wish paar maanden verder @ licht werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:54

Ze kan ook met hem werken vanaf de grond :j Moet eerlijk zeggen dat ik het afvallen door paard te rijden niet zie zitten (of gebeuren).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:56

Ceriadwen schreef:
Mijn paard is door omstandigheden afgelopen winter een kilo of 30 kwijt geraakt, we zijn verhuisd, ik heb hem 6 weken niet aangeraakt. Rustig zijn voer opgebouwd, kalm aan gelongeerd, en nu is meneer prima op gewicht ( iets te dik zelfs maar goed tis ook weidetijd en we hebben heeeeel veeeeel lekkere grasjes). Maar ik heb er in die priode geen enkele keer opgezeten, en mijn paard was echt een dikkerdje vergeleken met het paardje hier op ed foto's.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!! weet je wel hoe zielig dat is!!!
als jij wish haar looks vergelijkt met schoenen maten te groot. Loopt dat dier van jou met maten te klein voor jouw lol
te VET is namelijk net zo schadelijk als te mager!!!!
want te VET moeten ze allemaal EXTRA meedragen. Waardoor jij eigenlijk alle kilo's die jouw paard teveel heeft ook minder zou moeten hebben om te compenseren...

Goed, nu uit de boktmodus.
Wish is niet mager. Wish is zeer arm bespierd. Waarom? Omdat wish tijd heeft gekregen werkeloos aan te komen :+
Wish haar billen zijn mooi rond, haar ribben netjes te voelen en alleen maar te zien als ze écht denkt dat de hemel gaat neerstorten op haar :wow:
En wish is gewoon een kanjer van een paard wat alle tijd krijgt die ze nodig heeft.
Bovendien, als het dier werkeloos in de wei staat weg te kwijnen omdat ze niets liever doet in haar leven dan wérken, hard werken, goed doen, lekker werken, fijn werken, goed haar best doen, en dat alles voor mel? Nee, ze zou van de pot gerukt zijn als ze dat paard zou dumpen in een vette weide voor een aantal maanden zoals hier gesuggereerd wordt :+

zeg het nu eens mensen, waar vallen we over?
Over wish haar achterhand? (ik zeg; nee! niets mis mee, onbespierd maar niet te mager, vanaf de achterkant geen uitstekende heupbotjes, maar ook niet de hollands welvarende goot van een ruggengraat nee :+ )
Over wish haar buiklijn? Sja, dat wordt DR Schumacher, dat is namelijk haar bouw als je het mij vraagt :+
Wish haar hals? Klopt, die moet eigenlijk omgedraaid... Maar dat leert ze niet met grazen :+

Doubtless

Re: wish paar maanden verder @ licht werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:59

Ik denk dat je beter kan kijken naar waar men over valt bij de ruiter, dan bij het paard :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:59

Zet haar dan voor een karretje, ipv erop te klimmen.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:00

Het is al veel gezegd maar ik zou er ook voor kiezen pas weer op dit paard te gaan zitten als hij behoorlijk is aangekomen. Alles wat er nu ingaat verbrandt hij blijkbaar dus weer, hoe minder je met hem doet hoe minder hij verbrandt en hoe sneller hij weer op gewicht is. Zodra hij dan goed op gewicht is zul je zien dat als je hem daarna oppakt de spiermassa ook veel sneller op zal komen :)
Verder heel goed dat je zelf aan het afvallen bent (en dat zeg ik dan alleen in verhouding tot het paard dat waarschijnlijk altijd rank zal blijven en geeft dus een mooier beeld) en dat je dit paard een tweede kans hebt gegeven! Want dat lijkt me toch wel het allerbelangrijkste jongens, de ts is er niet om het paard te mishandelen hè zo reageren sommige wel namelijk ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:00

unicorn_kiss schreef:
aerdenhout1 schreef:
HIHI...ben het helemaal aan het opnemen voor ts...maar WAAR BEN JE?????
En wachten met dit paard, dat al werken is gewend natuurlijk, is zeker niet beter!
Juist die spieren moeten gaan komen en door het werk kan hij zijn eten beter verteren en ook dat zet aan,die spieren krijg je alleen door trainen!
En, door lekker met haar paardje aan de gang te gaan valt amazone ook af! 2 voor de prijs van 1 dus!
Ik heb in mijn loopbaan al zoveel magere paarden binnen gekregen dat ik denk ik wel redelijk weet wat goed is.
En nogmaals...amazone is echt niet te groot of te zwaar voor haar draver! Die kan dit makkelijk hebben!
Ik denk nog steeds dat de meeste kijken naar het halsje en dat is door weinig tot geen bespiering inderdaad erug iel!

