Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:32

Citaat:
Maar ik ben er van overtuigd dat er een manier is om in dat koppie te komen en geestelijk op een lijn te komen.
Die manier is hier in dit topic al aangegeven.

Dit is nogal een boude stelling!
Er zijn in dit topic ook een hoop andere goede tips aangedragen.
Parelli is niet de enige manier om tot een paard door te dringen.

Swift

Re: Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:43

Ik vind dat ook nogal kort door de bocht, parelli is inderdaad geen magische oplossing voor alles. En om het goed uit te voeren is voor veel mensen best moeilijk. Dan moet je dus iemand hebben die het je goed uit kan leggen en je stap voor stap kan begeleiden en die ook nog eens voldoende ervaring heeft om aan te voelen wat het paard (en het mens) in kwestie nodig hebben.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:45

Cassidy schreef:
Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.
Maar als er een principekwestie van gemaakt wordt om juist die methode niet te gaan proberen...tja....

Maar misschien moet TS juist gewoon even van het idee af dat het allemaal perfect moet en eens gewoon gaan genieten met haar paard, zonder dat er allerlei methodes en regeltjes bij komen kijken?

Het is inderdaad jammer als uit principe bepaalde dingen niet geprobeerd worden, maar er zijn tal van manieren om naar elkaar toe te gaan groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:20

Bedankt voor de reacties nog :)
Ik ga even niet persoonlijk op alles reageren maar een globale, algemene reactie geven (en dan ga ik die pb's eens bekijken :+ ).

Ik was inderdaad ook zelf al aan het denken of we niet weer "gewoon" terug naar buiten moeten. Daarom wilde ik morgen ook met hem gaan wandelen. Al is het maar een rondje rond de blok, maar gewoon weer even de weide uit .. Ik zie wel wat het wordt. Verder heb ik het idee dat hij dingen waar avontuur zeg maar bij komt kijken wel leuk vindt, ik was aan het denken wat wel goed ging en dat is eigenlijk meer de horse agility/schriktraining-dingen .. zeker als ik hem aan de leadrope heb kan hij overal tussen, over & onderdoor en lijkt hij dat echt leuk te vinden. Het vrijheidsdressuren is misschien teveel nadenken & toch te weinig doen voor hem, zou kunnen .. Horse agility en dergelijke is op dat gebied ook anders ...
Er is nu een aanbieding van zo'n lijn met vlaggetjes in een winkel, ik ga morgen even kijken of ze er nog hebben en dan gaan we daar even mee aan de slag (voor of na de wandeling, dat zie ik nog wel).

En verder misschien inderdaad gewoon weer echt werken ... Gewoon serieus longeren, met longeersingel en als hij geen last meer heeft van wonden en alles gaat goed gewoon weer erop en ju, gaan met die banaan ... Misschien is dat wel het beste :j Heb ik wel hulp bij nodig want er is buiten erg veel gebeurd dus daar zit nog altijd wat angst voor in, maar ik ga het rustig aan doen, met begeleiding en dan zal dat vast wel weer goedkomen ;)

Over Parelli of niet Parelli ga ik verder niet uitwijden .. Cassidy, je weet dat ik niks tegen Parelli heb, dat ik daar helemaal voor opensta en zelfs dingen bekijk en interessante zaken ook doe. Die filmpjes van Remmer ken ik haast vanbuiten. Ik vind het dan ook jammer dat er juist van jou zo'n reactie moet komen.
Ik kan wel aan dat programma gaan beginnen en eerst oefening 1 afronden en dan naar oefening 2 en 3 en verder, maar ik zie mijn pony al zuchtend staan kijken ... Hij heeft echt geen bal interesse in die zaken, en eigenlijk kent hij ze gewoon allemaal al .. misschien niet allemaal perfect of misschien niet allemaal op de Parelli-manier, maar de basis zit er wel degelijk in, al weet ik dat je daaraan twijfelt en krijg ik dat regelmatig naar m'n hoofd gegooid. Ik ken je mening ondertussen en ik weet wat volgens jou DE oplossing zou zijn, ik zal wel zien wat ik daarmee doe, ondertussen ben ik nog altijd degene die met de pony door 1 deur moet kunnen ... (naja, ik eerst en dan hij :P ).

