Pacha het paard dat gered is uit de brand terug op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:06

Arabiertje* schreef:
Egoïstisch? Weet je wat ik egoïstisch vind? Een paard laten sterven en de week erna al een ander paard kopen. DAT is egoïstisch. DAT is rijden om te rijden, en niet rijden uit liefde.

De eigenaren hebben genoeg paarden om mee te rijden, dus voor het rijden doen ze dit niet. Enkel maar omdat Pacha zelf heeft aangegeven om verder te blijven leven. En dan zijn er misschien wel mensen die beweren dat een paard nooit opgeeft, wel ik heb dan toch al wel iets anders tegen gekomen waarvan ik zeker wist dat mijn paard pijn had.

Ik vind dit zo gemeen, dat je durft te zeggen dat het egoïstisch is van de eigenaren om Pacha te laten leven terwijl PACHA hier zelf voor gekozen heeft! Je gaat me absoluut niet wijs maken dat iemand voor de lol miljoenen euro's gaat uitgeven aan een paard terwijl er nog 15andere sportpaarden staan? Weet je wel hoeveel tijd en geld er in Pacha ooit gestoken geweest is? Dat hebben veel mensen niet over voor een paard. Want voor veel mensen is elk paard vervangbaar, en dan ben ik trots om dit topic te openen en te laten zien dat dat voor deze mensen niet zo is! Maar ze Pacha tenminste de kans geven om te leven.

Sorry maar dat zegt mij al genoeg dat jij nog erg jong bent. En nu nog niet al teveel hebt meegemaakt. Vroeger zou ik ook zo gereageert hebben.

little_birdy

Re: Pacha het paard dat gered is uit de brand terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:07

kom kom laten we het niet op leeftijd gaan spelen he iedereen reageert anders

Jildau

Arabiertje* schreef:
Egoïstisch? Weet je wat ik egoïstisch vind? Een paard laten sterven en de week erna al een ander paard kopen. DAT is egoïstisch. DAT is rijden om te rijden, en niet rijden uit liefde.

De eigenaren hebben genoeg paarden om mee te rijden, dus voor het rijden doen ze dit niet. Enkel maar omdat Pacha zelf heeft aangegeven om verder te blijven leven. En dan zijn er misschien wel mensen die beweren dat een paard nooit opgeeft, wel ik heb dan toch al wel iets anders tegen gekomen waarvan ik zeker wist dat mijn paard pijn had.

Ik vind dit zo gemeen, dat je durft te zeggen dat het egoïstisch is van de eigenaren om Pacha te laten leven terwijl PACHA hier zelf voor gekozen heeft! Je gaat me absoluut niet wijs maken dat iemand voor de lol miljoenen euro's gaat uitgeven aan een paard terwijl er nog 15andere sportpaarden staan? Weet je wel hoeveel tijd en geld er in Pacha ooit gestoken geweest is? Dat hebben veel mensen niet over voor een paard. Want voor veel mensen is elk paard vervangbaar, en dan ben ik trots om dit topic te openen en te laten zien dat dat voor deze mensen niet zo is! Maar ze Pacha tenminste de kans geven om te leven.

Een dier heeft geen besef van tijd. Die denkt niet; als ik nu gewoon even een jaar pijn heb kan ik daarna nog een paar jaar mee. Nee dit dier heeft gewoon elke dag enorm geleden terwijl de eigenaren ervoor konden kiezen hem dat leed te besparen. Maar nee die hebben gekozen hem zoveel pijn te laten lijden omdat ze hem zelf niet konden laten gaan. Dan denk je aan jezelf en niet aan het dier en dat noem ik egoïstisch. En nee voor mij is een paard ook absoluut niet vervangbaar maar ik zou me enorm schuldig voelen als m'n paard elke dag enorm veel pijn had, puur omdat ik hem niet wil laten gaan.

SecretLIN

ik vraag me ook wel af, je zegt mag niet in zonlicht etc maar de wedstrijden zijn wel overdag in het licht?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:09

er staat duidelijk (als je t hele topic hebt gelezen) dat het paard zoveel mogelijk pijnbestrijdende middelen heeft gehad. dus vind je reactie jammer;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:09

mijn reactie??

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:10

nee jildau denk ik

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:11

SecretLIN schreef:
mijn reactie??

hahah nee:P had die van jou nog nieteens gelezen! en ik denk als je het paard goed insmeert met zonnebrand zooi spul. het niet heel veel kwaad kan. maar ben daar verder niet bekend mee

SecretLIN

oke, dacht al.

Ik weet helemaal niets van het paard af dus kan ook geen mening geven over het wel of niet moeten laten leven maar vroeg me dus wel af hoe het zit met zonlicht etc.

Winddancer

Arabiertje* schreef:

Sorry, maar hier maak je in mijn ogen toch echt een fout....ze rijden uit liefde omdat ze een paard niet hebben laten inslapen??? Ik heb liever dat ze een paard uit hun lijden helpen door in te laten slapen en direct een ander gezond paard aanschaffen hoor.