Deze heeft niet alleen spieren nodig maar vet... dan bekom je niet door te trainen :n
Spieren komen daarna wel
En van een halfuur paardrijden ga je echt niet afvallen ;)

Vraag volgende keer eens aan je dierenarts wat die van een paard vinden dat..VET... is!
Maar gelukkig is jou paard helemaal in top conditie, net zoals jijzelf!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:02

ik zie hier anders alleen maar gelepel staan dat de dierenarts moet komen, Wish moet meer eten, wish moet rust, wish is zielig

niemand die crazymel naar de huisarts stuurt, op rust wil of zielig vindt? :+ ja, ze mishandelt d'r paard, maargoed, dat is dan ook de enige schreeuw die gegeven wordt :+

@brainless; is ''voor een karretje'' geen werk wat verbranding van voedingstoffen vraagt?
is dat ondergeschikt aan rijden? Minder hard werken??
In mijn ogen niet namelijk :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:04

@aerdenhout1
Mijn DA gaf als advies toen mijn AV weinig gespierd was niet te rijden, maar te fietsen aan de hand.
Hun vonden ook dat er vaak wordt overschat wat paarden kunnen dragen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:18

Naaltje schreef:
Ceriadwen schreef:
Mijn paard is door omstandigheden afgelopen winter een kilo of 30 kwijt geraakt, we zijn verhuisd, ik heb hem 6 weken niet aangeraakt. Rustig zijn voer opgebouwd, kalm aan gelongeerd, en nu is meneer prima op gewicht ( iets te dik zelfs maar goed tis ook weidetijd en we hebben heeeeel veeeeel lekkere grasjes). Maar ik heb er in die priode geen enkele keer opgezeten, en mijn paard was echt een dikkerdje vergeleken met het paardje hier op ed foto's.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!! weet je wel hoe zielig dat is!!!
als jij wish haar looks vergelijkt met schoenen maten te groot. Loopt dat dier van jou met maten te klein voor jouw lol
te VET is namelijk net zo schadelijk als te mager!!!!
want te VET moeten ze allemaal EXTRA meedragen. Waardoor jij eigenlijk alle kilo's die jouw paard teveel heeft ook minder zou moeten hebben om te compenseren...

Goed, nu uit de boktmodus.
Wish is niet mager. Wish is zeer arm bespierd. Waarom? Omdat wish tijd heeft gekregen werkeloos aan te komen :+
Wish haar billen zijn mooi rond, haar ribben netjes te voelen en alleen maar te zien als ze écht denkt dat de hemel gaat neerstorten op haar :wow:
En wish is gewoon een kanjer van een paard wat alle tijd krijgt die ze nodig heeft.
Bovendien, als het dier werkeloos in de wei staat weg te kwijnen omdat ze niets liever doet in haar leven dan wérken, hard werken, goed doen, lekker werken, fijn werken, goed haar best doen, en dat alles voor mel? Nee, ze zou van de pot gerukt zijn als ze dat paard zou dumpen in een vette weide voor een aantal maanden zoals hier gesuggereerd wordt :+

zeg het nu eens mensen, waar vallen we over?
Over wish haar achterhand? (ik zeg; nee! niets mis mee, onbespierd maar niet te mager, vanaf de achterkant geen uitstekende heupbotjes, maar ook niet de hollands welvarende goot van een ruggengraat nee :+ )
Over wish haar buiklijn? Sja, dat wordt DR Schumacher, dat is namelijk haar bouw als je het mij vraagt :+
Wish haar hals? Klopt, die moet eigenlijk omgedraaid... Maar dat leert ze niet met grazen :+

het wordt nog gekker :+
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 19-05-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:20

Tsja mijn paard is voor wat ik wil net iets te dik ja. Maar goed, ik heb hem liever 10 kilo te zwaar dan 30 te licht. En ik heb een gelder, die zijn toch ook wat anders. De mijne komt aan door alleen al naar het gras te kijken in de zomermaanden.

