Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saphira1993

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:16

daar heb je zeker gelijk in.
over hard zacht, met mijn paard had ik dit ook, maar ik ging (onbewust) tegen hem praten als: 'hooo Fair Play' of drrrraf, stap, gaaa-lop, hier heb ik nu veel profijt van als ik bijvoorbeeld (heb hem nu 1 jaar en hij had alleen gesprongen, was erg sterk) de galop wil sluiten hoef ik alleen maar te gaan zitten en hoooo te zeggen, misschien ligt het aan dat ik onbewust anders ga zitten of hulpen geef of dat fair play dit nu kent,, op mijn houding moest ik ook letten ging ik iets te ver naar voren met mijn boven lichaam ging die stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:32

Ik gebruik bij Kim ook veel stem commando's.
Als ze niet gelijk reageert als ik bijv. wil dat ze aandraaft, zeg ik "Kim, drrraf!" en dan reageert ze gelijk.
Bij de galop begint dit ook te komen en dat is wel fijn. :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:12

Rijtips heb ik niet echt maar euh... WAUW... 40 kilo? :# :wow: +:)+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:16

Ik vind jullie nog steeds zo gaaf er uit zien samen!!! :j

Ik heb niet het hele topic gelezen dus sorry als ik met tips kom die al vermeld zijn ;)
Ik zie dat je vriendin goed ka galopperen op haar paard. Is het misschien niet handig om achter haar aan te galopperen? Dat ze er dan misschien makkelijker in blijft omdat ze mee wil met haar?

Ook is het met stelling vragen belangrijk dat je een constante lichte druk hebt op je teugels. Nu zie ik af en toe in de draf nog een boogje in je teugels, waardoor je hulpen niet goed doorkomen naar Kim.

En dan nog een laatste tip :) Ik kan niet zo goed zien op je filmpje of je het al goed doet, dus vergeef me als dat zo is :)
Als Kim van de hoefslag af komt (naar de uitgang) kan je het beste haar terug sturen d.m.v een trekken-los beweging. Dus stuurt terug naar de hoefslag - ontspant je hand - stuurt weer terug naar de hoefslag - ontspant je hand - etc etc.
Zo kom je beter door bij je paard.

Hopelijk heb je er iets aan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:33

Bedankt!

Nou, wat een beetje lastig is, is dat wanneer ik Kim achter Flits aan laat draven, ze erg boos wordt en alleen maar heel hard wil gaan.
Als wij met onze paarden bijvoorbeeld op de lange zijde stappen en Flits loopt 3 paardenlengtes voor ons en we draven tegelijk aan, dan doet Kim haar oren plat en gaat dan zo hard mogelijk draven.
Ik weet nog niet waar dat aan ligt, want we hebben op buitenrit weleens achter elkaar gedraaft.

En over de teugels; daar heb je gelijk in. :j
Dat doe ik deels bewust en deels onbewust.
Kim heeft vanwege haar ras een andere houding (qua stand van de nek etc.), waardoor het soms erg moeilijk is om constant contact te blijven houden.
Als ik dat wel doe, komt ze niet omlaag en ze loopt voor mijn gevoel lekkerder met wat minder druk.
Het is echt moeilijk om er iets mee te doen.

Kijk maar eens naar de volgende foto.
Rowan heeft gewoon druk op de teugels en ik heb ze los.. kan het niet zo goed uitleggen eigenlijk. :o
Afbeelding

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:47

Nee dan werkt dat inderdaad niet. Is wel iets om te oefenen ;) Dat ze gewoon in jouw eigen tempo blijft lopen terwijl er een ander voor rijdt.

Dat ze een andere hals houding heeft kan ik wel begrijpen ja, maar daar heb ik verder geen ervaring mee :P
Er was volgensmij wel iemand anders op bokt die met een trekpaard dressuur reed. Misschien kan je haar om tips vragen?

