Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:33

\Nou dan ben ik blij dat ik op de enigste manege werk, en buitenritten over een (gedeeltelijk) strand begeleid waar het wel anders gaat!!!
Sorry maar er zij echt wel bedrijven die WEL verantwoordelijk omgaan met mens en dier.

M_D_H

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:39

ik wijs ook nog even op het feit dat manege Grol wel als enige manege de volledige 5 sterren in de manege test(in dit geval een strandrit) van bit heeft gehaald...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:43

Ik had niets te klagen over onze strandrit vanuit manege Grol ... :D maar wij hadden onze eigen paarden mee, reden onze eigen rit en kwamen in het laagseizoen :P. Ontzettend vriendelijke mensen, warme kantine, prachtige accomodatie en alle informatie die we nodig hadden kregen we erbij...
Ik heb sowieso weinig verhalen gehoord over georganiseerde (strand)ritten op manegepaarden die goed verliepen en dat is niet altijd de schuld van de manege, de ruiters kennen de paarden niet, elkaar niet en hebben vaak nog nooit op een strand gereden. Zowat elk paard is anders op het strand als in de bak en een manege moet het vaak ook doen met de paarden die ze kunnen krijgen, zeker als ze afhankelijk zijn van het weer.
Ik ga om die reden zelden naar buiten op een paard dat ik niet ken.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 23-06-11 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:44

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ook hier erg slecht ervaring met manege grol.

een groep met dik 20 paarden en ik geloof 2 begeleiders.

zodra we op het strand kwamen, ging iedereen als een gek in volle galop ervandoor. ik reed helemaal achteraan en vroeg me serieus af of dit de bedoeling was of dat de groep aan de kletter ging.
een meisje viel er al meteen af en de begeleiders hadden dat niet eens door dus ik ben gestopt en naar haar toe gereden om te vragen of het ging.
toen bleek dat ze echt niet meer op dat paard wilde, werd ze alleen met het paard terug de duinen in gestuurd. paard hinneken en dribbelen want die wilde niet van de groep weg en het meisje kreeg hem niet het duinpad op. een voorbijganger heeft haar geholpen. de begeleider zou wel ff iemand bellen die haar tegemoed zou lopen.

ondertussen stond de groep dus stil en ging het ene na het andere paard ff lekker in het zand rollen terwijl de ruiter er nog op zat.

meerder mensen gaven aan niet meer te willen galloperen. vooral een belgische wat wat oudere vrouw die op een mega stuiter paard zat. zij wilde een rustig ritje maar haar kleindochters maar kreeg een paard wat voor de 2e keer mee naar het strand was. zij gaf duidelijke aan hier niet blij mee te zijn, maar moest niet zo zeuren want ze hadden gezien dat ze goed konrijden.

vervolgens rijd de begeleider naar voren gallopeerd gewoon weer aan en hup alles er weer achteraan.
Op weg naar het strand zei een beleider tegen mij dat ze het altijd weer spannend vond zo’n strandrit en ik snapte die opmerking niet en vroeg nog of ze nieuw was, of dat ze al lang niet zo mee was geweest.
Achteraf snapte ik waarom het spannend is zo’n rit te begeleiden. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik vond het gewoonweg onverantwoord!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:47

M_D_H schreef:
ik wijs ook nog even op het feit dat manege Grol wel als enige manege de volledige 5 sterren in de manege test(in dit geval een strandrit) van bit heeft gehaald...

dat meen je niet! wat een ongelooflijke misser in mijn ogen.

wil nog ff aan mijn post toevoegen dat ik echt niet een onervaren ruiter ben.
ik kan een leuk gemiddeld dressuurpoefje rijden, heb in het verleden crosswedstrijden gereden en ben met mijn eigen paard wel eens op vakantie naar het strand geweest.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:48

mischien in jou ogen,
maar in de mijne zeker niet :n
ik heb er 5 jaar lang elke vakantie meerdere strandritten per week gemaakt,
ik heb altijd met veel plezier gereden en heb het nooit onverantwoordt gevonden...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:50

cobiie schreef:
De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Vervolgens wordt er tot aan het strand nog gekeken of de overige personen voldoen om mee het strand op te kunnen.

ik heb geen rijbak gezien. ik moest zelf een paard uit de stal halen en ben erop gaan zitten. niemand heeft gekeken of ik kon rijden. pas toen we na het strand toe reden kwam er een begeleider langs en had ik het idee dat ze ff keek of je wel kon lichtrijden. maar dan ben je al onderweg...

