Zonder zadel dresssuur rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:22

Nou, ik zou het het eens proberen :) of het eventueel beter gaan met slof en touwtjes en hoe hij dan loopt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:24

Grace schreef:
Nou, ik zou het het eens proberen :) of het eventueel beter gaan met slof en touwtjes en hoe hij dan loopt

Ja maar iets veranderen is niet de oplossing.
Je zult als longeer dus meer moeten doen (dat kan ook door minder te doen, lichaamshouding) en meer activeren, schakelen, bezig houden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:28

marjan1986 schreef:
touwtjes zet je paard vast.

Ja... en een pessoa ook en rijden op een verkeerde manier ook. (ik zeg niet dat TS dat doet!)

Het gaat er niet om welk materiaal je gebruikt, het gaat erom dat je het op een goede en afwisselende manier gebruikt. Dat je goed blijft kijken hoe je paard beweegt. Hoe beweegt je paard als hij losloopt, hoe wiegt zijn hoofd heen en weer, zijn staart, is die ontspannen en recht, hoe zet hij zijn voorbenen neer t.o.v. zijn achterbenen. Draaien zijn achterhoeven als hij wegstapt hoe zet hij zijn binnen achterbeen neer als hij stelling moet aannemen, hoe neemt hij stelling aan, kantelt zijn hoofd, hoe is zijn bespiering, is het recht hoe zien zijn billen eruit. Als hij een sprintje trekt doe hij zijn hoofd omhoog of omlaag, bokt hij weleens lekker en gaat hij lekker losjes uit zijn plaat. Remt hij makkelijk af of lijkt het alsof hij op eieren loopt. Hoe galoppeert hij, is dat linksom hetzelfde als rechtsom.

Daar kijk ik naar, en dan kun je gaan longeren en rijden op een goede manier. En "touwtjes zet je paard vast" zou ik wel beargumenteerd willen zien.

Muppett

Re: Zonder zadel dresssuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:49

Imo is een pessoa heel vriendelijk, zeker als je met kaptoom rijdt. Die van mij is van elastiek. Er zitten katrollen aan het bit waardoor het paard toch enige bewegingsvrijheid van het hoofd heeft.
Ik longeer altijd maar 20 min met pessoa, TS, en daarna los. Dat is ook erg goed - je leert het paard dan ook op eigen benen lopen. Met je stem en lichaamstaal kan je het paard goed en veel laten schakelen. Freestylen is een goede manier om je paard dit aan te leren. Mijn verzorgmerrie werd er heel los van in de rug en kreeg echt een nekspier!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:23

Wat zonde zeg, zo goed bedoeld, maar het pakt in dit topic even anders uit. Wij kunnen natuurlijk niet zien hoe je met zadel rijdt en hoe het voor en na de foto's ging.

Op je rijfoto's valt mij erg op dat je paard zijn mond open heeft. Dat is toch echt een teken dat er veel te veel druk op het bit zit, een teken van pijn dus. Zou daar zeker op proberen te letten, als je weer gaat rijden.

Op je longeerfoto's ben je niet aan het longeren toch? Er zit tenslotte geen longeerlijn aan. Je laat je paard lopen in de longeercirkel. Dat is bij mij iets anders dan longeren. Verder hoort je Pessoa niet zo los langs de voorbenen te hangen. (van bilstuk, door ring singel, naar bit, terug richting singel) Dit zou gevaarlijk kunnen zijn als je paard schrikt of een gekke bok maakt.

Tot slot geef je aan dat de touwtjes loshangen, maar dat hoeft helemaal geen goed teken te zijn. Als je paard ontspannen was, zou het hoofd veel lager zijn en misschien iets meer naar voren. Je paard loopt nu in een eigen houding. Zou hetzelfde zijn, als dat bij aan de teugel rijden je teugels in boogjes zouden hangen. Je moet wel contact hebben en dat is er nu niet. Je paard heeft een houding gezocht, waar hij geen last heeft van de touwtjes en toch ook zijn achterhand niet hoeft te gebruiken. Een soort compromis dus.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:06

Oeii..
Das een pijnlijk uurtje voor je paard geweest.

Je zoekt je balans in zijn mond!
Gooi die teugels eens los en ga dan proberen je zit te vinden! Werkt veel beter, ook veel fijner voor je paard!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:40

Grace schreef:
Afbeelding

hier nog een foto, iets later genomen. Misschien wat een beter beeld hoe hij liep

Het vervelende is gewoon dat je het niet ziet..

Op deze foto loopt je paard met een valse knik, hij loopT erg op de voorhand en niet over de rug. Hij gaat daardoor dus op de touwtjes hangen. Je kan zien dat zijn achterhand er niet bij is doordat zijn achterbeen niet onder de massa komt. Bij dit moment van de draf zou je een gesloten driehoekje moeten kunnen zien onder de buik met de punt naar beneden waar de achterhoef op de afdruk van de voorhoef komt, als je me een beetje begrijpt.. Heb op m'n iPad helaas geen paint anders had ik het wel even voor je getekend :) doordat hij dus een valse knik gaat maken, wat door de touwtjes komt en het gebrek aan achterhand gebruik, gaat hij vasthouden in de rug, wat dus ook niet goed is voor zijn rug.