Gevonden :) [RIJ-ITP] Trekpaard Tobias @ dressuur in set!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:48

Hoi Tineke, ik zie dat je weer een nieuw hoofdstuk hebt toegevoegd aan je leven met Kim.
Fijn.
If you need any help, just call me. PP heeft nog wel enkele hele goede dingen wat het rijden betreft in zijn programma zitten, die zou ik je uit kunnen leggen. Dan gaat het op een totaal andere manier dan "iedereen" het doet, maar daar ben jij niet bang voor, dat weet ik. :D ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:54

KoudbloedKim schreef:
50!! :):)

*\o/* *\o/* *\o/* Ik ben vanaf gisteren op dieet :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:20

Ninajojo; Klopt, ik verwachte het eigenlijk niet, had juist gedacht dat ze langzamer wilde draven.
Gelukkig heb ik haar wel altijd onder controle, helemaal in de bak. :j
Ja, dat is Elise, daar heb ik weleens mee gepraat.
Wat wel een beetje mee speelt bij Kim en mij, is het feit dat ik niet echt talent heb en niet verder kom dan een aantal oefeningen uit de L.
Dat was al zo bij mijn vorige paarden.
Maar dat geeft niks.. :) Ik vind het prima als ze over een tijdje gewoon een rondje kan galopperen.. dat zou al heel erg mooi zijn!

Eiber, hai!!
We zouden inderdaad nog een keer afspreken. :j
Dat is nu een beetje lastig vanwege mijn gezondheid, er is echt iets heel erg mis.
Maar ik ben heel erg benieuwd naar jouw methode.

Yeye; Succes!!
Het gaat je vast lukken! :j

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:59

Hoi Tineke, ik stuur je even een PBtje. :(:)

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:51

Knap van je dat je zoveel bent afgevallen ik ben ook te zwaar en ik vindt het lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:01

Eiber, dankjewel.. :j

Lovezico; Het is ook niet makkelijk, zoveel lekkere dingen in de winkel. :9
Maar je bent nu 12 en je lichaam zal nog anders in verhouding komen en afvallen is dan geen slim plan.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:16

De kilo's vliegen er bij jou af zeg, super goed!
Ik vind jullie ook een leuke combinatie en het rijden ziet er goed uit. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:27

Hoi !

Kim lijkt me écht niet makkelijk te rijden (en ik kan het een beetje weten). Het is echt doorzetten denk ik om het te krijgen zoals je het wilt. Maar ik denk wel dat daar echt het geheim in zit. Dóórzetten als je iets wilt (bijvoorbeeld galop). Wat ik altijd deed met Neel was dat als ze een heel rondje netjes deed (ik begon met een paar sprongen) zonder dat ik al teveel aan hoefde te sporen, dat ze dan efkes lekker stil mocht staan. Zodra ze dat snappen, galopperen ze al een stuk braver. Maar ook dan is het nog doorzetten, want ze snappen het natuurlijk niet meteen.

Dat "geduw" word je denk ik ook echt bek-af van! Het blijven wat moeilijk te rijden paarden wat dit betreft!

Maar toppie hoor, ik heb echt respect voor je doorzettingsvermogen. En dan heb ik het niet alleen over het feit dat je zoveel afgevallen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:06

Irmy; Dankje.. :j
Ik voel me er ook erg goed bij.

Froukje, heb je helemaal gelijk in! Je moet doorzetten..
Niet alleen met rijden, ook bij veel andere dingen.
Maar als je langzaam het resultaat ziet komen, is dat het wel allemaal waard. :j
Het galopperen gaat vast ook goed lukken en ik ga het eens proberen zoals jij het uitlegt.
Het is inderdaad vermoeiend, maar dat zal steeds beter worden. :j
Bedankt!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:39

Ten eerste wil ik je graag compimenteren met hoeveel je bent afgevallen!
Erg knap en dat komt inderdaad zeker ten goede van je rijprestaties :)

Ik denk dat het in de draf (en later ook in de galop) erg belangrijk is dat je been blijft geven en contact houdt met het mond. Dus constant een beetje voelen aan het bit, zonder in één keer te trekken of los te laten. In de stap zie je namelijk dat ze wel al een beetje probeert je hand op te zoeken, dus als je dat doorzet naar de draf, zal ze dat daar ook gaan doen.
Voor de rest zeg ik: als je echt verder wilt met Kim, neem les.
Daar leer je zo veel van en dan kan je instructeur ter plekke zeggen wat je anders kunt doen, of wat je kunt verbeteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:31

Bedankt.. :j
Ik ga inderdaad proberen om constant contact met Kim's mond te houden.
En les gaat er ook komen, maar waarschijnlijk volgend jaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:45

Ik heb niet het volledige topic door gelezen, ben er te moe voor. Als ik dingen zeg die al zijn gezegd mag je ze gewoon negeren.