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:51

Il0na schreef:
PS: Manege Lisaduna in Renesse is wel aan te raden!
Hier ben ik zelf nog niet geweest maar een vriendin van mij wel..

Lisiduna is nou ook niet echt super hoor.. Misschien is het nu veranderd, maar toen ik er ben geweest was het niet echt geweldig..
Daar werd toen ook niet gekeken of je wel kon rijden, en op het strand waren de paarden ook niet te houden..
Vind een rengalopje hardstikke leuk hoor, maar wel wanneer ík het wil. En niet alleen wanneer het paard denk van GAAAN _O-

We waren toen aan het stappen, en toen zij ze van 'we gaan zo draven', paarden waren allemaal hardstikke druk, en volop aan het dribbelen etc.
Toen zei ik ook, als we nu gaan draven, hou ik hem sowieso niet meer. Want hij wil dan gewoon gaan.
En ja hoor, ze zei aandraven, en alle paarden gingen in volle galop het strand over :')
En ze zijn natuurlijk allemaal zo lekker licht in de mond :P

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:51

ah, Manege Grol......jeugdsentiment :o . Ik ben er 5 jaar achter elkaar in de zomer met eigen paard 2 weken op vakantie geweest.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Grol. Strandritten prima, paard werd goed verzorgd. Ik heb daar nooit onregelheden gemerkt met buitenritten. Ik vond het top. Maar goed, er kunnen altijd wat mindere ritten bij zitten. Dat kom je zoals Ikke zegt op iedere manege tegen.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:50

M_D_H schreef:
mischien in jou ogen,
maar in de mijne zeker niet :n
ik heb er 5 jaar lang elke vakantie meerdere strandritten per week gemaakt,
ik heb altijd met veel plezier gereden en heb het nooit onverantwoordt gevonden...

Ik ook! nooit geen problemen met de manege gehad.. dit is dan ook de reden dat ik daarom ookal 2 jaar met mijn eigen paard daar naartoe ben geweest.

Vala schreef:
@MiesenRijk: fijn dat jij wel lekker hebt gereden op Whiskey! ik kan echt wel rijden hoor, heb al bijna 20 jaar eigen paarden en rij al 30 jaar paard. ook rijd ik altijd veel buiten en ga met mijn eigen paard vaak weekendjes weg. Dus ik ben niet echt onervaren te noemen ;) . Maar bij mij gedroeg hij zich echt niet fijn. maar ja, dat zadel wat klem op zijn schoft zat zal ook niet meegeholpen hebben. Volgende keer stap ik niet eens meer op als ik dat zie.

Ik bedoelde het absoluut niet aanvallend naar jou toe hoor :-)

je hebt mensen met fijne verhalen en met minder fijne verhalen..
en ik vind dat sommige mensen hier echt dingen vertellen waarvan ik denk.. dat klopt niet ik kom al 6 jaar elke zomer weer op die manege laatste 2 jaar met mijn eigen paard.. dit word het eerste jaar dat ik niet met mijn eigen paard daarnaar toe ga ..
heb veel stranritten meegereden ik denk wel zo'n 10 op de manege paarden en ben ook een paar keer mee geweest met mijn eigen paard en het gaat er echt niet zo aan toe als sommige mensen zeggen hierzo

En ik vind dat manege grol zeker 5 sterren waard is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:52