Denk dat ik alles wel zo'n beetje gehad heb .. als ik ergens iets belangrijks gemist heb, laat het me even weten :Y) In ieder geval bedankt aan iedereen voor het lezen, het reageren en het meedenken. Een dag later is alles natuurlijk alweer een stuk meer gerelativeerd en we komen er wel :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:43

Als je Parelli niet anders kunt bekijken dan eerst oefening 1 etc, dan ontgaat je een heleboel. En zelfs als je dingen eruit meepikt, als je - zoals je zelf zegt - open staat, heeft het nauwgezet volgen van het programma toch een impact die je ontgaat als je er alleen maar in theorie naar kijkt en het niet op de letter volgt. Je kunt wel denken dat je de reacties van je paardje kunt voorspellen, maar WEET je het echt zeker dat hij zo gaat reageren? Misschien zijn er nuances in je paard die je nog niet hebt gezien. Het moment dat de knop omgaat van desinteresse naar actief meedenken.

Je kunt wel teleurgesteld zijn in mij en mijn opmerkingen, ik blijf er bij: ga geen dingen half doen, als je echt commited bent en verandering wilt, en als je echt iemand in de arm neemt die er verstand van heeft, is er voor jullie echt een toekomst weggelegd. Maar daarvoor moet je de stap wel zetten.

Tot die tijd blijft het herhaling van een thema, en herhaling van frustrerende momenten omdat je paard niet meewerkt.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:48

O,ja misschien ook nog wel een tip. In de tijd dat het niet zo lekker ging hield ik altijd een logboek bij.(nu nog steeds)
Hierbij moest ik minimaal 3 dingen die goed gingen opschrijven, en 3 verbeterpunten.

Als het vaak niet lukt in de training ga je er ook steeds negatiever tegenover staan. Dit merkte ik vooral aan mezelf. Ik ging er voor die tijd al negatief op zitten en daardoor mislukte de training ook. Door stil te staan bij de training wat wel goed ging, en wat er verbeterd moest worden merkte ik aan mezelf dat het lang niet zo slecht ging als ik dacht. (er waren eigenlijk toch best veel goede punten :+ )

Vaak onthoud je alleen de slechte dingen en wat goed is vergeet je daardoor. Je stelt dan onrealistische eisen aan je paard die ze op dat moment niet kan waarmaken. En dat geldt hetzelfde voor jezelf, leg de lat niet te hoog! Elke goed punt (al is het maar een volte netjes rijden) is weer een overwinning en een stap in de goede richting. En dan heb ik het niet alleen over het rijden, maar in alles. De verbeterpunten train je ook, maar leg er niet teveel de nadruk op. En je zult zien dat het vanzelf beter wordt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:30

Hopelijk krijg je alles een beetje op een lijn voor jezelf.

Toch maak ik uit je reactie hierboven op dat je weer allerlei plannen en doelen aan het stellen bent. En dat maakt volgens mij juist dat je daarin vastloopt en toch baalt als ze niet (helemaal) lukken. Ik denk echt dat je eerst gewoon weer eens zou moeten beginnen met alleen maar samenzijn met je pony en pretentieloze dingen doen...

De tip hierboven om (ook) goede dingen op te schrijven vind ik een hele goeie. Ik heb ook een tijd het Logboek voor de dressuurruiter bijgehouden (ook al rijd ik western) en dat maakt idd dat je meer neigt naar het opschrijven van positieve dingen dan je normaal zou onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:42

Zonder doelen gaan kan ik niet, al is het maar omdat ik bepaalde spullen al dan niet mee moet nemen :+
Denk ook niet dat er wat mis is met te zeggen: vandaag gaan we wandelen, of een beetje schriktraining doen, of longeren ... Als ik merk dat het toch niet wil kan ik nog altijd wat anders gaan doen. Ik zeg namelijk niet dat ik dat wil en dat het zal moeten lukken ... Enkel maar samenzijn en niks doen gaat 'm niet worden vrees ik ... dan doen we binnenkort helemaal niks meer :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:52