Afbeelding

Te zwaar of niet, ik vind bovenstaande foto een prettiger gezicht dan Wish zijn lichaam op dit moment. En ja ik snap ook echt wel dat het een ander ras is etc etc.

Ik ben gewoon heel voorzichtig met mijn paard zijn gezondheid etc. Heb nadat hij van zijn andere stal af kwam eerst de tijd genomen en gegeven om hem aan te laten komen, ben wel rustig opbouwend aan het werk geweest voor zijn spieren want die waren er niet meer. En voor een totaal onbespierd en te licht paard is hij sinds Maart aardig bijgetrokken vind ik zelf. En voor ik er weer op ging heb ik hem laten nakijken door de fysio. Ja misschien overdreven, maar ik wilde zelf graag uitgesloten hebben dat zijn rug het misschien nog niet aan kon.

Nogmaals, ik wil echt wel geloven dat TS er haar best voor doet, en dat ze ook heel graag wil rijden. Desondanks denk ik niet dat paardje zelf er al klaar voor is. Geef het beest wat meer tijd, werken kan ook onbelast. En structuur is ook belangrijk. Om de dag zou ook geen kwaad kunnen i.p.v. 1 keer les en 1 keer longeren per week.

Overigens, wat ik bedoelde met schoenen te groot doelde ik o.a. op het bit. Je tuig moet passend zijn. Je lichaam moet getraind zijn. Want anders vergelijk ik het met een marathon lopen op schoenen die 3 maten te groot zijn, met een lichaam wat krap aan de avondvierdaagse van de basisscholen aan kan.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 19-05-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:21

aerdenhout1 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Deze heeft niet alleen spieren nodig maar vet... dan bekom je niet door te trainen :n
Spieren komen daarna wel
En van een halfuur paardrijden ga je echt niet afvallen ;)

Vraag volgende keer eens aan je dierenarts wat die van een paard vinden dat..VET... is!
Maar gelukkig is jou paard helemaal in top conditie, net zoals jijzelf!

Zo moet je ook niet beginnen natuurlijk... handig defensmechanisme ;)
Ik zeg NIKS over topconditie... gewoon een gezonde conditie waarbij het dier wat ruitergewicht kan dragen... zeker bij een te zware ruiter...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:31

ik heb niet het hele topic gelezen.
Ts heb je merriebrok al eens geprobeert ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:44

Goh, wat wordt dit een raar topic, met rare beschuldigingen.
Bij het zien van de foto's is het helemaal niet raar, dat men TS erop wijst dat het paardje (ook al is het een draver) wat schraal is, zeker in verhouding tot de ruiter (sorry, niet rot bedoeld).
Is zijn gebit nagekeken? Heeft hij wormenkuur gehad?
Mijn grootste bezwaar was (heb ik al eerder vermeld in dit topic) het bit. TS zegt zelf, dat het bit te groot is en dat ze wacht op het kleinere bit. Waarom dan toch rijden, met een verkeerd bit? Ik zie tenslotte ook nog 2 foto's bitloos, doe dat dan zolang het juiste bit er nog niet is.
Ga gericht longeren om spieren te kweken (desnoods neem je les daarin). Als het paard verder gezond is, heb je straks nog jaren een fijn paard, dus heb gewoon wat geduld.

En vooral niet banketstaaf bedoeld, maar ik zag pas ook een topic van TS van een TREC-parcours.
Als je verder maar 1 uurtje per week lest en 1 uurtje per week longeert, lijkt me dat misschien een beetje veel voor een ongetraind paard.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:14

ga proberen meeste vragen te beantwoorden...

bit was om te proberen geleend dus.. maatje kleiner is dus in bestelling.

dieren arts is 2 weken geleden nog op controle geweest zij dat we al in de goede richting aan het gaan zijn!
heeft ook dit voer schema gegeven (eerder al) wat ik inderdaad nog kon doen is merrie brok geven ipv de basis. maar wil niet te veel in 1x proberen.
ze krijg ook nog vit/min erbij.

hij stelde ook nog voor om Equitop Myoplast om de spieren meer te ondersteunen.