Ik heb er met mijn eigen paard ook altijd veel plezier gehad, stond er prima en het is er altijd gezellig!
Ik wil in het najaar eigenlijk weer een weekend met eigen paard maar wat is er nu van waar dat de manege afgebroken wordt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:02

ik kan me best voorstellen dat mensen het harststikke gaaf en stoer vinden dat gegallopeerd over het strand.

en ik vind galloperen over het strand ook hardstikke leuk, maar niet de manier waarop het daar ging. het was gewoon ongecontroleerd. achteraan kreeg je helemaal niet meer dat er gegallopeerd zou gaan worden. alles vliegt meteen in volle galop weg en alle paarden trokken richting de zee, waardoor de begeleider als een gek begon te schreeuwen dat je rechts moest blijven in het mulle zand.

er viel meteen iemand af (ik twijfel zelfs of er toen niet twee mensen vielen, maar dat weet ik niet meer zeker) en de begeleiders hadden dus niet eens door dat ze viel, waardoor ik er als klant naar toe ben gegereden om te vragen of het wel ging. dat meisje was helemaal over de zeik en de reactie daarop vond ik ook echt niet netjes. zij bleef best lang liggen en ze moest gewoon hup opstaan en opstappen.
dat meisje was duidelijk bang voor het paard maar wordt toch alleen van de groep weggesturd de duinen in, waardoor een voorbijganger haar moet helpen het paard de duinen in te krijgen.

er wordt totaal niet geluisterd naar de klanten. als ik dat paard had gehad van die belgische vrouw dan was ik afgestapt en gegaan. dat beest stuiterde gewoon het strand over. toen zij aangaf dat ze met dit paard niet meer wenste te galoperen werd er niet eens naar haar geluisterd, want ze kon goed rijden. dat kun je gewoon niet maken vind ik

ik vond het allemaal gewoon heel erg onproffesioneel en ongecontroleerd. fijn dat jij daar leuke vakanties hebt gehad met je eigen paard, maar ik zal iedereen daar een strandrit afraden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:05

Als je terugleest lees je dat ik een vervelende ervaring met een paard van hun had maar er prima heb vertoefd met mijn eigen paard. En met mijn eigen paard ben ik uiteraard niet met een strandrit van hun meegeweest.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:10

Het kan echt wel anders. Ik heb zelf verschillende malen gewerkt als begeleider van strandritten op Vlieland. Daar wordt op het strand eerst een stuk gestapt en gedraafd en natuurlijk ook wel een aantal galopjes gemaakt, maar niet meteen als je de duinen over komt in galop vertrokken. Met gevorderde ruiters deed ik ook altijd wel een stukje rengalop, maar altijd in overleg en als er iemand niet durfde dan hielden we het bij een handgalopje.

In mijn ogen moet je als begeleider zorgen dat het altijd veilig blijft voor paarden, ruiters en andere aanwezigen op het strand of in het bos. Ik zie het bij de maneges hier in de omgeving ook weleens dat er een puber op een stuiterbal een beginnersrit begeleid. Onverantwoord vind ik dat.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:20

het is niet zo dat je bij manege grol zodra je het strand opgaat galijk in rengalop ervandoor gaat.. je gaat eerst een stukje stappen draven en dan ga je de rengalop in en het word dan ook tegen je gezegd.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:21

Ik lees een aantal keer in een reactie dat het op iedere manege zo toegaat. Daar ben ik het niet mee eens. Ik kan bijvoorbeeld manege Ruckert in Zandvoort aanbevelen. Paarden worden heel goed verzorgd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen manege en pension paarden. Voor je naar buiten gaat, wordt in de bak je niveau bekeken (en als je niet genoeg ervaring hebt, wordt een alternatief aangeboden, bijv. les in de binnenbak). Je krijgt waar je om vraagt, de paarden zijn zoals vooraf verteld wordt. Gewoon goed en eerlijk dus.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:37