En wat Wilawander zegt....brandwonden blijven ALTIJD pijnlijk......

Jildau

Nouja ik kon het niet laten om hier te reageren want vind dit zo enorm schokkend.. Maar goed dit loopt uit op een eindeloze discussie

Gelukkig dat er genoeg échte dierenliefhebbers met mij zijn.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:12

Erg jong? Een leeftijd is een cijfer en een cijfer zegt niet wat je al mee gemaakt hebt.

Ik heb vorige zomer zelf gevochten voor mijn verzorgpaard dat hoefbevangen stond op de 4benen ergste graad. Dier kon niet meer lopen, en de benen moesten elk uur afgekoeld worden en ingepakt worden met koude gel. 24/24 elke dag lang. En dan ga je mij beweren dat ik nog niet veel mee gemaakt heb? Wij hebben gevochten voor dit paard, alsof het ons eigen kind was. Het paard springt zelfs nu terug een parcour rond! En mankt niet eens meer. Mijn arabische volbloed heeft twee zomers geleden een zware koliek aanval gekregen waardoor hij zelfs niet meer reageerde op mijn stem en er als dood bij lag. Ik ben twee dagen lang bij hem gebleven tot hij uit zich zelf weer recht stond! Ik doe alles, maar dan ook alles om een paard te redden zolang die zelf niet opgeeft. En dan kan ik misschien '' maar '' 17 zijn. Maar dat neemt mijn liefde voor paarden niet weg, en al zeker niet om een paard te laten leven. Ik ben er trots op dat ik er anders op neer kijk als jou. Tegenwoordig wordt zelfs een paard ingeslapen als hij een peesblessure heeft.

Ik kan gerust respect opbrengen voor je mening maar je hoeft absoluut geen dingen te zeggen waarvan je niets weet. Mijn leeftijd heeft daar niet mee te maken, ik zorg jaren lang voor mijn arabische volbloed die met een rugprobleem zat. Ik heb een verwaarloosd paard gekocht en weer op de been geholpen, en dat is voor mij liefde voor een paard en niet enkel voor de paardensport of voor het geld. Maar omdat je je paard behandeld als je eigen kind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:12

Ik vind het super dat het paard heeft mogen herstellen en niet ingeslapen is. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat er zo snel weer een zadel en hoofdstel of zelfs maar een halster omgedaan is, op de brandwonden etc.. Volgens mij is dat niet geheel pijnloos??

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:13

Arabiertje zou je antwoord op mijn vraag hierboven willen geven?

Is gewoon interesse ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:16

Juul schreef:
Ik vind het super dat het paard heeft mogen herstellen en niet ingeslapen is. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat er zo snel weer een zadel en hoofdstel of zelfs maar een halster omgedaan is, op de brandwonden etc.. Volgens mij is dat niet geheel pijnloos??

Ik heb mijn hand verbrandt een paar weken terug, best wel ernstig.
En eerst deed het heel veel pijn, maar nu is die pijn eigenlijk bijna geheel weg, terwijl het er nog heel rot uit ziet..

Ik vind het juist heel goed dat jullie haar gered hebben en haar een kans willen geven mbv pijnstillers.
Ik vind dat als Pacha verder een goed leven krijgt (en daar twijfel ik niet aan) het de moeite waard is geweest?
Waarom meteen opgeven, mensen die verbrandt zijn worden toch ook niet ingeslapen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:17

Bunga schreef:
Waarom meteen opgeven, mensen die verbrandt zijn worden toch ook niet ingeslapen?

Hoppa hier zat ik al op te wachten. Wanneer komt er weer een vergelijking tussen mens en dier? En daar was die al!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:18

SecretLIN schreef:
ik vraag me ook wel af, je zegt mag niet in zonlicht etc maar de wedstrijden zijn wel overdag in het licht?

Mijn excuses voor het late antwoord. Pacha mag gewoon niet uren lang in de zon staan omdat het dan heel warm wordt. Als je beweegt valt dit mee en tijdens wedstrijd zal hij hiervoor ook ingesmeerd worden. Maar op wedstrijd beweegt hij ook. Op de wei eten ze enkel, en staan ze in de volle zon. En dat is niet zo goed voor de brandwondes. Dan kan je er wel creme op smeren, maar die houd niet altijd. Vandaar dat ze hem meestal op de wei zetten als de zon ondergaat.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:18

Jildau schreef:
Bunga schreef:

Hoppa hier zat ik al op te wachten. Wanneer komt er weer een vergelijking tussen mens en dier? En daar was die al!

En hier bedoel je mee....?

