Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:50

ts ik ben een aantal jaar geleden ook bij haar geweest op horse event ze heeft mijn paard toen geleerd longeren hij kwam van de renbaan en was nog nooit gelongeerd,ik vond haar manier van omgaan met paarden zeer prettig,ik heb een goede ervaring met haar,ik vind het van haar uit ook zeer goed dat ze zo rustig blijft en dat ze is gestopt zeer goed.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:57

Rock schreef:
Zou het paard ermee geholpen zijn als deze clinic nog een half uur langer had moeten duren?

Ja, dat weten we natuurlijk niet. Maar wellicht had dat minder druk op Annemarie haar schouders gelegd en was ze daardoor
zelf minder gespannen geweest. Dat straalt dan toch weer over op het paard.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:01

Rock schreef:
Zou het paard ermee geholpen zijn als deze clinic nog een half uur langer had moeten duren?

Ik denk het niet, denk juist dat ze veel eerder had moeten stoppen ;) Zoals eerder aangegeven zou ik ervoor kiezen om met dit paard in een rustige omgeving te werken, waar in de eerste plaats als sprake is van minder spanning.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:04

Zelf heb ik een paard gehad wat heel moeilijk te laden was, of eigenlijk niet en doet me denken aan jouw paard TS! Heb respect voor je dat je dit doet met je paard. Ook voor Annemarie! Ik vind het juist eerlijk dat ze stopt en zegt dat het genoeg is en dat ze misschien wat te lang heeft doorgewerkt. Ik kan ook wel zeggen dat ik was gestopt nadat je paardje er iedere keer mooi op ging en er weer af maar de beste stuurlui staan aan wal. Dit is ook een demonstratie, dus ik kan het ook wel begrijpen dat ze juist wil laten zien van hoe of wat omdat dit een paard is met een behoorlijke angst.
Mensen kunnen wel beginnen over de hekken enz. maar wat zou een betere oplossing zijn dat met zulk extreem bange paarden? Ik vind haar veel rust uitstralen en op een heel fijne manier praten!

Ik hoop voor je TS dat je je paard op een gegeven moment rustig op de trailer kunt zetten! Je hebt een mooi paard overigens! ;)

De meeste mensen hier geven ook geen demonstraties in het openbaar, het is natuurlijk altijd makkelijk om kritiek te hebben...

Anoniem

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:09

Annemarie gaf aan dat ze 's ochtends enige spanning had aan het begin maar dat dat heel gauw weg was omdat ze moest focussen op het paard. De tweede clinic heb ik helaas moeten missen dus geen idee hoe het met haar eigen spanning zat. Kan me wel voorstellen dat als je helemaal 'in het paard zit' je die spanning niet meer voelt maar wel probeert het paard nog net over een nieuw drempeltje te brengen.

Dan kan het zijn dat die drempel te hoog blijft, probeer je een paar stappen terug te gaan en het van daar uit goed af te sluiten. Als dat dan uiteindelijk niet meer gaat is dat in zekere zin een 'foute inschatting' geweest maar in mijn ogen niet een heel onredelijke.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:41

Hallo allemaal! Goed dat jullie met elkaat discussieren over whauw. Een paard die een fors trauma heeft en ook heel specifiek gedrag leit zien wat je minder vaak tegenkomt. Het is goed om de voor- en tegens af te wegen. Dat doen wij natuurlijk ook. Zelf zou ik (naderhand bedacht) op 2 eerdere momenten hebben moeten stoppen. Het eerste moment was nadat hij eeen keer of drie goed de trailer in was gelopen en het twede moment nadat hij was gaan weigeren er voor de eerste keer weer inliep. Maar natuurlijk kun je dat goed beredeneren achteraf en niet vooraf. Want anders had ik die beslissing ook genomen. Mijn opzet was om het nog iets beter te krijgen, wetende dat we met hem op reis moesten. Op de heenreis naar deurne heeft hij namelijk zeer heftig gedrag laten zien tijdens het vervoer. En als je ze rustig kunt laden evrvoeren ze over het algemeen rustiger. Het 'schakelen' op de plek waar hij moemte had is meestal de oplossing. nu niet, zijn adrenaline ging omhoog en hij kon dit niet meer onder controle krijgen. Daarom stopte ik ook, had toen geen zin om verder te trainen. Grappig genoeg heeft hij er veel van geleerd. Hij liep 's avonods nagenoeg volkomen rustig de trailer op en heeft geen voet verzet. Kwam volkomen relaxed aan in Oudenhoorn. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat wij daar enorm blij mee waren.
Blijf dus open discussieren, want daar leren we met zijn allen van. ik in ieder geval wel! we houden jullie via mijn facebook en twitter opd e hoogte van de vorderingen.