Het eerst filmpje is de stap. Ik heb hier het idee dat Kim toch wel een beetje loopt waar ze wilt. Ze is verre van geconcentreerd op jou en dit zie je duidelijk. Ook sloft ze het 1ne moment en gaat ze het volgende moment vooruit, om 10 passen later weer te sloffen. Probeer dit tempo zo gelijkmatig te houden. Volgens mij was j duidelijk stelling vragen. Als je kijkt naar Kim haar hoofd zie je dat ze alleen haar nek plooit en niet haar schouder. Ze houd haar schouder dus vast, heel waarschijnlijk heb je ook geen stelling met Kim op het moment dat haar hoofd naar binnen is maar gewoon een paard dat haar hoofd draait. Probeer niet te veel op te stelling te werken en vooral met loswerken beginnen.

Het 2de filmpje is de draf. Hier zie ik wederom een sloffende Kim in stap en draf. Hier is er gewoon een paard dat enorm over de schouder naar buiten valt, hier kan je eigenlijk ook alleen maar loswerken zoals hier boven vermeld.

Het 3de filmpje is de galop. Kim galoppeert niet makkelijk aan, maar dit komt ook deels door jou. Bij de eerste poging in het filmpje zie ik Kim versnellen, en dan hou je haar weer in, om het op de volgende volte maar weer opnieuw te proberen. Dit is fout. Als ze versneld maar ze galoppeert niet blijf dan gewoon zo snel doordraven tot ze galoppeert, en niet denken: Oh, maar binnen 5 passen doe ik het wel weer opnieuw. Fout, want nu is Kim baas. Dit zie je ook als je haar eindelijk in galop hebt. Paar passen en Kim draaft weer. De wei ziet er me ruim genoeg uit. Ga tot volledig op het einde en galoppeer gewoon naar het andere eind. Als ze het op wandeling kan kan ze het in een piste ook, zeker op een lange zijde. Laat haar lopen, maakt me niet uit op wat voor manier je dit doet, het is niet aan mij om te zeggen welke manieren je moet gebruiken. Maar laat haar pas stoppen als ze mag.

Iets heel makkelijk hiervoor is, als Kim galoppeert je passen te tellen. De eerste keer 3 passen. Hup, hup, hup, en jij brengt haar weer naar draf. De volgende keer 4 passen, dan 5 etc. Wees haar gewoon een stapje voor en laat haar weer draven voor ze hier zelf weer voor kiest.

Verder heb ik niet veel te zeggen, ben wat moe, en mijn geheugen wil niet meewerken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:14

Bedankt voor je reactie. :j

Het is een beetje lastig om zoveel dingen tegelijk te moeten doen.
Kim was op deze dag meer aan het sloffen dan normaal, maar dat is eigenlijk geen excuus.
Op zich lukt de stelling soms prima, dan vouwt ze zich als het ware om mijn been heen.
Maar het is best lastig om dat er goed uit te krijgen en dat heeft voor een deel te maken met het tempo waar ze in loopt.
Het is moeilijk om dat tempo gelijkmatig te houden en ik wil haar ook niet de hele tijd aan één stuk door aandrijven.

Over de draf heb je ook gelijk; Kim valt heel erg over de buitenschouder weg.
Dat is echt een heel vervelend gevoel, omdat ik dan de strijd aan ga met haar en dan soms op de teugels behoorlijk veel spanning moet zetten.
Als ik dat niet doe, krijgt ze haar zin en zal dit alleen maar erger worden, dus ik denk dat ik toch even vol moet houden.
Maar het voelt niet fijn..

