Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uitgebokt

Re: Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:18

Wat een grap! :D Dit is een leuke voor die brillenreclame :=

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:18

Maar ik mag het nog wel onverschillig gedrag vinden, dat is niet perse tegen jou gericht trouwens want ik zie nu dus al dat er meerder mensen zijn die hun paard los laten lopen etc.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:21

nee oke, dan weet ik dat het niet specifiek tegen mij gericht is.

ja, ik zou dr wel los laten lopen, als ik haar daar helemaal tot vertrouw. alleen was mijn oude merrie daar nooit totaal in te vertrouwen en heb ik het dus nooit gedaan.

met de nieuwe weet ik het niet. is pas een jaarling

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:23

Vjestagirl schreef:
En van de verzekering: geen idee. Is het ooit veilig om met je paard te weg op te gaan? Is het aan een halstertouwtje veiliger dan zonder? En wat is de minimale dikte van dat touw dan? Anders knoop ik haar aan een strotouwtje en dan heb ik d'r ook 'vast'.

Daar heb je je adrem uit gered, TS! Haha.

Tja, het is een moeilijk onderwerp. Ik wandel sinds een aantal jaren niet meer over de openbare weg met mijn paard.
Ik wandelde daarvoor al jaren met hem en een paar andere pony's, gewoon op een halstertje, heel braaf.
Tot hij zich een keer, voor mij zeer onverwacht omdat hij altijd zo braaf was, lostrok, zich als een volleerd circuspaard omdraaide op zijn achterbenen en als een bezetene van mij en de andere paarden (met begeleiders) wegracete... Dit kwam voor mij echt helemaal vanuit het niets, voor ik het wist had ik geen touw meer in mijn handen. We waren bijna bij stal en hij ging weg van mij, weg van de andere paarden en weg van stal.
Ik snap er nog steeds niets van wat nou de reden was. Ik weet nog wel dat ik drie dagen spierpijn had van de sprint die ik achter hem aan getrokken heb. Pas na een kilometer kreeg een meisje die toevallig bij het park liep hem voor me te pakken. Zij was zo lief om even met mij mee te lopen naar stal. Het heeft mijn vertrouwensband met mijn paard, die ik toch al een jaar of 10 had, zodanig geschaad dat ik niet meer naast hem over de openbare weg ga, ik wil gewoon geen risico's nemen. Niet alleen voor hem, maar zeker niet voor automobilisten of andere mensen/bestuurders.

Ik wens dit niemand toe maar hiermee wil ik wel twee dingen voorop stellen:
1) Wat voor brave sul je paard ook is, het kan altijd mis gaan
2) Met een halstertouwtje in je hand of zelfs los heb je niks te vertellen dus neem je verantwoordelijkheid en begeleid je paard veilig over de weg, doe (desnoods) een hoofdstelletje in!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:28

superlise schreef:
Tuurlijk kan er wat gebeuren maar jij kan er meer aan sturen als jij hem vast hebt dan als je niks heb. Gelukkig maar dat ik geen mensen zoals jou ken want ik zou me rot ergeren aan dat onverschillige gedrag. Maar inderdaad ik ga ook niet op de openbare weg lopen als het niet hoeft, kunnen alleen maar gevaarlijke dingen van komen, als ik op buitenrit wil ga ik wel met de trailer naar het bos, ver weg van de drukke wegen en vele mensen.

Prima als jij dat onverschillig vind. Ik noem het ervaring met het betreffende dier, en een risico analyse van wat er kán gebeuren en hoe zij gaat reageren, wat ik daaraan kan doen. Ik vind het belabberder dat mensen rustig op hen totaal onbekende paarden stappen en daarmee een buitenrit gaan maken, maar denken dat ze niets kan gebeuren door het zadel, hoofdstel en cap.

Overigens (ik herhaal het maar ff) liep ik op een rustige weg, met weinig verkeer, zonder veel mensen en met heel veel overzicht. Er zat een hek tussen ons en de 'grote' weg.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:29

superlise schreef:
Jammer dat hij niet kon aantonen dat het niet mag, moeten ze wat aan doen. Zou het echt niet tof vinden als iemand zijn paard los laat lopen, dalijk schrikt 'ie en rent de weg op en rijdt iemand zich er dood op. Dat iemand dat paard dood rijdt zal me een worst wezen maar dat iemand zich zelf dood rijd op jou paard omdat jij hem zo nodig los wil laten lopen, echt ontiégelijk egoïstisch en onnozel..

uhh en jij houd wel van paarden... := beetje botte reactie!!
ik ga ook wel wandelen met mijn paardje en dan gooi ik ook rustig het touwtje over zijn nek, (pak hem dan wel vast als er een auto voorbij komt e.d)
maar mocht hij schrikken hou ik hem met geen 10 paarden tegen hoor.(als ik hem vastheb)
ik vindt het zo ie zo een hilarisch verhaal,dat zou mij ook zo kunnen gebeuren.lekker scherp gereageerd......