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:19

Bah, ik ben het hier ook niet echt mee eens..
Dat ze het paard niet hebben ingeslapen, okee dat is gebeurd, dat is hun eigen keuze.
Maar om dan meteen een hoofdstel + zadel + ruiter op te doen?
Nee dat gaat me te snel.
En dat argument dat het paard wat te doen moet hebben, dat kan ook anders!
Wat dacht je van grondwerk, buiten wandelen, vrijspringen, longeren?
Het paard knapt trouwens wel heel goed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:21

Bunga schreef:
[naam] schreef:

Ik heb mijn hand verbrandt een paar weken terug, best wel ernstig.
En eerst deed het heel veel pijn, maar nu is die pijn eigenlijk bijna geheel weg, terwijl het er nog heel rot uit ziet..

Ik vind het juist heel goed dat jullie haar gered hebben en haar een kans willen geven mbv pijnstillers.
Ik vind dat als Pacha verder een goed leven krijgt (en daar twijfel ik niet aan) het de moeite waard is geweest?

Ik zeg ook absoluut niet dat ze ingeslapen had moeten worden. Daar ben ik ook tegen. Alleen ik zou zeggen: gooi het beestje een jaartje of wat in de wei om te herstellen, zonder halster of watdanook om.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:22

Bunga schreef:
Jildau schreef:

En hier bedoel je mee....?

Dieren worden altijd vergeleken met mensen maar dat kan niet. Als mijn broertje verbrand zou zijn laten we hem natuurlijk niet inslapen maar mijn broertje is een mens en dat paard niet. Mijn broertje kan aangeven wat hij wil en niet, we zouden hem kunnen vertellen hoelang hij nog pijn heeft. Hij zou zelf inzien dat hij daarna nog een fijn leven kan hebben, hij zou zelf aan kunnen geven wanneer hij pijnstillers nodig heeft en wanneer niet. Een paard (en hond en kat en whatever) kan dat niet. Die staat in z'n stal, heeft geen besef van tijd en kan niks aangeven. Wanneer gaan mensen dat nou een keer begrijpen?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:22

Ik heb mijn Arabische volbloed ook een jaar op rust gezet op aanraden van vele bokkers. Mijn paard is mij beginnen aanvallen, is bijna onhandelbaar omdat hij zich zo verveelt, en ook hij staat al een jaar op de weide. Een paard is een paard, en paarden worden ook gefokt met veel bloed in. Pacha wil werken, en als hij dat niet zou willen dan zou hij ook geen parcour van 1m20 vlotjes springen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:22

Jildau schreef:
Bunga schreef:

Helemaal eens met Jildau :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:23

Arabiertje* schreef:
Erg jong? Een leeftijd is een cijfer en een cijfer zegt niet wat je al mee gemaakt hebt.

Ik heb vorige zomer zelf gevochten voor mijn verzorgpaard dat hoefbevangen stond op de 4benen ergste graad. Dier kon niet meer lopen, en de benen moesten elk uur afgekoeld worden en ingepakt worden met koude gel. 24/24 elke dag lang. En dan ga je mij beweren dat ik nog niet veel mee gemaakt heb? Wij hebben gevochten voor dit paard, alsof het ons eigen kind was. Het paard springt zelfs nu terug een parcour rond! En mankt niet eens meer. Mijn arabische volbloed heeft twee zomers geleden een zware koliek aanval gekregen waardoor hij zelfs niet meer reageerde op mijn stem en er als dood bij lag. Ik ben twee dagen lang bij hem gebleven tot hij uit zich zelf weer recht stond! Ik doe alles, maar dan ook alles om een paard te redden zolang die zelf niet opgeeft. En dan kan ik misschien '' maar '' 17 zijn. Maar dat neemt mijn liefde voor paarden niet weg, en al zeker niet om een paard te laten leven. Ik ben er trots op dat ik er anders op neer kijk als jou. Tegenwoordig wordt zelfs een paard ingeslapen als hij een peesblessure heeft.

Ik kan gerust respect opbrengen voor je mening maar je hoeft absoluut geen dingen te zeggen waarvan je niets weet. Mijn leeftijd heeft daar niet mee te maken, ik zorg jaren lang voor mijn arabische volbloed die met een rugprobleem zat. Ik heb een verwaarloosd paard gekocht en weer op de been geholpen, en dat is voor mij liefde voor een paard en niet enkel voor de paardensport of voor het geld. Maar omdat je je paard behandeld als je eigen kind!

Er zijn talloze paarden die blijven vechten, niet opgeven, dan is het aan de eigenaren om een beslissing te nemen, voor het bestwil van het paard.

Ik ben er trots op dat ik mijn verantwoording neem en een dier niet onnodig laat afzien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:24

Arabiertje* schreef:
En dan zijn er misschien wel mensen die beweren dat een paard nooit opgeeft, wel ik heb dan toch al wel iets anders tegen gekomen waarvan ik zeker wist dat mijn paard pijn had.

Jij beschrijft hierboven twee verschillende dingen en die probeer ik je al twee keer eerder duidelijk te maken.

JA, een paard geeft pijn aan, zeker weten.
en NEE, een paard geeft NOOIT op, omdat overleven een eerste levensbehoefte is.

Twee verschillende dingen dus, paard kan niet kiezen, mens zal de keuzes voor het dier moeten maken.