Ja, je hebt alweer gelijk, over de galop.
En het is gewoon ook heel dubbel, want eerst vraag ik haar om aan te draven en wil ik dat ze in de bocht aangaloppeerd, maar ik hou haar dan zelf in en dat is natuurlijk harstikke verwarrend voor Kim.
Ik heb soms heel erg last van bepaalde angsten, terwijl ik weet dat ik niet zomaar van haar af val.
Het heeft allemaal te maken met controle en daar heb ik niet alleen bij Kim last van, maar ook in het dagelijks leven beperkt het mij.
Het is niet eenvoudig om dit te veranderen, hoe goed mijn voornemens ook zijn, maar ik ga het zeker wel proberen.

Dat met de passen tellen heeft Rowan zondag voor me gedaan. :j
Zij stond in het midden en telde de passen. :)
De eerste keer waren het er geloof ik 5 of 6 en de tweede keer waren het er al meer.
Ja, nu je het zegt heeft me dat wel geholpen, terwijl ik er eigenlijk niet zo over nagedacht heb. :o

We moeten beide gewoon echt nog heel veel leren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:00

Of dat je nu een topruiter bent of niet, het belangrijkste is dat je wilt leren en niet denkt: Ik ben de beste ruiter :)
Vanzodra je wilt leren heb je voor mij al 50% van de les gehad. Jullie komen er wel :D

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:43

ziet er opzich wel goed uit. mijn tips: * oefen veel overgangen met kim

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:03

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet alle reacties heb gelezen, maar zou je toch ook wat tips van mij willen geven.
Lees hierboven dat je het moeilijk vind om zoveel dingen tegelijk te doen.
Maar als ik jouw filmpjes zo bekijk zijn er maar 2 dingen die mij belangrijk lijken.
Ik vind haar om te beginnen redelijk onbalanzig / swingerig overkomen. Dit zijn haar passen, ze heeft natuurlijk een lastig lijf om mooi rond te rijden, dus ik denk ook niet dat dat een punt is waar je teveel aandacht op moet leggen.
Maar ze heeft een prachtige achterhand ( :D ) die ze er toch wat meer onder moet gaan zetten, en dan zal je zien dat dat motortje wat harder gaat draaien.
Blijf vooral vooruit rijden! Pak die lange zijdes die je hebt ook echt aan, en ga allereerst werken aan de focus. Allebei geconcentreerd zijn op het naar voren rijden, de ontspanning volgt dan vanzelf.
Om even in te haken op mijn 2e zin. Als ik dit zo bekijk ben je voor kim eigenlijk al teveel aan het doen, je wil haar vooruit krijgen, maar tegelijk ook weer een volte rijden, en naar een volgende gang.
Gebruik je lange zijdes goed :) Figuren rijden is heel goed! Maar dan vooral voor het losrijden :)

Vind jullie echt een super leuk team om naar te kijken! :j En super respect voor jouw gewichtsverlies!!! Super!!!!!!!

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:05

geen tips wel leuk paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:55

DeMolenhoek; Daar heb je gelijk in.. :j

Ayla_4ever; Dankje.. :j

Mallow; Bedankt voor je reactie. :)
Je bedoelt dus dat ik tijdens het instappen figuren kan rijden, zodat ze een beetje losser wordt en dan in draf vooral de hoefslag moet gebruiken en geen figuren rijden?
Dat klinkt op zich wel logisch, maar ik vraag me dan nog wel één ding af; wat moet ik volgens jou doen als Kim weer probeerd 'uit te breken' richting de uitgang?
Ik los dat nu altijd op door haar in de juiste stelling een volte op te sturen, zodat ze in ieder geval weer naar binnen gaat, maar misschien heb je daar een ander idee over. :)
Het is allemaal wel interessant, al die tips en tegelijk ook wat verwarrend of i.i.g moeilijk om in één keer goed te doen.
Binnenkort wil ik graag rijlaarzen kopen en ik denk dat dat ook wel veel gaat helpen. :j
Dan kan ik eventueel een spoortje om doen en ik denk dat dat steviger zit dan chaps, dat is mijn ervaring bij mijn vorige paarden.

Zwijnenstal; Bedankt.. :j