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:32

Spiritdancer schreef:
Kaula schreef:
Maar bij artikel 5 volgt er toch inbeslagname van voertuig? In dat geval paard dus :P
Of aanhouding, maar geen staande houding (toch?)

Paard is geen voertuig......Art. 5 geldt voor alle 'verkeersdeelnemers'.....dus ook voetgangers etc..en iemand die naast een paard loopt zonder een verbinding met het paard in tegenstelling tot bijv. een ruiter, kan nooit een bestuurder zijn. Dat de houder van het paard aansprakelijk is voor het paard is weer een heel ander verhaal.

Verder wel weer opmerkelijk dat er zoveel zijn hier die menen dat ze een TS met het vingertje omhoog moeten vertellen wat ze wel of niet dient te doen.

Hoezo kan nooit een bestuurder zijn? Het is het toch echt, toch echt nog even verder studeren :P.
Je geleid het paard en bent dus bestuurder van het paard.

Maar wat een onzin zeg, touwtje, geen touwtje.. als je paard gaat dan gaatie, dan maakt dat ene touwtje ook niet uit.
tenzij je er zelf graag achteraan gesleept wilt worden.

Ik denk dat de agent zich toch lichtelijk verveelde toen hij de TS tegenkwam.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:39

Ja, als ie echt gaat dan helpt een touwtje niet. Maar er zit nog heel veel tussen naast je lopen te pitten of écht op hol slaan.

In een beetje angstige situatie, paard twijfelt even of doet een sprongetje opzij dan helpt een touwtje wel degelijk :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:41

en die hing ook over het paard zijn nek en is dus te pakken tijdens evt omstandigheden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:42

Spiritdancer schreef:
Verder wel weer opmerkelijk dat er zoveel zijn hier die menen dat ze een TS met het vingertje omhoog moeten vertellen wat ze wel of niet dient te doen.

Och ja, k had niets anders verwacht, dat vingertje is er altijd. Ik ga voor geen goud in mijn eentje OP dit paard naar buiten, dan is ze onbetrouwbaar en heeft ze de neiging terug naar huis te vliegen (been there, done that, didn't get the t-shirt). Zodra ik ernaast loop echter is ze braaf, luisterd ze perfect en accepteerd ze mij als de leider van onze kleine mini kudde. Ik kan haar op een gebaartje van mijn vinger de andere kant op sturen, ze staat direct stil zodra ik stilstaat en versnelt of vertraagt als ik het doe. Nogmaals, als ik niet het idee had dat het veilig was deed ik het niet.

Kaula schreef:
Maar wat een onzin zeg, touwtje, geen touwtje.. als je paard gaat dan gaatie, dan maakt dat ene touwtje ook niet uit.
tenzij je er zelf graag achteraan gesleept wilt worden.

Ik denk dat de agent zich toch lichtelijk verveelde toen hij de TS tegenkwam.

Dat t paard gaat heb ik ook meegemaakt: [VVDD] Een bijzonder enge buitenrit...

En de agent keek knap serieus, ik vermoed dattie me gewoon wilde overbluffen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:42

realmagic schreef:
en die hing ook over het paard zijn nek en is dus te pakken tijdens evt omstandigheden.

Uiteraard. Ik wil haar vast kunnen pakken als ze wat drukker is, omdat ook ik graag die schijnveiligheid heb (blijf menselijk hé)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:43

Zal ik het je nog sterker vertellen :+

Ik ben een keer aangehouden omdat ik de snelheid overtrad met 15km/u!!!
het is een 30 km zone, maar het is een lange, rechte weg (4 à 5 km) met alleen maar akkers en in geen velden of wegen een huis te bekennen en als er 6 auto's op een dag komen, is het druk. Waarom daar dan 30 staat mag joost weten, maar goed.

Deze keer liet meneer agent me er met een berisping vanaf komen.

Als ik getuigen had gehad (ik was alleen) had ik de krant gebeld :+

Het lijkt wel alsof ze tegenwoordig elk geintje aangrijpen om bonnen te kunnen schrijven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:45

Vjestagirl schreef:
H_Nalanta schreef:
Hmm tsja, ik begrijp de agent wel.
Een paard los laten lopen is gewoon gevaarlijk. Er kan altijd wat gebeuren, ook al kent je paard de route uit zijn hoofd. Is het nou zoveel moeite om het touwtje gewoon vast te houden?

