. en dus gewoon eens afstappen buiten. ELK paard en ELKE ruiter moeten het buiten op en af stappen OOK kennen, er kan áltijd iets gebeuren dat je echt echt MOET afstappen. Je kunt niet met "ik stap echt niet af" naar buiten, want de wereld zit vol verrassingen daar buiten en dan moet je handelen per situatie. En niet elke situatie betekent ik blijf zitten: bv je valt er af. en nu? opstappen. zou fijn zijn als dit geheel onder controle gaat.

Nu kan ik dit allemaal via het internet proberen uit te leggen, maar je doet er beter aan hulp te zoeken zoals velen al geadviseerd hebben. Ik weet niet waar je woont, maar ook ik ben zo iemand die mensen hier in helpt.

En daarbij wil ik je ook adviseren wel op te passen met dit buitenrijden/winnen vd strijd te blijven 'proberen' -> voor je medeweggebruikers, jezelf en je paard. Dit kan natuurlijk enorm fout aflopen.. en dan kun je wellicht andersmans,je eigen en je paard zijn dierbare leven bewaren door (voorlopig) even lekker in de bak rijden. en bv met hulp naar buiten te gaan wanneer het binnen 100% onder controle is.
Bakrijden kun je ook steeds leuker maken door nieuwe dingen te gaan doen. Er op, en er naast :j

en pas op met je paard te vermenselijken. teksten zoals : zelfmoordneigingen van een paard door voor een auto te springen(een paard heeft niet zulke gedachte als een mens om zich voor een auto te springen, een paard weet niet dat hij dood zou kunnen gaan van een aanrijding, zo denkt een méns omdat die weet wat er kan gebeuren), hij denkt de baas te zijn (zo denken mensen, beesten niet, die zijn t of niet: of proberen het dus dan merk je strijdend gedrag om te overwinnen)en paarden negeren hem compleet dat lijkt er voor mij op te wijzen dat je nog net niet genoeg de gedachtegang van een paard begrijpt. voor dat laatste wat ik noem : als hij zo dominant is: zou hij in de kudde juist veel rellen veroorzaken en constant bezig zijn andere paarden te willen overwinnen. als jij zegt dat de paarden hem vrijwel negeren, lijkt mij dat er weinig aan de hand is. paarden spelen niet altijd met elkaar.

Succes in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 21-10-11 21:01, in het totaal 3 keer bewerkt