En als je doel voor de komende weken nu eens wordt: samen plezier maken? M.a.w. zo met je pony bezig zijn dat je achteraf het gevoel hebt dat jullie het allebei leuk hebben gevonden? Dan kan je nog steeds creatief en afwisseld blijven maar jullie geraken tenminste eens uit die negatieve spiraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:55

Dat is sowieso het doel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:01

Knert schreef:
is je paardje eens een tijdje uit handen geven geen optie? als in enkele maandjes?
kun jij je ook weer even opladen en weet je ook waar je het voor doet/of dat het niet meer wat voor je is.
Klinkt hard, maar wat echt niet wil.....

Soms is afstand nemen goed. En als een ander dan wel wat met hem kan worden, dan weet je dat het niet aan jou ligt maar dat jullie geen combinatie zijn. Een situatie zoals waarin je nu zit, daar zou ik verdrietig van worden en dat heeft ook zijn weer slag op het paard.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:26

[***] schreef:
Zonder doelen gaan kan ik niet, al is het maar omdat ik bepaalde spullen al dan niet mee moet nemen :+
Denk ook niet dat er wat mis is met te zeggen: vandaag gaan we wandelen, of een beetje schriktraining doen, of longeren ... Als ik merk dat het toch niet wil kan ik nog altijd wat anders gaan doen. Ik zeg namelijk niet dat ik dat wil en dat het zal moeten lukken ... Enkel maar samenzijn en niks doen gaat 'm niet worden vrees ik ... dan doen we binnenkort helemaal niks meer :+

OK, dat is natuurlijk ook voor iedereen en elk paard anders. ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:29

[***] schreef:
Ik kan wel aan dat programma gaan beginnen en eerst oefening 1 afronden en dan naar oefening 2 en 3 en verder, maar ik zie mijn pony al zuchtend staan kijken ... Hij heeft echt geen bal interesse in die zaken, en eigenlijk kent hij ze gewoon allemaal al .. misschien niet allemaal perfect of misschien niet allemaal op de Parelli-manier, maar de basis zit er wel degelijk in, al weet ik dat je daaraan twijfelt en krijg ik dat regelmatig naar m'n hoofd gegooid.

Dit is iets wat je met deze pony ook ECHT niet moet doen. Dit is geen pony om heel langzaam van te leren (wat je beschrijft is de manier om een mens iets te leren). Het gaat bij zo'n paard absoluut niet om de oefeningen, maar om de intentie, de psychologie die je gebruikt.
Het maakt niet uit wat je doet, maar hoe je het doet ;)

Ik had laatst in een les zo'n paard. Ik denk dat het paard in totaal uiteindelijk drie stapjes opzij heeft gezet, drie stapjes naar achter en een rondje heeft gelopen. Zo weinig doe je in het begin, maar de blik, de aandacht en de interesse van het paard spraken boekdelen :D
De moeilijkheid van dit soort paarden is de eigenaar nog langzamer maken dan het paard, zo langzaam dat het paard het interessant gaat vinden :D Bij dit soort paarden moet je echt mentaal doordringen, voordat je ook maar iets fysieks kan doen (zonder dat jij nog veel meer fysieks moet doen :D )
Ik heb uit je posts het idee dat jij juist heel actief bent en extrovert, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:44

Ik heb vanalles geprobeerd, zowel het afwachten, heel weinig doen, hem laten denken en dan belonen als hij wat deed, maar ook zelf echt actief zijn etc. etc. Denk niet dat je uit een paar reacties kan opmaken wat voor persoon ik ben .. als je mijn omgeving zou vragen zouden ze mij niet als actief omschrijven denk ik :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:49

Hoi, Ik heb de meeste reakties gelezen en ik denk dat er heel wat bruikbaars bijzit :j
Mijn paard vindt het heus wel eens leuk om aan de hand te werken maar "parelli" is ook niet aan haar besteed (en aan mij ook niet :D )
Mijn stalgenoot kan echt heel veel met haar paard die ze op de parellimanier vanalles heeft geleerd en ik pik daar ook wat praktische dingen van mee.
Maar vooral omdat het handig is in de dagelijkse omgang en niet om de oefeningen op zich.