Wel goed dat je hem met de pessoa longeert! Maar van voor wat losser laten, en veel voorwaartser houden zou al een hoop verschil geven.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:41

En over het rijden is wel genoeg commentaar geweest denk ik.. Ik hoop dat het snel beter gaat! ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:45

Grace schreef:
Afbeelding

hier nog een foto, iets later genomen. Misschien wat een beter beeld hoe hij liep

Paard loopt hier maar wat te sjokken en wordt op deze manier niet van achter naar voor gereden. Grace, hij moet véél voorwaartser waardoor hij zichzelf gaat dragen en dus ook nageeflijk gaat lopen. Hij komt met z'n achterhand niet eens in de buurt van z'n voorhand, daardoor kiepert ie op de voorhand.
Hoe is hij zonder pessoa dus gewoon los? Draaft ie dan wel met z'n achterhand in het spoor van z'n voorhand?

Edit: hij hangt misschien niet in de touwtjes, maar geeft niet na.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:33

naja klaar, ik weet best hoe je kunt zien dat een paard een goeie achterhand heeft, hij zet vaak zijn achter hoef precies op de plaats van de voorhoef of zelf een hoef er over heen. niks zwakke achterhand dus

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:44

Grace schreef:
naja klaar, ik weet best hoe je kunt zien dat een paard een goeie achterhand heeft, hij zet vaak zijn achter hoef precies op de plaats van de voorhoef of zelf een hoef er over heen. niks zwakke achterhand dus

Dit van Monica vind ik ook ff totaal bullshit! De meeste dingen die hier gezegt worden heeft ze wel wat aan, maar dat de achterhand er niet onder is, en hij niet nageeflijk is op de laatste longeerfoto is etc. Klopt niet, Paard stapt zeker ruim 10 a 20 cm over. en ik zie hier wel degelijk een paard wat wel nageeft... Ik hoop dat hier voortaan wat positievere reacties kunnen komen, waar ze ook daadwerkelijk wat aan heeft. Valt me op dat diegene met de grootste verhalen zelf niet het lef hebben om foto's van hun rijstijl te plaatsen maar wel goed kunnen afgeven op iemand anders. Word er een beetje spuugzat van hoe veel alleen maar negatief kunnen zijn op Bokt! Beetje opbouwende kritiek en goede tips (die maar een enkeling geeft) zou ze veel meer aan hebben!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:31

Tja dan niet hè. Jammer dat je zo reageert, monica en ik zien dat toch. En zelf zie je toch ook wel dat hij op die, en ook andere foto's zijn achterhand er niet onder heeft. Daarbij waren de foto's van je beginpost alles behalve ontspannen, maar daar had ik maar niet op gereageerd. Je had al een paard met rugproblemen, wat door het zadel kwam. Maar jouw rijstijl is ook zeker niet goed voor de rug van je paard, jammer dat je de gegeven tips hier niet aanneemt.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:10

@ Grace & Marjan: Heb ik dan een verkeerde foto? Dacht het niet ;) Paard komt niet eens in de buurt van z'n voorvoet, zien jullie dat dan echt niet?!?! Los van het feit of ie nu wel of niet nageeft.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:30

ik weet niet hoor, maar de voet zweeft op de foto ;) heb ook een filmpje.. net even bekeken en hij kwam steeds precies op zijn voorhoef.. (geen zin om dat filmpje ook nog in het topic te zetten.. want word een beetje gek van het gezeik in dit topic) bedoel ik jou persoonlijk niet mee.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:27

Pfoe, wat een topic met al die reacties.. :=
Ik weet niet of het al gemeld was, maar ik las een paar pagina's terug dat je een ander zadel nu hebt,
met een bontje eronder. Maar als dat zadel gewoon goed past, zou ik er absoluut geen bontje onder doen. Daarmee komt een zadel wat goed ligt, minder goed te liggen, want hij wordt dan wat smaller. Dus als het bontje niet nodig is, zou ik het zeker niet doen! :)