Ik begrijp de agent wel in de zin van dat hij het gevaarlijk vindt. Ik had een preek dat ik mijn paard niet los mag laten lopen best op zijn plaats gevonden en begrepen (en me er alsnog niets van aangerokken, maar das n ander verhaal). Maar een boete op basis van dat honden aangelijnd moeten zijn als je paard losloopt. Nee dat vind ik niet logisch. Als mijn kat losliep had ik ook geen boete gehad.

En tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, en als dat zo is houdt een touwtje daar helemaal niets aan. Vjes weegt ruim 500 kilo, als ze wil gaat ze toch wel, met als enige verschil dat als ik het touwtje wel vast heb ik daarna geen huid meer aan de binnenkant van mijn handen heb. Het vasthouden van het touwtje is totaal geen moeite, maar wel nutteloos bij Vjesta in dit geval. Ik zou het niet gedaan hebben als k er geen vertouwen in had dat het goedging. Beetje schijnveiligheid.

Toch zou het niet eerlijk zijn als een hondenhouder wel een boete zou krijgen, ook al wijkt deze ook niet van de zijde van de baas, en jij dan rond kan lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:45

Shahazai :')
Wat zei je, mijn metertje gaf heel iets anders aan? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:48

F_Orumster schreef:
Toch zou het niet eerlijk zijn als een hondenhouder wel een boete zou krijgen, ook al wijkt deze ook niet van de zijde van de baas, en jij dan rond kan lopen.

Waarom niet? Als ik een kat bij me zou hebben zou die toch ook los mogen lopen? Ik kan er toch niets aan doen dat er geen wet is die me verbied mijn paard los te laten lopen?

Ik zou het niet eerlijk hebben gevonden als ik een boete krijg op basis van een wet die geldt voor een heel andere diersoort dan de mijne. Dat zou ik ook aangevochten en naar de krant gestuurd hebben trouwens...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:48

dan heb je het halster net zo snel gepakt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:49

Alle circusolifanten voortaan ook maar aan een halstertouwtje dan. :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:49

Met verschil dat als ik een kat voor mijn wielen rijdt ik daaroverheen kan rijden zonder gevolgen voor mij.
Dit geldt niet met honden en paarden. Maw, grotere gevolgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:50

F_Orumster schreef:
Met verschil dat als ik een kat voor mijn wielen rijdt ik daaroverheen kan rijden zonder gevolgen voor mij.

Dus een Chiwafwaf mag wel loslopen?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:50

Je had van mij een enorme boete aan je kont gehad!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:51

Gypsy schreef:
Shahazai :')
Wat zei je, mijn metertje gaf heel iets anders aan? :+

Meneer was in burger, liet zn ID zien en vroeg of ik wel wist hoe hard ik reed?
"Geen idee meneer, er zit geen snelheids metertje tussen zijn oren"
Begon hij te brommen.
Of hij dan mijn paardrijd rijbewijs even mocht zien. Ik zei dat ik die niet had, maar dat ik wel in bezit was van een ruiterbewijs. Ding overhandigd, daar heeft hij 5 minuten grondig naar staan staren.
Echt...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:51

F_Orumster schreef:

dan zouden ze logischerwijs ook verschil moeten maken in chihuahua's en wolfshonden
bedoel... beetje een chihuahua is kleiner dan een kat, dus kun je nog makkelijker overheen rijden zonder gevolgen :+

wat een onzin.
Oom agent kan dat wel willen bekeuren, maar dat kon hij overduidelijk niet maken, anders had hij het wel gedaan na TS haar gevatte reactie. In stilte afdruipen is niet echt de sterkste kant meestal :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:52

Vjesta, het is inderdaad te gek voor woorden hoor. Als jij dat vertrouwen hebt en er staat niet in de wet dat je paard "aangelijnd" moet zijn, geef ik je groot gelijk.
Hij verveelde zich zeker..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:53

Active schreef:
Je had van mij een enorme boete aan je kont gehad!

Op basis van welke overtreding precies?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:54

F_Orumster schreef:

als je bewust over MIJN kat heen rijdt.. merk je wel degelijk de gevolgen. die doen even zeer als het hartenzeer wat mij aangedaan wordt als iemand bewust over mijn kat heen rijd.

als dader dan zo laf is plaats van misdrijf te verlaten, tja, dan rest mij niets anders dan mijn schatje te begraven en te treuren over mijn verlies.. dus dit raakt kant nog wal wat je daar zegt.