Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kel2004 schreef:Ik ga dat filmpje ook niet weg halen uit het topic, of van youtube. Dat is een filmpje voor mezelf en dat is iets waar ik alleen maar heel veel van kan leren. Het is heel leerzaam (en heel confronterend) om jezelf terug te zien.
Uiteraard is dat niet iets wat ik elke training doe, dat was inderdaad kunstjes rijden om te kijken en te voelen. En ik weet dat mijn rijden nog lang niet perfect is.
Heel veel tips komen van mensen die een combinatie eens vluchtig zien en er dus een open kijk op hebben. Dat was de reden dat ik het topic opende. Er zijn dingen gezegd waar ik meteen mee aan de slag ben gegaan en er zijn dingen gezegd die ik altijd al doe, maar die niet op de film staan. Ook zijn er dingen gezegd die ik aan mijn trainer heb voorgelegd waar we ook mee aan de slag zijn gegaan.Goed paardrijden begint bij zelfkennis en ik geloof dat ik daar niet slecht in ben!
Bizzybijtje schreef:VivaLaVida schreef:Beetje vals om dat filmpje te gaan plaatsen... maargoed.
Een hoop is al gezegd, met name over de missende soepelheid. Maar dat zijn dingen waar je aan kunt werken en dat is het leuke er van! Vind dat je een erg gaaf paard hebt en jij past er mooi bij.
Geef eens één reden waarom het vals is om dat filmpje te plaatsen.
Het staat openbaar, het is dezelfde combinatie en het geeft voor mij hetzelfde beeld; een gespannen paard dat onkundig gereden wordt om het maar zo mooi mogelijk te laten zien, terwijl de basis niet in orde is. Nogmaals, ik bedoel het niet aanvallend maar ik vind het gewoon ontzettend jammer omdat het paard wel het vermogen heeft ver te komen, maar als hij op deze manier gereden blijft worden zit hij binnen een mum van tijd muurvast en kun je helemaal overnieuw beginnen.
Vudress schreef:Ik ben wel heel benieuwd wat Kel2004 nu met het gegeven commentaar doet. Ga je je manier van trainen aanpassen blijf je vasthouden aan het idee dat dit voor jou de juiste weg is?
Vudress schreef:Ik vraag mij af wat er nu aangepast wordt, of juist niet.
Anoukie schreef:Vudress schreef:In dat stukje tekst staat toch niets concreets?
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet?
KarinvdM schreef:Nee, als ze zich niet hoeft te verantwoorden niet nee.
smeetjoew schreef:Wajoo, dat kind was gewoon rustig aan het van hand veranderen en jíj draait ineens van de hoefslag af en dan roep je tegen haar 'voor je kijken'. Mijn inziens was het andersom correcter geweest!! Maargoed.
Verder vind ik dat de veer in de draf teveel vanuit de vertraging komt (je bent steeds aan het terugwerken om dat op te wekken: 'passage' en terug in tempo), maar dit moet juist vanuit het voorwaartse ontstaan. Vanuit de activiteit. Meer van achter naar voren en op een gegeven moment komt die veer dan vanzelf in je draf. Zoals je het nu doet, kan je op een gegeven moment gaan opbreken, dat je paard in de staak gaat. Deze twee manieren van de veer erin krijgen heb ik allebei meegemaakt, dus dit zeg ik vanuit ervaring. Wellicht accepteert jouw paard het wel, maar ik heb het idee dat deze manier van terug werken icm het vastzetten van de bovenlijn (en eng in de hals) niet lang goed zal gaan. Ze veert te weinig door de bovenlijn.
Verder vind ik je oefeningen wel mooi voor elkaar van wat ik ervan kan zien. En je hebt een aansprekend paard met een goed achterbeen!
Kel2004 schreef:Ik vind het interessant en ook wel enigszins vleiend dat veel mensen willen weten of en hoe ik mijn training aangepast heb. Ik weet uit ervaring dat als combinaties en foto's/filmpjes niet boeien, dat er dan geen moeite genomen wordt om er verder op door te gaan. Dus ik ga er nu voor het gemak vanuit dat ik toch wel een pakkende combinatie ben. (En dat geeft me een goed gevoel)
Ik vind het ook lief dat er voor me opgekomen word. Maar het is niet nodig. Natuurlijk is het even slikken als er commentaar gegeven word, maar niemand is ooit slechter van geworden.
Om nog even terug te komen op het filmpje wat bizzybijtje geplaatst heeft, dat staat op youtube onder mijn naam en dat was niet openbaar bedoeld. Daar heb ik geen 'slotje' op gezet omdat ik daar geen reden toe heb gehad. En weghalen vind ik kinderachtig, want dan kunnen verdere bekijkers niet meer volgen waar het om gaat.
En de dingen die aangepast zijn in de training, meer lang en lage momenten (ipv stappen met lange teugel) om de boog ontspannen op spanning te houden. Als mijn merrie in elkaar kruipt, ronder maken en toe rijden en daarna weer oprichten.
Wat betreft de 'kunstjes', de dribbel momenten gebruik ik nog wel, met focus op een actief achterbeen en een ontspannen rug/aanleuning. De wissels rij ik gewoon zoals ze in mn proef zitten, soms een serie op de diagonaal, maar niet met een druk dat het om de zoveel passen moet.
Verder ben ik aan het trainen voor 4tal, dus dan zit ik lekker ontspannen op mn paard, zonder druk dat het 'perfect' moet zijn.
Kriel schreef:Even een persoonlijke vraag Bizzybijtje: hoeveel paarden heb jij in totaal op niveau gereden en wat is dan het hoogste niveau waar ik aan moet denken?