groeten, Annemarie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:49

Wat fijn te lezen dat hij rustig in Oudenhoorn van de trailer kwam. :)
En ik vind het tof dat je even de tijd neemt om te reageren. :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:50

Inderdaad erg fijn dat hij veilig is aangekomen op bestemming.
En een fijne reactie van jou, ben het volledig met Marlies eens :)

Ik hoop dat het allemaal goed komt met Whauw want het is zo'n leuk paard!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:52

Fijn dat je hier wat van je laat horen annemarie!
Getuigd van lef en openheid. :j

Achteraf en voor buitenstaanders is het natuurlijk makkelijk oordelen.

valt me wel echt heel erg mee dat het laden daarna zo goed ging.
je bent toch negatief geëindigd.
ik heb altijd geleerd positief af te sluiten.
is dit dan toch niet zo belangrijk of had je hier vooral geluk mee?

hoop dat je mn eerste post leest (pagina 2), over dat ik
meer diepgaande uitleg misde.
misschien kan / wil je hier wat mee...?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:55

Ze heeft toen op HE al verteld dat ze wel meer wilde vertellen maar erg geconcentreerd met het paard bezig was en dus niet constant alles kan vertellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:55

@ Rock: ik denk dat je op de filmpjes van de roundpen wel heel goed kunt beoordelen hoe het met Annemarie's spanning zat - ik krijg tenminste wel een beeld van haar lichaamstaal.

Hoe dan ook, mijn kritiek is niet op haar persoonlijk gericht - ik wil best geloven dat ze in principe goed werk doet en als ze niet in zo'n showsituatie zit ze goede resultaten behaalt. De methode (en de hulpmiddelen) waar zij voor kiest is de mijne zeker niet.

Ik zie dat Annemarie zich inmiddels ook in deze discussie gemeld heeft.
Ik wil je dan vooraleerst een compliment maken Annemarie, dat je aangeeft gezien en gevoeld te hebben waar de breekpunten in de demo zaten en waar je wellicht beter had kunnen stoppen. Ik vermoed dat je in een thuissituatie toch wat anders te werk zult gaan dan op HE - mijn tip zou zijn (als dat mag tenminste!) om meer rustpunten in te bouwen bij dit paard. Dus: staat hij in de trailer dan niet meteen in z'n achteruit er weer af, laat 'm maar even ervaren, denken en verwerken waar hij is op zo'n moment en dan vóórdat hij zich gaat opwinden, toestaan er weer uit te vertrekken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:56

Persoonlijk vind ik dat er veel commentaar is van mensen die het altijd beter lijken te weten. Of je dergelijke paarden op een HE moet zetten valt te bezien. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard niet. Ik sluit niet uit dat het juist voor sommige paarden positief kan werken.

Wat betreft de methode: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en beoordelen is wat anders dan veroordelen. Uiteindelijk gaat het AvdT en TS maar om één belangrijk ding: het paard laadbaar krijgen. De intensie is dus correct en dat is voor het paard het belangrijkst.

Vind dat veel mensen makkelijk praten terwijl ze zelf nog nooit een dergelijk (vechtend) moeilijk te laden paard in handen hebben gehad. Het gevaar voor paard en mens bij dergelijke 'fighters' zijn heel reeel aanwezig en soms gewoonweg angstaanjagend. Meeste van ons zouden de vingers er niet aan branden.

TS ik hoop dat je in de toekomst de zekerheid hebt dat je kunt laden als het nodig is. Succes

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:57

Wat fijn Annemarie dat je hier van je laat horen, super! Ik begrijp je uitleg maar al te goed en iets inschatten is niet altijd even makkelijk!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:05

Wat een mooi paard maar, sjeees wat een monster als het de trailer in moet. Pfffff. Respect dat iemand daar aan durft te beginnen! Zit vol met agressie en angst zo te zien. Levensgevaarlijk.
En Annemarie: Ach, begrijpelijk dat je denkt van, nog even finetunen want hij moet savonds ook weer naar huis. Je zag toch snel genoeg dat het bij dit paard geen succes had, dan toch stoppen voor publiek (fout erkennen) vind ik toch ook wel respect waardig.

