[***] schreef:Ik kan wel aan dat programma gaan beginnen en eerst oefening 1 afronden en dan naar oefening 2 en 3 en verder, maar ik zie mijn pony al zuchtend staan kijken ... Hij heeft echt geen bal interesse in die zaken, en eigenlijk kent hij ze gewoon allemaal al .. misschien niet allemaal perfect of misschien niet allemaal op de Parelli-manier, maar de basis zit er wel degelijk in, al weet ik dat je daaraan twijfelt en krijg ik dat regelmatig naar m'n hoofd gegooid.
Dit is iets wat je met deze pony ook ECHT niet moet doen. Dit is geen pony om heel langzaam van te leren (wat je beschrijft is de manier om een mens iets te leren). Het gaat bij zo'n paard absoluut niet om de oefeningen, maar om de intentie, de psychologie die je gebruikt.
Het maakt niet uit wat je doet, maar hoe je het doet 
Ik had laatst in een les zo'n paard. Ik denk dat het paard in totaal uiteindelijk drie stapjes opzij heeft gezet, drie stapjes naar achter en een rondje heeft gelopen. Zo weinig doe je in het begin, maar de blik, de aandacht en de interesse van het paard spraken boekdelen
De moeilijkheid van dit soort paarden is de eigenaar nog langzamer maken dan het paard, zo langzaam dat het paard het interessant gaat vinden
Bij dit soort paarden moet je echt mentaal doordringen, voordat je ook maar iets fysieks kan doen (zonder dat jij nog veel meer fysieks moet doen
)
Ik heb uit je posts het idee dat jij juist heel actief bent en extrovert, klopt dat?