Ik denk dat je gewoon weer moet gaan rijden, lekker trainen en buitenrijden, misschien met een maatje, dat vinden de paarden ook gezellig.
Het klinkt een beetje als een no nonsense paard.
Is mennen niks voor jullie? Sommige paarden vinden dat superleuk, lekker een karretje trekken.
Ik zelf rij western, dat is ook vaak net even anders dan "dressuur" maar voor beide heb je wel goede instructie nodig.

Heb je wel eens aan verkopen gedacht?
als je er met hem zo weinig lol aan beleeft dan heb je een rare hobby 8-)
Misschien kun je met een ander paardje wel alles doen wat je leuk vindt.
Weet je zelf wat je het liefste wil?
Misschien moet je naar dat beeld toe werken.

Ik heb ook nog even in je profiel gespiekt.
Mijn paard zou ook een left brain introvert zijn, vind ik wel prima hoor maar het blijft een interpretatie en een generalisatie gemaakt door een mens.
Dat andere verhaaltje over jouw paard; dat van die dikke, dat kan je enorm belemmeren in je eigen spontaniteit in omgang met je paard.
Laatst bijgewerkt door justkid op 14-05-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:04

[***] schreef:
Ik heb vanalles geprobeerd, zowel het afwachten, heel weinig doen, hem laten denken en dan belonen als hij wat deed, maar ook zelf echt actief zijn etc. etc. Denk niet dat je uit een paar reacties kan opmaken wat voor persoon ik ben .. als je mijn omgeving zou vragen zouden ze mij niet als actief omschrijven denk ik :+

Ik bedoel ook vooral met paarden ;) Misschien ook niet hoor, ik vraag het alleen maar.
Dat maakt het namelijk extra moeilijk, je moet echt overtuigd niets willen, maar dat is erg moeilijk voor enthousiaste mensen :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:45

Hey sabine
Wat vervelend voor je dat het nu niet zo goed gaat. Ik heb wat stukjes van het topic gelezen. En ik denk dat je misschien wat te doelgericht bent, dat je wat te graag wil. Cobe kan niet alles in 1x zomaar leren. Ik heb ook gelezen dat het wel moeilijk is, omdat als je te hard bent hij niet meer wil en dat als je te zacht doet, hij gaat denken van, oh nou heb ik een klein dingetje goed gedaan, hoef ik niet meer te doen. Wel lastig om zo even vanaf internet tips te geven. Maar het is ook zo, als je er negatief over denkt, dat cobe dat ook merkt. En daardoor ook anders kan reageren. Dus mijn tips zijn, als je iets wil, probeer dan niets van hem te verwachten, maar gewoon eerst even kijken hoe het gaat. En misschien hem toch pas belonen als hij wat meer gedaan heeft. Maar je hebt natuurlijk ook wel vooruitgang gehad, zoals in de andere topics te zien was :) .

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:05

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp dat je een heel moeilijk paardje hebt. En helaas die zitten er ook bij...
Toch valt mij direct op terwijl ik je niet ken, dat je zelf redelijk futloos bent (geen energie) en dat je ook negatief overkomt in de zin van; niets lukt....ik zie het niet meer zitten....

Ik weet niet wat er eerder was, het kip of het ei, maar het zou zomaar kunnen dat je paard zich spiegelt aan jou.
Dat doen paarden nl heel erg goed en helaas kunnen paarden ook neerslachtig worden van negatieve/depressieve mensen.
Kan het zijn dat dit aan de orde is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:23

Tsja, ik ga meestal ook wel met een vaste gedachte naar stal hoor, van we gaan wandelen of we gaan showtraining doen of whatsoever, bij mij meestal afhankelijk van het weer :+