subli porties heeft ze gehad.. maar na een week at ze het niet meer omdat het niet lekker genoeg was. dat is ze ook nog heel kieskeurig, sta je daar met al je goede bedoelingen.

bloed nagekeken, tanden nagekeken, wormen keuren gehad. alles goed, en wees maar echt niet bang ik bel best vaak met de dierenarts voor een update.

we doen om de dag iets, longen, wandelen, los in de bak spelen, beetje vd maar ik longeer 1x in de week en heb 1x in de week les half uur tot 3 kwatier waar we 80% van de les stappen en aan ontspanning werken.

wish wil werken, al wandelen of gooi ik haar los is ze tevreden, dan heeft ze iets voor me gedaan, als ik haar alleen in een wei zou zetten en vetmesten kwijt ze weg... ze is gefokt om te werken! dat haal je niet zomaar uit een paard.

nu de andere fotos:

Afbeelding

Afbeelding

en vandaag is er een vriendin mee geweest om de dubbele longe uit te proberen!
(ik heb er meestal touwtjes of een passoa aan)

Afbeelding

ik ga strax alles nog eens lezen.... dit is wel veel tekst

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:12

Moderatoropmerking:
Ik had al eerder een modopmerking geplaatst over de wijze van discussiëren. Discussiëren mag, maar speel op de bal en niet op de man. Hier wordt nu persoonlijk op de man gespeeld, dat is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:38

Op de laatste foto's kun je wel zien dat hij wat aangekomen is.
Zijn vacht glimt weer een beetje.
De longeerfoto vind ik, vergeleken met het rijden, prettig om te zien.
Ik zou, als ik jou was, dit blijven doen i.p.v te gaan rijden.
Zijn 'flank' en heup vind ik wel erg dun, dunner dat het hoort te zijn, ook al is het een Draver.

Ik kan het je natuurlijk niet opleggen (en dat wil ik ook niet), maar het zou voor je paard erg fijn zijn om hem te longeren en spieren laten kweken, in plaats van dat je op zijn rug gaat zitten.
Hopelijk neem je het aan en doe je er iets mee..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:30

Ik wil je wel complimenteren met alles wat je voor je paardje tot nu toe hebt gedaan.
En ik zou me aan het voedingsadvies van de DA houden, tenslotte heeft hij het paard in het echt gezien en onderzocht.
Alleen dat bit, dan zou ik toch nog maar ff bitloos rijden, want een bit moet goed passen.
Ik moet zeggen dat hij er op je laatste foto's wel beter uitziet, al mag hij nog wel wat aankomen.
Ik zou doorgaan met het voedingsschema van de DA en hem toch een tijdje rust geven op de wei.
Of toch voorlopig longeren om spieren en conditie te kweken en nog even wachten met rijden.

Maar ik heb alles wel gezegd, ik hou niet van doordrammen :D , ik wens je heel veel succes met je paard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:00

van de site www.voervergelijk.nl

Citaat:
Conditiescore
De lichaamsconditie van jouw paard is de belangrijkste manier om te bepalen of je genoeg voert. Je kunt de conditie van je paard beoordelen door te kijken en te voelen. Het is het beste als je de ribben niet kunt zien, maar wel kunt voelen. Als je achter je paard staat moet de ruggengraat het hoogste punt zijn.

Als ik die foto kijk, is dat zo. Je ziet de ribben niet, kunt ze wel voelen.
Op de billenfoto zie je dat wish niet zo'n hollands welvaren appelreet heeft, maar er nog vorm in zit
''ruggengraat hoogste punt'' *check*

bij de CRS zit ze in ''kam licht voelbaar'' dat is score 1.
en dan staat er:
Citaat:
Score 1-2 is het uitgangspunt.

en ook staat er op de site:
Citaat:
Bij de beoordeling moet je wel rekening houden met verschillen in ras en bouw

dus je kunt belgenbillen niet vergelijken met draverbillen
en een friezenhals niet met een draverhals.. verschillen in ras en bouw :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:01

Staat er ook iets over verschillend gewicht van de ruiter & welk ras bij welk gewicht past?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:02

ken je de website ''google'' als jij je gelepel wil onderbouwen mag je dat zelf doen hoor :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:07