En helemaal mooi om te horen dat hij op de terug weg rustig is geladen en rustig heeft gestaan, en dat in 2x een demo'tje. Flink resultaat geboekt. Ik hoop dat het zover mag komen dat je (TS) hem zelf kan laden, dat zou toch wel mooi zijn!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:06

Agressie? Ik zie alleen stress en angst, geen agressie.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:09

caroline020 schreef:
Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..
Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..

Ik kan me hier helemaal bij aansluiten..
Wij hebben ook zitten kijken.
Heel fijn om ook de mening van Annemarie verderop in het topic te lezen.. :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:12

Dank voor de duidelijke reactie Annemarie. Ik was er zelf bij beide sessies erbij. Moet zeggen dat ik je super vond reageren gezien de situatie. Je bleef rustig en durfde de boel gewoon stil te leggen. Ben blij om te horen dat het zo goed ging zonder publiek.

Veel het hele team en de eigenaresse veel succes wensen met het helpen en trainen van Wauw.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:17

Ik heb helemaal niets met die demo's in het bijzijn van een groot publiek. Wat is het nut daarvan?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:18

nutella schreef:
Ik heb helemaal niets met die demo's in het bijzijn van een groot publiek. Wat is het nut daarvan?

Laten zien hoe een paard geholpen kan worden. en ook dat zulke paarden geholpen kunnen worden.

Verder vertelde Annemarie in de boktlounge dat het soms nog wel eens wil werken. Een andere omgeving kan wat overdonderend zijn voor een paard, waardoor het je sneller wil volgen en je wilt vertrouwen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:19

nutella schreef:

Dit topic lijkt me niet de plek om die discussie op te starten. Misschien kan je zelf een nieuw topic openen om daar over te discussiëren??

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:23

Dribbel schreef:
nutella schreef:

Laten zien hoe een paard geholpen kan worden. en ook dat zulke paarden geholpen kunnen worden.

Verder vertelde Annemarie in de boktlounge dat het soms nog wel eens wil werken. Een andere omgeving kan wat overdonderend zijn voor een paard, waardoor het je sneller wil volgen en je wilt vertrouwen.

En dat was zeer duidelijk aan mijn pony te zien!!! Vandaar ook Annemarie haar oplossing om mij thuis te helpen! De eigenaren van de Bokt probleem paarden ( waaronder ik dus ) hebben er zelf voor gekozen om zijn of haar paard op te geven. Ik heb ontzettend lang getwijfeld of ik mijn bange en nerveuze pony wel naar zo'n event moet sturen. Maar ben er nu van overtuigd dat dit wel de juiste beslissing was! De discussie kan blijven doorgaan of het nou wel of niet goed is geweest voor dit paard, maar hij heeft er dus wel degelijk van geleerd door zo de trailer op te lopen om naar huis te gaan!

Nogmaals TS ik weet zeker dat het helemaal goed komt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:26

nutella schreef:

Je kunt Annemarie wel een PB-tje sturen met je vraag. :j
memberlist.php?mode=viewprofile&u=13677

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:32

Dan is deze missie niet 'geslaagd' te noemen, Dribbel...

Ik vraag me af of het voor Annemarie, maar meer nog voor het betreffende paard, niet veel verstandiger is om de 'kandidaten' voor zo'n demo ruimschoots vantevoren te beoordelen op geschiktheid. Een zwaar getraumatiseerd paard moet je niet in deze situatie brengen, dat doet meer kwaad dan goed.

Als je, zoals iemand schreef, ook als doel hebt je centrum te promoten en te demonstreren dat een bepaalde methode kan werken, dan lijkt het me beter om vooraf te selecteren. In 'lastigheid' zijn tenslotte ook gradaties.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:33

Wat ontzettend leuk om te zien, mijn paard heeft exact hetzelfde probleem gehad. Ik zie echt zo veel dingen terug van hoe mijn paard de trailer op liep.
Na hulp van Petra hebben wij hem ook op deze manier getraind en loopt die nu super de trailer op! Het komt goed!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:40

Mindfields schreef:
Agressie? Ik zie alleen stress en angst, geen agressie.

stress en angst kan samen agressie op roepen. Onder het mom, aanval is de beste (en soms nog enige) verdediging. Net als bij honden; de meeste honden bijten uit angst. Of katten die je in een hoek jaagt vallen aan -> Dat doen ze ook uit angst.

Misschien is agressie dan niet helemaal de juiste term maar nederlands is mijn beste ding ook niet.