Denk ook niet dat je helemaal zonder vooropgesteld plan heen moet gaan (ik zou dat sowieso niet eens kunnen). Geloof ook niet dat je star bent en per se wilt vasthouden aan wat je bedacht had (ik roep wel eens tegen iedereen die t horen wil dat we vandaag gaan wandelen om eenmaal op stal iets heel anders te gaan doen, al dan niet afhankelijk van Bis zn bui, heeft iedereen wel denk ik). Maar denk dat er bedoeld wordt (dat bedoel ik iig) dat je niet met een heel plan moet gaan. Ik ga heel veel wandelen met Bis, en onderweg bedenk ik dan vaak dat t nu wel een mooie dag is om ondertussen wat showtraining mee te pakken.. En afhankelijk van mijn en zijn bui is dat dan draven, opstellen of een combi.. En soms hebben we allebei gewoon geen zin en blijft t bij lekker ontspannen wandelen. Ik ga iig zelden met een heel uitgewerkt plan aan de gang :+ Ik denk dat jij te veel uitstippelt.. Vandaag gaan we wandelen en dan doen we meteen wat pasjes achterwaards enz. Daarmee leg je bij voorbaat al veel druk op hem én op jezelf. Als ik begin aan VD met een uitgestippeld plan draait t altijd uit op een teleurstelling omdat ik door dat hele plan een bepaalde verwachting heb. Bijv bij VD bedenk ik van tevoren een hele rits kunstjes die we zouden kúnnen doen, en wat het wordt hangt helemaal af van wat Bis aanbiedt.. Soms wordt t ook wel gewoon een zooitje maar dan hebben we wel erg veel lol :D

Misschien een gekke vraag maar heb je al wel eens overwogen om een reading te doen? Je moet er natuurlijk maar net in geloven hoor, maar mij heeft het goed geholpen. Ik legde namelijk ook veel te veel druk op doordat ik te veel verwachtingen had.. Sinds ik dat heb bijgesteld loopt t allemaal een stuk beter. Het is iig het proberen waard voor je denk ik, je hebt al zo veel geprobeerd, kan dit er ook nog wel bij :+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:52

alles helemaal doorlezen was érg veel dus ik heb het globaal een beetje doorgelezen voor ik hier reageer.

Dit probleem heb ik ook jaren lang gehad met mijn pony en nog steeds komt wel veelvuldig voor. Word ik te streng en haast boos dan kan je op je kop gaan staan maar dan is het klaar voor die dag. Ben ik te lief dan walst ze over me heen en voert ze niks uit.

Wat vinden jullie nou allebei leuk om te doen? Bailey is gek op springen dus daar ging ik een tijdje mee springen en lekker buitenrijden. De dingen doen die wel goed gaan dus. De vervelende dingen als dressuur heb ik even achterwegen gelaten. Toen ik voor mezelf rust heb gevonden en bailey dus ook, doordat ik die rust uitstraalde zijn we helemaal opnieuw begonnen. Ik heb een nieuwe instructeur gezocht en ben bij de basis begonnen van dressuur. Ik sprak met mezelf af om alleen te dressuren in de les zodat ik geholpen kon worden als het niet ging. De rest van de week deed ik leuke dingen met haar. Dat doe ik nu nog steeds maar nu is daar wat meer dressuurmatoge training bij gekomen.

Wat ook heel belangrijk is, is om toch die middenweg te vinden tussen streng en te lief. Wees rechtvaardig. Pak hem aan als dat nodig is en straf als hij wat fout doet. Maar wees lief en beloon hem als iets goed gaat. Buiten het rijden om moet je dan ook denken aan, stil blijven staan met zadelen, het hoofd omhoog houden met het halster omdoen en wachten met de stal uitkomen tot ik het zeg. Ze heeft met het oefenen van deze dingen een algemeen respect voor me opgebouwd waardoor onze omgang veel beter is! Langzaam gaan ook wij beetje bij beetje vooruit! Niet opgeven, echt niet doen. Bij mij duurde het 4 jaar maar ik zou haar nu niet meer kunnen missen :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:07

[GVL-ITP] Ik zeg niks ...

