Pomski schreef:Oh, ik zeg zeker niet dat ik het allemaal beter weet, maar aan reacties: wat zielig, heb ik niets! Overigens zijn er best wel wat tips voorbij gekomen, maar kom dan ook met echte tips!!!!!
Oke, dan doe ik mijn best om tips te geven, hoewel ik eigenlijk denk dat je hier niet eens voor open staat.
Neem voor de amazone even een ervaren pony, eentje die rustig springt, zodat zij kan leren hoe zij moet zitten.
Ik weet zelf hoe belangrijk dit is, want als ik iets 'nieuws' moet proberen in mijn houding, gebruik ik daar ook mijn rustige paard voor. Later pas ik dat toe op de ander.
Laat haar eens wat dingen proberen, bijvoorbeeld van te voren al staan in de beugels. Zo voel je hoe het paard springt en hoe je dan je balans moet houden.
Zeker bij een pony die zo lomp springt is het erg fijn als je onafhankelijk kunt zitten.
Nog een tip voor de amazone: Riempje voor aan het zadel, waar ze zich aan vast houdt. Voorkomt een hoop leed in de mond.
Geef haar zitlessen, probeer dingen uit waardoor zij balans krijgt... Leer haar hoe je op zo'n pony mee kunt komen en hoe dat je zo'n pony niet hindert.
Voor de pony: Een ervaren iemand mee laten springen, die hem het vertrouwen geeft en hem ook beter onder controle kan houden.
Stoppen voor de hindernis en dan afgaan, is gewoon een gebrek aan vast tempocontrole en het been van de ruiter.
Juist omdat deze shet zo onwijs goed kan springen, is dat belangrijk.