Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Mooi Suelza!
Toch vraag ik me af hoe getraumatiseerd| moeilijk dit paard nu werkelijk is.. ze blijkt opmerkelijk vergevingsgezind en willig om mee te werken. Het geheim zit natuurlijk in de benadering van het dier - wat dat betreft doe je het heel goed: kleine beetjes, op tijd ophouden zodat je niet overvraagd en op een positief moment stoppen.
Ik vermoed dat de eerdere trainers daar (veel) minder rekening mee gehouden hebben - als je wilt 'presteren' of 'resultaten op korte termijn' wilt behalen, gaat het meestal mis, zeker als het paard niet de kans krijgt om dingen te begrijpen en te verwerken.
Zo vraag ik me ook af hoe de eigenaresse van het paard hierin staat - en vergeef me als ik het fout analyseer - maar kan het zijn dat hier meer sprake is van mensenfouten dan paardenfouten? Hoe is haar interactie met het paard ?
Ik hoop Suelza, dat je mijn kritische noten niet ziet als het ondermijnen van jouw glorie - ik draag slechts puzzelstukjes aan! Wat je tot nu toe hebt beschreven en laat zien.. daar denk ik bij: gingen alle mensen maar zo met hun paard om, dan waren er heel wat minder problemen! Fijn om te lezen!!
BrankaZ schreef:Ben Elise niet, maar heb wel wat ervaring met een Iberiër. En mijn ervaring is dat Iberische paarden enorm snel geraakt zijn, maar ook enorm vergevingsgezind. Mits ze net respect worden benaderd.
Grofheid en druk wordt niet gewaardeerd (understatement). Bij rust en respect willen ze heel graag met je werken.
Jannepauli schreef:Mooi Suelza!
Toch vraag ik me af hoe getraumatiseerd| moeilijk dit paard nu werkelijk is.. ze blijkt opmerkelijk vergevingsgezind en willig om mee te werken.
Suelza schreef:Valt momenteel weinig te melden behalve dat ik sinds gisteren echt hondsberoerd ben!
Voorlopig ga ik even op dezelfde voet verder, niet teveel gekkigheid. Werd afgelopen keer overigens wel hinnikend vegroethaha
@ bedouin, wat gebeurd is, is gebeurd. Het is niet aan mij om daar iets over te gaan roepen en het is zeker ook niet allemaal fout geweest maar soms, als er bepaalde grenzen overschreden zijn, is rust de enige helende factor.
Vwb wanneer iets een trauma is, dat is moeilijk te stellen. Dat bepaald ieder mens of dier zelfstandig. Een trauma kan ontstaan door bijv. Het veelvuldig overschrijden van grenzen, het meemaken van bepaalde gebeurtenissen die buiten het normale verwachtingspatroon vallen enzovoorts...
Waar het omgaat is het hier en nu, en hoe verder vanaf hier...
Suelza schreef:Vwb wanneer iets een trauma is, dat is moeilijk te stellen. Dat bepaald ieder mens of dier zelfstandig. Een trauma kan ontstaan door bijv. Het veelvuldig overschrijden van grenzen, het meemaken van bepaalde gebeurtenissen die buiten het normale verwachtingspatroon vallen enzovoorts...
Jannepauli schreef:Ik hoop dat je je inmiddels wat beter voelt en je het draadje binnenkort weer kunt oppikken.
Toch nog dit: ik denk dat het voor de meelezers en meelevers best informatief zou zijn om te weten wat voorafgaand met dit paard kennelijk zo misgegaan is. Natuurlijk hoef je geen namen of methodes te noemen - dat is ook niet relevant. Maar een beetje weten wat er gedaan is, lijkt me belangrijk: ook voor jou zelf in je hernieuwde poging het paard 'handelbaar' en happier te maken. En het meer vertrouwen in de mens te geven.
Heb je die informatie overigens uit eigen waarneming of van de eigenaar? En wat mij ook interesseert te weten is: hoe is de relatie van de eigenaar met het paard? En ga je haar bij de volgende stappen betrekken? Ze zal het toch ooit zelf moeten kunnen oppakken?
Hoe stel je je dat voor?