Hoe we dat gedaan hebben? Door rustig afwachten te combineren net "niet zeiken, gewoon lopen" om het even heel extreem te zeggen :Y)
Bv. bij de banden is alles in rust gebeurd, hem zelf laten denken & zoeken en belonen wanneer goed gedaan. Naarmate het vorderde zag je hem steeds meer gaan zoeken en vond ie het echt leuk volgens mij :j Maar bij het longeren (en het springen) was het niet afwachten maar actie - reactie, omdat hij dit kent en weet hoe het werkt en hij gewoon hoort te lopen :Y) Ook buiten wist hij heel goed wat te doen en ik heb bv. een paar keer hem laten halthouden om dan terug te vertrekken, hij kreeg dan de kans om te vertrekken (en weet ook gewoon wat ie moet doen), als hij die kans niet meteen nam gaf ik meteen reactie. Het ging heel vlotjes moet ik zeggen :Y)

Dus op deze manier ga ik het proberen, wat we allemaal gaan doen zie ik nog wel, maar gewoon bezig zijn met hem. Dingen die hij kent en die ik nodig vind doen we gewoon, en tussendoor spelen we wat en proberen we iets nieuws als die kans zich voordoet (dat met die banden heb ik bv. ter plaatse verzonnen omdat ik die banden ineens zag liggen :Y) ).

We geven nog niet op, het komt allemaal goed :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:19

Zag t topic al, fijn dat het dit keer zo lekker ging allemaal :D Tsja, met zo'n paard is het denk ik gewoon vreselijk zoeken... Wij kunnen hier wel van alles aandragen maar of het allemaal werkt? Denk wel dat het vandaag misschien ook heeft geholpen dat je spontaan iets bedacht, misschien toch gescheeld dat je dan een ander verwachtinspatroon hebt? Ik roep ook maar wat hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:23

Ik zou het niet weten :+
Wat ik wel weet is dat als er zo'n dag is dat het allemaal niet wil ik dat niet leuk vind en dan "gefrustreerd" thuiskom en in staat ben een topic zoals dit te openen :Y) Denk dat ik gewoon een beetje teveel in de zachtheid gevallen ben zeg maar, en dat pony gewoon meer duidelijkheid nodig heeft. Bv. vandaag bij het longeren wilde hij eerst niet wegstappen, de 3e keer stapte hij enorm vlot weg .. Wat daar tussenin gebeurd is zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar het werkte wel :j (en neen, ik heb hem niet tot in Tokyo gemept, maar 1x een tik met een zweep is voor sommigen al mishandeling ... ).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:26

Och, soms moet dat ff hoor :Y)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:24

[***] schreef:
Ik zou het niet weten :+
Wat ik wel weet is dat als er zo'n dag is dat het allemaal niet wil ik dat niet leuk vind en dan "gefrustreerd" thuiskom en in staat ben een topic zoals dit te openen :Y) Denk dat ik gewoon een beetje teveel in de zachtheid gevallen ben zeg maar, en dat pony gewoon meer duidelijkheid nodig heeft. Bv. vandaag bij het longeren wilde hij eerst niet wegstappen, de 3e keer stapte hij enorm vlot weg .. Wat daar tussenin gebeurd is zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar het werkte wel :j (en neen, ik heb hem niet tot in Tokyo gemept, maar 1x een tik met een zweep is voor sommigen al mishandeling ... ).

Volgens mij zit je weer op de goede weg :j
Goed hoor, soms moet je gewoon even doorpakken en de andere keer kun je wat ruimte geven, toppie.
Jij bepaalt.
Als ik gewoon duidelijk ben; dit gaan we doen dan gaat het beter dan wanneer ik teveel uitga van wat mijn paard aanbiedt.
Met rijden net zo, als ik haar gewoon rijd gaat het beter dan wanneer ik te afwachtend ben (bang voor een bok of een schrikreaktie)
maar ja de ene dag kun je dat beter dan de andere.

Misschien nog een tip, je pony is erg dik.
Mijn paard wordt ook erg snel dik, nu ik haar wat slanker heb gaat alles een stuk makkelijker.