Sommige reacties in dit topic vind ik wel wat overdreven... Ik zou met rijden lekker bezig gaan met van achter naar voor rijden, inbuigen om je been, soms wat ronder instellen (dit kan je het beste doen op de volte met stelling en buiging. Als je dan zorgt dat hij zijn binnen-achterbeen er goed onder zet, zal hij zichzelf meer gaan dragen en kan hij die buiging beter aannemen. :) ) en gewoon lekker bezig gaan met overgangen rijden, dus veel naar voren rijden, en weer écht terug rijden op je zit, en bijv. ook veel slangevoltes waarin je ook kleine schakelingen rijdt en goed de stelling en buiging aanvraagt. Dan zal je vanzelf merken dat hij nog iets meer in zn hele hals gaat buigen en hij beter op de achterhand komt. Daar heb je denk ik ook veel profijt van als je nog verder wilt komen, want als dat erin zit zul je merken dat de basis nog wat meer bevestigd is en wordt het veel makkelijker om vanuit daar verder te gaan. Veel succes verder, jullie komen er wel. :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:32

dankjewel voor je reactie, hier heb ik te minsten wat aan. onder het zadel heeft maestro een perfecte achterhand, waar ik erg blij mee ben :) stelling dat kan beter, hij is erg gevoelig en vind de been nog erg moeilijk te accepteren. wil dan vaak harder, maar daar wordt aan gewerkt :)
er zat nog een klein beetje ruimte bij het zadel, wat nu dus word opgevuld door het bontje, vandaar dat ik nu steeds met bontje rijd, het zadel ligt nu prima. Maar heb hem te leen, dus komt nog wel een ander zadel ;) Morgen heb ik les, dus als er iemand in de buurt is die toevallig even wat foto's wil maken, dan komen die eraan :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:19

hoe laat ben je er Morg? Dan ben ik er ook wel!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:25

je doet nu wel heel boos, maar op je longeer foto's loopt je paard gewoon niet over de rug, daar hoef je niet eens de benen voor te kunnen zien, paard drukt rug weg, dus dan kunnen de achterbenen niet eens goed ondertreden, misschien stuwt ie wel, maar dat is nog niet sjouwen van achteruit, hij moet eerst van achteruit lopen en dan zn rug wat boller maken doordat ie zn buikspieren aantrekt, dan pas gebruikt ie zn rug en kan die ook mooi nageven voor en jou als ruiter dragen, vraag je instructie hier maar eens naar, misschien kan ze je er een keer mee helpen dan zie je wat we hier bedoelen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:27

Miepie 77: _/-\o_

Grace kom op. Ze geeft je echt goede adviezen. Je kunt er ook wat mee doen in plaats van meteen in de zelfverdediging te schieten..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:35

Hoi!
Wat je moet proberen, is je paard op de loodlijn te laten lopen, dus een heel stuk langer in de hals laten, met rijden én met longeren.
Zo kan je paard beter bewegen, zijn rug loslaten en dus ontspannen, als je je paard zo kort houdt met rijden (met of zonder zadel maakt qua halshouding niet uit) en longeren gaat dat ten koste van de beweging en nog belangrijker, ontspanning.
Je paard zou aan de longeerlijn veel meer zijn neus naar de grond moeten kunnen doen, je belemmert hem te ontspannen met de te korte passoa.
Ik denk dat jij ontspannen verward met nageeflijkheid, paarden kunnen nl. ook met de kin op de borst lopen zonder gewicht in je hand maar zijn dan niet ontspannen.
Heel belangrijk is om je paard aan de zithulpen te hebben, zo kun je zonder de voorkant te gebruiken remmen op je zit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik ben benieuwd naar je nieuwe foto's/filmpje, misschien kun je dan meer ontspanning laten zien?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:52

Jij zegt dat dit dressuren is ?
Het is niet omdat je paard met zijn kin tegen borst loopt omdat jij zo'n strenge hand hebt dat dit dressuren is.

Ook je niet-erg-goede houding (geen balans, benen liggen zowat op schouders) maken zijn rug probleempjes enkel erger.

Knap paardje wel, ik hoop nog een topic te zien van jou met zadel, goede houding en een mooi verzameld paardje.

lijpwijfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:45

ik ben er morgen wel hoor voor heb mn camera wel mee

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:57

mensen TS heeft het begrepen en er gaan foto's met zadel komen heb ik begrepen

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 00:17

ponylies schreef:

_/-\o_

weetje, ik vind het allemaal heel goed bedoelt die adviezen..
maar ik heb nu al minsten 10x gezegt dat ik het nu wel weet etc. etc.
ik ga er wat mee doen en klaar!
dan hoef je me niet nog eens 10x uit te gaan leggen hoe ik moet rijden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:22

Grace schreef:
ponylies schreef:

_/-\o_

weetje, ik vind het allemaal heel goed bedoelt die adviezen..
maar ik heb nu al minsten 10x gezegt dat ik het nu wel weet etc. etc.
ik ga er wat mee doen en klaar!
dan hoef je me niet nog eens 10x uit te gaan leggen hoe ik moet rijden.

Jaaaa.... maar das bokt he! :D Gewoon nog een keer, en nog één keer en om het af te leren zeggen we het nog een keer of 2342093842!

Succes en ik hoop dat het lukt en als het niet lukt gewoon vragen dan leggen we het collectief nog 2389423498 keer uit!

Succes en ook veel plezier want het is een leuk paard!