Naaltje,
Een goede vriendin vertelt haar vriendin de waarheid. Alleen maar ja-knikken daar heb je namelijk niets aan. Je spreekt je vriendin tegen, want zij heeft toch advies aan haar DA gevraagd m.b.t. de voeding omdat paardje zo schraal is? Dus wat bovenstaande van de site voervergelijk.nl er mee te maken heeft?
Ik zou afgaan op de DA hij heeft het paard IRL gezien en onderzocht.
En natuurlijk heb je gelijk dat je een dravershals niet moet vergelijken met een friezenhals, maar daar tussen zit nog een heleboel. Het gaat ook nog om de combinatie, ruiter en paard. IMO is dit NU nog niet een goede combinatie.
Ik hoop voor TS dat ze na de juiste voeding/training wel een goede combinatie is met haar paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:08

Naaltje schreef:
ken je de website ''google'' als jij je gelepel wil onderbouwen mag je dat zelf doen hoor :+

Jij geeft de discussie iedere keer een vervelende, negatieve draai, dat komt dit topic van jouw vriendin niet ten goede.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:10

dier is toch bijgekomen na het laatste topic? :+ nergens is dat ontkend hoor.
en ze is nu zo door het dieet wat de DA aanraadde
prima cirkeltje toch?
hier wordt gelepeld dat ze te dun is, zielig mager etc. terwijl een bodyconditionscore uitleg dit weergeeft.

Ik zeg niets over de combinatie. maar van over het aanhoudende beweren dat het dier zielig mager is.

ik blijf geen ja knikken hoor :P mensen die eens nee zeggen zijn veel waardevoller.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:12

Sjongejonge, ik verwacht een enorm drama op de foto's want wel vier pagina's met commentaar!!! En ik zag nou niet echt drama hoor......ja hij is aan de smalle kant en er mag wel wat bij maar wie hier nou serieus denkt dat een paard er beter van wordt van alleen maar op de wei lopen, die snapt het niet helemaal vrees ik. Spieren bouw je niet op met op de wei, daar krijg je alleen een grasbuik van. Aankomen krijg je niet voor elkaar door alleen maar een grasbuik te kweken, dit paard moet in zijn geheel ontwikkeld worden. Dus inderdaad voer verhogen, maar dus ook trainen!!!! En om nou iemand volledig de grond in te trappen die in mijn ogen toch behoorlijk probeert het beste voor haar paard te doen, vind ik persoonlijk errug jammer. Zeker als dat door bepaalde mensen gebeurt, die zelf heel goed weten dat een paard meer is dan alleen een instrument om op te rijden dus om TS daar nou van te beschuldigen, laag hoor....

TS, vooral lekker zo doorgaan, ik vind Myoplast erg fijn voor schrale paarden die in de opbouw zitten. Maar nogmaals, daarbij is het bijzonder belangrijk dat dit paard getraind wordt, anders kun je er tien potten tegenaan gooien maar dat gaat niets uitmaken! Tip om het aan te schaffen: https://www.dierapotheker.nl/zoeken3.ph ... g=myoplast Soms hebben ze zelfs een aanbieding waar ie nog iets goedkoper is, maar vergeleken met de gemiddelde verkoopprijs van rond de 70 euro, scheelt dit een stuk!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:12

Naaltje schreef:
van de site http://www.voervergelijk.nl

Citaat:
Conditiescore
De lichaamsconditie van jouw paard is de belangrijkste manier om te bepalen of je genoeg voert. Je kunt de conditie van je paard beoordelen door te kijken en te voelen. Het is het beste als je de ribben niet kunt zien, maar wel kunt voelen. Als je achter je paard staat moet de ruggengraat het hoogste punt zijn.

Als ik die foto kijk, is dat zo. Je ziet de ribben niet, kunt ze wel voelen.
Op de billenfoto zie je dat wish niet zo'n hollands welvaren appelreet heeft, maar er nog vorm in zit
''ruggengraat hoogste punt'' *check*

bij de CRS zit ze in ''kam licht voelbaar'' dat is score 1.
en dan staat er:
Citaat:
Score 1-2 is het uitgangspunt.

en ook staat er op de site:
Citaat:
Bij de beoordeling moet je wel rekening houden met verschillen in ras en bouw

dus je kunt belgenbillen niet vergelijken met draverbillen
en een friezenhals niet met een draverhals.. verschillen in ras en bouw :)

*\o/* +:)+