Achja, ik denk dat het voor iedereen anders is. Ik ben er ook een keer geweest, niet in het hoogseizoen. Kreeg een enorme knol. Waren met een groep mensen die allemaal konden rijden.
Ging idd retehard over het strand, maar goed, wij konden dat wel hebben. Na de galop werd geprobeerd stukjes te draven, wat moeilijk ging.
Maarja, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar op maneges waar ik ben geweest lopen bijna alle paarden achter elkaar aan. Als je dan een strandrit maakt en er is 1 persoon die het niet redt is dus wel de hele groep er de dupe van.
Van tevoren kijken hoe iemand rijdt is gewoon erg belangrijk maar zegt nog weinig. Iemand kan hartstikke mooi rijden en in zn broek poepen wanneer een paard een bokje geeft. Bik ons werd wel ff gekeken hoe je reed.

Ik heb eens ergens een bosrit gemaakt toen ik 12 was ofzo, moest op een grooot paard dat constant liep te bokken en liep te springen. Ook niet heel verantwoordelijk.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:54

Manege Grol is gewoon onwijs achteruit gegaan.

Toen ik ene jaar of 14/15 was heb ik 2 ritten op Ollie gereden supergaaf welshje was dat geloof ik, kon opntzettend hard maar had ook een rem voor als ik niet zo hard wilde :)
Jaar daarna een rit op Whiskey gedaan zoals velen hier, leuk paardje maar zadel zat voor geen meter drukte erg op zn schoft maar was ook voleldig aan gort. rit verder was wel okay.

Omdat ik zulke leuke ervaringen had besloten we in 2009 met bokt hier een rit te maken. Mijn vriend reed toen net een half jaar en we wilden de 3 uurs rit gaan doen, dus van te vorne gebelt of dat allemaal kon en of hij dan wel een zeer braaf paard kon krijgen. Dat kon dan zou hij Macho krijgen een tinkerruin die rustig is. Alles leuk en aardig wij komen daar aan en inderdaad Macho staat voor hem klaar, verder nog wat haflingers mee, een grijze fjord en 2 dravers. Zelf had ik een trekpaard die ik erg gaaf vond. Zodra we van het terrein af zijn steekt de beetje asociale begeleidster een sigaret op, dat vind ik al onverantwoord eerlijk gezegd, ik heb haar de hele rit geen enkele keer achterom zien kijken omdat ze zelf op een halfinger zat die niet echt vooruit kwam, telkens die hakken in die buik etc. Mijn vriend had ondertussen grote moeilijkheden met Macho, hij liep voor geen meter en er was ons gezegd geen zweepje oid nodig te hebben. Hadden we die nou maar gehad want hij liep gewoon niet. Uit nood maar een takje geplukt zodat hij hem af en toe kon kriebelen en dan ging het wel, okay. Op het strand aangekomen hadden een vriendin en ik grote moeilijkheden onze paardne bij ons te houden, flink die onderhals erin en bit vastpakken. We vliegen dus in rengalop weg en ik hoorde die vrouw alleen maar schreeuwen mij neit voorbij mij neit voorbij. Prima hoor maar dan moet dat beest van haar wel lopen, ik galoppeerde met een zwaar opgefokt paard onder me die steeds meer op 2 benen vooruit kwam dan op 4. Toen terug en ik zie mijn vriend echt op een drafje erachter aan met een ongelooflijk verdrietig koppie, arm ding hij had zich zo verheugd op de galop en zijn paard ging gewoon niet. Toen gingen we door het water stappen gaat zijn paard pardoes liggen en hij kijkt mij aan van ehm wat moet ik doen, begeleidster keek nog nsteeds niet achterom en heeft ook niet doorgehad dat hij lag ook al riepen we wel naar haar. Toen dacht ik ik knup een praatje aan met haar zweg dat mijn vriend het best goed doet zeker omdat ie pas een half jaartje rijdt. Schrikt ze zich rot van jaa en dan had ie helemaal neit meegemogen, zeg ik de mensen aan de telefoon zeidne van wel? Ja die hebebn helemaal geen verstand van paarden, je had eht voor de rit even moeten vragen. lees wij zouden dus ruim 2 uur in de auto zitten en als we dan gevraagd hadden of ie mee mocht dan hadden we nee te horen gekregen en hadden we weer mooi 2 uur naar huis kunnen rijden :+

Al met al ben ik door deze laatste ervaring niet meer terug geweest, jammer want jaren geleden was het er echt superleuk en goed georganiseerd.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:04

Suuskipje schreef:
Omdat ik zulke leuke ervaringen had besloten we in 2009 met bokt hier een rit te maken. Mijn vriend reed toen net een half jaar en we wilden de 3 uurs rit gaan doen, dus van te vorne gebelt of dat allemaal kon en of hij dan wel een zeer braaf paard kon krijgen. Dat kon dan zou hij Macho krijgen een tinkerruin die rustig is. Alles leuk en aardig wij komen daar aan en inderdaad Macho staat voor hem klaar, verder nog wat haflingers mee, een grijze fjord en 2 dravers. Zelf had ik een trekpaard die ik erg gaaf vond. Zodra we van het terrein af zijn steekt de beetje asociale begeleidster een sigaret op, dat vind ik al onverantwoord eerlijk gezegd, ik heb haar de hele rit geen enkele keer achterom zien kijken omdat ze zelf op een halfinger zat die niet echt vooruit kwam, telkens die hakken in die buik etc.

Moest je op Bolero ofzo? Daar moest ik toen ook op, mega leuk ding vond ik het, kon t hardst rennen van allemaal en was gewoon een half trekpaard, erg knap!
Maar die vrouw had ik denk ik ook mee, roken en een haflinger. Ze was bij ons wel beter dan bij jou zo te horen, miss had ze op dr kop gehad en is ze zich beter gaan gedragen:P Ze vertelde ons wel welke paarden wel eens de neiging hadden om in t water te gaan liggen enzo, dan kun je er zelf ook op letten, en op sommige stukjes riep ze nog even dat we extra op moesten letten vanwege de paarden die wilden gaan liggen, of omdat er iets anders was. Dr haf was niet de snelste, maar hield het bij ons wel behoorlijk bij..
Wel heeeel apart dat ze aan de telefoon zeiden dat je vriend meekon en zij dan verteld dat het eigenlijk niet mag!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:07

Die dravers mogen tegenwoordig het strand niet meer op (of moet ik draver zeggen, een van de 2 is verkocht), een van de 2 liep zichzelf telkens kapot op het strand. Ik weet nog wel, dan kwam ik daar als manege klant voor mijn les, dan wilde ik altijd graag op dat ene paard en dan kreeg ik weer te horen dat ie verzuurd op stal stond omdat ie een strandrit had gemaakt. Zijn benen waren vaak ook opgezwollen er door, bah nee dat deed me iedere keer zo'n zeer :(

Maar Macho staat er om bekend vaak te gaan liggen in het water, daarom mag ie de zee niet in. Raar dat ze dat toen ook niet vermeld hebben..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:09

is de manege nog van cees beye ?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:10

Ja Bolero dat was het, ik kon al neit op de naam komen haha!
Vond het een erg leuk paard hoor, maar was niet gemakkelijk in te houden.

Nee aan de telefoon zeiden ze toen letterlijk, ja joh is goed dan kan ie gewoon op Macho dat moet je dan maar even zeggen als jullie de paarden gaan verdelen!
Leiding vertelde niet dat Macho kon gaan liggen, normaal stappen mensen dan af en dan gaat ie dus ook rollen. Mijn vriend had geen idee wat ie moest doen dus bleef gewoon zitten en toen stond Macho gewoon weer op.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:12

spicegirl schreef:
is de manege nog van cees beye ?

Yup

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:12

waarom stopt ie ermee ?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:14

Pff geen idee, van wat ik begrepen heb is het gewoon een te duur grapje.. maar ik weet het niet zeker. Je hoort er vrij weinig tot niets over.